Οι νέοι αρνητικοί παράγοντες μαζί με τους παλαιούς στο οικονομικό περιβάλλον, ενισχύουν την απειλή επιβράδυνσης και των αναπτυσσόμενων χωρών και συνδυάζουν τις πιέσεις τους στις ναυτιλιακές αγορές.
Αν και υπάρχουν πολλές αναγνώσεις και ερμηνείες της μεγάλης πτώσης των Κινεζικών εξαγωγών τον Φεβρουάριο, που προκάλεσαν το απρόσμενο έλλειμμα των $7,3 δις στο εμπορικό ισοζύγιο, από πλεόνασμα $ 6,5 δις τον Ιανουάριο, το ενδεχόμενο να δούμε αναπτυξιακή επιβράδυνση μεγαλύτερη από το αναμενόμενο - 0,8% από πέρυσι είναι υπαρκτό, αν και η αισιόδοξη θεώρηση έχει και αυτή ισχυρά επιχειρήματα όπως :
(α) Το έλλειμμα μπορεί να είναι συγκυριακό όπως ήταν και το έλλειμμα $7,2 δις του Μαϊου 2010, που δεν εμπόδισε το συνολικό πλεόνασμα του έτους να φθάσει τα $183 δις.
(β) Το ¼ των ημερών του Φεβρουαρίου ήταν αργίες των εορτών του Σεληνιακού Νέου Έτους.
(γ) Οι ξένοι επενδυτές που επένδυσαν στην Κίνα ακόμα και τον Φεβρουάριο 32% περισσότερα κεφάλαια από πέρυσι, λογικά δεν επενδύουν σε προοπτικές....επιβράδυνσης.
(δ) Για την ναυτιλία έχει μεγάλη σημασία ότι η μεγάλη στροφή στον προσανατολισμό της Κινεζικής οικονομίας από εξαγωγές σε εγχώρια κατανάλωση, βρίσκεται σε εξέλιξη ήδη τόσο μέσω του τραπεζικού συστήματος όσο και με το 5ετές πρόγραμμα 2011-2015 που προβλέπει αυξήσεις μισθών 13% κατ’ έτος.
Ενδείξεις κατόπιν τούτου ότι η επιβράδυνση των εξαγωγών δεν σημαίνει μείωση της παραγωγικής δραστηριότητας γιατί αυξάνεται η εγχώρια κατανάλωση, είναι ότι οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος α΄ διμήνου έφθασαν τα 120 εκ. τόνους, όσο περίπου και πέρυσι , η βιομηχανική παραγωγή διμήνου αυξήθηκε 14% και οι επενδύσεις παγίων πέταξαν 25% ψηλότερα.
(ε) Η Κινεζική οικονομία ούτως ή άλλως δεν χρειάζεται προς το παρόν άλλα συναλλαγματικά πλεονάσματα.
Με συναλλαγματικά αποθέματα $2,85 τρις, τα τυχόν νέα εμπορικά πλεονάσματα δημιουργούν προβλήματα παρά λύνουν, καθώς ρίχνουν πλεονάζουσα ρευστότητα στο σύστημα και τροφοδοτούν τον πληθωρισμό.
(στ) Η σταθεροποίηση του πληθωρισμού στο 4,9% τον Φεβρουάριο για δεύτερο μήνα δείχνει ότι αποδίδουν τα μέτρα περιστολής, έστω και οριακά αφού ο στόχος είναι maximum 4%.
Παρ’ όλα αυτά, είναι αναγκαίοι οι δείκτες Μαρτίου-Απριλίου για να διαπιστωθεί εάν ο αναπροσανατολισμός της Κινεζικής οικονομίας γίνεται ελεγχόμενα, ισόρροπα και απρόσκοπτα για την ανάπτυξη.
Αλλά και οι επιφυλάξεις της περασμένης ανασκόπησης για την βιωσιμότητα βελτιωμένων στοιχείων των ΗΠΑ αποδεικνύονται βάσιμες.
Τα νέα εβδομαδιαία επιδόματα ανεργίας πάλι αυξήθηκαν, το εμπορικό έλλειμμα Φεβρουαρίου διευρύνθηκε, το δημοσιονομικό έλλειμμα κινείται προς ετήσιο άνω του $1,5 τρις και οι πρώτες ενδείξεις για την καταναλωτική εμπιστοσύνη Μαρτίου είναι αρνητικές.
Έτσι, η αύξηση αποθεμάτων χονδρικής ίσως οφείλεται σε αποκατάστασή τους από πτώση κάτω του ορίου ασφαλείας παρά σε αύξηση ζήτησης.
Η ΕΕ βρίσκεται ενώπιον μεγάλων αποφάσεων για την διαχείριση χρέους και του προβλήματος
ανταγωνιστικότητας, ενώ τον Φεβρουάριο κάμφθηκαν ακόμα και οι Γερμανικές εξαγωγές. Η κρίση της Λιβύης και οι ψηλές τιμές πετρελαίου διαρκούν, ενώ παραμένει η απειλή εξάπλωσης της κρίσης.
Οι αυξήσεις επιτοκίων που συζητείται στην ΕΕ για αντιμετώπιση πληθωριστικών τάσεων, εκτείνονται ήδη από την Κολομβία στην Κορέα και από το Βιετνάμ στην Βραζιλία. Στην Ινδία έχουν γίνει ήδη 8 αυξήσεις επιτοκίων το τελευταίο 12κάμηνο.
Τέλος, οι φυσικές καταστροφές στην Ιαπωνία, εκτός από την ανεπανόρθωτη ανθρωπιστική κρίση, κατάφεραν πλήγμα στην οικονομία για το οποίο οι εκτιμήσεις κυμαίνονται από 3 έως 8% του ΑΕΠ.
Παρ΄ όλα αυτά, επειδή τις ζημιές από τον σεισμό και το τσουνάμι θα ακολουθήσει η ανοικοδόμηση μετά από ένα τρίμηνο ανασύνταξης δυνάμεων, πρόβλημα θα προέλθει από τυχόν επιδείνωση στο πυρηνικό εργοστάσιο.
Ζημιές αμέσου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος που αναφέρονται στις πρώτες πληροφορίες της αγοράς, αφορούν 2 ναυπηγεία, 4 διυλιστήρια, 4 ανθρακοβόρες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, 9 Bulkers και 1 μικρό δεξαμενόπλοιο.
Η παραπάνω συνολικά αρνητική εικόνα στο ναυτιλιακό περιβάλλον δεν είναι αντιφατική προς την βελτίωση του δείκτη Baltic της ναυλαγοράς τις τελευταίες εβδομάδες μέχρι την περασμένη Παρασκευή.
Είχε πέσει τόσο χαμηλά από τις συγκυρίες του προηγουμένου εξαμήνου, ώστε η κίνηση ήταν περισσότερο εκτόνωση συμπιεσμένου ελατηρίου παρά άνοδος.
Άλλωστε παρουσιάζει σημεία κόπωσης από προχθές, ενώ βρίσκεται ακόμα 45% κάτω από τα μέσα επίπεδα 2009-2010 και 60-65% κάτω από το υψηλό 2010.
Δυναμική ανόδου θα μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει, εάν και όταν η ναυλαγορά καλύψει αυτήν την απόσταση και την κρατήσει.
ΑΠΟ-theseanation.gr
Αν και υπάρχουν πολλές αναγνώσεις και ερμηνείες της μεγάλης πτώσης των Κινεζικών εξαγωγών τον Φεβρουάριο, που προκάλεσαν το απρόσμενο έλλειμμα των $7,3 δις στο εμπορικό ισοζύγιο, από πλεόνασμα $ 6,5 δις τον Ιανουάριο, το ενδεχόμενο να δούμε αναπτυξιακή επιβράδυνση μεγαλύτερη από το αναμενόμενο - 0,8% από πέρυσι είναι υπαρκτό, αν και η αισιόδοξη θεώρηση έχει και αυτή ισχυρά επιχειρήματα όπως :
(α) Το έλλειμμα μπορεί να είναι συγκυριακό όπως ήταν και το έλλειμμα $7,2 δις του Μαϊου 2010, που δεν εμπόδισε το συνολικό πλεόνασμα του έτους να φθάσει τα $183 δις.
(β) Το ¼ των ημερών του Φεβρουαρίου ήταν αργίες των εορτών του Σεληνιακού Νέου Έτους.
(γ) Οι ξένοι επενδυτές που επένδυσαν στην Κίνα ακόμα και τον Φεβρουάριο 32% περισσότερα κεφάλαια από πέρυσι, λογικά δεν επενδύουν σε προοπτικές....επιβράδυνσης.
(δ) Για την ναυτιλία έχει μεγάλη σημασία ότι η μεγάλη στροφή στον προσανατολισμό της Κινεζικής οικονομίας από εξαγωγές σε εγχώρια κατανάλωση, βρίσκεται σε εξέλιξη ήδη τόσο μέσω του τραπεζικού συστήματος όσο και με το 5ετές πρόγραμμα 2011-2015 που προβλέπει αυξήσεις μισθών 13% κατ’ έτος.
Ενδείξεις κατόπιν τούτου ότι η επιβράδυνση των εξαγωγών δεν σημαίνει μείωση της παραγωγικής δραστηριότητας γιατί αυξάνεται η εγχώρια κατανάλωση, είναι ότι οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος α΄ διμήνου έφθασαν τα 120 εκ. τόνους, όσο περίπου και πέρυσι , η βιομηχανική παραγωγή διμήνου αυξήθηκε 14% και οι επενδύσεις παγίων πέταξαν 25% ψηλότερα.
(ε) Η Κινεζική οικονομία ούτως ή άλλως δεν χρειάζεται προς το παρόν άλλα συναλλαγματικά πλεονάσματα.
Με συναλλαγματικά αποθέματα $2,85 τρις, τα τυχόν νέα εμπορικά πλεονάσματα δημιουργούν προβλήματα παρά λύνουν, καθώς ρίχνουν πλεονάζουσα ρευστότητα στο σύστημα και τροφοδοτούν τον πληθωρισμό.
(στ) Η σταθεροποίηση του πληθωρισμού στο 4,9% τον Φεβρουάριο για δεύτερο μήνα δείχνει ότι αποδίδουν τα μέτρα περιστολής, έστω και οριακά αφού ο στόχος είναι maximum 4%.
Παρ’ όλα αυτά, είναι αναγκαίοι οι δείκτες Μαρτίου-Απριλίου για να διαπιστωθεί εάν ο αναπροσανατολισμός της Κινεζικής οικονομίας γίνεται ελεγχόμενα, ισόρροπα και απρόσκοπτα για την ανάπτυξη.
Αλλά και οι επιφυλάξεις της περασμένης ανασκόπησης για την βιωσιμότητα βελτιωμένων στοιχείων των ΗΠΑ αποδεικνύονται βάσιμες.
Τα νέα εβδομαδιαία επιδόματα ανεργίας πάλι αυξήθηκαν, το εμπορικό έλλειμμα Φεβρουαρίου διευρύνθηκε, το δημοσιονομικό έλλειμμα κινείται προς ετήσιο άνω του $1,5 τρις και οι πρώτες ενδείξεις για την καταναλωτική εμπιστοσύνη Μαρτίου είναι αρνητικές.
Έτσι, η αύξηση αποθεμάτων χονδρικής ίσως οφείλεται σε αποκατάστασή τους από πτώση κάτω του ορίου ασφαλείας παρά σε αύξηση ζήτησης.
Η ΕΕ βρίσκεται ενώπιον μεγάλων αποφάσεων για την διαχείριση χρέους και του προβλήματος
ανταγωνιστικότητας, ενώ τον Φεβρουάριο κάμφθηκαν ακόμα και οι Γερμανικές εξαγωγές. Η κρίση της Λιβύης και οι ψηλές τιμές πετρελαίου διαρκούν, ενώ παραμένει η απειλή εξάπλωσης της κρίσης.
Οι αυξήσεις επιτοκίων που συζητείται στην ΕΕ για αντιμετώπιση πληθωριστικών τάσεων, εκτείνονται ήδη από την Κολομβία στην Κορέα και από το Βιετνάμ στην Βραζιλία. Στην Ινδία έχουν γίνει ήδη 8 αυξήσεις επιτοκίων το τελευταίο 12κάμηνο.
Τέλος, οι φυσικές καταστροφές στην Ιαπωνία, εκτός από την ανεπανόρθωτη ανθρωπιστική κρίση, κατάφεραν πλήγμα στην οικονομία για το οποίο οι εκτιμήσεις κυμαίνονται από 3 έως 8% του ΑΕΠ.
Παρ΄ όλα αυτά, επειδή τις ζημιές από τον σεισμό και το τσουνάμι θα ακολουθήσει η ανοικοδόμηση μετά από ένα τρίμηνο ανασύνταξης δυνάμεων, πρόβλημα θα προέλθει από τυχόν επιδείνωση στο πυρηνικό εργοστάσιο.
Ζημιές αμέσου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος που αναφέρονται στις πρώτες πληροφορίες της αγοράς, αφορούν 2 ναυπηγεία, 4 διυλιστήρια, 4 ανθρακοβόρες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, 9 Bulkers και 1 μικρό δεξαμενόπλοιο.
Η παραπάνω συνολικά αρνητική εικόνα στο ναυτιλιακό περιβάλλον δεν είναι αντιφατική προς την βελτίωση του δείκτη Baltic της ναυλαγοράς τις τελευταίες εβδομάδες μέχρι την περασμένη Παρασκευή.
Είχε πέσει τόσο χαμηλά από τις συγκυρίες του προηγουμένου εξαμήνου, ώστε η κίνηση ήταν περισσότερο εκτόνωση συμπιεσμένου ελατηρίου παρά άνοδος.
Άλλωστε παρουσιάζει σημεία κόπωσης από προχθές, ενώ βρίσκεται ακόμα 45% κάτω από τα μέσα επίπεδα 2009-2010 και 60-65% κάτω από το υψηλό 2010.
Δυναμική ανόδου θα μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει, εάν και όταν η ναυλαγορά καλύψει αυτήν την απόσταση και την κρατήσει.
ΑΠΟ-theseanation.gr