Στην τελευταία ανασκόπηση πριν την καλοκαιρινή ραστώνη του Αυγούστου, τα νέα από την παγκόσμια οικονομία αλλά και από την ναυτιλία ήτανε αρνητικά. Δυστυχώς, το μοτίβο των αρνητικών εξελίξεων δείχνει να έχει μία δυναμική η οποία είναι δύσκολο να αντιστραφεί.
Το ΔΝΤ αναθεώρησε σημαντικά προς τα κάτω τις προβλέψεις ανάπτυξης φέτος και το επόμενο έτος τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την Ευρωζώνη.
Για την 1η οικονομία του κόσμου, υπολογίζει σε μία ανάπτυξη 1,6% για το 2011 από 2,5% της εκτίμησης του Ιουνίου και 2% για το 2012 από 2,7% της προηγούμενη πρόβλεψης. Η ανάπτυξη των ΗΠΑ, η οποία ήταν 3% το 2010, επιβραδύνθηκε σημαντικά από την αρχή του χρόνου.
Το ΑΕΠ της αυξήθηκε μόνο 0,4% σε ετήσια βάση το 1ο τρίμηνο και 1% το 2ο τρίμηνο. Αντίστοιχα, η προβλεπόμενη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη αναθεωρήθηκε προς τα κάτω, σε 1,9% για το 2011, από το 2% που προέβλεψε τον Ιούνιο, και σε 1,4% για το 2012 από το 1,7% της προηγούμενης πρόβλεψης του LΝΤ.
Συνολικά, το ΔΝΤ διόρθωσε τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη στο 4,2% φέτος και στο 4,3% για το 2012, ενώ στην προηγούμενη πρόβλεψη του ανέφερε 4,3% και 4,5% αντίστοιχα. Να σημειώσουμε ότι αντίστοιχες διορθωτικές προβλέψεις προς τα κάτω έχει κάνει και η Standard & Poor’s Rating Services.
Δεν θα αναφερθούμε σε επιμέρους δείκτες στην παρούσα ανασκόπηση, επισημαίνοντας όμως ότι δεν είναι θετικοί, αλλά αξίζει να παρουσιάσουμε μερικές δηλώσεις που έλαβαν χώρα πρόσφατα.
Ο Κινέζος πρωθυπουργός Wen Jiabao είπε : «Η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη παραμένει εύθραυστη και άνιση, ενώ το εξωτερικό περιβάλλον για τις κινέζικες εξαγωγές γίνεται ακόμη πιο δύσκολο». Ο Juergen Stark, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ δήλωσε «Οδεύουμε σε νέο κύκλο κρίσης όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά στην διεθνή οικονομία. Το πρόβλημα χρέους των ΗΠΑ είναι τεράστιο και δεν έχουν την απαιτούμενη δομή για να το λύσουν».
Ο Επίτροπος για θέματα ανταγωνισμού, Joaquin Almunia είπε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση ίσως αρχίζει να διαλύεται πολιτικά αν τα μέλη της δεν δεσμευτούν για περισσότερη ενοποίηση» και τέλος ο οικονομολόγος Nouriel Roubini είπε: «Είμαστε σε χειρότερη κατάσταση από το 2008».
Την επιβεβαίωση των ανωτέρω έρχεται και σφραγίζει ο ΟΟΣΑ με τα στοιχεία για το παγκόσμιο εμπόριο. Η ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών μειώθηκε σημαντικά το 2ο τρίμηνο του 2011. Η αύξηση των εισαγωγών στις χώρες του G7 καθώς και στις αναδυόμενες αγορές των BRIC και της Νότιας Αφρικής επεκτάθηκε μόλις 1,1% στο 2ο τρίμηνο – με πτώση από το 10,1% στο 1ο.
Η συνολική ανάπτυξη των εξαγωγών επιβραδύνθηκε στο 1,9% από 7,7%, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Η ανάπτυξη των εισαγωγών των ΗΠΑ επιβραδύνθηκε στο 3% στο 2ο τρίμηνο από 11,1% στο 1ο τρίμηνο, ενώ η ανάπτυξη των εξαγωγών μειώθηκε στο 2,6% από 5,6%.
Στην Κίνα, η ανάπτυξη των εισαγωγών μειώθηκε στο 0,7% από 11,1% ενώ υπήρξε σημαντική αύξηση των εξαγωγών στο 10% για το 2ο τρίμηνο αό 2,9% στο πρώτο.
Για την Κίνα αξίζει να σημειώσουμε την προειδοποίηση της Fitch και της Moody’s για πιθανή υποβάθμιση λόγω των μη εξυπηρετούμενων χρεών των τοπικών κυβερνήσεων τα οποία είναι μεγαλύτερα από ότι αρχικά είχε υπολογιστεί αλλά και του υψηλού πληθωρισμού.
Κλείνοντας, παρότι ο BDI είχε άνοδο περίπου 20% περίπου από την τελευταία ανασκόπηση στις αρχές Αυγούστου, η ναυτιλία συνεχίζει να μην δείχνει ιδιαίτερη δυναμική λόγω της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης αλλά και από την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Όπως δήλωσε και ο Πρόεδρος της Cosco, Capt. Wei Jiafou: «Η εικόνα θα γίνει πιο ζοφερή τουλάχιστον για τους επόμενους 6 μήνες, ως αποτέλεσμα της ύφεσης, των νέων πλοίων και την πτώση της ναυλαγοράς».
O BDI έχει μειωθεί πάνω από το μισό σε σχέση με το 2010 και η αύξηση που παρατηρήθηκε τον Αύγουστο οφείλεται στην αύξηση των ναύλων των Capes και όχι των άλλων τύπων πλοίων.
Στην επόμενη ανασκόπηση θα εξηγήσουμε περιληπτικά τον λόγο της συγκυριακής αύξησης της ναυλαγοράς των Capes. Ενώ ο BDI έχει παρουσιάσει μία αυξητική πορεία που όπως προαναφέραμε οφείλεται πιο πολύ στα Capes οι γνώμες των αναλυτών διίστανται για την πορεία της ναυλαγοράς σε βραχύ-μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Η γενικότερη πτώση των τιμών, ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου, με μεγαλύτερη πτώση στα πλοία μεγαλύτερου τονάζ, όπως επίσης και η πτώση των τιμών των New Buildings δημιουργεί αγοραστικές ευκαιρίες παρά την παρούσα δύσκολη παγκόσμια οικονομική συγκυρία.
ΑΠΟ-theseanation.gr
Το ΔΝΤ αναθεώρησε σημαντικά προς τα κάτω τις προβλέψεις ανάπτυξης φέτος και το επόμενο έτος τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την Ευρωζώνη.
Για την 1η οικονομία του κόσμου, υπολογίζει σε μία ανάπτυξη 1,6% για το 2011 από 2,5% της εκτίμησης του Ιουνίου και 2% για το 2012 από 2,7% της προηγούμενη πρόβλεψης. Η ανάπτυξη των ΗΠΑ, η οποία ήταν 3% το 2010, επιβραδύνθηκε σημαντικά από την αρχή του χρόνου.
Το ΑΕΠ της αυξήθηκε μόνο 0,4% σε ετήσια βάση το 1ο τρίμηνο και 1% το 2ο τρίμηνο. Αντίστοιχα, η προβλεπόμενη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη αναθεωρήθηκε προς τα κάτω, σε 1,9% για το 2011, από το 2% που προέβλεψε τον Ιούνιο, και σε 1,4% για το 2012 από το 1,7% της προηγούμενης πρόβλεψης του LΝΤ.
Συνολικά, το ΔΝΤ διόρθωσε τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη στο 4,2% φέτος και στο 4,3% για το 2012, ενώ στην προηγούμενη πρόβλεψη του ανέφερε 4,3% και 4,5% αντίστοιχα. Να σημειώσουμε ότι αντίστοιχες διορθωτικές προβλέψεις προς τα κάτω έχει κάνει και η Standard & Poor’s Rating Services.
Δεν θα αναφερθούμε σε επιμέρους δείκτες στην παρούσα ανασκόπηση, επισημαίνοντας όμως ότι δεν είναι θετικοί, αλλά αξίζει να παρουσιάσουμε μερικές δηλώσεις που έλαβαν χώρα πρόσφατα.
Ο Κινέζος πρωθυπουργός Wen Jiabao είπε : «Η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη παραμένει εύθραυστη και άνιση, ενώ το εξωτερικό περιβάλλον για τις κινέζικες εξαγωγές γίνεται ακόμη πιο δύσκολο». Ο Juergen Stark, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ δήλωσε «Οδεύουμε σε νέο κύκλο κρίσης όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά στην διεθνή οικονομία. Το πρόβλημα χρέους των ΗΠΑ είναι τεράστιο και δεν έχουν την απαιτούμενη δομή για να το λύσουν».
Ο Επίτροπος για θέματα ανταγωνισμού, Joaquin Almunia είπε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση ίσως αρχίζει να διαλύεται πολιτικά αν τα μέλη της δεν δεσμευτούν για περισσότερη ενοποίηση» και τέλος ο οικονομολόγος Nouriel Roubini είπε: «Είμαστε σε χειρότερη κατάσταση από το 2008».
Την επιβεβαίωση των ανωτέρω έρχεται και σφραγίζει ο ΟΟΣΑ με τα στοιχεία για το παγκόσμιο εμπόριο. Η ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών μειώθηκε σημαντικά το 2ο τρίμηνο του 2011. Η αύξηση των εισαγωγών στις χώρες του G7 καθώς και στις αναδυόμενες αγορές των BRIC και της Νότιας Αφρικής επεκτάθηκε μόλις 1,1% στο 2ο τρίμηνο – με πτώση από το 10,1% στο 1ο.
Η συνολική ανάπτυξη των εξαγωγών επιβραδύνθηκε στο 1,9% από 7,7%, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Η ανάπτυξη των εισαγωγών των ΗΠΑ επιβραδύνθηκε στο 3% στο 2ο τρίμηνο από 11,1% στο 1ο τρίμηνο, ενώ η ανάπτυξη των εξαγωγών μειώθηκε στο 2,6% από 5,6%.
Στην Κίνα, η ανάπτυξη των εισαγωγών μειώθηκε στο 0,7% από 11,1% ενώ υπήρξε σημαντική αύξηση των εξαγωγών στο 10% για το 2ο τρίμηνο αό 2,9% στο πρώτο.
Για την Κίνα αξίζει να σημειώσουμε την προειδοποίηση της Fitch και της Moody’s για πιθανή υποβάθμιση λόγω των μη εξυπηρετούμενων χρεών των τοπικών κυβερνήσεων τα οποία είναι μεγαλύτερα από ότι αρχικά είχε υπολογιστεί αλλά και του υψηλού πληθωρισμού.
Κλείνοντας, παρότι ο BDI είχε άνοδο περίπου 20% περίπου από την τελευταία ανασκόπηση στις αρχές Αυγούστου, η ναυτιλία συνεχίζει να μην δείχνει ιδιαίτερη δυναμική λόγω της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης αλλά και από την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Όπως δήλωσε και ο Πρόεδρος της Cosco, Capt. Wei Jiafou: «Η εικόνα θα γίνει πιο ζοφερή τουλάχιστον για τους επόμενους 6 μήνες, ως αποτέλεσμα της ύφεσης, των νέων πλοίων και την πτώση της ναυλαγοράς».
O BDI έχει μειωθεί πάνω από το μισό σε σχέση με το 2010 και η αύξηση που παρατηρήθηκε τον Αύγουστο οφείλεται στην αύξηση των ναύλων των Capes και όχι των άλλων τύπων πλοίων.
Στην επόμενη ανασκόπηση θα εξηγήσουμε περιληπτικά τον λόγο της συγκυριακής αύξησης της ναυλαγοράς των Capes. Ενώ ο BDI έχει παρουσιάσει μία αυξητική πορεία που όπως προαναφέραμε οφείλεται πιο πολύ στα Capes οι γνώμες των αναλυτών διίστανται για την πορεία της ναυλαγοράς σε βραχύ-μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Η γενικότερη πτώση των τιμών, ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου, με μεγαλύτερη πτώση στα πλοία μεγαλύτερου τονάζ, όπως επίσης και η πτώση των τιμών των New Buildings δημιουργεί αγοραστικές ευκαιρίες παρά την παρούσα δύσκολη παγκόσμια οικονομική συγκυρία.
ΑΠΟ-theseanation.gr