Τους «κλυδωνισμούς» στις χρηματιστηριακές αγορές, αλλά και τις επιπτώσεις από τη διαρκώς φθίνουσα ναυτιλιακή αγορά καλούνται να ξεπεράσουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, και ιδιαίτερα οι εισηγμένες στις χρηματιστηριακές αγορές των ΗΠΑ και του Λονδίνου.
Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, που είναι εισηγμένες στις χρηματιστηριακές αγορές του εξωτερικού, έχουν καταγράψει μεγάλες απώλειες στις τιμές των μετοχών τους από τις αρχές του 2011, οι οποίες φτάνουν ακόμα και το 83,6% μέχρι τις 5 Αυγούστου.
Από τις 31 εισηγμένες εταιρείες μόνο μία παρουσιάζει θετικό πρόσημο σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2011 και αυτή είναι η Costamare η οποία κερδίζει 4,9%. Μάλιστα, μετά την υποβάθμιση της πιστοληπτικής των ΗΠΑ από τη S&P τη Δευτέρα 8 Αυγούστου, οι μετοχές έχασαν επιπλέον από την αξία τους για να κερδίσουν κάποιο από το χαμένο έδαφος στις 9 Αυγούστου.
Παρά όμως τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία, αλλά και η ναυτιλιακή αγορά, σύμφωνα με τον αναλυτή του ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, Γιώργο Λαζαρίδη, «υπάρχει αφθονία ρευστότητας εκεί έξω» με πολλά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να «κάθονται επάνω» στα μεγάλα ταμιακά τους αποθέματα.
Η επενδυτική στρατηγική τους έχει αλλάξει μόνο, αφού προτιμούν τις χαμηλού ρίσκου επενδύσεις. Εναπόκειται στους εφοπλιστές και την ικανότητά τους να αναδιοργανωθούν, προκειμένου να προσελκύσουν τα κεφάλαια αυτά, επισημαίνει ο κ. Λαζαρίδης.
Προβλήματα στην πορεία της αξίας των μετοχών προκάλεσε και η κρίση χρέους, που παρουσιάστηκε στις ΗΠΑ και λύθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, επηρεάζοντας τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες. Από το κλείσιμο της Παρασκευής 29 Ιουλίου 2011 μέχρι την επόμενη Παρασκευή 5 Αυγούστου και οι 31 ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες σημείωσαν πτώση που κυμάνθηκε από 1,4% και έφτασε μέχρι και το 34,3%.
Η πίεση που ασκείται στις μετοχές των ναυτιλιακών αγορών, σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη, οφείλεται στο συνδυασμό των χαμηλών κερδών από τις κακές συνθήκες της αγοράς, και της γενικής αβεβαιότητας για τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές των θαλάσσιων μεταφορών που οδηγούν τους επενδυτές να εκτιμήσουν εκ νέου τις στρατηγικές τους και να κάνουν πιο συντηρητικές επενδυτικές κινήσεις.
Μάλιστα, ο κίνδυνος ,σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη, είναι μεγαλύτερος αφού απειλή μιας δεύτερης «βουτιάς» της παγκόσμιας οικονομίας φαίνεται τώρα πιο πιθανή από ποτέ. Σε περίπτωση ενός τέτοιου αρνητικού ενδεχόμενου τα επίπεδα της ήδη αναιμικής κατανάλωσης που υπάρχουν στις περισσότερες από τις αναπτυγμένες χώρες πρόκειται να μειωθούν περαιτέρω.
Την ίδια στιγμή η εικόνα δεν είναι εντελώς ρόδινη για τις χώρες της Απω Ανατολής, αφού αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα τους τελευταίους δύο μήνες. Ειδικότερα, η Κίνα προσπαθεί να αντιμετωπίσει μια πιθανή υπερθέρμανση της οικονομίας της και έχει ξεκινήσει να θέτει περιορισμούς στην έκδοση δανείων προκειμένου να μειώσει τον πληθωρισμό, κάτι που θα μπορούσε δυνητικά να οδηγήσει σε πιο αργό ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί.
Η ναυτιλία
Το ερώτημα, επισημαίνει ο κ. Λαζαρίδης, βρίσκεται στο πώς οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τη ναυτιλία. Το πρόβλημα που αναμένεται να αντιμετωπίσει η ναυτιλία είναι διττό. Πρώτον, τυχόν επιβράδυνση στις εμπορικές συναλλαγές θα ασκήσει περαιτέρω καθοδική πίεση στις ήδη χαμηλές επιδόσεις της αγοράς.
Δεύτερον, τυχόν επιδείνωση των χρηματοπιστωτικών αγορών θα μειώσει περαιτέρω τις πιστωτικές διευκολύνσεις στις εταιρείες. Διευκολύνσεις που διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο για το παθητικό των εταιρειών και στις αγορές πλοίων, αλλά και στις νέες κατασκευές. Επίσης είναι πιθανό η μείωση των διευκολύνσεων να προκαλέσει για άλλη μια φορά χάος στο σύνολο της εμπορικής αλυσίδας.
ΑΠΟ-marinews.gr
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, που είναι εισηγμένες στις χρηματιστηριακές αγορές του εξωτερικού, έχουν καταγράψει μεγάλες απώλειες στις τιμές των μετοχών τους από τις αρχές του 2011, οι οποίες φτάνουν ακόμα και το 83,6% μέχρι τις 5 Αυγούστου.
Από τις 31 εισηγμένες εταιρείες μόνο μία παρουσιάζει θετικό πρόσημο σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2011 και αυτή είναι η Costamare η οποία κερδίζει 4,9%. Μάλιστα, μετά την υποβάθμιση της πιστοληπτικής των ΗΠΑ από τη S&P τη Δευτέρα 8 Αυγούστου, οι μετοχές έχασαν επιπλέον από την αξία τους για να κερδίσουν κάποιο από το χαμένο έδαφος στις 9 Αυγούστου.
Παρά όμως τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία, αλλά και η ναυτιλιακή αγορά, σύμφωνα με τον αναλυτή του ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, Γιώργο Λαζαρίδη, «υπάρχει αφθονία ρευστότητας εκεί έξω» με πολλά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να «κάθονται επάνω» στα μεγάλα ταμιακά τους αποθέματα.
Η επενδυτική στρατηγική τους έχει αλλάξει μόνο, αφού προτιμούν τις χαμηλού ρίσκου επενδύσεις. Εναπόκειται στους εφοπλιστές και την ικανότητά τους να αναδιοργανωθούν, προκειμένου να προσελκύσουν τα κεφάλαια αυτά, επισημαίνει ο κ. Λαζαρίδης.
Προβλήματα στην πορεία της αξίας των μετοχών προκάλεσε και η κρίση χρέους, που παρουσιάστηκε στις ΗΠΑ και λύθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, επηρεάζοντας τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες. Από το κλείσιμο της Παρασκευής 29 Ιουλίου 2011 μέχρι την επόμενη Παρασκευή 5 Αυγούστου και οι 31 ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες σημείωσαν πτώση που κυμάνθηκε από 1,4% και έφτασε μέχρι και το 34,3%.
Η πίεση που ασκείται στις μετοχές των ναυτιλιακών αγορών, σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη, οφείλεται στο συνδυασμό των χαμηλών κερδών από τις κακές συνθήκες της αγοράς, και της γενικής αβεβαιότητας για τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές των θαλάσσιων μεταφορών που οδηγούν τους επενδυτές να εκτιμήσουν εκ νέου τις στρατηγικές τους και να κάνουν πιο συντηρητικές επενδυτικές κινήσεις.
Μάλιστα, ο κίνδυνος ,σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη, είναι μεγαλύτερος αφού απειλή μιας δεύτερης «βουτιάς» της παγκόσμιας οικονομίας φαίνεται τώρα πιο πιθανή από ποτέ. Σε περίπτωση ενός τέτοιου αρνητικού ενδεχόμενου τα επίπεδα της ήδη αναιμικής κατανάλωσης που υπάρχουν στις περισσότερες από τις αναπτυγμένες χώρες πρόκειται να μειωθούν περαιτέρω.
Την ίδια στιγμή η εικόνα δεν είναι εντελώς ρόδινη για τις χώρες της Απω Ανατολής, αφού αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα τους τελευταίους δύο μήνες. Ειδικότερα, η Κίνα προσπαθεί να αντιμετωπίσει μια πιθανή υπερθέρμανση της οικονομίας της και έχει ξεκινήσει να θέτει περιορισμούς στην έκδοση δανείων προκειμένου να μειώσει τον πληθωρισμό, κάτι που θα μπορούσε δυνητικά να οδηγήσει σε πιο αργό ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί.
Η ναυτιλία
Το ερώτημα, επισημαίνει ο κ. Λαζαρίδης, βρίσκεται στο πώς οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τη ναυτιλία. Το πρόβλημα που αναμένεται να αντιμετωπίσει η ναυτιλία είναι διττό. Πρώτον, τυχόν επιβράδυνση στις εμπορικές συναλλαγές θα ασκήσει περαιτέρω καθοδική πίεση στις ήδη χαμηλές επιδόσεις της αγοράς.
Δεύτερον, τυχόν επιδείνωση των χρηματοπιστωτικών αγορών θα μειώσει περαιτέρω τις πιστωτικές διευκολύνσεις στις εταιρείες. Διευκολύνσεις που διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο για το παθητικό των εταιρειών και στις αγορές πλοίων, αλλά και στις νέες κατασκευές. Επίσης είναι πιθανό η μείωση των διευκολύνσεων να προκαλέσει για άλλη μια φορά χάος στο σύνολο της εμπορικής αλυσίδας.
ΑΠΟ-marinews.gr
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr