Tο χρυσάφι της θάλασσας βρίσκεται για τις μεγάλες οικογένειες της ελληνικής ναυτιλίας στο φυσικό αέριο και στα πλοία μεταφοράς του, τα LNG.
Η ζήτηση για τη μεταφορά φορτίων υγροποιημένου αερίου αυξάνεται με αλματώδεις ρυθμούς από χώρες όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Βρετανία, με αποτέλεσμα από το καλοκαίρι οι ημερήσιοι ναύλοι να έχουν εκτοξευθεί κατά 60.000 δολάρια. Ενώ τον Ιούνιο ένα LNG εξασφάλιζε ναύλους 110.000 την μέρα, πριν από λίγες μέρες έσπασε και το φράγμα των 150.000 δολαρίων. Μάλιστα υπάρχουν εκτιμήσεις ότι το 2012 οι ναύλοι αυτών των πανάκριβων ως επένδυση πλοίων, θα φθάσουν στα επίπεδα των 200.000 δολαρίων τη μέρα. Για να γίνει αντιληπτό ποια απόσταση χωρίζει πλέον αυτά τα πλοία από την υπόλοιπη αγορά των τάνκερ, αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι ένα Vlcc δηλαδή ένα τάνκερ μεγαλύτερο των 200.000 τόνων, σήμερα βρίσκει απασχόληση με 20.000 δολάρια τη μέρα και εκτιμάται ότι τέτοιες τιμές θα διατηρηθούν τουλάχιστον για τους επόμενους 12 με 18 μήνες.
Αυτός είναι όπως φαίνεται ο λόγος που μεγάλοι Έλληνες γύρισαν το 2011 πολλές παραγγελίες τους για την κατασκευή Vlcc σε LNG, ενώ άλλοι με μεγάλη ρευστότητα και καλές διασυνδέσεις με τις τράπεζες αποφάσισαν να μπουν στο «παιχνίδι».
Το 2011 έγινε σε παγκόσμιο επίπεδο ρεκόρ επενδύσεων για την κατασκευή νέων LNG. Παραγγέλθηκαν συνολικά 53 πλοία, από τα οποία οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν τα 24 επενδύοντας περί τα 3,5 δισ. δολάρια. Την ίδια στιγμή σχεδόν γύρισαν την πλάτη στα παραδοσιακά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και στα παραδοσιακά τάνκερ.
Οι εταιρείες Γιάννη Αγγελικούση, Γιώργου Προκοπίου, Πήτερ Λιβανού, Γιώργου Οικονόμου, Κανελλάκη, Μαρτίνου, ήταν εκείνες που προχώρησαν σε αυτές τις νέες επενδύσεις.
Το 2012 οι μεσίτες στον Πειραιά περιμένουν ότι θα υπάρξουν και νέες παραγγελίες, μάλιστα η οικογένεια Φωστηρόπουλου φαίνεται να είναι εκείνη που έκανε την αρχή γυρίζοντας μία συμφωνία για την κατασκευή δύο Vlcc σε παραγγελία για το πρώτο LNG της Almi Tankers.
Παραγγελίες
H Μaran Tankers του Γιάννη Αγγελικούση είναι ο πρωταγωνιστής στις νέες παραγγελίες, άλλωστε ο όμιλος ήταν ο πρωτοπόρος μεταξύ των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων στο άνοιγμα της αγοράς των LNG. H Μaran το 2011 υπέγραψε συμβόλαια για την κατασκευή 7 νέων LNG και εκτιμάται ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα αξίας 1,4 δισ. δολαρίων, αν υπολογιστεί πως κάθε πλοίο απαιτεί περί τα 200 εκατ. δολάρια.
Η GasLog του Πήτερ Λιβανού υπολογίζεται ότι έχει επενδύσει περί το 1 δισ. δολάρια για την παραγγελία πέντε LNG, ενώ ακολουθούν στη τρίτη θέση ο Γιώργος Προκοπίου και ο Γιώργος Οικονόμου. H Dynagas του κ. Προκοπίου κατασκευάζει τέσσερα LNG συνολικής αξίας 800 εκατ. δολαρίων, ενώ ο Γιώργος Οικονόμου επίσης τέσσερα αξίας 860 εκατ. δολαρίων περίπου. Η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου από το καλοκαίρι έχει παραγγείλει τρία νέα LNG επενδύοντας 600 εκατ. δολάρια, ενώ η Alpha Tankers του Χ Κανελλάκη γύρισε μία παραγγελία Vlcc σε LNG.
H οικογένεια Φωστηρόπουλου είναι η νέα είσοδος για την ελληνική ναυτιλίας στα LNG, ενώ ενδιαφέρον δείχνει τους τελευταίους μήνες και ο όμιλος Τσάκου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι Έλληνες πλοιοκτήτες προέβλεψαν και option, προκειμένου να έχουν προτεραιότητα στα ναυπηγεία αν αποφασίσουν να κτίσουν περισσότερα πλοία. Ο σεισμός στην Ιαπωνία το καλοκαίρι του 2011 και το τσουνάμι που ακολούθησε καταστρέφοντας το πυρηνικό εργοστάσιο της Φουκουσίμα, αποδείχθηκε η χρυσή ευκαιρία για τα LNG να εκτοξεύσουν τους ναύλους τους λόγω της μεγάλης ζήτησης φορτίων. Οι εισαγωγές φυσικού αερίου της Ιαπωνίας αυξήθηκαν κατά 18,2% σε 7,55 εκατ. μετρικούς τόνους. Εκτιμάται ότι οι ιαπωνικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα χρειαστούν στα επόμενα δύο χρόνια να ναυλώσουν έως και 15 περισσότερα LNG, ενώ η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία της χώρας, η Chubu Electric Power θέλει να εξασφαλίσει 800.000 τόνους υγροποιημένου αερίου έως και το Μάρτιο του 2012.
Ζήτηση
Αναλυτές εκτιμούν ότι έως το 2020 θα αυξάνεται έως και κατά 25 εκατ. τόνους το χρόνο η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, ώστε το 2020 να έχει φθάσει στα 401 εκατ. τόνους από 378 εκατ. τόνους που ήταν η αρχική πρόβλεψη.
Σ' αυτή την αύξηση φαίνεται ότι θα οδηγήσουν αποφάσεις όπως αυτή την Γερμανίας να κλείσει σταδιακά όλα της τα πυρηνικά εργοστάσια έως το 2020, της Ιταλίας να απορρίψει εκ νέου το ενδεχόμενο καταφύγει στην πυρηνική ενέργεια ή η κάλυψη αναγκών χωρών όπως η Βρετανία, η οποία εκτιμάται ότι από το 2020 θα εισάγει το 70% των ποσοτήτων σε φυσικό αέριο για την κάλυψη των αναγκών της.
Η Κίνα το 2011 ανακοίνωσε ότι ο μεγαλύτερος πωλητής υγροποιημένου φυσικού αερίου της χώρας, η Dapeng LNG Company, αύξησε κατά 14% τις εισαγωγές της.
Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς γιατί οι Έλληνες εφοπλιστές γίνονται «κυνηγοί» LNG καλύπτοντας το 2011 με τις παραγγελίες τους το 50% σχεδόν του συνόλου των νέων συμφωνιών που έκλεισαν διεθνώς για τα περιζήτητα αυτά πλοία.
Της
Αγγελικής Καλλή
για την Ημερησία