Κτύπημα κάτω από τη μέση η επιβολή έκτακτης εισφοράς
Ως χαριστική βολή στην ακτοπλοΐα χαρακτηρίζει την έκτακτη εισφορά που καλούνται να πληρώσουν οι εταιρείες η Ένωση Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Σε επιστολή της προς το υπουργείο Οικονομικών, διαμαρτυρόμενη για την έκτακτη εισφορά που καλούνται να πληρώσουν οι εταιρείες επιβατηγού ναυτιλίας, αναφέρει: «Θεωρούμε ότι η επιβολή έκτακτης εισφοράς στις ναυτικές εταιρείες ετέθη εκ λάθους και ένεκα τούτου αναμένουμε την άμεση άρση του εν λόγω μέτρου, το οποίο επιεικώς χαρακτηρίζεται για την επιβατηγό ναυτιλία μας ως η χαριστική βολή και ο θάνατος εκ προθέσεως, δεδομένου ότι η επιβατηγός ναυτιλία χρειάζεται βοήθεια και όχι κτυπήματα κάτω από τη μέση».
Η ΕΕΝ σημειώνει ότι το ίδιο ακριβώς ζήτημα είχε προκύψει και κατά τη διάρκεια του προηγούμενου φορολογικού έτους, στο πλαίσιο του ν. 3808/2009, με την επιβολή έκτακτης εφάπαξ εισφοράς κοινωνικής ευθύνης, από την οποία τελικώς εξαιρέθηκαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
«Πέραν του προφανούς πολιτικού και θεσμικού ζητήματος το οποίο προκύπτει από το γεγονός ότι κάθε έτος, και συγκεκριμένα μετά το πέρας του οικονομικού έτους, επιβάλλεται αναδρομικά έκτακτη εισφορά η οποία ονομάζεται ‘‘έκτακτη’’ και ‘‘εφάπαξ’’, πλην όμως έχει παγιωθεί ως νέο ετήσιο ‘‘χαράτσι’’ στις επιχειρήσεις, με κίνδυνο να πτωχεύσουν οριστικά, τίθεται και το ζήτημα της παράβασης των αρχών της ισότητας και της χρηστής διοίκησης εν προκειμένω, αφού αφενός δεν κοινοποιήθηκε σχετική ειδοποίηση σε όλες τις φερόμενες ως υπόχρεες ναυτιλιακές επιχειρήσεις, αφετέρου θα έπρεπε, εφόσον το 2009 έγινε δεκτή η εξαίρεση των εταιρειών από τη ρύθμιση, να ισχύσει η ίδια εξαίρεση και για το 2010».
Οι «πληγές» στις σχέσεις Cosco-κυβέρνησης
Μεγαλώνει η πίεση στις ελληνοκινεζικές σχέσεις, αφού οι τρεις «ανοικτές πληγές» στις σχέσεις της ελληνικής κυβέρνησης και της Cosco, του κρατικού ναυτιλιακού κολοσσού της Κίνας, δεν δείχνουν σημάδια επούλωσης, ενώ τα χρονικά περιθώρια στενεύουν επικίνδυνα.
Το ταξίδι του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας Γιάννη Διαμαντίδη, στην Κίνα, με στόχο τη σύσφιξη των σχέσεων των δύο χωρών σε θέματα ναυτιλιακής βιομηχανίας, πλησιάζει. Τα θέματα που χρονίζουν όμως στο εσωτερικό της χώρας δεν λένε να κλείσουν, είτε με τον έναν είτε με τον άλλο τρόπο. Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, η σύμβαση διακίνησης που ετοιμάζεται να υπογράψει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά με τη Mediterranean Shipping Company, και φυσικά που οφείλει να επιστρέψει το κράτος στη «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.», τη θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα, ταλανίζουν και τις δύο πλευρές, ενώ προκαλούν τριβές και στο εσωτερικό της κυβέρνησης.
Η δεύτερη μεγαλύτερη επένδυση που θα έκανε η Cosco στην Ελλάδα, μετά την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ), είναι το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο. Όμως παρά την αρχική θέληση της κυβέρνησης, η οποία ήταν αυτή που απέστειλε πρόσκληση στους Κινέζους, τα πράγματα στην πορεία άλλαξαν. Το υπουργείο Μεταφορών και η θυγατρική του ΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ, στις προκηρύξεις του διαγωνισμού, ο οποίος πάει από αναβολή σε αναβολή, αγνόησαν επιδεικτικά τις θέσεις των Κινέζων. Η νέα ημερομηνία για την κατάθεση προτάσεων συμμετοχής φτάνει, και η συμμετοχή της Cosco μόνο σίγουρη δεν είναι. Η εταιρεία, χωρίς να αποκλείει τίποτα, σε υπόμνημα που έχει καταθέσει στον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη εξηγεί αναλυτικά τις αλλαγές που επιθυμεί να γίνουν στο διαγωνισμό ώστε να καταστεί εφικτή η συμμετοχή της σε αυτόν. Μεταξύ των θεμάτων που θέτει είναι και η δυνατότητα ελαφράς μεταποίησης εμπορευμάτων. Συγκεκριμένα, η Cosco ζητεί να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που αφορά τις συμβάσεις έργων, και που αποκλείουν ανάλογες δραστηριότητες, αλλά να εφαρμοστεί η νομοθεσία για την παραχώρηση υπηρεσιών που μεταξύ άλλων προβλέπει ότι εφαρμόζονται οι κανόνες και οι γενικές αρχές του κοινοτικού δικαίου, η αρχή της απαγόρευσης κάθε διάκρισης λόγω ιθαγένειας, οι κανόνες της ελεύθερης εγκατάστασης, της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και οι γενικές αρχές της ίσης μεταχείρισης, της αναλογικότητας και της διαφάνειας.
Από κοντά και η επερχόμενη σύμβαση μεταξύ ΟΛΠ και MSC για το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται ο Οργανισμός, απέναντι από τον ανάλογο της Cosco. Η Cosco θεωρεί την κίνηση «αιτία πολέμου» και ήδη έχει αποστείλει εξώδικη δήλωση στον ΟΛΠ, αφού θεωρεί ότι θίγονται τα οικονομικά της συμφέροντα. Η Cosco μαζί με τον Σ.ΕΜΠΟ που της παραχώρησε ο ΟΛΠ πήρε και τη σύμβαση συνεργασίας που είχε το λιμάνι του Πειραιά με τη Mediterranean Shipping Company, η οποία όμως, όπως είχε δικαίωμα, προχώρησε αμέσως σε καταγγελία και ακύρωση ουσιαστικά της σύμβασης.
Ανάλογης βαρύτητας είναι και το σκέλος του ΦΠΑ που πρέπει να επιστρέψει το κράτος στην εταιρεία και που αντίθετα αυξάνεται συνεχώς. Σύμφωνα με το νόμο που έχει ψηφιστεί για την παραχώρηση, η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να επιστρέφει τον ΦΠΑ μέσα σε 60 ημέρες, και σε περίπτωση που καθυστερήσει να καταβάλει προς την εταιρεία τόκους υπερημερίας.
ΑΠΟ-paraskevi13.com