
«H ελληνική ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο και ήταν κρίμα που μέχρι σήμερα δεν είχαμε ένα ελληνικό P&I Club,» τόνισε στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος του HEMPIRA, Νίκος Βελλιάδης: «Εκτιμώ ότι ο συνεταιρισμός θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, στο μέλλον, στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster και θα στηριχθεί από την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα» και προσέθεσε:
«Ασφαλίζουμε μόνο ελληνικών συμφερόντων πλοία προς το παρόν. Για αυτό τον λόγο άλλωστε συστήσαμε τον Συνεταιρισμό. Κάναμε κάτι για τους Έλληνες. Οι Δανοί, οι Γιαπωνέζοι, οι Γερμανοί και οι Κινέζοι έχουν τα δικά τους P&I Clubs. Όλοι οι μεγάλοι της ναυτιλίας έχουν τα δικά τους. Με τη σύσταση του Ελληνικού P&I Club βοηθάμε στην άμεση εξυπηρέτηση των Ελλήνων εφοπλιστών λόγω εντοπιότητας ενώ η διοίκησή μας είναι πιο ευέλικτη από τα clubs των Λονδίνου. Εκεί οι μικρότεροι εφοπλιστές έχουν μείνει απ’ έξω από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς».
Η αρχή
Η ιδέα για να δημιουργηθεί ένας ελληνικός αλληλοασφαλιστικός οργανισμός άρχισε να καλλιεργείται το 2005 μεταξύ ορισμένων Ελλήνων εφοπλιστών.
«Η πρώτη πράξη ήταν να γίνει προσθήκη στον ισχύοντα νόμο περί αλληλασφαλιστικών οργανισμών που δεν προέβλεπε οτιδήποτε για τη ναυτιλία. Και πήρε τέσσερα χρόνια για να γίνει αυτή η προσθήκη» τονίζει ο Νικ.Βελλιάδης:
«Την άδεια την πήρε ο Συνεταιρισμός το 2009. Άρχισε το 2010 να ασφαλίζει εμπόλεμους κινδύνους και κινδύνους ασφαλίσεως των πλοίων.
Είναι τυπικά το… δεύτερο ελληνικό P&I Club. Το πρώτο δημιουργήθηκε στο Γαλαξίδι το 1840. Επρόκειτο για αλληασφαλιστικό οργανισμό αλληλοβοηθείας όπου είχαν ασφαλιστεί 300 πλοία των Γαλαξιδιωτών» και συμπληρώνει:
«Η ίδια κράτηση στην κάλυψη αστικής ευθύνης ανέρχεται στα 100.000 δολ. και τα υπόλοιπα καλύπτονται αντασφαλιστικά από τους Lloyd’s και την αντασφαλιστική εταιρεία Korean Re., η οποία περιλαμβάνεται στις 20 μεγαλύτερες αντασφαλιστικές εταιρείες του κόσμου. οπότε είναι εγγυημένη η πληρωμή οποιασδήποτε ζημίας.»
Ο ΕΣΘΑ παρέχει ασφαλιστική κάλυψη για πολεμικούς κινδύνους κυρίως σε πλοία τα οποία βρίσκονται κοντά στη Σομαλία και διέρχονται τον Κόλπο του Αντεν.
«Ασφαλίζουμε πολλά πλοία, κυρίως αυτά περνάνε από το Άντεν λόγω των κινδύνων από τις πειρατικές επιθέσεις» επισημαίνει ο πρόεδρος:
«Υπήρξε περιστατικό ομηρίας πλοίου από Σομαλούς που ήταν ασφαλισμένο από τον ελληνικό Οργανισμό και το οποίο ελευθερώθηκε μετά από την καταβολή λύτρων και όλων των εξόδων ύψους 7 εκ. δολ. Τα 3 ½ εκ. ήταν για τα λίτρα και τα άλλα 3 ½ μοιράστηκαν οι δικηγόροι, οι διαπραγματευτές και ο… κούριερ που ανέλαβε να παραδώσει τα λίτρα. Πήρε 400 χιλ. δολάρια!» Η πειρατεία εκδηλώθηκε στο πλοίο Motivator ένα product tanker που ανήκει στη ναυτιλιακή εταιρεία Evaled Shipping.
Λόγω των πολλαπλών πειρατικών επιθέσεων τα ασφάλιστρα έχουν ανέβει τουλάχιστον κατά 20%. Το 2009 πέρασαν 23.000 πλοία από τον κόλπο του Άντεν και πληρώθηκαν 177 εκ. δολ. σε λίτρα ενώ για το 2010 το ποσό εκτοξεύτηκε στα 238 εκ. δολ. Το ύψος της ασφάλισης εξαρτάται από την αξία των πλοίων.
«Ο Οργανισμός έχει ένα 5ετές πρόγραμμα όπου υπολογίζουμε ότι τα εισερχόμενα ασφάλιστρα θα είναι 100 εκ. δολ. ενισχύοντας την ελληνική οικονομία. Επίσης, δίνεται εργασία και σε άλλες ειδικότητες-επαγγέλματα όπως δικηγόροι, πραγματογνώμονες προσωπικό» επισημαίνει ο Νικ.Βελλιάδης.
Η διαχείριση του ελληνικού P&I Club γίνεται από την Αigaion Ασφαλιστική που είναι πρωτοπόρος στις ναυτασφαλίσεις τα τελευταία 4 χρόνια έχοντας το 34% των ασφαλίστρων της ελληνικής αγοράς στον τομέα των πλοίων εμπορικών σκαφών, ρυμουλκών κλπ. Η Aigaion προσφέρει ετησίως στην ελληνική οικονομία 20-25 εκ. δολ. σε συνάλλαγμα.
Τα ανασφάλιστα
Σε καταγγελίες για την ύπαρξη ανασφάλιστων πλοίων που δυσφημίζουν την εικόνα της Ελλάδα στο εξωτερικό προχώρησε ο Νίκος Βελλιάδης:
«Τα περισσότερα πλοία πορθμείων αλλά και ημερόπλοια είτε είναι ανασφάλιστα είτε υποασφαλισμένα. Πρόκειται γύρω στα 700 πλοία. Βέβαια υπάρχει το Αthens Convention που έχει υπογράψει η Ελλάδα και το οποίο έχει γίνει νόμος ο οποίος είναι ο 2932/2011 που προβλέπει την αποζημίωση κατά άτομο. Αλλά καταργήθηκε από τον Μανώλη Κεφαλογιάννη, επί υπουργίας του στο ΥΕΝ» επισημαίνει ο Νίκος Βελλιάδης:
« Βέβαια διέταξε τη σύσταση Επιτροπής με αντιπροσώπους των Πορθμείων Ασφαλιστικών Εταιρειών και του Υπουργείου η οποία έβγαλε πόρισμα για την ασφάλιση των πλοίων αυτών το οποίο ουδέποτε εφαρμόστηκε μέχρι και σήμερα. Το αποτέλεσμα είναι οι επιβάτες και οι τουρίστες να ταξιδεύουν ανασφάλιστοι. Αυτό είναι πασίγνωστο στην Ευρώπη καθότι τα τουριστικά γραφεία συνιστούν στους ταξιδιώτες να ασφαλιστούν για τη μεταφορά τους εσωτερικώς στην Ελλάδα όταν ταξιδεύουν με πλοία» και προσέθεσε:
«Επίσης, έχει ψηφιστεί ο νόμος περί αστικής ευθύνης των σκαφών ο οποίος δεν εφαρμόζεται από τα περισσότερα Λιμεναρχεία. Σύμφωνα με τον νόμο αυτό πρέπει να ασφαλίσεις το σκάφος γιατί αν πάρει φωτιά το δικό σου και κάψει και το διπλανό τότε θα πρέπει να τον αποζημιώσεις τον ιδιοκτήτη του» και κατέληξε:
«Επίσης, υπάρχουν μικρά πλοία-δεξαμενόπλοια τα οποία είναι δεμένα σε ντάνες στη Σαλαμίνα και στην Ελευσίνα που είναι ανασφάλιστα για ρύπανση ή για οποιονδήποτε άλλον κίνδυνο που προβλέπει ο νόμος».
Who is who
Ο Νίκος Βελλιάδης ασχολείται με τη Ναυτιλία από το 1966. Σπούδασε στο Λονδίνο και στη συνέχεια εργάστηκε στα γραφεία του Χανδρή όπου έμαθε τα μυστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Στη συνέχεια άνοιξε δικό του γραφεία διαχείρισης πλοίων, ασφάλισης και ναυλώσεων.
Την «Aigaion Ασφαλιστική» στην οποία είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος την ίδρυσε το 1995 διότι διαπίστωσε ότι η αγορά του Λονδίνου είχε μονοπωλήσει τις ναυτασφαλίσεις. Η ίδρυση έγινε με την προτροπή των Ελλήνων εφοπλιστών αφού έπρεπε να δημιουργηθεί μία δεύτερη αγορά.
«Δυστυχώς ανταπόκριση από τις άλλες ασφαλιστικές εταιρείες να κάνουμε ένα pool δεν βρήκαμε» τονίζει ο Νικ. Βελλιάδης: «Οι μεν ξένες ασφαλιστικές αρνήθηκαν λόγω των κεντρικών τους γραφείων οι δε ελληνικών συμφερόντων λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας».
Η «Aigaion Ασφαλιστική» ασφαλίζει όλων των κατηγοριών πλοία όπως ποντοπόρα, Μεσογειακά, και σκάφη αναψυχής. Το 2005 ο Νικ.Βελλιάδης εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα και άρχισε η μεγάλη ανάπτυξη της Aigaion έχοντας φθάσει να είναι μέσα στις 12 πρώτες ασφαλιστικές εταιρείες στην Ελλάδα.
Toυ Μηνά Τσαμόπουλου για το Πρώτο ΘΕΜΑ Αναδημοσίευση
ΑΠΟ-marinews.gr