Νέο αρνητικό ρεκόρ σημείωσε την περασμένη εβδομάδα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ο Baltic Dry Index, ξεπερνώντας κατά μία μονάδα αυτό που είχε καταγράψει στις 5 Δεκεμβρίου του 2008, λόγω της κρίσης που προκλήθηκε από την Lehman Brothers. Βέβαια το τέλος των εορτών στην Κίνα έδωσε μία μικρή ανάσα και όλοι πιστεύουν ότι μέσα στο 2012 λόγω και της απόσυρσης των υπερήλικων πλοίων η ναυλαγορά θα ισορροπήσει.
Η κατάσταση υπερπροσφοράς στη διεθνή αγορά διαμορφώθηκε κατά κύριο λόγο από τις αθρόες παραγγελίες νέων πλοίων οι οποίες τοποθετηθήκαν στα ναυπηγεία κατά τη χρυσή πενταετία 2003-8. «Μετά την οδυνηρή εμπειρία των Χριστουγέννων 2008 που ο δείκτης ΒDI έπεσε στις 600 μονάδες, οι συνεχιζόμενες παραδόσεις πλοίων εμπόδισαν την ανάκαμψη στις ναυλαγορές, μέχρι να έρθουν οι πρόσφατες υφεσιακές καταστάσεις που ολοκλήρωσαν την εικόνα κατάρρευσης. Κατά συνέπεια, οι πολλές παραγγελίες βρίσκονται στο επίκεντρο της κατάστασης που διαμορφώθηκε, δηλαδή κατά κάποιο τρόπο ο κλάδος των εφοπλιστών μόνος του τορπίλισε τα ναύλα με την υπερβολική του αισιοδοξία» επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές.
Πάντως όλο και πιο πολλοί αναλυτές προτείνουν στους πλοιοκτήτες να δέσουν μερικά πλοία σε κατάσταση «Warm Lay Ups» ώστε να μπορούν τα πλοία να επιστρέψουν γρήγορα στην αγορά εν αντιθέσει με τον πλήρη παροπλισμό όπου ένα πλοίο χρειάζεται αρκετά μεγαλύτερο διάστημα για να
επαναδραστηριοποιηθεί. Θεωρούν ότι με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει κάποια ισορροπία στην αγορά.
«Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στην πραγματική οικονομία είναι και η μείωση της κατανάλωσης η οποία αντικατοπτρίζεται από τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία επί το πλείστον μεταφέρουν καταναλωτικά προϊόντα» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA:
« Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι δεμένα σήμερα ανέρχεται στα 268, μεταφορικής δυνατότητας 676,000 TEU, όταν στις αρχές Δεκεμβρίου ήταν στα 210 μεταφορικής δυνατότητας
526,000 TEU. Αξίζει να αναφέρουμε την δήλωση του Bjorn Vang Jensen, αντιπροέδρου της Electorlux, Singapore, η οποία είναι υπεύθυνη για 150.000 μεταφορές το χρόνο, ότι η ταχύτητα σε μερικά από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πλησιάζει αυτή των παλαιών ιστιοφόρων!!!» και προσθέτει:
«Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στον τομέα όμως των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Η χαμηλή ζήτηση φορτίων από την Κίνα, λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων, η αύξηση του τονάζ αλλά και οι άσχημες καιρικές συνθήκες στην Αυστραλία έχουν επιδεινώσει την ναυλαγορά.
Ταυτόχρονα, τα αποθέματα της Κίνας σε Iron Ore, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, είναι σε επίπεδα ρεκόρ, περίπου στους 98,4 εκ. τόνους όταν το προηγούμενο ρεκόρ ήτανε τον περασμένο Νοέμβριο στους 98,1
εκ. τόνους.
Εκτιμάται όμως ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης από την Κίνα σε Thermal Coal, λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών και της αυξημένης παραγωγής ηλεκτρισμού, παρά το γεγονός ότι τα αποθέματα είναι επίσης υψηλά.
Ενδεχομένως κάποια ελπιδοφόρα μηνύματα που προέρχονται από την αγορά των Grain και Coal να αντισταθμίσουν την ανωτέρω μείωση σε Iron Ore ώστε να ισορροπήσει η ναυλαγορά, ανάλογα βέβαια με την πορεία του ισοζυγίου μεταξύ αύξησης τονάζ και διαλύσεων».
ΠΗΓΗ-marinews.gr