«Βούλιαξε» η ανάπτυξη της κρουαζιέρας


Προβληματισμός επικρατεί τόσο στην Ελλάδα όσο και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο λόγω της μειωμένης ζήτησης


Σε χαμηλά επίπεδα κινούνται οι κρατήσεις για κρουαζιέρα στις εταιρείες που έχουν σαν home port την Ελλάδα.


Τις «πληγές» της μετράει η βιομηχανία κρουαζιέρας ειδικά στην Ανατολική Μεσόγειο, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, αλλά και του ναυαγίου του Costa Concordia που έχει επηρεάσει αρνητικά ένα ποσοστό τουριστών.
Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν και στην Ελλάδα, αφού οι καθυστερήσεις στην ψήφιση της πλήρης άρσης του καμποτάζ για τη κρουαζιέρα μεταθέτουν τα όποια σχέδια των εταιρειών για ακόμα πιο πίσω στο μέλλον, ενώ ζητήματα χαμηλού ποσοστού κρατήσεων αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που κάνουν ήδη home port από την Ελλάδα.
Ειδικότερα η Louis Hellenic Cruises, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταγράψει μείωση στις προκρατήσεις της κατά 20% περίπου σε σχέση με πέρσι. Αιτία σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες είναι, η οικονομική κρίση στη χώρα μας, αλλά το κυριότερο η πτώση της ζήτησης από Αμερικανούς τουρίστες για "πακέτα" στην Ελλάδα που περιέχουν και κρουαζιέρες λόγω των συχνών επεισοδίων που λαμβάνουν χώρα στο κέντρο της Αθήνας.
Αλλά και η ισπανική Poullman Tours θυγατρική της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρας στον κόσμο της Royal Caribbean Cruises, που κάνει κρουαζιέρες και από το λιμάνι του Πειραιά έχει διαπιστώσει ανάλογη πτώση των κρατήσεών της. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η πτώση οφείλεται στην οικονομική κρίση που διέρχεται και η Ισπανία. Σημειώνεται ότι, με τα πλοία της εταιρείας κάνουν κρουαζιέρες στο Αιγαίο, κυρίως, Ισπανοί μέσω προγραμμάτων αναλόγων της ελληνικής Εργατικής Εστίας
Προβλήματα όμως αντιμετωπίζει και η ίδια η Royal Caribbean η οποία σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωσή της έχει παρατηρήσει μείωση των κρατήσεών της ως αποτέλεσμα του ναυαγίου του Costa Concordia, της Costa Crociere, που είναι θυγατρική της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρας στον κόσμο, της Carnival.
Μιχάλης Λάμπρου, αντιπρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων: «Το βέβαιο είναι ότι όσο καθυστερεί η ψήφιση του Νόμου για άρση του cabotage, τόσο αναβάλλεται επ' αόριστο η ελπίδα προσέλκυσης ξένων κρουαζιεροπλοίων».
Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως αντιμετωπίζει η ίδια η Costa η οποία βλέπει τις κρατήσεις να έχουν μειωθεί σε ποσοστό άνω του 30% σε σχέση με πέρσι. Σημειώνεται ότι η Costa έχει προγραμματίσει να χρησιμοποιήσει τα λιμάνια του Ηρακλείου και της Ρόδου σαν home port για κρουαζιέρες από αυτό το καλοκαίρι. Μέχρι στιγμής η εταιρεία δεν έχει κάνει καμία ενημέρωση για αλλαγές πλάνων.
Για το κλίμα αβεβαιότητας σε ό,τι αφορά την άρση του καμποτάζ στη χώρα μας χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, Μιχάλη Λάμπρου στη «Ν».
«Κατ΄αρχάς κανείς μας δεν ξέρει τι θα γίνει τελικά με την ψήφιση του Νόμου για την οριστική άρση του cabotage ιδιαίτερα μετά την οριστική παραίτηση του κ. Αδωνι Γεωργιάδη από τη θέση του υφυπουργού Ναυτιλίας», τονίζει και προσθέτει: «Το βέβαιο είναι ότι όσο καθυστερεί η ψήφιση του Νόμου, τόσο αναβάλλεται επ' αόριστον η ελπίδα προσέλκυσης ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων που πιθανόν να θέλουν να κάμουν χρήση της άρσης του cabotage και να χρησιμοποιήσουν ελληνικά λιμάνια ως αφετηρία για τις κρουαζιέρες προς την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα».
Αναφορικά με το επαναλαμβανόμενο σκηνικό επεισοδίων στο κέντρο της Αθήνας σημειώνει ότι, σίγουρα έχουν επιδράσει αρνητικά. «Εκτός από τις περιορισμένες κρατήσεις στα ξενοδοχεία όλης της χώρας υπάρχει αυτή τη στιγμή αρνητικό κλίμα και στις κρατήσεις επιβατών για τα κρουαζιερόπλοια που έχουν προγραμματίσει κρουαζιέρες από τον Πειραιά», σημειώνει και προσθέτει ο κ. Λάμπρος:
«Τα συγκριτικά νούμερα σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο του 2011 (που και τότε ήταν ήδη πολύ χαμηλά) δείχνουν μια μείωση της τάξης του 15 με 20%, αλλά το χειρότερο είναι ότι οι διάφοροι ταξιδιωτικοί πράκτορες που συνάπτουν συμβόλαια είναι πολύ διστακτικοί στο να καταβάλουν τις συνήθεις προκαταβολές κάτι που σημαίνει αβεβαιότητα για την πλοιοκτήτρια εταιρεία και κίνδυνο να γίνουν εύκολα ακυρώσεις εάν στην Αθήνα συνεχίσουμε να έχουμε παρόμοια δυσάρεστα γεγονότα όπως αυτά της περασμένης εβδομάδας» σημείωσε ο κ. Λάμπρου.
Τα διερχόμενα
Τώρα σε ό,τι αφορά τα διερχόμενα - τράνσιτ κρουαζιερόπλοια η κατάσταση δεν έχει αλλάξει, αφού ο ΟΛΠ [OLPr.AT] Σχετικά άρθρα έχει δηλώσει μέχρι στιγμής ότι ήδη δηλώθηκαν για το έτος 2012 περί τα 800 κρουαζιερόπλοια ως διερχόμενα από τον Πειραιά.
«Φυσικά όσο συνεχίζονται οι ταραχές στα κράτη της Μέσης Ανατολής και όσο παρατείνονται οι ακυβερνησίες στην Αίγυπτο Λιβύη και Τυνησία, ο Πειραιάς αποτελεί την καλύτερη επιλογή για τις ξένες εταιρείες που είχαν προγραμματίσει Κρουαζιέρες», σημειώνει ο κ. Λάμπρος και τονίζει: «Εάν όμως συνεχιστούν οι ταραχές και τα επεισόδια στην Αθήνα τότε πολύ φοβούμεθα ότι θα αλλάξουν πολλές εταιρείες τον Πειραιά με άλλο λιμάνι».
Σε καταστροφική ρότα και ο θαλάσσιος τουρισμός
Αποκαρδιωτική είναι η κατάσταση στο θαλάσσιο τουρισμό, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του ΣΕΤΕ και μέλος του δ.σ. του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργο Βερνίκο. «Ενώ στην ποντοπόρο ναυτιλία εξακολουθούμε να κυριαρχούμε, στα ελληνικά χωρικά ύδατα χάνουμε συνέχεια έδαφος.
Ο ανταγωνισμός, ιδιαίτερα από το γειτονικό λαό της Τουρκίας είναι δυσβάσταχτα μεγάλος σε βάρος μας, ενώ σε λίγα χρόνια τα τουρκικά σκάφη και άλλοι ανταγωνιστές θα κυριαρχήσουν πλήρως στο Αιγαίο», δηλώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο αποτελεί πρώτιστης σημασίας ζήτημα η χάραξη εθνικής στρατηγικής που να σταματήσει, αν όχι να αντιστρέψει, αυτήν την κατηφορική πορεία, παρά τα οικονομικά προβλήματα της χώρας.
Για την προσπάθεια αυτή σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο απαιτούνται πέντε βήματα. Πρώτο βήμα η χάραξη της εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης του ελληνόκτητου στόλου στο Αιγαίο. Δεύτερο η μείωση των υψηλών τεκμηρίων κατοχής σκάφους, που εκτός του ότι είναι εξωπραγματικά, σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο, συμβάλλουν στην ανεργία σε όλα τα παρελκόμενα επαγγέλματα και περιορίζουν τα έσοδα του κράτους.
Ως τρίτο βήμα ζητεί να ψηφιστεί άμεσα και να εφαρμοστεί ο σχετικός νόμος του θαλάσσιου τουρισμού, που έχει ήδη εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, σαν ένα πρώτο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Τέταρτο βήμα θα είναι μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, να προχωρήσουμε το συντομότερο δυνατό στην υιοθέτηση νέων αναπτυξιακών μέτρων που, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνουν την εξάλειψη της αναχρονιστικής γραφειοκρατίας, την αναβάθμιση των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, επιπρόσθετο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, την ολοκλήρωση δικτύου μαρινών και καταφυγίων και την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης.
Τέλος, ο κ. Βερνίκος επαναφέρει το ζήτημα επανίδρυσης του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο όποια ονομασία και να λάβει θα πρέπει «να έχει σαφή δομή και αρμοδιότητες -όχι όπως είναι σήμερα κατακερματισμένο- και να σηματοδοτεί την ιδιαίτερη σημασία της θάλασσας για τους Έλληνες. Ένα υπουργείο που να στηρίζει με συνέπεια και αποτέλεσμα τη ναυτιλία των ελληνικών χωρικών υδάτων, και που να είναι αντάξιο της ποντοπόρου ναυτιλίας, με σοβαρή εκπροσώπηση στους διεθνείς Οργανισμούς και στους λιμένες όλου του κόσμου, συμμετέχοντας ενεργά στα παγκόσμια κέντρα λήψης αποφάσεων για τις μεταφορές».
«Πόλεμος» τιμών λόγω κρίσης
Οι εταιρείες, λόγω και της οικονομικής κρίσης έχουν επιδοθεί σε έναν «πόλεμο τιμών» προκειμένου να προσελκύσουν επιβάτες. «Για παράδειγμα η Carnival και η Royal Caribbean, αλλά και οι θυγατρικές τους στην περιοχή της Α. Μεσογείου δίνουν τα πιο φτηνά εισιτήρια από 50 ευρώ συνολικά την ημέρα το άτομο. Το ίδιο ισχύει και για τις κρουαζιέρες στη Βόρεια Ευρώπη» τονίζει στη «Ν» ο κ. Μιχάλης Λάμπρος. Σημειώνεται ότι το 2009 οι αντίστοιχες τιμές ήταν μεταξύ 30% και 40% υψηλότερες.
Αλλά και στις ΗΠΑ καταγράφεται ανάλογη μείωση. Οι χαμηλότερες τιμές ξεκινούν από τα 50 δολάρια για τις κρουαζιέρες από το Μαϊάμι. «Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους. Ο πρώτος είναι η διεθνής οικονομική ύφεση που δυσκολεύει τους πατροπαράδοτους επιβάτες κρουαζιέρας που είναι τα μεσαία εισοδήματα και οι συνταξιούχοι.
Ο δεύτερος λόγος αφορά κυρίως τις εταιρείες που έχουν κρουαζιερόπλοια που μπορούν να φιλοξενήσουν άνω των 3.000 επιβατών. Τους συμφέρει πολλές φορές να συμπληρώνουν τις θέσεις με αυτά τα χαμηλής τιμής εισιτήρια παρά να ταξιδεύουν με αρκετές κενές καμπίνες. Η άποψη μου είναι ότι θα δυσκολευτούμε πάρα πολύ να ανεβάσουμε τις τιμές», καταλήγει ο κ. Λάμπρος.


ΠΗΓΗ-naftemporiki.gr
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.