Μία έξυπνη κίνηση, που θα αποφέρει στην Ελλάδα ακόμα περισσότερα έσοδα από την ναυτιλία, και θα λύσει, έστω και προσωρινά τον γόρδιο δεσμό της έλλειψης ελλήνων ναυτικών για τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία, σκέφτεται να κάνει ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας Γιάννης Διαμαντίδης. Η ναυτική εκπαίδευση στη χώρα βρίσκεται σε τέλμα, και χρειάζονται βαθιές τομές και αποφασιστικές κινήσεις για να αλλάξουν τα σημερινά δεδομένα, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των αξιωματικών αλλά και η ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται. Ακόμα και άμεσα να αποφασίσει η κυβέρνηση να προχωρήσει στις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές, δεν προλαβαίνει να ικανοποιήσει το αίτημα της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας να φέρει περισσότερα ποντοπόρα πλοία στην ελληνική σημαία, αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμοι έλληνες ναυτικοί για να στελεχώσουν τα ποντοπόρα πλοία.
Για να ενισχύσει τον υπό ελληνική σημαία στόλο άμεσα ο Γιάννης Διαμαντίδης εξετάζει εισήγηση των υπηρεσιών του, να επιτρέψει να εργάζονται στα υπό ελληνική σημαία πλοία και συνταξιούχοι ναυτικοί. Το μέτρο αυτό θα έχει προσωρινό χαρακτήρα, μέχρι να υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί για την ναυτική εκπαίδευση και προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Σήμερα πολλοί μεγάλοι έλληνες εφοπλιστές αναγκάζονται να αλλάξουν σημαία στα πλοία τους λόγω λειψανδρίας, και να προσλαμβάνουν έλληνες συνταξιούχους ναυτικούς, αφού η ελληνική νομοθεσία τους απαγορεύει ανάλογες κινήσεις.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες που προτιμούν την ελληνική σημαία είναι μεταξύ άλλων ο όμιλος Αγγελικούση, ο όμιλος Βαρδινογιάννη, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου, ο όμιλος Τσάκου, η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, η Eletson των Καρασταμάτη Κέρτσικοφ και Χατζηελευθεριάδη, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου, η Chandris Hellas, ο όμιλος Κουμάνταρου, η Springfield του ιδρύματος Ωνάση, ο όμιλος Οικονόμου, ο όμιλος Λιβανού, ο όμιλος Διαμαντή Διαμαντίδη, ο όμιλος Βενιάμη.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες έχουν σε πολλές περιπτώσεις την πλειοψηφία των πλοίων τους στην ελληνική σημαία, αλλά η νομοθεσία τους απαγορεύει να υψώσουν τη γαλανόλευκη και στα υπόλοιπα πλοία τους. Μία νομοθετική ρύθμιση, έστω και προσωρινού χαρακτήρα θα έλυνα τα χέρια των ελλήνων εφοπλιστών, ενώ θα απέφερε ακόμα περισσότερα κέρδη και κύρος στη χώρα.
Η προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας
Η ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει σήμερα σε χωρητικότητα το 40%, της Κοινοτικής και το 15 % της Παγκόσμιας. Σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία, ανέρχονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με αυτές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, καλύπτουν το 6% του ΑΕΠ, ενώ στους 27 εταίρους μας δεν υπερβαίνουν το 1%, λαμβανομένου, βέβαια υπόψη, του εύρους ορισμένων ευρωπαϊκών οικονομιών.
Ως προς την πορεία της ναυτιλίας στη δύσκολη εθνική συγκυρία, θα ήθελα να επισημάνω ότι περισσότερες από 1.300 ναυτιλιακές εταιρίες (μια άκρως δυναμική επιχειρηματική κοινότητα) είναι εγκαταστημένες σήμερα στην Ελλάδα με τάση για ολοκληρωμένη από εδώ, διαχείριση των πλοίων του στόλου τους. Και αυτή η σημαντική εξέλιξη, παρά τις υπάρχουσες εγγενείς δυσχέρειες και, βεβαίως, παρά την περιπέτεια της διάλυσης του ιστορικού Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τον Οκτώβριο του 2009 με πρακτικές και ψυχολογικές συνέπειες για τους φορείς του κλάδου.
Όσον αφορά την άμεση και έμμεση, προσφορά της ναυτιλίας στην οικονομία του τόπου, εν μέσω δεινής και για την πατρίδα μας κρίσης.
Κατ’ αρχάς δημιουργεί αισιοδοξία η ανάκαμψη του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος και σε περίοδο που οξύνθηκαν τα χρόνια προβλήματα του δημοσιονομικού ελλείμματος και διογκώθηκε περαιτέρω το δημόσιο χρέος. Η συναλλαγματική πρόσοδος από τη δραστηριότητα της ναυτιλίας τον Νοέμβριο του 2010 ανήλθε σε 14,2 δισ. ευρώ, έναντι 12,3 δισ. ευρώ το ενδεκάμηνο του αμέσως προηγούμενου έτους. Δηλαδή, αύξηση 15,37 %.
Οι προτάσεις των εφοπλιστών
Για την προσέλκυση ικανών και άξιων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα και τη ναυτική εκπαίδευση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών κατάρτισε και υπέβαλε στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ολοκληρωμένη μελέτη για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, την αναβάθμιση του διδακτικού προσωπικού και τη βελτίωση της υποδομής των Ακαδημιών.
Συγκεκριμένα, η μελέτη, μεταξύ των άλλων, προτείνει τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για την απόκτηση αποδεικτικού ναυτικής ικανότητας, προσδιορίζει την απαιτούμενη διδακτέα και εξεταστέα ύλη, την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού και τη μετεκπαίδευσή του, την επιδότηση της «κατευθυνόμενης επί πλοίου εκπαίδευσης» και σε ελληνόκτητα πλοία εκτός ΝΑΤ.
Επίσης προτείνει τη διάθεση κονδυλίων για τον εξοπλισμό των σχολών του ναυτικού εκπαιδευτικού συστήματος, την παραμονή του στον διοικητικό φορέα που ασχολείται ειδικώς με την ναυτιλία και υποδεικνύει την ανάγκη να θεωρείται το δίπλωμα Α΄ πλοιάρχου και μηχανικού ισότιμο με αυτό των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Ακόμη, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην επιτάχυνση και ολοκλήρωση των θεσμικών εκείνων διαδικασιών που θα ανοίξουν τον δρόμο στην ανάπτυξη ενός σύγχρονου δικτύου ιδιωτικών ναυτικών σχολών, και θα δώσουν νέα δυναμική, τόσο ποιοτική όσο και ποσοτική, στην εν γένει ναυτική εκπαίδευση. Και μάλιστα σε περίοδο που το κράτος αναγκάζεται εκ των πραγμάτων, να μετακυλύει βάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Για να ενισχύσει τον υπό ελληνική σημαία στόλο άμεσα ο Γιάννης Διαμαντίδης εξετάζει εισήγηση των υπηρεσιών του, να επιτρέψει να εργάζονται στα υπό ελληνική σημαία πλοία και συνταξιούχοι ναυτικοί. Το μέτρο αυτό θα έχει προσωρινό χαρακτήρα, μέχρι να υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί για την ναυτική εκπαίδευση και προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Σήμερα πολλοί μεγάλοι έλληνες εφοπλιστές αναγκάζονται να αλλάξουν σημαία στα πλοία τους λόγω λειψανδρίας, και να προσλαμβάνουν έλληνες συνταξιούχους ναυτικούς, αφού η ελληνική νομοθεσία τους απαγορεύει ανάλογες κινήσεις.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες που προτιμούν την ελληνική σημαία είναι μεταξύ άλλων ο όμιλος Αγγελικούση, ο όμιλος Βαρδινογιάννη, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου, ο όμιλος Τσάκου, η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, η Eletson των Καρασταμάτη Κέρτσικοφ και Χατζηελευθεριάδη, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου, η Chandris Hellas, ο όμιλος Κουμάνταρου, η Springfield του ιδρύματος Ωνάση, ο όμιλος Οικονόμου, ο όμιλος Λιβανού, ο όμιλος Διαμαντή Διαμαντίδη, ο όμιλος Βενιάμη.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες έχουν σε πολλές περιπτώσεις την πλειοψηφία των πλοίων τους στην ελληνική σημαία, αλλά η νομοθεσία τους απαγορεύει να υψώσουν τη γαλανόλευκη και στα υπόλοιπα πλοία τους. Μία νομοθετική ρύθμιση, έστω και προσωρινού χαρακτήρα θα έλυνα τα χέρια των ελλήνων εφοπλιστών, ενώ θα απέφερε ακόμα περισσότερα κέρδη και κύρος στη χώρα.
Η προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας
Η ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει σήμερα σε χωρητικότητα το 40%, της Κοινοτικής και το 15 % της Παγκόσμιας. Σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία, ανέρχονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με αυτές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, καλύπτουν το 6% του ΑΕΠ, ενώ στους 27 εταίρους μας δεν υπερβαίνουν το 1%, λαμβανομένου, βέβαια υπόψη, του εύρους ορισμένων ευρωπαϊκών οικονομιών.
Ως προς την πορεία της ναυτιλίας στη δύσκολη εθνική συγκυρία, θα ήθελα να επισημάνω ότι περισσότερες από 1.300 ναυτιλιακές εταιρίες (μια άκρως δυναμική επιχειρηματική κοινότητα) είναι εγκαταστημένες σήμερα στην Ελλάδα με τάση για ολοκληρωμένη από εδώ, διαχείριση των πλοίων του στόλου τους. Και αυτή η σημαντική εξέλιξη, παρά τις υπάρχουσες εγγενείς δυσχέρειες και, βεβαίως, παρά την περιπέτεια της διάλυσης του ιστορικού Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τον Οκτώβριο του 2009 με πρακτικές και ψυχολογικές συνέπειες για τους φορείς του κλάδου.
Όσον αφορά την άμεση και έμμεση, προσφορά της ναυτιλίας στην οικονομία του τόπου, εν μέσω δεινής και για την πατρίδα μας κρίσης.
Κατ’ αρχάς δημιουργεί αισιοδοξία η ανάκαμψη του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος και σε περίοδο που οξύνθηκαν τα χρόνια προβλήματα του δημοσιονομικού ελλείμματος και διογκώθηκε περαιτέρω το δημόσιο χρέος. Η συναλλαγματική πρόσοδος από τη δραστηριότητα της ναυτιλίας τον Νοέμβριο του 2010 ανήλθε σε 14,2 δισ. ευρώ, έναντι 12,3 δισ. ευρώ το ενδεκάμηνο του αμέσως προηγούμενου έτους. Δηλαδή, αύξηση 15,37 %.
Οι προτάσεις των εφοπλιστών
Για την προσέλκυση ικανών και άξιων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα και τη ναυτική εκπαίδευση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών κατάρτισε και υπέβαλε στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ολοκληρωμένη μελέτη για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, την αναβάθμιση του διδακτικού προσωπικού και τη βελτίωση της υποδομής των Ακαδημιών.
Συγκεκριμένα, η μελέτη, μεταξύ των άλλων, προτείνει τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για την απόκτηση αποδεικτικού ναυτικής ικανότητας, προσδιορίζει την απαιτούμενη διδακτέα και εξεταστέα ύλη, την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού και τη μετεκπαίδευσή του, την επιδότηση της «κατευθυνόμενης επί πλοίου εκπαίδευσης» και σε ελληνόκτητα πλοία εκτός ΝΑΤ.
Επίσης προτείνει τη διάθεση κονδυλίων για τον εξοπλισμό των σχολών του ναυτικού εκπαιδευτικού συστήματος, την παραμονή του στον διοικητικό φορέα που ασχολείται ειδικώς με την ναυτιλία και υποδεικνύει την ανάγκη να θεωρείται το δίπλωμα Α΄ πλοιάρχου και μηχανικού ισότιμο με αυτό των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Ακόμη, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην επιτάχυνση και ολοκλήρωση των θεσμικών εκείνων διαδικασιών που θα ανοίξουν τον δρόμο στην ανάπτυξη ενός σύγχρονου δικτύου ιδιωτικών ναυτικών σχολών, και θα δώσουν νέα δυναμική, τόσο ποιοτική όσο και ποσοτική, στην εν γένει ναυτική εκπαίδευση. Και μάλιστα σε περίοδο που το κράτος αναγκάζεται εκ των πραγμάτων, να μετακυλύει βάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
ΑΠΟ-marinews.gr ΜΕ ΠΗΓΗ: Παρασκευή + 13