Τεράστιο λάθος που θα πλήξει τόσο τα ναυπηγεία όσο και τους ιδιοκτήτες χαρακτήρισε τα πολύ μεγάλα ποντοπόρα φορτηγά μεταφοράς σιδηρο-μεταλλεύματος (VLOC) ο Πόλυς Χατζηιωάννου.
Ο επικεφαλής της Safe Bulkers εκτιμά πως τα πλοία που έχτισε η μεταλλευτική εταιρεία Vale είχε απώτερο σκοπό να προσγειώσει τους ναύλους στις αγορές. Όμως η υπερπροσφορά νέου τονάζ φορτηγών το είχε ήδη εξασφαλίσει.
Τα ναυπηγεία θα δουν τώρα τις τιμές τους αλλά και τους τζίρους εν γένει να υποχωρούν καθώς μπαίνουν νέα φορτηγά στη θάλασσα. «Θέλουν να πουλάνε μεγάλα capesize για 53 με 54 εκατ. δολ. αλλά αυτό δεν είναι δυνατόν με ημερήσιους ναύλους της τάξης των 10.000 δολ.».
Ο εφοπλιστής μίλησε στο πρόσφατο συνέδριο που διοργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε μέσω διαδικτύου από την Capital Link. Μια αγορά όπου τα έσοδα θα παραμείνουν συμπιεσμένες για τα επόμενα τρία χρόνια. Και πρόσθεσε: «Οι αγοραστές των εν λόγω πλοίων μετανιώνουν καθώς είχαν παραγγείλει αυτά τα πλοία στα $130 εκατ. και σήμερα η αγοραία τους αξία είναι 50 εκατ. δολάρια χαμηλότερα».
Και συνέχισε: «Η κινεζική κυβέρνηση προσπαθεί να σώσει την κατάσταση με την τοποθέτηση ενός περιορισμού των 300.000 dwt [για τα πλοία] που δένουν σε κινεζικά λιμάνια. «Όμως αυτοί επέτρεψαν στην Vale να προχωρήσει στην κατασκευή των πλοίων της εκεί και τώρα είναι οι ίδιοι περιορίζουν τη χρήση αυτών των πλοίων».
Λιγότερο ανήσυχος εμφανίστηκε για μια επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. «Σε περίπτωση ομαλής προσγείωσης για την κινεζική οικονομία δεν θα υπάρξει επιβράδυνση της ζήτησης για τα ποντοπόρα φορτηγά». «Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι σε έξαρση και υπάρχουν χαμηλά αποθέματα ενώ οι εγχώριες τιμές του άνθρακα είναι ήδη πολύ υψηλότερες από τις εκτός Κίνας». Και πρόσθεσε: «Είκοσι δύο νέες πόλεις κατασκευάζονται στην Κίνα κάθε χρόνο. Αυτό θα κρατήσει τις τιμές του σίδηρο-μεταλλεύματος υψηλά. Ως εκ τούτου έχουμε δει σημαντικές επενδύσεις σε νέες υποδομές λιμένων καθώς και ορυχεία».
Λιγότερο ανήσυχος εμφανίστηκε για μια επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. «Σε περίπτωση ομαλής προσγείωσης για την κινεζική οικονομία δεν θα υπάρξει επιβράδυνση της ζήτησης για τα ποντοπόρα φορτηγά». «Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι σε έξαρση και υπάρχουν χαμηλά αποθέματα ενώ οι εγχώριες τιμές του άνθρακα είναι ήδη πολύ υψηλότερες από τις εκτός Κίνας». Και πρόσθεσε: «Είκοσι δύο νέες πόλεις κατασκευάζονται στην Κίνα κάθε χρόνο. Αυτό θα κρατήσει τις τιμές του σίδηρο-μεταλλεύματος υψηλά. Ως εκ τούτου έχουμε δει σημαντικές επενδύσεις σε νέες υποδομές λιμένων καθώς και ορυχεία».
Του Γιώργου Γ. Λιάρου
ΑΠΟ-newscode.gr