Στην Ινδία ελπίζει η παγκόσμια ναυτιλία

[Bimco] Προβλέπει ότι, το 2012, η χώρα των μεγάλων αντιθέσεων είναι αυτή που μπορεί να προσφέρει ώθηση ανάπτυξης στον κλάδο

Η Ινδία είναι το πιο αισιόδοξο γεγονός που μπορεί να συμβεί στην αγορά του ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με τη Bimco.
Στο αναπάντεχο γεγονός, που ούτε η «κρυστάλλινη μπάλα» δεν μπορεί να προβλέψει, ελπίζει η παγκόσμια ναυτιλία, για να ξεπεράσει με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες το 2012. Και αυτό το «αναπάντεχο», σύμφωνα με ανάλυση της Bimco, που έχει τον τίτλο «Reflections 2012», φέρει τον τίτλο «Ινδία», η οποία προβάλλει σαν μία «νέα Κίνα» σε ό,τι αφορά το ρόλο της στη ναυτιλία.
Η Ινδία είναι το πιο αισιόδοξο γεγονός που μπορεί να συμβεί στην αγορά του ξηρού χύδην φορτίου, τόσο στις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος όσο και στη ζήτηση για άνθρακα, εκτιμά η Bimco.
Στην ετήσια έκδοση της «Reflections 2012», η διεθνής οργάνωση πλοιοκτητών «Bimco» εξετάζει τα κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, κατά το τρέχον έτος.
Το ρυθμιστικό πλαίσιο
Παρά τη συνολική μείωση της ζήτησης για πετρέλαιο μπορεί να παρατηρηθεί μία αυξανόμενη ζήτηση σε προϊόντα του αργού.
Από την πορεία των οικονομιών, το ρυθμιστικό πλαίσιο της ναυτιλίας, αλλά και η πορεία των επιμέρους τομέων της ναυτιλίας, έχουν τεθεί στο «μεγεθυντικό φακό» των αναλυτών της Bimco, σε μία προσπάθεια να προσεγγισθεί η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας κατά το τρέχον έτος.
Αρχικά, η Bimco τονίζει ότι ο κόσμος χρειάζεται τολμηρή και αποφασιστική ηγεσία, ιδίως στην Ευρωπαϊκή Ενωση και τις ΗΠΑ, η οποία θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη και αισιοδοξία και θα βρει και πάλι το δρόμο της προς την κατανάλωση.
Μπορεί η μείωση δαπανών, είτε από τις κυβερνήσεις είτε από τους καταναλωτές, να είναι ένα υγιές μέτρο, ωστόσο αυτό δεν οδηγεί στην ανάπτυξη, εκτιμά η Bimco.
Στη συνέχεια, αναφέρεται στις προσπάθειες των δυτικών οικονομιών να μειώσουν τα δημοσιονομικά προβλήματα, και υπογραμμίζει την αβεβαιότητα που δημιουργεί η κατάσταση των οικονομιών των ανεπτυγμένων χωρών, η οποία, εκτός των άλλων, προκαλεί και μείωση της ζήτησης. Θεωρεί ως λογικό αντίβαρο τη στροφή των αναπτυσσόμενων οικονομιών στην ενίσχυση της εσωτερική ζήτησης.
Με ένα 4% αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ το 2011 και τις προσδοκίες να κάνουν λόγο για ένα παρόμοιο ποσοστό και το 2012, η ναυτιλία θα συνεχίσει να επηρεάζεται από την υπερπροσφορά πλοίων και στους τρεις βασικούς κλάδους (ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), σημειώνει η Bimco.
Στο ξηρό χύδην φορτίο, αναφέρει η Bimco, οι παραδόσεις νεότευκτων ξεπέρασαν κάθε ρεκόρ το 2011.
Ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκε κατά σχεδόν 75 εκατ. dwt. Αν δεν είχε παρατηρηθεί σημαντική απόσυρση για διάλυση μεγάλων πλοίων, το πλεόνασμα της χωρητικότητας θα δημιουργούσε ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις για τους ιδιοκτήτες. Η «κρυστάλλινη μπάλα» λέει ότι ο στόλος ξηρού χύδην θα αυξηθεί κατά 12% τουλάχιστον το 2012, ενώ ο στόλος εμπορευματοκιβωτίων κατά 8%. Οσον αφορά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί κατά 7%, ενώ ο στόλος των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων αργού αναμένεται να αυξηθεί μόλις 3% για το 2012.
Παράλληλα, σε κανέναν από τους βασικούς τομείς της ναυτιλίας δεν αναμένεται να υπάρξει μεγάλης κλίμακας απόσυρση χωρητικότητας, η οποία να αντισταθμίσει το αυξανόμενο ρυθμό εισόδου νεότευκτων πλοίων. Μία πιθανή έκπληξη, πάντως, θα μπορούσε να προέλθει από τον τομέα ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά η διεθνής ναυτιλιακή οργάνωση.
Στο ξηρό φορτίο, υπό μεγάλη πίεση για μισό σχεδόν χρόνο βρέθηκε, το 2011, ο τομέας των capes, λόγω και έκτακτων γεγονότων, όπως οι πλημύρες στην Αυστραλία, η ιαπωνική καταστροφή κ.λπ.
Ωστόσο, το «αναπάντεχο» συνέβη στη συνέχεια και η δυνατή αύξηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, η επανάκαμψη της ιαπωνικής ζήτησης, οι συμφορήσεις στα λιμάνια και άλλα γεγονότα έσπρωξαν πάνω τους ναύλους των capes στα 30.000 δολ. την ημέρα.
Οι τιμές αυτές είναι μακριά από τα ρεκόρ του κλάδου, αλλά αποτελούν έναν οδηγό για μεσοπρόθεσμες εκτιμήσεις.
Ογκος και τιμές
Η Bimco εκτιμά ότι η πλευρά της ζήτησης αναμένεται να είναι σχετικά σταθερή το 2012, αν και είναι πιθανό να αυξηθεί κάπως πιο αργά από ό,τι το 2011 σε όγκο. Η συνολική ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος είναι πιθανόν να επιβραδύνει, αν και «κλειδί» θεωρείται η σύγκριση των διεθνών τιμών με το εγχώριο κόστος εξόρυξης στην Κίνα. Επίσης, αναμένεται μία σταθερή ανοδική ζήτηση για άνθρακα από τις μεγάλες ασιατικές αγορές.
Περιμένοντας το «αναπάντεχο» για το 2012, η Bimco στρέφει το ενδιαφέρον της στην Ινδία, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει το 2012 ένα μεγάλο εισαγωγέα και να ένα δεύτερο πολυπόθητο οδηγό αύξησης της ζήτησης συμπληρωματικός στην Κίνα.
Υπερπροσφορά ζήτησης και ναύλων
Το 2012, ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων (containerships) είναι αντιμέτωπος με προβλέψεις για παγκόσμια ύφεση, αλλά και από την υπερπροσφορά πλοίων. Η ζήτηση χωρητικότητας είναι πολύ άνισα κατανεμημένη, σημειώνει η Bimco, ενώ μόλις που αυξάνεται ο όγκος των εισερχόμενων έμφορτων εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ και το εμπόριο στις αγορές της Ασίας αυξάνεται γοργά, προσθέτει. Η μάχη κατά της υπερπροσφοράς θα πρέπει να καταπολεμηθεί σε περιβάλλον χαμηλής ζήτησης και έντονα ανταγωνιστικό σε ό,τι αφορά τους ναύλους. Κύριο χαρακτηριστικό του 2012 είναι μία περαιτέρω αύξηση της προσφοράς σε πλοία μεγάλης χωρητικότητας (ULCS), τα οποία μπορούν να μεταφέρουν πάνω από 10.000 εμπορευματοκιβώτια.
Πάντως, οι μισές από τις νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να παραληφθούν από τους πλοιοκτήτες το 2013.
Τέλος, σύμφωνα με τη διεθνή ναυτιλιακή οργάνωση, οι δυνατότητες χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, καθώς και το βιβλίο παραγγελιών, θα είναι καίρια ζητήματα στην ατζέντα του κάθε πλοιοκτήτη. Καθώς οι παραδοσιακά μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία, στέκονται αναποφάσιστες σχετικά με τη μελλοντική τους έκθεση στον κλάδο, εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης από όλο τον κόσμο και σε πολλές μορφές αρχίζουν σταδιακά να εμφανίζονται.
Αισιοδοξία για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων αργού
Στα δεξαμενόπλοια, η κύρια τάση που παρατηρείται είναι η αύξηση της ζήτησης για αργό πετρέλαιο από περιοχές που βρίσκονται κοντά στις χώρες παραγωγούς, με αποτέλεσμα τη μείωση των τονομιλίων μεταφερόμενου φορτίου. Αυτό σημαίνει λιγότερα πλοία.
Από την άλλη πλευρά στο δυτικό ημισφαίριο, η ζήτηση επιβραδύνεται, με αποτέλεσμα να προσφέρονται συνεχώς λιγότερα δρομολόγια, τα οποία όμως ήταν και πολύ μεγαλύτερης απόστασης.
Ενας γενικός κανόνας που ισχύει στην αγορά πετρελαίου, σύμφωνα με την Bimco, είναι ότι ο όγκος μεταφερόμενου φορτίου στην Ανατολή θα πρέπει να αυξάνεται με συντελεστή 2, για να αντισταθμίζει τη μείωση του όγκου προς τη Δύση.
Από την πλευρά των προϊόντων πετρελαίου, οι παράγοντες που επηρεάζουν τη συγκεκριμένη αγορά είναι περισσότεροι. Ως παράδειγμα αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι διυλιστήρια στην Απω Ανατολή ή και τη Μέση Ανατολή αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία αργότερα από ό,τι ανέφεραν οι αρχικοί σχεδιασμοί, γεγονός που σημαίνει ότι ο όγκος των εξαγωγών θα είναι χαμηλότερος στις περιοχές αυτές, από ό,τι αναμενόταν αρχικά.
Ο τομέας των product tanker (μεταφοράς προϊόντων αργού) παραμένει πιο αισιόδοξος για το κοντινό μέλλον, αλλά οι προβλέψεις είναι δύσκολες, καθώς επηρεάζεται από πολλούς αστάθμητους και πιο σύνθετους παράγοντες, όπως είναι το arbitrage στη βενζίνη στον Ατλαντικό, η εποχική ζήτηση, λόγω του χειμώνα, αλλά και οι δυνατότητες παραγωγής καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, όπως και η ζήτηση του η οποία εκδηλώνεται σε άλλες περιοχές και ανάλογα με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ισχύουν κάθε φορά (π.χ. περιοχές όπως βόρεια Θάλασσα που χρησιμοποιούν με αποφάσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού καύσιμα με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο). Ετσι, παρά τη συνολική μείωση της ζήτησης για πετρέλαιο, μπορεί να παρατηρηθεί μία αυξανόμενη ζήτηση σε προϊόντα του αργού.
Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες συγκράτησης του κόστους και βελτίωσης της απόδοσης των πλοίων, η μείωση της ταχύτητας των δεξαμενοπλοίων αποτελεί μία επιλογή των πλοιοκτητών, προκειμένου να μειωθούν τα κόστη, αλλά και η πίεση στους ναύλους. Επίσης, ευκαιρίες θα υπάρξουν από έκτακτα γεγονότα όπως η συμφόρηση στα στενά του Βοσπόρου κ.λπ., αρκεί όπως χαρακτηριστικά τονίζεται στην έκθεση να βρεθείς τη σωστή στιγμή στο σωστό σημείο.
Μία απόφαση για μείωση της συμμετοχής της πυρηνικής ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο θα βελτίωνε τη ζήτηση πετρελαίου και συνεπώς θα επιδρούσε θετικά στους ναύλους των δεξαμενοπλοίων.
Επίσης, το LNG προσφέρει καλύτερες ευκαιρίες, όπως έδειξε η κατάσταση της αγοράς τον τελευταίο χρόνο, ειδικά μετά την καταστροφή στην Ιαπωνία, αλλά και τη γενικότερη τάση αύξησης της ζήτησης που παρατηρείται.
Τέλος, ρόλο στην πορεία της αγοράς θα παίξει η τάση των ΗΠΑ, που γίνεται όλο και πιο αυτάρκης σε πετρέλαιο.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
ΑΠΟ-naftemporiki.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.