Τη μεγαλύτερη μάχη της Κρήτης εν μέσω κρίσης ετοιμάζονται να αναβιώσουν οι εταιρείες της ακτοπλοΐας, ανεβάζοντας στο «κόκκινο» τον ανταγωνισμό παρά τις πρωτοφανείς δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που πλήττουν τον κλάδο.
Την ανατροπή σκηνικού στην ακτοπλοΐα προκάλεσε η κατάθεση αίτησης, από τις Μινωικές Γραμμές, για τη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς και γίνεται έτσι ανταγωνιστής της ΑΝΕΚ, η οποία κυριαρχεί στη συγκεκριμένη γραμμή. Μια γραμμή που ανέκαθεν αποτελούσε το ισχυρό «κάστρο» της χανιώτικης εταιρείας, παρά την κάθοδο της Attica στην αγορά αυτή.Ο Γκριμάλντι σαλπάρει για το «κάστρο» της ΑΝΕΚ
Παράγοντες της ακτοπλοΐας εκτιμούν πως ο Ναπολιτάνος μεγαλομέτοχος των Μινωικών Γραμμών, Εμμανουέλ Γκριμάλντι, προχώρησε σε αυτήν την κίνηση θέλοντας ουσιαστικά να κάνει επίδειξη ισχύος στο έτερο επιχειρηματικό σχήμα της Κρήτης, μετά το «ναυάγιο» της συμφωνίας για την πώληση της Hellenic Seaways (HSW) στον ισχυρό άνδρα της ΑΝΕΚ Γιάννη Βαρδινογιάννη.
Από τα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου έχει «κολλήσει» η διαδικασία πώλησης του 33,35% των μετοχών της εταιρείας Hellenic Seaways από τις Μινωικές Γραμμές στην ΑΝΕΚ. Η συμφωνία προέβλεπε την καταβολή συνολικού ποσού 125 εκατ. ευρώ σε δόσεις, εκ των οποίων τα 47,5 εκατ. ευρώ είχαν ήδη δοθεί με βάση το χρονοδιάγραμμα.
Προκαταβολή
Η ΑΝΕΚ δεν κατέβαλε τη δόση Νοεμβρίου και οι μετοχές πέρασαν και πάλι στα χέρια των Μινωικών, με τη χανιώτικη εταιρεία να χάνει την προκαταβολή. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίστηκαν, με την ΑΝΕΚ να υποστηρίζει ότι το αρχικώς συμφωνηθέν τίμημα των 125 εκατ. ευρώ κρίνεται υπερβολικό λόγω της άσχημης οικονομικής κατάστασης.
Την ίδια ώρα που η ΑΝΕΚ επιχειρεί να καλύψει μέρος των αναγκών της με αύξηση κεφαλαίου που τελικά καλύφθηκε μερικώς (κατά 64,5% συγκεντρώνοντας 16 εκ. ευρώ), οι Μινωικές αποσύρουν το Ολύμπια Παλλάς από τη Βενετία και ετοιμάζονται να το δρομολογήσουν στα Χανιά, προκαλώντας έναν ακόμη πονοκέφαλο στη χανιώτικη εταιρεία. Παρά εξάλλου τα κεφάλαια που συγκέντρωσε η ΑΝΕΚ, το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει παραμένει μεγάλο.
Ο λόγος πάντως που οι Μινωικές αποφάσισαν να διατηρήσουν ένα μόνο πλοίο στη Βενετία, βασίζεται στο σκεπτικό ότι με αυτό τον τρόπο θα ενισχύσουν την αγορά της Ανκόνα που εκεί η εταιρεία έχει δρομολογήσει τα δύο νεότευκτα πλοία του ομίλου Γκριμάλντι που φέρουν και τον τίτλο των μεγαλύτερων επιβατηγών στη Μεσόγειο. Την ίδια ώρα, άγνωστο παραμένει αν το πλοίο «Blue Horizon» της Attica θα συνεχίσει τα δρομολόγια στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς. Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο πλοίο δεν εκτελεί δρομολόγια από τις 7 Φεβρουαρίου 2011.
Κόβονται οι φόροι, φθηναίνουν τα εισιτήρια
Στη μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσω του περιορισμού των φόρων υπέρ τρίτων, που εισπράττονται μέσω των ναύλων, προσανατολίζεται η κυβέρνηση στο πλαίσιο της επικείμενης διαμόρφωσης του νέου φορολογικού συστήματος.
Η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου έχει ήδη ξεκινήσει να αναζητεί τρόπους για να καταργήσει κάποιες από τις κρατήσεις υπέρ τρίτων, που επιβαρύνουν το εισιτήριο της ακτοπλοΐας συνολικά κατά 35%.
Είναι, άλλωστε, ένα χρόνιο αίτημα των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων προκειμένου να τονωθεί η τουριστική κίνηση.
Πράσινο φως
Το σχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο και φέρεται να έχει λάβει το «πράσινο φως» από το οικονομικό επιτελείο αφορά την κατάργηση κρατήσεων υπέρ αχθοφόρων και άλλες, οι οποίες είναι πλέον αναχρονιστικές και προέρχονται από τη δεκαετία του 1950, όπως είναι τα λεμβουχικά τέλη, αλλά και το τέλος του ΚΑΕΟ (Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών Οχημάτων), το οποίο επιβαρύνει τα εισιτήρια κατά 6,5% και εισπράττεται από το ΝΑΤ. Εχει προταθεί και η κατάργηση τελών διαφυγούσης εργασίας φορτοεκφορτώσεων που αφορά τα δρομολόγια από και προς την Κρήτη. Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, το όφελος για τον επιβάτη, αλλά και για τις εμπορευματικές μεταφορές μπορεί να είναι μία μείωση τιμών των ναύλων της τάξης άνω του 10%. Πάντως, η ηγεσία του υπουργείου έχει προειδοποιήσει τις εταιρείες ότι οι όποιες μειώσεις κρατήσεων θα αποβούν υπέρ του επιβάτη και όχι υπέρ των εταιρειών.
ΕΘΝΟΣ
ΑΠΟ-newscode.gr