- Η Π+13 αποκαλύπτει τι συζήτησαν ακτοπλόοι και o Χ.Παμπούκης
Αναδημοσίευση:
Την «θαλασσοταραχή» που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοία την τελευταία πενταετία, που είχε σαν αποτέλεσμα το 2010 να καταγράψει ζημιές άνω των 300 εκατ. ευρώ περιέγραψαν με κάθε λεπτομέρεια οι εκπρόσωποι του κλάδου στον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Χάρη Παμπούκη.
Όπως υπογράμμισαν η κατάσταση το 2011 αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα θα επιδεινωθεί, και κάλεσαν την πολιτεία να «προλάβει το κακό» με την λήψη άμεσων αποφάσεων με σκοπό να διατηρηθεί στη «ζωή» ένας από τους πλέον σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη. Ένας στόλος που η χώρα έχει άμεση ανάγκη προκειμένου να εξυπηρετήσει τις απαιτήσεις που έχουν τα αναρίθμητα νησιά της.
Οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι είναι αναγκαίο να παρθούν άμεσες αποφάσεις τουλάχιστον σε ότι αφορά το θεσμικό πλαίσιο, για να διευκολυνθεί η λειτουργία των εταιρειών. Για παράδειγμα έφεραν τα ταχύπλοα που είναι αναγκασμένα να κάνουν δρομολόγια το χειμώνα ταξιδεύοντας σχεδόν άδεια.
Ο υπουργός ο οποίος μελετά σκληρά τις τελευταίες ημέρας όλα τα θέματα έχει ήδη εκφράσει την βούλησή του να συνδράμει αποφασιστικά στην βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοίας ώστα να καταστεί βιώσιμη.
Τα ζητήματα
Η Π+13 αποκαλύπτει σήμερα τα ζητήματα που έθεσαν αναλυτικά στον κ. Παμπούκη οι ακτοπλόοι.
Ειδικότερα οι ακτοπλόοι εστιάζουν στις εκκρεμότητες που υπάρχουν ακόμα προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παραβίαση κοινοτικού δικαίου και να λήξει οριστικά η διαδικασία παραπομπής της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Αναφέρουν ότι όσο τα αυτά τα θέματα δεν αντιμετωπίζονται θα υπάρχουν στρεβλώσεις που δεν θα επιτρέπουν την ομαλή λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Το θέμα της ελληνομάθειας στα πληρώματα της ακτοπλοίας αναφέρουν ότι προβλέπεται από άλλες διατάξεις της ελληνικής και της διεθνούς νομοθεσίας και ως εκ τούτου δεν έχει νόημα η παρουσία της διάταξης.
Αναφορικά με την υποχρεωτική ετήσια δρομολόγηση τονίζουν ότι η χρονική διάρκεια της δρομολόγησης του πλοίου πρέπει να είναι ελεύθερη για τον κάθε πλοιοκτήτη, ενώ σε ότι αφορά την υποχρεωτική δεκάμηνη απασχόληση των πληρωμάτων αυτή αντίκειται στο κοινοτικό δίκαιο και θα πρέπει να αλλάξει.
Όσον αφορά τα πλοία τύπου catamaran που δεν μεταφέρουν φορτηγά η δρομολόγηση καθώς και η υποχρεωτική απασχόληση των πληρωμάτων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους πέντε μήνες αφού τα πλοία αυτά που δεν μεταφέρουν φορτηγά οχήματα έχουν μηδενικό μεταφορικό έργο κατά την χειμερινή περίοδο.
Σε ότι αφορά την ανώτατη τιμολόγηση από τη στιγμή που οι ναύλοι έχουν πλέον απελευθερωθεί είναι χωρίς νόημα η υποχρεωτική αναφορά ανώτατης τιμολόγησης στη δήλωση δρομολόγησης πλοιοκτήτη, καθώς είναι σαφές ότι οι εν λόγω διατάξεις παραβιάζουν το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Αλλά και το θέμα της επάνδρωσης προβληματίζει έντονα τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αφού οι οργανικές συνθέσεις είναι από το 1974 και κρίνονται από τους ακτοπλόους ως παρωχημένες και αναχρονιστικές με αποτέλεσμα να παραβιάζουν το κοινοτικό δίκαιο.
Ανοικτό είναι και το θέμα των υποχρεωτικών εκπτώσεων οι οποίες αντιβαίνουν στο κοινοτικό δίκαιο. Εφόσον το κράτος θέλει να επιδοτεί τις μετακινήσεις συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων, θα πρέπει να της καλύπτει από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Νομοθεσία
Αλλά και η νομοθεσία που αφορά την καθημερινότητα των πλοίων της ακτοπλοίας δημιουργεί αδιέξοδα. Όπως σημειώνουν ειδικά ο Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ΚΔΝΔ) είναι απαρχαιωμένος και πρέπει να δημιουργηθεί το συντομότερο δυνατόν επιτροπή νομικών που θα ασχοληθεί με την αναμόρφωσή του.
Αλλά και η νομοθεσία για την απαγόρευση απόπλου είναι πλέον ξεπερασμένη αφού δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη της τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της ναυπηγικής κατά τις τελευταίες δεκαετίες.
Kρατήσεις υπέρ τρίτων
Για τις κρατήσεις υπέρ τρίτων που γίνονται μέσω του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου εδώ και δεκαετίες διαμαρτύρονται οι ακτοπλόοι. Παρά τις αποφάσεις του προηγούμενου υπεύθυνου υπουργού κ. Γιάννη Διαμαντίδη μένουν αρκετά ακόμα για να γίνουν. Οι ακτοπλόοι ζητούν την κατάργηση του επίναυλού 3% στο εισιτήριο για όσους επιβάτες δεν χρησιμοποιούν πλοία δρομολογημένα σε γραμμές δημόσιας υπηρεσίας. Ανάλογη θέση εκφράζουν και για τα λιμενικά τέλη που φτάνουν μέχρι και το 6% της τιμής του εισιτηρίου στις περιπτώσεις που τα ποσά δεν επενδύονται για την καλυτέρευση της εξυπηρέτησης της ακτοπλοίας.
Άγονες γραμμές
Οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι η πολιτική των χαμηλών αποζημιώσεων τα τελευταία χρόνια είχε σαν αποτέλεσμα την αδυναμία κάλυψης των εξόδων των πλοίων που εκτελούσαν τα δρομολόγια αυτά και την σταδιακή αποχώρηση πλοίων με αποτέλεσμα την μείωση των χωρητικοτήτων που διατίθεται για εκτέλεση αυτών των δρομολογίων.
Θεωρούν ότι θα πρέπει να γίνει επανασχεδιασμός και αναθεώρηση των συνθηκών δρομολόγησης στα δρομολόγια αυτά.
Οι ακτοπλόοι επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο η πολιτεία κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση αφού καταργήθηκαν τα ποιοτικά κριτήρια για νεότευκτα πλοία μέχρι 5 ετών στους διαγωνισμούς για την επιδότηση από το κράτος δρομολογίων για τα οποία δεν έχει υπάρξει ενδιαφέρον ελεύθερης δρομολόγησης. Επίσης καταργήθηκαν οι πολυετής συμβάσεις και η δυνατότητα πολυετών συμβάσεων με υποχρέωση αντικατάστασης πλοίου με νεότευκτο μετά από 36 μήνες.
ΑΠΟ-marinews.gr
Αναδημοσίευση:
Την «θαλασσοταραχή» που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοία την τελευταία πενταετία, που είχε σαν αποτέλεσμα το 2010 να καταγράψει ζημιές άνω των 300 εκατ. ευρώ περιέγραψαν με κάθε λεπτομέρεια οι εκπρόσωποι του κλάδου στον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Χάρη Παμπούκη.
Όπως υπογράμμισαν η κατάσταση το 2011 αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα θα επιδεινωθεί, και κάλεσαν την πολιτεία να «προλάβει το κακό» με την λήψη άμεσων αποφάσεων με σκοπό να διατηρηθεί στη «ζωή» ένας από τους πλέον σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη. Ένας στόλος που η χώρα έχει άμεση ανάγκη προκειμένου να εξυπηρετήσει τις απαιτήσεις που έχουν τα αναρίθμητα νησιά της.
Οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι είναι αναγκαίο να παρθούν άμεσες αποφάσεις τουλάχιστον σε ότι αφορά το θεσμικό πλαίσιο, για να διευκολυνθεί η λειτουργία των εταιρειών. Για παράδειγμα έφεραν τα ταχύπλοα που είναι αναγκασμένα να κάνουν δρομολόγια το χειμώνα ταξιδεύοντας σχεδόν άδεια.
Ο υπουργός ο οποίος μελετά σκληρά τις τελευταίες ημέρας όλα τα θέματα έχει ήδη εκφράσει την βούλησή του να συνδράμει αποφασιστικά στην βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοίας ώστα να καταστεί βιώσιμη.
Τα ζητήματα
Η Π+13 αποκαλύπτει σήμερα τα ζητήματα που έθεσαν αναλυτικά στον κ. Παμπούκη οι ακτοπλόοι.
Ειδικότερα οι ακτοπλόοι εστιάζουν στις εκκρεμότητες που υπάρχουν ακόμα προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παραβίαση κοινοτικού δικαίου και να λήξει οριστικά η διαδικασία παραπομπής της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Αναφέρουν ότι όσο τα αυτά τα θέματα δεν αντιμετωπίζονται θα υπάρχουν στρεβλώσεις που δεν θα επιτρέπουν την ομαλή λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Το θέμα της ελληνομάθειας στα πληρώματα της ακτοπλοίας αναφέρουν ότι προβλέπεται από άλλες διατάξεις της ελληνικής και της διεθνούς νομοθεσίας και ως εκ τούτου δεν έχει νόημα η παρουσία της διάταξης.
Αναφορικά με την υποχρεωτική ετήσια δρομολόγηση τονίζουν ότι η χρονική διάρκεια της δρομολόγησης του πλοίου πρέπει να είναι ελεύθερη για τον κάθε πλοιοκτήτη, ενώ σε ότι αφορά την υποχρεωτική δεκάμηνη απασχόληση των πληρωμάτων αυτή αντίκειται στο κοινοτικό δίκαιο και θα πρέπει να αλλάξει.
Όσον αφορά τα πλοία τύπου catamaran που δεν μεταφέρουν φορτηγά η δρομολόγηση καθώς και η υποχρεωτική απασχόληση των πληρωμάτων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους πέντε μήνες αφού τα πλοία αυτά που δεν μεταφέρουν φορτηγά οχήματα έχουν μηδενικό μεταφορικό έργο κατά την χειμερινή περίοδο.
Σε ότι αφορά την ανώτατη τιμολόγηση από τη στιγμή που οι ναύλοι έχουν πλέον απελευθερωθεί είναι χωρίς νόημα η υποχρεωτική αναφορά ανώτατης τιμολόγησης στη δήλωση δρομολόγησης πλοιοκτήτη, καθώς είναι σαφές ότι οι εν λόγω διατάξεις παραβιάζουν το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Αλλά και το θέμα της επάνδρωσης προβληματίζει έντονα τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αφού οι οργανικές συνθέσεις είναι από το 1974 και κρίνονται από τους ακτοπλόους ως παρωχημένες και αναχρονιστικές με αποτέλεσμα να παραβιάζουν το κοινοτικό δίκαιο.
Ανοικτό είναι και το θέμα των υποχρεωτικών εκπτώσεων οι οποίες αντιβαίνουν στο κοινοτικό δίκαιο. Εφόσον το κράτος θέλει να επιδοτεί τις μετακινήσεις συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων, θα πρέπει να της καλύπτει από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Νομοθεσία
Αλλά και η νομοθεσία που αφορά την καθημερινότητα των πλοίων της ακτοπλοίας δημιουργεί αδιέξοδα. Όπως σημειώνουν ειδικά ο Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ΚΔΝΔ) είναι απαρχαιωμένος και πρέπει να δημιουργηθεί το συντομότερο δυνατόν επιτροπή νομικών που θα ασχοληθεί με την αναμόρφωσή του.
Αλλά και η νομοθεσία για την απαγόρευση απόπλου είναι πλέον ξεπερασμένη αφού δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη της τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της ναυπηγικής κατά τις τελευταίες δεκαετίες.
Kρατήσεις υπέρ τρίτων
Για τις κρατήσεις υπέρ τρίτων που γίνονται μέσω του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου εδώ και δεκαετίες διαμαρτύρονται οι ακτοπλόοι. Παρά τις αποφάσεις του προηγούμενου υπεύθυνου υπουργού κ. Γιάννη Διαμαντίδη μένουν αρκετά ακόμα για να γίνουν. Οι ακτοπλόοι ζητούν την κατάργηση του επίναυλού 3% στο εισιτήριο για όσους επιβάτες δεν χρησιμοποιούν πλοία δρομολογημένα σε γραμμές δημόσιας υπηρεσίας. Ανάλογη θέση εκφράζουν και για τα λιμενικά τέλη που φτάνουν μέχρι και το 6% της τιμής του εισιτηρίου στις περιπτώσεις που τα ποσά δεν επενδύονται για την καλυτέρευση της εξυπηρέτησης της ακτοπλοίας.
Άγονες γραμμές
Οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι η πολιτική των χαμηλών αποζημιώσεων τα τελευταία χρόνια είχε σαν αποτέλεσμα την αδυναμία κάλυψης των εξόδων των πλοίων που εκτελούσαν τα δρομολόγια αυτά και την σταδιακή αποχώρηση πλοίων με αποτέλεσμα την μείωση των χωρητικοτήτων που διατίθεται για εκτέλεση αυτών των δρομολογίων.
Θεωρούν ότι θα πρέπει να γίνει επανασχεδιασμός και αναθεώρηση των συνθηκών δρομολόγησης στα δρομολόγια αυτά.
Οι ακτοπλόοι επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο η πολιτεία κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση αφού καταργήθηκαν τα ποιοτικά κριτήρια για νεότευκτα πλοία μέχρι 5 ετών στους διαγωνισμούς για την επιδότηση από το κράτος δρομολογίων για τα οποία δεν έχει υπάρξει ενδιαφέρον ελεύθερης δρομολόγησης. Επίσης καταργήθηκαν οι πολυετής συμβάσεις και η δυνατότητα πολυετών συμβάσεων με υποχρέωση αντικατάστασης πλοίου με νεότευκτο μετά από 36 μήνες.
ΑΠΟ-marinews.gr