Εντονο είναι το ενδιαφέρον των κινεζικών τραπεζών να προχωρήσουν στην απευθείας χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.Εν όψει της υπογραφής σήμερα στο Πεκίνο, του Σχεδίου Δράσης για τη Ναυτιλία, μεταξύ του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννη Διαμαντίδη και του Κινέζου υπουργού Μεταφορών -όπου περιλαμβάνονται loan guaranties ύψους 5 δισ. δολαρίων προς τον ελληνικό εφοπλισμό- δεκάδες στελέχη από τις πέντε μεγαλύτερες κινεζικές τράπεζες βρίσκονται στην Ακτή Μιαούλη. Έχουν συναντήσεις με εφοπλιστές, μεσίτες, χρηματοοικονομικούς συμβούλους, προκειμένου να κατανοήσουν τη λειτουργία της ελληνικής ναυτιλίας σε σχέση με τις επενδύσεις για την κατασκευή νέων πλοίων.
Ακριβό
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό το οποίο έχει προκύψει από τις έως τώρα επαφές είναι ότι το κινεζικό χρήμα παραμένει πολύ ακριβό, ενώ απαιτείται ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα έως την τελική έγκριση του δανείου, με αποτέλεσμα στο μεταξύ να υπάρχει κίνδυνος ανατροπής των δεδομένων που οδήγησαν στην επιχειρηματική απόφαση για τη συγκεκριμένη επένδυση. Παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς που συναντώνται με τους Κινέζους τραπεζίτες διαπιστώνουν ότι το επιτόκιο των κινεζικών τραπεζών διαμορφώνεται περίπου στο 4,5% πάνω από το libor, ενώ το κόστος του χρήματος επιβαρύνεται σημαντικά ( 1,5% ) από την απαίτηση των Κινέζων για ασφάλιση του δανείου.
Όλα αυτά τα μειονεκτήματα έχουν παρατεθεί και έχουν εξηγηθεί από τους ανθρώπους της Ακτής Μιαούλη στους Κινέζους, καθώς επίσης και η ανάγκη που υπάρχει να προσαρμοστούν στις πρακτικές που ακολουθούνται διεθνώς στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Στην Κίνα η ελληνική αποστολή θα έχει δύο ξεχωριστές συναντήσεις με τους εκπροσώπους των κινεζικών τραπεζών, μεθαύριο Τετάρτη στο Πεκίνο με την China Development Bank, την Exim Bank και την Παρασκευή στη Σαγκάη όπου ακόμα θα συμμετέχει στις συζητήσεις η Construction Bank.
Η Κίνα μέσα από τις τραπεζικές εγγυήσεις των 5 δισ. δολαρίων προς τους Έλληνες εφοπλιστές επιδιώκει να συντηρήσει την τεράστια ναυπηγική της βιομηχανία. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν σήμερα στη χώρα 180, ναυπηγεία από τα οποία τα 70 είναι τα μεγαλύτερα και πλέον αξιόπιστα. Ηδη στην Κίνα κατασκευάζονται περισσότερα από 350 πλοία για λογαριασμό ελληνικών συμφερόντων, των οποίων η αξία υπολογίζεται στα 15 δισ. δολάρια.
Επαφές
Πέραν της υπογραφής του Σχεδίου Δράσης για τη ναυτιλία, σήμερα η ελληνική αποστολή θα έχει επίσης συναντήσεις με τον πρόεδρο του κινεζικού νηογνώμονα και κυβερνητικούς αξιωματούχους. Για αύριο είναι προγραμματισμένη πολύωρη συνάντηση του Γιάννη Διαμαντίδη με τον πρόεδρο της Cosco Wei Jiafu.
Στην ατζέντα των συζητήσεων υπάρχει η συνεργασία των δύο πλευρών στα λιμάνια, καθώς στο Σχέδιο Δράσης έχει συμπεριληφθεί ένα σημείο που αφορά την ανάπτυξη προτζεκτ, ώστε να αναδειχθούν λιμάνια σε hub port.
ΑΠΟ-marinews.gr Της Αγγελικής Καλλή για την Ημερησία Αναδημοσίευση