«Ναυμαχία» μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της Louis Hellenic Cruises προκαλεί το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», που συνέβη στην Καλντέρα της Σαντορίνης πριν από πέντε χρόνια.
Στη διάρκεια αυτών των ετών, πολλές θέσεις έχουν διατυπωθεί σχετικά με το ποιος έχει την ευθύνη για το ναυάγιο, αν είναι εφικτή η ανέλκυσή του, ακόμα και για το αν υπάρχει κίνδυνος για περιβαλλοντική επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής ή όχι.
Από τη μία το ελληνικό Δημόσιο στο σύνολό του υποστηρίζει ότι την ευθύνη την έχει η πλευρά του ομίλου και από την άλλη η εταιρεία υποστηρίζει ότι το ναυάγιο προκλήθηκε λόγω λάθος στη χαρτογράφηση της περιοχής, που περιλαμβανόταν στον επίσημο ελληνικό χάρτη. Σημειώνεται ότι η υδρογραφική υπηρεσία έχει προχωρήσει ήδη σε επίσημη διόρθωση του χάρτη.
Τελικά, οι δύο πλευρές δεν κατάφεραν να έρθουν, όπως φαίνεται, σε εξωδικαστικό συμβιβασμό και το δικαστικό μέρος της υπόθεσης μπαίνει στην τελική ευθεία.
Η δίκη για το ποινικό μέρος ορίστηκε από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών, μετά την πρόταση της εισαγγελίας Νάξου για τις 20 Ιουνίου 2012, ενώ έχουν κατατεθεί και τρεις αγωγές κατά της εταιρείας και στελεχών της.
Σε ό,τι αφορά το ποινικό μέρος, κατηγορούνται 13 πρόσωπα-μέλη του πληρώματος, στελέχη της εταιρείας και ο επιθεωρητής του νηογνώμονα.
Το κατηγορητήριο, που είναι σε βαθμό πλημμελήματος, αφορά μεταξύ άλλων την παραβίαση του διεθνούς κανονισμού αποφυγής συγκρούσεως, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, διατάραξη κατά παρ' αυτουργία της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας βάσει της οποίας, τονίζεται στο κατηγορητήριο, επήλθε θάνατος.
Αναφορικά με τις αγωγές, δύο έχουν κατατεθεί από το Δήμο Θήρας. Η πρώτη αφορά στην «ικανοποίηση της ηθικής βλάβης» που ισχυρίζεται ότι έχει υποστεί ο Δήμος και για την οποία ζητεί να του εκδικασθεί το ποσό των 10 εκατ. ευρώ.
Η δεύτερη αγωγή του δήμου αφορά στην ανέλκυση του ναυαγισμένου πλοίου, αφού θεωρεί υπεύθυνη την εταιρεία. Στην αγωγή ζητεί το ποσό των 80 εκατ. ευρώ για να χρησιμοποιηθεί για την απομάκρυνση του Sea Diamond από το βυθό της Καλντέρας.
Αγωγή έχει καταθέσει και το ελληνικό Δημόσιο. μέσω του υπουργείου Οικονομικών, κατά της εταιρείας για ηθική βλάβη, την οποία υποστηρίζει ότι υπέστη το Δημόσιο εξαιτίας των «παράνομων και υπαίτιων πράξεων και παραλείψεών τους», και ζητεί συνολικά 8 εκατ. ευρώ.
Η ανέλκυση
Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα ανέλκυσης του πλοίου, ακόμα παραμένει ομιχλώδες το τοπίο, αφού δεν υπάρχει τελεσίδικη απόφαση. Ειδικότερα, από το δήμο Θήρας υποστηρίζεται ότι υπάρχει δυνατότητα ανέλκυσης. Η εταιρεία όμως παρουσίασε μελέτη ανεξάρτητου οργανισμού (ITOPF), που αναφέρει ότι οποιοδήποτε τέτοιο εγχείρημα θα ήταν δύσκολο και επικίνδυνο.
Αποφάσεις
Ηδη όμως έχουν βγει και δύο αποφάσεις που αφορούν το ναυάγιο. Με χρονολογική σειρά, τελευταία είναι αυτή του Πειθαρχικού Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού, με την οποία αποδέχεται ότι το ναυάγιο προκλήθηκε από λάθος στη χαρτογράφηση της περιοχής.
Η άλλη είναι του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά, που απέρριψε ως αβάσιμη την προσφυγή του πλοιάρχου του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» και της πλοιοκτήτριας εταιρείας κατά της αποφάσεως του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας περί επιβολής προστίμου σε βάρος των προσφευγόντων ποσού 1,173 εκατ. ευρώ, λόγω της ρύπανσης που προκλήθηκε από τη βύθιση του πλοίου.
Περιβάλλον
Αναφορικά με την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, οι 13 δειγματοληψίες που έχει κάνει το ΕΛΚΕΘΕ ως επίσημος φορέας, βάσει της νομοθεσίας, αναφέρουν ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Σύμφωνα όμως με άλλες εκτιμήσεις, σε βάθος χρόνου το πλοίο ενδέχεται να επιβαρύνει το περιβάλλον.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
ΑΠΟ:marinews.gr