Οι πωλήσεις πλοίων ή ακόμη και οι μακροχρόνιες ναυλώσεις στο εξωτερικό μεγάλων πλοίων, είτε νεώτερων είτε μεγαλύτερης ηλικίας, αποτελούν μια διέξοδο, όπως εκτιμούν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
Ετοιμα να σαλπάρουν για τις θάλασσες της Απω Ανατολής είναι μία σειρά πλοίων της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Οι πωλήσεις πλοίων ή ακόμη και οι μακροχρόνιες ναυλώσεις στο εξωτερικό μεγάλων πλοίων, είτε νεώτερων είτε μεγαλύτερης ηλικίας, αποτελούν μια διέξοδο, όπως εκτιμούν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι η κατάσταση επιτείνεται από τα χαμηλά μισθώματα που προβλέπονται για ορισμένες μεγάλες άγονες γραμμές (π.χ. Θεσσαλονίκη-Κυκλάδες-Κρήτη ή Θεσσαλονίκη-Δωδεκάνησα) τα οποία δεν εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του πλοίου.
Φέρνουν μάλιστα σαν παράδειγμα ακτοπλοϊκή εταιρεία η οποία στο παρελθόν προτίμησε να αποσύρει το πλοίο από άγονη γραμμή (Θεσσαλονίκη-Κρήτη) και να το πουλήσει αφού το δρομολόγιο δεν «έβγαινε» οικονομικά.
Ακτοπλοϊκοί παράγοντες επικαλούνται εκτιμήσεις διεθνών brokers σύμφωνα με τις οποίες η ανάπτυξη στην Απω Ανατολή δημιουργεί νέες ανάγκες για διεθνείς πλόες στην περιοχή. Τα ελληνικά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία εξυπηρετούν πλήρως τις απαιτήσεις της νομοθεσίας και καθίστανται ελκυστικά είτε για αγορά είτε για μακροχρόνια ναύλωση.
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το τελευταίο διάστημα τουλάχιστον τρία ελληνικά πλοία με σημαντικό έργο στην ελληνική ακτοπλοΐα και τις γραμμές της Αδριατικής επιθεωρήθηκαν από εκπροσώπους πλοικτητριών εταιρειών από την Απω Ανατολή.
Σε κάθε περίπτωση η πώληση πλοίων είναι ένα από τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι όλων των ακτοπλοϊκών εταιρειών προκειμένου να βελτιώσουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα, να αντεπεξέλθουν στην κρίση και να καλύψουν τα τραπεζικά τους ανοίγματα.
Υπενθυμίζεται ότι το 2010 ήταν ο χειρότερος χρόνος στη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας καθώς οι ζημίες που θα παρουσιάσει ο κλάδος θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ.
Παράγοντες των ακτοπλοϊκών εταιρειών επισημαίνουν στη «Ν» ότι το 2011 προβλέπεται ακόμη πιο δύσκολο καθώς και οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ και από πλευράς πολιτείας δεν φαίνεται να αναλαμβάνεται κάποια πρωτοβουλία που θα μειώσει το κόστος λειτουργίας του πλοίου.
Οι πωλήσεις πλοίων και η μείωση δρομολογίων μοιάζουν προς το παρόν ως η μόνη διέξοδος για τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Ηδη το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Λισσός» της ΑΝΕΚ, που μεταφέρει Βιετναμέζους πολίτες από τη Λιβύη στο Βιετνάμ, δεν πρόκειται να επιστρέψει, καθώς η εταιρεία εξετάζει είτε να το ναυλώσει στην περιοχή είτε να το πουλήσει για σκραπ.
ΑΠΟ-naftemporiki.gr ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr