Oι παράγοντες που επηρεάζουν την ναυτιλία προϊδεάζουν για ένα δύσκολο 2012


Η «υπομονή έχει και τα όρια της» όπως βέβαια και τα «όρια έχουν την υπομονή τους». Η συνεχιζόμενη αρρωστημένη εμμονή της Ευρώπης για δημοσιονομική λιτότητα, ιδιαίτερα όταν ο πληθωρισμός είναι σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ (2,7% τον _εκέμβριο στην Ευρωζώνη), εγείρει πλήθος δικαιολογημένων αντιδράσεων ενώ ταυτόχρονα προσφέρει έδαφος για πάσης φύσεως κερδοσκοπικά τερτίπια.

Οι επικεφαλής των ΔΝΤ, Παγκόσμια Τράπεζα, ΠΟΕ μαζί με τους επικεφαλής 8 πολυεθνικών οργανισμών εξέδωσαν κοινή προειδοποίηση για τα οικονομικά και κοινωνικά ρίσκα των προγραμμάτων λιτότητας, σε μία έκκληση για δράση ώστε να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας,
να μειωθεί η ανισότητα, να αντιμετωπιστεί ο προστατευτισμός και να τονωθεί η ανάπτυξη.

Η ανακοίνωση εκδόθηκε εν όψει του ετησίου συνεδρίου στο Νταβός, ανησυχώντας ότι το 2012 η
παγκόσμια οικονομία θα φλερτάρει με την ύφεση λόγω της Ευρωζώνης.

Η Παγκόσμια Τράπεζα, αναθεωρώντας ακόμη για άλλη μία φορά τις εκτιμήσεις της, προβλέπει ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας 2,5% το 2012 και 3,1% το 2013, πολύ χαμηλότερα από το 3,6% που προέβλεπε για κάθε έτος τον περασμένο Ιούνιο.

Οι αναπτυσσόμενες θα οδηγήσουν την ανάπτυξη
αυτή με 5,6% το 2012 και 6% το 2013 αντί για 6,2% και 6,3% της προηγούμενης πρόβλεψης, για τις ΗΠΑ μείωσε στο 2,2% από 2,9% για το 2012 ενώ για την Ευρωζώνη εκτιμά ύφεση 0,3% έναντι ανάπτυξης 1,8%.

Στην ίδια λογική και το ΔΝΤ, όπου για την Γερμανία προβλέπει ανάπτυξη μόλις 0,3% φέτος και 1,5% για το 2013, για τη Γαλλία 0,2% και 1% αντίστοιχα ενώ για Ιταλία και Ισπανία προβλέπει διετία ύφεσης.

Ενώ αυτά λαμβάνουν χώρα στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ σημειώθηκε εβδομαδιαία πτώση των νέων
αιτήσεων στα επιδόματα ανεργίας κατά 50 χιλ., ο δείκτης τιμών καταναλωτή παρέμεινε αμετάβλητος σηματοδοτώντας υποχώρηση των πληθωριστικών πιέσεων, αλλά απροσδόκητη πτώση σημειώθηκε στις ενάρξεις κατοικιών κατά 4,1% ενώ οι οικοδομικές άδειες που αποτελούν ισχυρή ένδειξη της μελλοντικής δραστηριότητας υποχώρησαν 0,1%.

Η δε γείτονας χώρα των ΗΠΑ, ο Καναδάς, σύμφωνα
με τη Moody’s θα έχει μετριοπαθή ανάπτυξη 2% για το 2012 ενώ η Ευρωπαϊκή κρίση χρέους θα
μειώσει τις εμπορικές συναλλαγές του Καναδά με τις ΗΠΑ.

Ο Ασιατικός γίγαντας, για 3ο συνεχόμενο μήνα παρουσίασε συρρίκνωση του βιομηχανικού κλάδου
και συγκεκριμένα, ο δείκτης PMI τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 48,8 χαμηλότερα από το όριο του
50 που διαχωρίζει την συρρίκνωσηαπό την επέκταση.

Η J.P Morgan προβλέπει ότι η ανάπτυξη της Κίνας για το τρέχον 3μηνο θα μειωθεί στο 7,2%, εκτίμηση την οποία επιβεβαιώνει και ο Roubini μιλώντας για αξιοσημείωτη επιβράδυνση που θα αναγκάσει την Κίνα για πρώτη φορά μετά το 2008 να μειώσει τα επιτόκια για να ωθήσει την οικονομία της.

Ταυτόχρονα η Bank of Japan ανακοίνωσε ότι η Ιαπωνική οικονομία είναι απίθανο να ανακάμψει μέχρι το τέλος του έτους λόγω της κρίσης χρέους και της επιβραδυνόμενης εγχώριας παραγωγής, μειώνοντας τις εκτιμήσεις της για την αύξηση του ΑΕΠ στο 0,3%.

Υπό τη σκιά αυτών των αρνητικών εξελίξεων κινείται και θα κινηθεί και για το 2012 και η ναυτιλία.

Ο ΟΟΣΑ προβλέπει επιβράδυνση στην ανάπτυξη του εμπορίου και πιο συγκεκριμένα για το 2012
προβλέπει ανάπτυξη του εμπορίου κατά 4,8% το 2012 από 6,7% το 2011 και περίπου 7% για το 2013.

Ταυτόχρονα, οι εκτιμήσεις για την αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου φέτος είναι ότι θα αυξηθεί κατά 12% και των εμπορευματοκιβωτίων κατά 8%.

Στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου η αύξηση θα είναι περίπου 7% και στα πλοία μεταφοράς αργού 3%.

Στην προηγούμενη ανασκόπηση αναφερθήκαμε στις τιμές των νεότευκτων πλοίων όπου βρίσκονται σε
επίπεδο 2004 αλλά σκόπιμο και ιδιαίτερα χρήσιμα είναι τα στοιχεία που προκύπτουν για τα μεταχειρισμένα πλοία καθώς και για κάποιες άλλες πτυχές της ναυτιλίας συγκρίνοντας το έτος 1991 μετο 2011.

Φυσικά οι συγκρίσεις αυτές δεν έχουν συμπεριλάβει την γοργά αρνητική εξέλιξη της ναυλαγοράς του τελευταίου διαστήματος όπου θα επηρέαζε ακόμη πιο πολύ τις κατωτέρω ποσοστιαίες διαφορές.

Τα Bunkers Rotterdam είχαν αύξηση 828%, ενώ οι τιμές των πλοίων 5αετίας μεταφοράς ξηρού φορτίου για την προαναφερόμενη εικοσαετία παρουσίασαν αύξηση 18% και τα ημερήσια έσοδα τους αυξήθηκαν κατά 42%.
Αντίστοιχα στα δεξαμενόπλοια 5αετίας οι τιμές για την ίδια χρονική περίοδο αυξήθηκαν κατά 6% ενώ τα έσοδα τους μειώθηκαν κατά -12%. Αναφορικά με τις τιμές των
διαλύσεων οι τιμές παρουσίασαν αύξηση 202% ενώ αξίζει να αναφέρουμε και το κόστος δανεισμού,
LIBOR, το οποίο μειώθηκε κατά -85% αλλά στην παρούσα φάση η έννοια του δανεισμού είναι καθαρά
θεωρητική.

Σύμφωνα με τους Financial Times, λόγω έλλειψης δολαριακής ρευστότητας, οι Ευρωπαϊκές τράπεζες ανταλλάσσουν χρυσό για δολάρια ώστε να εξασφαλίσουν ρευστότητα για διάστημα λίγων εβδομάδων. Όπως έχουμε επισημάνει, μόνο οι εταιρίες με κεφαλαιακά πλεονάσματα
έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες της χαμηλής αγοράς, αλλά δεν πρέπει να
αγνοούμε και τις επιδράσεις της έλλειψης ρευστότητας στον τομέα των νεότευκτων πλοίων καθώς
εκτιμάται ότι η αξία του βιβλίου παραγγελιών τον Δεκέμβριο του 2011 ήταν $ 364 δισ. εκ των οποίων
κανείς ακόμη δεν μπορεί να πει τι ποσοστό χρηματοδότησης αυτού του ποσού έχει καλυφθεί.

Όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ναυτιλία, εξωγενής και ενδογενής, προϊδεάζουν για ένα δύσκολο 2012 και πρώτο εξάμηνο του 2013 αξιολογώντας την κατάσταση με τα σημερινά δεδομένα.

Ευελπιστούμε να μην βιώσουμε ακραία σενάρια, όπως έξοδος διαφόρων χωρών από την Ευρωζώνη η
απότομη προσγείωση της οικονομίας της Κίνας. Πάντως και με το αισιόδοξο σενάριο όπου η Ευρωζώνη θα επιλύσει έστω και με αργούς ρυθμούς τα προβλήματα της και η Κίνα θα έχει τελικά ομαλή προσγείωση της οικονομίας της, η ναυτιλία βραχυπρόθεσμα πιθανότατα θα αντιμετωπίσει
δυσκολίες.

Εκτιμάται ότι η συνολική ζήτηση Iron Ore θα είναι μειωμένη αν και αυτό εξαρτάται από το
αν οι διεθνείς τιμές θα είναι χαμηλότερες από τις εγχώριες τιμές της Κίνας, αλλά από την άλλη
προβλέπεται ότι θα υπάρξει αύξηση στην ζήτηση Coal από την Ασία και ιδιαίτερα από την Ινδία.

Επίσης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον αρχίζει και παρουσιάζει η Ινδία όπου θα επηρεάσει θετικά και την αγορά
ξηρού φορτίουκαθώς θα έχει σημαντικό ρόλο στις εξαγωγές Iron Ore αλλά και στις εισαγωγές Coal.
Κάποιοι αναλυτές μάλιστα ισχυρίζονται ότι η Ινδία θα είναι η νέα Κίνα.

Η επιβεβαίωση στα ανωτέρω έρχεται από την Αυστραλία όπου θα επενδύσει $ 115 δισ. για να κατασκευάσει λιμάνια και να επεκτείνει το σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε να μπορέσει να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες της Κίνας και της Ινδίας για Coal και Iron Ore. Η υλοποίηση των υποδομών θα έχει σαν αποτέλεσμα τον διπλασιασμό
του παγκόσμιου Coal trade και θα προσθέσει 57% στις θαλάσσιες μεταφορές του Iron Ore.

Η ολοκλήρωση όλων των έργων θα γίνει το 2022 με κάποια από αυτά να παραδίδονται στο ενδιάμεσο
διάστημα ξεκινώντας από το 2016.




Ανάλυση
G.Moundreas SA


ΑΠΟ-marinews.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.