Στα 8,517 δισ. δολάρια υπολογίζεται από την Golden Destiny η αξία των συμβολαίων που έκλεισαν οι Έλληνες εφοπλιστές από τον Ιανουάριο έως και το τέλος Νοεμβρίου του 2011 για την κατασκευή 163 πλοίων. Στο ίδιο διάστημα του 2010 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν προχωρήσει στην παραγγελία 248 πλοίων συνολικής αξίας 7 δισ. δολαρίων.
Εκτιμάται ότι έως το τέλος του χρόνου δεν θα υπάρξουν σημαντικές μεταβολές όσον αφορά τη δαπάνη του ελληνικού εφοπλισμού για ναυπηγήσεις. Ο Νοέμβριος ήταν ένας μήνας ιδιαίτερα χαμηλής κίνησης σε νέες παραγγελίες. Σύμφωνα πάντα με την Golden Destiny, την προηγούμενη εβδομάδα υπογράφηκαν από τους Έλληνες συμβόλαια για 14 νεότευκτα πλοία εκ μέρους των εταιρειών Polembros, Maran, Pyrsos και Tomasos. Aπό τις τιμές που ανακοινώθηκαν υπολογίζεται ότι πρόκειται για επενδύσεις της τάξεως των 650 εκατ. δολαρίων. Από τα 163 πλοία που παρήγγειλαν οι Έλληνες στο ενδεκάμηνο του 2011, γίνεται φανερό ότι το βάρος έπεσε σε επενδύσεις κεφαλαίων προς πλοία μεταφοράς κοντέινερ και τα LNG. Συγκεκριμένα έχουν παραγγελθεί:
66 πλοία ξηρού φορτίου, συνολικής χωρητικότητας 5,4 εκατ. τόνων, αξίας 889 εκατ. δολαρίων.
24 τάνκερ, συνολικής χωρητικότητας 2,2 εκατ τόνων, αξίας 783 εκατ. δολαρίων.
22 lNG, συνολικής χωρητικότητας 1,8 εκατ τόνων, αξίας 3 δισ. δολαρίων.
46 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, χωρητικότητας 3,3 εκατ. τόνων, αξίας 3 δισ. δολαρίων.
Το ίδιο διάστημα του 2010 οι Έλληνες φαίνεται ότι διατηρούσαν την παραδοσιακή τους τάση για επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και τάνκερ καθώς είχαν παραγγείλει 159 bulk carrier και 65 τάνκερ έναντι μόλις 5 LNG και 17 πλοίων μεταφοράς κοντέινερ. Διεθνώς στο ενδεκάμηνο του 2011, σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destiny, παραγγέλθηκαν 1.623 πλοία συνολικής αξίας 84,8 δισ. δολαρίων έναντι 1.673 πλοίων το 2010, συνολικής αξίας 53,6 δισ. δολαρίων.
Κοντέινερ και LNG
Πλοία μεταφοράς κοντέινερ και LNG κράτησαν και σε διεθνές επίπεδο το ενδιαφέρον των εφοπλιστών οι οποίοι με τα ναυπηγικά συμβόλαια τα οποία υπέγραψαν επένδυσαν 221 δισ. δολάρια περίπου στα κοντέινερ και 9 δισ. περίπου στα LNG. Μεσίτες εκτιμούν ότι όσον αφορά τη second hand αγορά πλοίων, οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών θα κλείσουν φέτος στα επίπεδα των 4,2 - 4,5 δισ. δολαρίων και θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι όπως άλλωστε και στις ναυπηγήσεις.
Της
Αγγελικής Καλλή
για την Ημερησία