Αλλαγή ρότας στα ναυπηγικά προγράμματά τους χαράσσουν οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, λαμβάνοντας υπ’ όψιν στους σχεδιασμούς τους τις συνέπειες ενδεχόμενης διεθνούς ύφεσης σε συνδυασμό με την υπάρχουσα υπερπροσφορά τονάζ.
Οι διαφοροποιήσεις στις ναυπηγικές επιλογές των εταιρειών καταγράφονται πιο έντονες σε ορισμένες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων αλλά και σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers) όπου παρατηρείται να ακυρώνονται παραγγελίες ή να συμφωνείται η επιμήκυνση, ακόμη και για τρία έτη, του χρόνου παράδοσης των υπό παραγγελία πλοίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, έχουν μειώσει σημαντικά τις παραγγελίες νέων δεξαμενόπλοιων suezmax, ενώ τα τρία τελευταία έτη ακυρώθηκαν 45 παραγγελίες συνολικής χωρητικότητας 7 εκατ. dwt.
Από το 2006 μέχρι και το 2008 οι νέες παραγγελίες suezmax αυξάνονταν σε ποσοστό 60% ετησίως, λόγω της διαρκούς αύξησης των ναύλων και της εκτίμησης ότι η ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, από το δεύτερο ήμισυ του 2009 η οικονομική κρίση επηρέασε αρνητικά τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων suezmax, με αποτέλεσμα οι νέοι επενδυτές να προχωρήσουν σταδιακά σε ακύρωση των παραγγελιών τους. Το 2010 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 74 νέες παραγγελίες, ενώ φέτος έχουν πραγματοποιηθεί μόλις οκτώ. Με βάση το βιβλίο παραγγελιών και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες ακυρώσεις, ο παγκόσμιος στόλος των δεξαμενόπλοιων suezmax από 357 πλοία το 2006 θα φτάσει τα 552 το 2014. Την ίδια στιγμή πάντως αρκετές εταιρείες σπεύδουν να παραγγείλουν πλοία εξυπηρέτησης για πλωτές ή μη πλατφόρμες άντλησης πετρελαιοειδών και φυσικών αερίων, καθώς σε διεθνές επίπεδο υπάρχει ένταση αυτών των δραστηριοτήτων. Στις συγκεκριμένες δραστηριότητες σημαντική παρουσία έχουν και Ελληνες εφοπλιστές που ήδη έχουν στην κατοχή τους πλωτά γεωτρύπανα ή έχουν παραγγείλει τέτοιου είδους πλοία.
Πτώση εσόδων και κερδών σημείωσε το πρώτο εξάμηνο του 2011 η εταιρεία Genco του Πήτερ Γιωργιόπουλου. Σε σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι στο εξάμηνο τα κέρδη της εταιρείας υποχώρησαν στα 23,51 εκατ. δολ. από 70,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010, παρά το γεγονός πως τα έσοδά της υποχώρησαν μόλις κατά 1 εκατ. δολ., από τα 200 εκατ. δολ. στα 199 εκατ. δολ. Η πτώση των κερδών οφείλεται κυρίως στην πτώση του μέσου ημερήσιου ναύλου από τα 30.326 δολ. στα 18.720 δολ., που αντισταθμίστηκε από την αύξηση του αριθμού των πλοίων της, όσον αφορά τα έσοδα, γεγονός που ωστόσο δημιούργησε αυξημένα λειτουργικά και χρηματοοικονομικά έξοδα.
ΑΠΟ-marinews.gr
Του Νίκου Μπαρδούνια
για την Καθημερινή
Οι διαφοροποιήσεις στις ναυπηγικές επιλογές των εταιρειών καταγράφονται πιο έντονες σε ορισμένες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων αλλά και σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers) όπου παρατηρείται να ακυρώνονται παραγγελίες ή να συμφωνείται η επιμήκυνση, ακόμη και για τρία έτη, του χρόνου παράδοσης των υπό παραγγελία πλοίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, έχουν μειώσει σημαντικά τις παραγγελίες νέων δεξαμενόπλοιων suezmax, ενώ τα τρία τελευταία έτη ακυρώθηκαν 45 παραγγελίες συνολικής χωρητικότητας 7 εκατ. dwt.
Από το 2006 μέχρι και το 2008 οι νέες παραγγελίες suezmax αυξάνονταν σε ποσοστό 60% ετησίως, λόγω της διαρκούς αύξησης των ναύλων και της εκτίμησης ότι η ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, από το δεύτερο ήμισυ του 2009 η οικονομική κρίση επηρέασε αρνητικά τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων suezmax, με αποτέλεσμα οι νέοι επενδυτές να προχωρήσουν σταδιακά σε ακύρωση των παραγγελιών τους. Το 2010 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 74 νέες παραγγελίες, ενώ φέτος έχουν πραγματοποιηθεί μόλις οκτώ. Με βάση το βιβλίο παραγγελιών και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες ακυρώσεις, ο παγκόσμιος στόλος των δεξαμενόπλοιων suezmax από 357 πλοία το 2006 θα φτάσει τα 552 το 2014. Την ίδια στιγμή πάντως αρκετές εταιρείες σπεύδουν να παραγγείλουν πλοία εξυπηρέτησης για πλωτές ή μη πλατφόρμες άντλησης πετρελαιοειδών και φυσικών αερίων, καθώς σε διεθνές επίπεδο υπάρχει ένταση αυτών των δραστηριοτήτων. Στις συγκεκριμένες δραστηριότητες σημαντική παρουσία έχουν και Ελληνες εφοπλιστές που ήδη έχουν στην κατοχή τους πλωτά γεωτρύπανα ή έχουν παραγγείλει τέτοιου είδους πλοία.
Πτώση εσόδων και κερδών σημείωσε το πρώτο εξάμηνο του 2011 η εταιρεία Genco του Πήτερ Γιωργιόπουλου. Σε σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι στο εξάμηνο τα κέρδη της εταιρείας υποχώρησαν στα 23,51 εκατ. δολ. από 70,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010, παρά το γεγονός πως τα έσοδά της υποχώρησαν μόλις κατά 1 εκατ. δολ., από τα 200 εκατ. δολ. στα 199 εκατ. δολ. Η πτώση των κερδών οφείλεται κυρίως στην πτώση του μέσου ημερήσιου ναύλου από τα 30.326 δολ. στα 18.720 δολ., που αντισταθμίστηκε από την αύξηση του αριθμού των πλοίων της, όσον αφορά τα έσοδα, γεγονός που ωστόσο δημιούργησε αυξημένα λειτουργικά και χρηματοοικονομικά έξοδα.
ΑΠΟ-marinews.gr
Του Νίκου Μπαρδούνια
για την Καθημερινή