-Χειρότερη και από το 2010 η φετινή χρονιά, λόγω αύξησης των δαπανών και μείωσης των εσόδων
Αντιμέτωπες με το φάσμα του οικονομικού αδιεξόδου φαίνεται ότι θα βρεθούν το 2011 οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες, εισηγμένες και μη, καθώς παρατηρείται μείωση στη διακίνηση επιβατών και οχημάτων κατά 14% σε σχέση με το 2010, ενώ το κόστος των καυσίμων είναι αυξημένο από 35% έως και 39% ανάλογα τον τύπο του σκάφους.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εισέρχονται στο 2011 έχοντας από το περασμένο έτος ζημίες που ενδέχεται να ξεπεράσουν και τα 250 εκατ. ευρώ και συνολικό δανεισμό που ξεπερνάει το 1,1 δισ. ευρώ.
Eτσι, προκειμένου να πετύχουν ρευστότητα προχώρησαν σε δύο κινήσεις: 1. Ανακοίνωσαν αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου τους, με διαφορετικά επίπεδα επιτυχίας. Ποιο ενδιαφέρουσα είναι η περίπτωση της ΝΕΛ, η οποία συγκέντρωσε περί τα 97 εκατ. ευρώ, σε μια δύσκολη οικονομικά χρονική περίοδο, όταν ο Ομιλος Attica συγκέντρωσε περί τα 25 εκατ. ευρώ. 2. Σχεδιάζουν να πωλήσουν πλοία τους. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία τουλάχιστον οκτώ επιβατηγά θα πωληθούν εντός των επόμενων εβδομάδων ώστε οι εταιρείες, με τα χρήματα που θα εισπράξουν, να επιχειρήσουν να ρυθμίσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις και να εξορθολογίσουν τα οικονομικά τους.
Η λίστα των προς πώληση
Τα προς πώληση πλοία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι τα: «Νήσος Χίος», «Αριάδνη», «High speed 1», «Φαίδρα», «Σούπερ Φέρρυ», «Αχαιός», «Αριστόβουλος», «Φλάινγκ Ντόλφιν Ερμής» και μερικά άλλα μικρότερα.
Ναυτιλιακοί κύκλοι αναφέρουν ότι το 2011 αναμένεται να είναι από τις χειρότερες χρονιές για την ακτοπλοΐα, καθώς στο παιχνίδι των πιέσεων εισήλθαν και οι τράπεζες, οι οποίες, σε αρκετές περιπτώσεις, συμμετέχουν και στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών και αναζητούν τρόπους να μην χάσουν τα χρήματα που δάνεισαν στις εταιρείες. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία τον υψηλότερο δανεισμό, ύψους 341,801 εκατ., εμφανίζει ο όμιλος Attica, που έχει τις εταιρείες BlueStar ferries και Super Fast Ferries και τον ελέγχει η MIG. Ακολουθεί η ΑΝΕΚ, με δάνεια 283,348 εκατ., οι Μινωικές Γραμμές που έχουν δανειακές υποχρεώσεις ύψους 275,2 εκατ. ενώ υψηλό δανεισμό ύψους 173,809 εκατ. εμφανίζει και η ΝΕΛ.
Τράπεζες - μέτοχοι
Στην ακτοπλοΐα, πλέον, εξαιτίας των δανείων που έχουν χορηγήσει, έχουν μεγάλα συμφέροντα κι αρκετές τράπεζες, οι οποίες ψάχνουν εναγωνίως την έξοδο. Μάλιστα οι περισσότερες σταμάτησαν να δέχονται ως εγγυήσεις, για χρηματοδότηση ακτοπλοϊκών εταιρειών, τις συμβάσεις εκτέλεσης δρομολογίων προς τα νησιά της «άγονης» γραμμής, όπως γινόταν μέχρι πρότινος. Αυτό ερμηνεύεται από κύκλους της ακτοπλοΐας ως ένα από τα μέτρα που λαμβάνουν οι τράπεζες προκειμένου να απεγκλωβιστούν από την «επικίνδυνη ακτοπλοϊκή αγορά».
Ο όμιλος Attica, που θεωρείται από τους ισχυρότερους «παίκτες» στην ακτοπλοΐα, διαθέτει ρευστότητα και έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα δύο νέων συμβατικών σκαφών. Ο όμιλος, σε ποσοστό άνω του 90% ελέγχεται από τη ΜΙG, η οποία με τη σειρά της ελέγχει και τη Marfin Bank.
Οι Μινωικές Γραμμές ανήκουν σε ποσοστό άνω του 90%, στην τράπεζα Atlantica Di Naviga zione, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Γκριμάλντι.
Στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΝΕΚ η τράπεζα Πειραιώς συμμετέχει με 19%. Επίσης η Τράπεζα Πειραιώς συμμετέχει στη Hellenic Sea Way (HSW) με ποσοστό κοντά στο 20% και εκ των πραγμάτων αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο μετά την ΑΝΕΚ. Στη ΝΕΛ, τέλος, η τράπεζα Millenium (πορτογαλικών συμφερόντων) εμφανίζεται να συμμετέχει με ποσοστό 9%, περίπου.
Τα χαρτοφυλάκια
Σύμφωνα με στοιχεία της XRTC, βασικός αιμοδότης των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι οι ελληνικές τράπεζες. Η Πειραιώς πρωτοστατεί με 210 εκατ. ευρώ, με την Εθνική να ακολουθεί με 168 εκατ. ευρώ. Οι υπόλοιπες τράπεζες απέχουν σημαντικά από τις δύο πρώτες, αλλά διατηρούν σημαντικά χαρτοφυλάκια, όπως για παράδειγμα η Εμπορική Τράπεζα και η Alpha Bank με 100 εκατ. ευρώ η κάθε μία, η FBB με 41 εκατ. ευρώ και η Eurobank με 35 εκατ. ευρώ.
Τι θα γίνει με τις «άγονες γραμμές»
Αίσιο τέλος θα έχει η υπόθεση «άγονες» γραμμές σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, καθώς εξασφαλίσθηκαν επιπλέον 8 εκατ. ευρώ για τις «ορφανές» και εντός των επόμενων ημερών θα γίνει προκήρυξη για την κάλυψή τους. Πρόκειται για τις γραμμές: Ηράκλειο, Σητεία, Κάσος, Πηγάδια, Κάρπαθος, Ρόδος και επιστροφή. Θήρα, Κάσος, Πηγάδια, Κάρπαθος, Διαφάνι, Χάλκη, Ρόδος και επιστροφή. Θεσσαλονίκη, Σίγρι, Χίος, Καρλόβασι, Κάλυμνος, Κως, Ρόδος. Πυθαγόρειο - Αγαθονήσι και επιστροφή. Ψαρά ή Μεστά - Σίγρι, Λήμνος και επιστροφή. Η «ορφανή» γραμμή Θεσσαλονίκη, Σποράδες, Κυκλάδες, Ηράκλειο Κρήτης, πιθανότατα δεν θα επαναπροκηρυχθεί ως ασύμφορη. Να σημειωθεί ότι για το 2011 το τελικό ποσό που θα έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων για τις «άγονες» γραμμές θα ανέλθει στα 99,8 εκατ. ευρώ από 91,2 εκατ. ευρώ που είχαν προϋπολογισθεί αρχικώς. Επίσης οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών ζητούν να επαναλειτουργήσει ο Λογαριασμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΛΑΣ) ο οποίος υπήρχε μέχρι το 2007. Υποστηρίζουν ότι μέσω του ΛΑΣ οι επιδοτήσεις έφθαναν στις εταιρείες πολύ πιο σύντομα σε σχέση με σήμερα που για να καταβληθούν στις εταιρείες απαιτείται χρόνος από 6 -8 μήνες προκαλώντας προβλήματα ρευστότητας.
ΑΠΟ-marinews.gr
Του Νίκου Mπαρδούνια
για την Καθημερινή
Αντιμέτωπες με το φάσμα του οικονομικού αδιεξόδου φαίνεται ότι θα βρεθούν το 2011 οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες, εισηγμένες και μη, καθώς παρατηρείται μείωση στη διακίνηση επιβατών και οχημάτων κατά 14% σε σχέση με το 2010, ενώ το κόστος των καυσίμων είναι αυξημένο από 35% έως και 39% ανάλογα τον τύπο του σκάφους.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εισέρχονται στο 2011 έχοντας από το περασμένο έτος ζημίες που ενδέχεται να ξεπεράσουν και τα 250 εκατ. ευρώ και συνολικό δανεισμό που ξεπερνάει το 1,1 δισ. ευρώ.
Eτσι, προκειμένου να πετύχουν ρευστότητα προχώρησαν σε δύο κινήσεις: 1. Ανακοίνωσαν αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου τους, με διαφορετικά επίπεδα επιτυχίας. Ποιο ενδιαφέρουσα είναι η περίπτωση της ΝΕΛ, η οποία συγκέντρωσε περί τα 97 εκατ. ευρώ, σε μια δύσκολη οικονομικά χρονική περίοδο, όταν ο Ομιλος Attica συγκέντρωσε περί τα 25 εκατ. ευρώ. 2. Σχεδιάζουν να πωλήσουν πλοία τους. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία τουλάχιστον οκτώ επιβατηγά θα πωληθούν εντός των επόμενων εβδομάδων ώστε οι εταιρείες, με τα χρήματα που θα εισπράξουν, να επιχειρήσουν να ρυθμίσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις και να εξορθολογίσουν τα οικονομικά τους.
Η λίστα των προς πώληση
Τα προς πώληση πλοία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι τα: «Νήσος Χίος», «Αριάδνη», «High speed 1», «Φαίδρα», «Σούπερ Φέρρυ», «Αχαιός», «Αριστόβουλος», «Φλάινγκ Ντόλφιν Ερμής» και μερικά άλλα μικρότερα.
Ναυτιλιακοί κύκλοι αναφέρουν ότι το 2011 αναμένεται να είναι από τις χειρότερες χρονιές για την ακτοπλοΐα, καθώς στο παιχνίδι των πιέσεων εισήλθαν και οι τράπεζες, οι οποίες, σε αρκετές περιπτώσεις, συμμετέχουν και στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών και αναζητούν τρόπους να μην χάσουν τα χρήματα που δάνεισαν στις εταιρείες. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία τον υψηλότερο δανεισμό, ύψους 341,801 εκατ., εμφανίζει ο όμιλος Attica, που έχει τις εταιρείες BlueStar ferries και Super Fast Ferries και τον ελέγχει η MIG. Ακολουθεί η ΑΝΕΚ, με δάνεια 283,348 εκατ., οι Μινωικές Γραμμές που έχουν δανειακές υποχρεώσεις ύψους 275,2 εκατ. ενώ υψηλό δανεισμό ύψους 173,809 εκατ. εμφανίζει και η ΝΕΛ.
Τράπεζες - μέτοχοι
Στην ακτοπλοΐα, πλέον, εξαιτίας των δανείων που έχουν χορηγήσει, έχουν μεγάλα συμφέροντα κι αρκετές τράπεζες, οι οποίες ψάχνουν εναγωνίως την έξοδο. Μάλιστα οι περισσότερες σταμάτησαν να δέχονται ως εγγυήσεις, για χρηματοδότηση ακτοπλοϊκών εταιρειών, τις συμβάσεις εκτέλεσης δρομολογίων προς τα νησιά της «άγονης» γραμμής, όπως γινόταν μέχρι πρότινος. Αυτό ερμηνεύεται από κύκλους της ακτοπλοΐας ως ένα από τα μέτρα που λαμβάνουν οι τράπεζες προκειμένου να απεγκλωβιστούν από την «επικίνδυνη ακτοπλοϊκή αγορά».
Ο όμιλος Attica, που θεωρείται από τους ισχυρότερους «παίκτες» στην ακτοπλοΐα, διαθέτει ρευστότητα και έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα δύο νέων συμβατικών σκαφών. Ο όμιλος, σε ποσοστό άνω του 90% ελέγχεται από τη ΜΙG, η οποία με τη σειρά της ελέγχει και τη Marfin Bank.
Οι Μινωικές Γραμμές ανήκουν σε ποσοστό άνω του 90%, στην τράπεζα Atlantica Di Naviga zione, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Γκριμάλντι.
Στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΝΕΚ η τράπεζα Πειραιώς συμμετέχει με 19%. Επίσης η Τράπεζα Πειραιώς συμμετέχει στη Hellenic Sea Way (HSW) με ποσοστό κοντά στο 20% και εκ των πραγμάτων αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο μετά την ΑΝΕΚ. Στη ΝΕΛ, τέλος, η τράπεζα Millenium (πορτογαλικών συμφερόντων) εμφανίζεται να συμμετέχει με ποσοστό 9%, περίπου.
Τα χαρτοφυλάκια
Σύμφωνα με στοιχεία της XRTC, βασικός αιμοδότης των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι οι ελληνικές τράπεζες. Η Πειραιώς πρωτοστατεί με 210 εκατ. ευρώ, με την Εθνική να ακολουθεί με 168 εκατ. ευρώ. Οι υπόλοιπες τράπεζες απέχουν σημαντικά από τις δύο πρώτες, αλλά διατηρούν σημαντικά χαρτοφυλάκια, όπως για παράδειγμα η Εμπορική Τράπεζα και η Alpha Bank με 100 εκατ. ευρώ η κάθε μία, η FBB με 41 εκατ. ευρώ και η Eurobank με 35 εκατ. ευρώ.
Τι θα γίνει με τις «άγονες γραμμές»
Αίσιο τέλος θα έχει η υπόθεση «άγονες» γραμμές σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, καθώς εξασφαλίσθηκαν επιπλέον 8 εκατ. ευρώ για τις «ορφανές» και εντός των επόμενων ημερών θα γίνει προκήρυξη για την κάλυψή τους. Πρόκειται για τις γραμμές: Ηράκλειο, Σητεία, Κάσος, Πηγάδια, Κάρπαθος, Ρόδος και επιστροφή. Θήρα, Κάσος, Πηγάδια, Κάρπαθος, Διαφάνι, Χάλκη, Ρόδος και επιστροφή. Θεσσαλονίκη, Σίγρι, Χίος, Καρλόβασι, Κάλυμνος, Κως, Ρόδος. Πυθαγόρειο - Αγαθονήσι και επιστροφή. Ψαρά ή Μεστά - Σίγρι, Λήμνος και επιστροφή. Η «ορφανή» γραμμή Θεσσαλονίκη, Σποράδες, Κυκλάδες, Ηράκλειο Κρήτης, πιθανότατα δεν θα επαναπροκηρυχθεί ως ασύμφορη. Να σημειωθεί ότι για το 2011 το τελικό ποσό που θα έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων για τις «άγονες» γραμμές θα ανέλθει στα 99,8 εκατ. ευρώ από 91,2 εκατ. ευρώ που είχαν προϋπολογισθεί αρχικώς. Επίσης οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών ζητούν να επαναλειτουργήσει ο Λογαριασμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΛΑΣ) ο οποίος υπήρχε μέχρι το 2007. Υποστηρίζουν ότι μέσω του ΛΑΣ οι επιδοτήσεις έφθαναν στις εταιρείες πολύ πιο σύντομα σε σχέση με σήμερα που για να καταβληθούν στις εταιρείες απαιτείται χρόνος από 6 -8 μήνες προκαλώντας προβλήματα ρευστότητας.
ΑΠΟ-marinews.gr
Του Νίκου Mπαρδούνια
για την Καθημερινή