Θέσεις στο... βατήρα της εκκίνησης παίρνουν σιγά - σιγά ο ένας μετά τον άλλον οι ενδιαφερόμενοι για τις τύχες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας.
Η είσοδος ιδιωτών στα ελληνικά λιμάνια θεωρείται δεδομένη, αλλά οι απαντήσεις για το μοντέλο που θα επιλεχθεί, αναμένεται να δοθούν «άμεσα», μόλις δηλαδή οι μελετητές, που έχουν επιλεγεί από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, για να προτείνουν τα υπέρ και τα κατά των μοντέλων της παραχώρησης, ή της πώλησης πλειοψηφικών πακέτων μετοχών του Δημοσίου, καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Στο πλαίσιο αυτό, τέσσερις άνθρωποι που συμμετέχουν ενεργά στις διαβουλεύσεις και έχουν λόγο στη διαμόρφωση των εξελίξεων, είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν δημόσια τις θέσεις τους στην εκδήλωση της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος για την παρουσίαση του βιβλίου του καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιά, Κώστα Χλωμούδη, «Τάσεις και Εξελίξεις στη Λιμενική Βιομηχανία».
Το σημείο που συμφωνούν όλοι είναι το μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας του ελληνικού λιμενικού συστήματος έχει εξαντλήσει τα όριά του και απαιτείται άμεσα μια μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία αναδιοργάνωσής του, με τη δυναμική είσοδο του ιδιωτικού τομέα στον κλάδο, έτσι ώστε να συμβαδίζει με τις διεθνείς εξελίξεις και να συμβάλει στην αναγκαία αναπτυξιακή δυναμική που έχει ανάγκη η χώρα.
Αντίθετα, υπάρχουν έντονες διαφωνίες σε ό,τι αφορά την επιλογή του μοντέλου.
Η Cosco
Ο μεγάλος ενδιαφερόμενος, για να προχωρήσει σε περαιτέρω επενδύσεις στη λιμενική βιομηχανία της χώρας, μετά την παραχώρηση των προβλητών Ι και ΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ. είναι η Cosco. Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος έχει εκφράσει επίσημα στην ελληνική κυβέρνηση να επενδύσει περισσότερο στα ελληνικά λιμάνια και έχει τονίσει ότι ενδιαφέρεται να αγοράσει και το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ.
Ωστόσο, όπως φαίνεται από τη τοποθέτηση κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του αναπληρωτή εμπορικού διευθυντή της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε (Cosco) Τάσου Βαμβακίδη, αφήνει την επιλογή του μοντέλου εισόδου ιδιωτών στα λιμάνια στα χέρια της κυβέρνησης.
Η "κυβέρνηση έχει να επιλέξει ανάμεσα στην πλήρη αποκρατικοποίηση ή την μερική ιδιωτικοποίηση". Για να υποστηρίξει τα λεγόμενά του σημείωσε ότι η Cosco μέσα σε ενάμιση ουσιαστικά χρόνο έχει ξεπεράσει κατά πολύ το χρονοδιάγραμμα των επενδύσεών της. Έχει κάνει επενδύσεις ύψους 240 εκατ. ευρώ, για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, ενώ προβλέπονται 165 εκατ. ευρώ για το τέλος της α΄ φάσης, ενώ υπολογίζονται ακόμα 300 εκατ. ευρώ, υπολογισμένα στα σημερινά δεδομένα, σε βάθος 30 ετών.
Οι γρήγορες κινήσεις της Cosco, όπως ανέφερε ο κ. Βαμβακίδης, φαίνονται και στα αποτελέσματα που παρουσιάζει. Η εταιρεία πέτυχε να ανεβάσει από 680.000 teu τη διακίνηση του 2010, στα 1,18 εκατ. το 2011 ενώ οι στόχοι για το 2012 είναι τα 2 εκατ. teu.
Οι επενδύσεις αποτελούν το αντίδοτο στην ύφεση και όπως υπογράμμισε μόνο η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να τις προσφέρει άμεσα και χωρίς αγκυλώσεις και καθυστερήσεις, και να προλάβει τον συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό, ειδικά από τη Τουρκία.
Το μεικτό μοντέλο
Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης τάχθηκε υπέρ της συνύπαρξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στα λιμάνια. Σημείωσε ότι η έκδοση του βιβλίου συμπίπτει με μια περίοδο που έχει ενταθεί ο προβληματισμός για τις επιλογές της δομής και της λειτουργίας του λιμενικού συστήματος.
Αφού αναφέρθηκε στην λιμενική βιομηχανία και τη ναυτιλιακή πολιτική με βάση και τα σημερινά δεδομένα για τις θαλάσσιες και τις χερσαίες μεταφορές, στην εξειδίκευση των λιμανιών και το οικονομικό περιβάλλον, επανέλαβε τις γνωστές του από το 2009 θέσεις για ένα ενιαίο εθνικό λιμενικό σύστημα με τέσσερις holdings εταιρείες, μία από τις οποίες θα είναι το Αττικό Λιμενικό Σύστημα. Υπογράμμισε την ανάγκη δημιουργίας Αρχής Λιμένων και της παραχώρησης χρήσης χώρων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις μέσα από το γνωστό ευρωπαϊκό σύστημα.
Έθεσε επίσης ως βασικά θέματα για την ανάπτυξη ενός λιμενικού συστήματος τις σχέσεις πόλης και λιμανιού, την εταιρική κοινωνική ευθύνη, και την ανάγκη ποιότητας και ασφάλειας σε κάθε λιμενική εργασία.
Έκλεισε την ομιλία του λέγοντας ότι τάσσεται υπέρ των μεικτών επιχειρήσεων, με την έννοια ότι ούτε οι αμιγώς δημόσιες επιχειρήσεις ούτε οι αμιγώς ιδιωτικές επιχειρήσεις μπορούν στο χώρο της λιμενικής βιομηχανίας να μεγιστοποιήσουν τα αποτελέσματά τους.
Πλήρης ιδιωτικοποίηση
Αντίθετα υπέρ της πλήρους ιδιωτικοποίησης των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, τάχθηκε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, Νίκος Αρβανίτης. "Η επιτυχία της σύμβασης παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ π2 Ικονίου (Cosco) και η αποδοχή της από τους παράγοντες της αγοράς θα πρέπει να γίνει ο φάρος και άλλων αναπτυξιακών έργων", σημείωσε και προσέθεσε:
"Δεν πρέπει να μας φοβίζει η πλήρης ιδιωτικοποίηση των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, αντίθετα έπρεπε να την είχαμε προχωρήσει πιο έγκαιρα και χωρίς καθυστερήσεις, θέτοντας όμως η πολιτεία τους κατάλληλους κανόνες και ρυθμιστικούς φορείς σε λειτουργία".
Αναφορικά με το λεγόμενο αττικό λιμενικό σύστημα που θα μπορούσε να δώσει οικονομίες κλίμακας και ανάλογη αναπτυξιακή ώθηση (όπως για παράδειγμα ανάπτυξη της Ελευσίνας σε κύριο λιμάνι χύδην φορτίων και του Λαυρίου σε λιμάνι σταθμό κρουαζιέρας κ.α.) υπογράμμισε ότι δεν έχει καν τεθεί σε συζήτηση.
Σημείωσε ότι η χώρα μας χρειάζεται ένα σοκ αναπτυξιακών έργων με εξωστρέφεια χωρίς τις προκαταλήψεις του παρελθόντος.
Αμεσα αποτελέσματα
Τα πρώτα αποτελέσματα επί της μορφής των αποκρατικοποίησεων, που εξετάζει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου αναμένονται άμεσα.
Την επισήμανση αυτή έκανε στην ομιλία του ο γ.γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΠΑΑΝ, Θάνος Πάλλης, ο οποίος όμως έσπευσε να προσθέσει: "Σε κάθε περίπτωση ωστόσο οι λιμένες συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο των στοιχείων προς παραχώρηση και όχι προς ιδιωτικοποίηση βάση των δεσμεύσεων του μνημονίου".
Αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος υπογράμμισε ότι χρειάζεται ένας ισχυρός δημόσιος φορέας διαχείρισης των λιμένων που διασφαλίζει την αειφόρο ανάπτυξη, καθώς και τη βέλτιστη δυνατή εξυπηρέτηση του εθνικού εμπορίου.
"Ενισχύεται ο εποπτικός και ρυθμιστικός του ρόλος όντας απαλλαγμένος από την προσφορά λιμενικών υπηρεσιών", ανέφερε και προσέθεσε: "Αυτή πραγματοποιείται πλέον από ιδιώτες με επαρκή κεφαλαιακή επιφάνεια και σημαντική τεχνογνωσία.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftenporiki.gr
ΑΠΟ:marinews.gr