Δυο μηνύματα σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία στέλνει
στη χώρα μας η Κομισιόν σε μία παρέμβασή της με στόχο την εφαρμογή πολιτικών που
στοχεύουν στην πληρέστερη αξιοποίηση των αναπτυξιακών ευκαιριών στις θαλάσσιες μεταφορές.
Το πρώτο μήνυμα της Κομισιόν είναι ξεκάθαρο
και αφορά στην πολιτική ιδιωτικοποιήσεων στα λιμάνια. Οι Βρυξέλλες λένε όχι στη
μετατροπή των κρατικών μονοπωλίων σε ιδιωτικά. Και το δεύτερο μήνυμα αφορά στο διοικητικό
φορέα της ναυτιλίας. Αν δεν υπάρξει δημιουργία ενός κατάλληλου διοικητικού φορέα,
θα μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων, ενώ θα πληγεί και
η απασχόληση των ναυτιλιακών εταιρειών στη στεριά προειδοποιεί η Ε.Ε.
Ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο κείμενο
με τίτλο «Ανάπτυξη για την Ελλάδα», που έδωσε στη δημοσιότητα την προηγούμενη Πέμπτη,
κάνει ειδική αναφορά στην ελληνική ναυτιλία.
Στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή αναγνωρίζει
ότι η ναυτιλία υπήρξε παραδοσιακά ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο
σπεύδει να προσθέσει ότι «ένας συνδυασμός παραγόντων (χαμηλοί ναύλοι, κατάργηση
του ειδικού υπουργείου) ώθησε τους πλοιοκτήτες στην αλλαγή σημαίας στα σκάφη τους».
Αν αυτή η τάση συνεχισθεί, πέραν της απασχόλησης στα πλοία και των φορολογικών εσόδων,
ενδέχεται επίσης να επηρεασθεί η απασχόληση στην ξηρά των ναυτιλιακών εταιρειών,
προειδοποιεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Παράλληλα συμπληρώνει ότι η οικονομική κρίση
έχει επηρεάσει την ελληνική παράκτια ναυτιλία. Οι εταιρείες λειτουργούν με οριακό
ή μηδενικό κέρδος, ακόμα και όταν έχουν συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας. Σε ορισμένες
περιπτώσεις, το γεγονός αυτό έχει επηρεάσει το καλυπτόμενο δίκτυο και την ποιότητα
των υπηρεσιών, ιδιαίτερα (αλλά όχι αποκλειστικά) προς τα μικρότερα νησιά, τα οποία
κατ' αυτόν τον τρόπο στερούνται ευκαιριών ανάπτυξης.
Η Ελλάδα, προκειμένου να αξιοποιήσει πλήρως
το θαλάσσιο δυναμικό της και να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες θαλάσσιας ανάπτυξης,
πρέπει γενικά να αναπτύξει καταλληλότερη διοικητική δομή στον τομέα της ναυτιλίας,
υπογραμμίζει η Επιτροπή.
Σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, η Ε.Ε.
υπογραμμίζει ότι «περισσότερο απ' ό,τι σε άλλα κράτη-μέλη, η οικονομία και τα επίπεδα
ζωής στην Ελλάδα εξαρτώνται από την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των λιμενικών
υπηρεσιών και των θαλάσσιων συνδέσεων».
Το κείμενο σημειώνει ότι οι λιμένες διαχειρίζονται
πάνω από το 85% των εξωτερικών εμπορευματικών συναλλαγών της Ελλάδας και εξασφαλίζουν
τη βεβαιότητα τροφοδοσίας των νησιών. Η ταξιδιωτική κίνηση μέσω ελληνικών λιμένων
ανέρχεται στο 22% του συνόλου των επιβατών θαλασσίων μεταφορών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή
Ενωση. Οι ελληνικοί λιμένες έχουν επίσης το δυναμικό να αναλάβουν ένα μεγάλο μέρος
των διηπειρωτικών εμπορικών ροών προς την Ανατολική Ευρώπη.
Ομως, σύμφωνα με την Επιτροπή, οι ελληνικοί
λιμένες παρουσιάζουν τρία βασικά προβλήματα:
- περιορισμένο εξοπλισμό και χαμηλές δαπάνες
υποδομής,
- πολύ κακές συνδέσεις με την ενδοχώρα (σιδηροδρομικές,
οδικές) και τέλος
- διοικητικές και λειτουργικές ανεπάρκειες.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Μερική
Αναδημοσίευση
ΑΠΟ:marinews.gr