Η ατμοσφαιρική ρύπανση από εκπομπές αερίων από τα πλοία συνεχίζει να απασχολεί έντονα την ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία αναζητά τρόπους περιορισμού της. Ένας σκληρός επιχειρηματικός «πόλεμος» συμφερόντων βρίσκεται σε εξέλιξη στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι διχασμένη και έχει στρέψει το βλέμμα της στον ΙΜΟ-Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για να δώσει λύση. Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΕ απειλεί με λήψη περιφερειακών μέτρων δηλαδή μέτρων που θα ισχύουν μόνο για τα ευρωπαϊκά ύδατα.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Ευθύμιος Μητρόπουλος, έχει υπογραμμίσει ότι ο Οργανισμός μπορεί να θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο που στόχο θα έχει τον περιορισμό ή ακόμη και τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία:
«Αν και η έκβαση της συζήτησης στην Κοπεγχάγη όπου στη συμφωνία δεν τέθηκαν στόχοι για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στους τομείς των θαλάσσιων και εναέριων μεταφορών δίνει περισσότερο χρόνο στη ναυτιλία να προετοιμαστεί κατάλληλα, την ίδια στιγμή αυξάνει τις υποχρεώσεις του ΙΜΟ για την υιοθέτηση και παρουσίαση μίας ολοκληρωμένης θέσης» επισημαίνουν κύκλοι του ΙΜΟ.
Στο πλευρό του ΙΜΟ, προκειμένου να αποφευχθούν περιφερειακές πολιτικές, δηλαδή λήψη μονομερών μέτρων από ΗΠΑ ή ΕΕ, έχει σταθεί το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: «Είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις κυβερνήσεις να κατανοήσουν ότι, ελλείψει ενός συνολικού πακέτου που θα συμφωνηθεί στον ΙΜΟ, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ορισμένες χώρες να αναπτύξουν μονομερή ρυθμιστικά μέτρα σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο, για τις εκπομπές CO2 στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο» και προσθέτει: «Εάν ληφθούν τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρές στρεβλώσεις της αγοράς και - το σημαντικότερο - να είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματικά στην εξασφάλιση της μείωσης των εκπομπών CO2 από το παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα».
ΑΠΟ-marinews.gr
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι διχασμένη και έχει στρέψει το βλέμμα της στον ΙΜΟ-Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για να δώσει λύση. Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΕ απειλεί με λήψη περιφερειακών μέτρων δηλαδή μέτρων που θα ισχύουν μόνο για τα ευρωπαϊκά ύδατα.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Ευθύμιος Μητρόπουλος, έχει υπογραμμίσει ότι ο Οργανισμός μπορεί να θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο που στόχο θα έχει τον περιορισμό ή ακόμη και τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία:
«Αν και η έκβαση της συζήτησης στην Κοπεγχάγη όπου στη συμφωνία δεν τέθηκαν στόχοι για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στους τομείς των θαλάσσιων και εναέριων μεταφορών δίνει περισσότερο χρόνο στη ναυτιλία να προετοιμαστεί κατάλληλα, την ίδια στιγμή αυξάνει τις υποχρεώσεις του ΙΜΟ για την υιοθέτηση και παρουσίαση μίας ολοκληρωμένης θέσης» επισημαίνουν κύκλοι του ΙΜΟ.
Στο πλευρό του ΙΜΟ, προκειμένου να αποφευχθούν περιφερειακές πολιτικές, δηλαδή λήψη μονομερών μέτρων από ΗΠΑ ή ΕΕ, έχει σταθεί το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: «Είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις κυβερνήσεις να κατανοήσουν ότι, ελλείψει ενός συνολικού πακέτου που θα συμφωνηθεί στον ΙΜΟ, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ορισμένες χώρες να αναπτύξουν μονομερή ρυθμιστικά μέτρα σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο, για τις εκπομπές CO2 στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο» και προσθέτει: «Εάν ληφθούν τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρές στρεβλώσεις της αγοράς και - το σημαντικότερο - να είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματικά στην εξασφάλιση της μείωσης των εκπομπών CO2 από το παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα».
ΑΠΟ-marinews.gr