Για πρώτη φορά από τις αρχές του έτους ο βασικός
δείκτης της ναυλαγοράς ο Baltic Dry Index (BDI) ξεπέρασε έστω και οριακά τις
1.000 μονάδες. Χθες έκλεισε στις 1.006 μονάδες σημειώνοντας από το κατώτερο σημείο
των 647 μονάδων που είχε βρεθεί στις 3 Φεβρουαρίου μία άνοδο κατά 55,48%, με την
αποφασιστική βοήθεια των "μικρών" πλοίων.
Τις τελευταίες ημέρες στην ανοδική κίνηση
του BDI συνέβαλε κυρίως ο δείκτης των πλοίων τύπου panamax, surpamax και
handysize, τα μικρότερα δηλαδή μεγέθη πλοίων, ωστόσο το προηγούμενο διάστημα ισχυρά
ανοδικά είχαν κινηθεί και τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα πλοία ξηρού χύδην φορτίου
τα capes.
Ο κ. Γιάννης Παχούλης, διευθύνων σύμβουλος
της Megachart και πρόεδρος του Σωματείου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, εκτιμά ότι
την τελευταία περίοδο υπάρχει μία κίνηση αν και όπως σημειώνει δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί
πλήρως οι κινεζικές αγορές στο σιδηρομετάλλευμα. Οι συμφωνίες αγοράς σιδηρομεταλλεύματος
υπεγράφησαν με τους παραγωγούς το Μάρτιο και παραδοσιακά μεσολαβεί ένα "κενό"
μέχρι την υλοποίηση που ξεκινά συνήθως το Μάιο, σύμφωνα με τον κ. Παχούλη.
Πάντως τα επίπεδα της αγοράς είναι ακόμη πολύ
χαμηλά με αποτέλεσμα τα περισσότερα πλοία να λειτουργούν και με ζημιές ή στην καλύτερη
περίπτωση στο break even, όπως σημειώνει στη "N" ο κ. Γιώργος Λογοθέτης
οικονομικός αναλυτής της "G. Moundreas".
Σημειώνεται ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος για
ένα πλοίο τύπου capes είναι στα 6.600 δολάρια, ενώ στα πλοία τύπου panamax κινούνται
λίγο υψηλότερα στα 9.850 δολάρια και στα handysize και supramax στα 8.270 και
10.000 δολάρια αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τον κ. Παχούλη τα supramax και
τα handymax (πλοία χωρητικότητας μεταξύ 50.000-60.000 dwt και 40.000-50.000 dwt
αντίστοιχα) αν και μικρότερα σε χωρητικότητα "περπατούν" καλύτερα γιατί
είναι πιο ευέλικτα και φέρουν και δικά τους μέσα φορτοεκφόρτωσης. Έτσι κινούνται
και σε λιμάνια που δεν έχουν τις αναγκαίες υποδομές. Ο κ. Παχούλης εμφανίζεται θετικός
για το μέλλον των supramax γιατί θα αξιοποιηθούν περισσότερο στην ανάπτυξη του εμπορίου
μεταξύ Αφρικής (Δυτικής και Ανατολικής) και Κίνας.
Η ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των δυο πλευρών
θα ωφελήσει τα πλοία τύπου supramax τα οποία έχουν όπως προαναφέρθηκε δικά τους
μέσα φορτοεκφόρτωσης και δεν εμποδίζονται από τις ελλείψεις υποδομών στην αφρικάνικη
ήπειρο.
Ένας ακόμη λόγος που κάνει τα πλοία τύπου
supramax πιο προσοδοφόρα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης, η οποία μειώνει τις πιστώσεις
και συνεπώς τον όγκο του εμπορίου και συνακόλουθα το μέγεθος του πλοίου.
Σε ό,τι αφορά τα capes θετικό είναι το γεγονός
ότι οι εισαγωγές Iron Ore της Κίνας αναμένεται να αυξηθούν, ενώ τα αποθέματα για
δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα είναι κάτω από τους 100 εκατ. τόνους.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Μερική
Αναδημοσίευση
ΑΠΟ:marinews.gr