Ξεκινά η σύγκρουση γιγάντων για τον έλεγχο των ελληνικών λιμανιών που δίνουν πρόσβαση στην καρδιά της Ευρώπης καθώς Κινέζοι, Ισραηλινοί, Γερμανοί και κολοσσοί όπως η AP Moller Maersk ενδέχεται να ναυμαχήσουν για την εξαγορά του Αττικού Λιμενικού Συστήματος και του ΟΛΘ.
Με την κατάθεση σήμερα Τετάρτη του σχεδίου νόμου για τη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος από τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννη Διαμαντίδη αρχίζει ο αγώνας δρόμου για την πώληση ενός από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία της χώρας.
Η κρίσιμη γεω-στρατηγική θέση της χώρας υπογραμμίζεται από τα λιμάνια της και την επικοινωνία τους με την ηπειρωτική Ευρώπη μέσω σιδηροδρομικών γραμμών και οδικών αξόνων. Εάν για παράδειγμα οι Κινέζοι της Cosco αποκτήσουν τον έλεγχο του Αττικού Λιμενικού Συστήματος ( ουσιαστικά ενός εισηγμένου στο ΧΑ ΟΛΠ που θα έχει απορροφήσει τα λιμάνια του Λαυρίου, της Ραφήνας και της Ελευσίνας) θα έχουν αποκτήσει πύλη στην Ευρωπαϊκή αγορά κάτι που διακαώς επιδιώκουν. Όμως υπάρχουν και άλλοι μνηστήρες όπως οι Ισραηλινοί ενώ πάντοτε δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το ενδιαφέρον μεγάλων ιδιωτικών ναυτιλιακών συμφερόντων. Άλλωστε ένα μεγάλος λιμενικός οργανισμός θα έχει και οικονομίες κλίμακας.
Το πρώτο τρίμηνο ο ΟΛΠ παρουσίασε ζημιές ύψους 2,9 εκατ. ευρώ και μειωμένο κατά 32,6% κύκλο εργασιών. Όμως το Δ.Σ. του ΟΛΠ σκοπεύει να προτείνει τη διανομή μερίσματος στους μετόχους ύψους 0,02 ευρώ ανά μετοχή στην Επαναληπτική Γενική Συνέλευση, η οποία θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011. Εκτιμάται ότι Η αξία της συμμετοχής του 75% του ελληνικού Δημοσίου στην ΟΛΠ Α.Ε. αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ αν και σημειώνεται πως η Cosco έχει καταθέσει προσφοράς στον ΟΛΠ για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ. ΕΜΠΟ., για διάρκεια 35 ετών 40% πιο υψηλά δηλαδή κοντά στα 500 εκατ.
Είναι σαφές ότι με καλή διαχείριση και οικονομίες κλίμακας τα λιμάνια της Αττικής αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας και ειδικά της Θεσσαλονίκης μπορούν να αποτελέσουν στρατηγικές παραχωρήσεις αλλά και να βελτιώσουν τις συνθήκες και για το δημόσιο συμφέρον. Το ζήτημα είναι κατά πόσον θα είναι ευρωπαίος ή άλλος ο αγοραστής καθώς πολλοί περιμένουν πιέσεις από τους εταίρους μας ώστε να προωθηθούν τα συμφέροντα εκείνα που θα είναι φιλικά διατεταγμένα προς την ΕΕ. Υπενθυμίζεται ότι η Γερμανία έχει στο Αμβούργο την βόρεια πύλη των containers κερδίζοντας δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Μια νότια πύλη στην Ελλάδα θα μπορούσε να λειτουργήσει ανταγωνιστικά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη η ΖΙΜ, η μεγαλύτερη εταιρία θαλασσίων μεταφορών του Ισραήλ με τη διοίκηση της οποίας είχε συναντηθεί το Φεβρουάριο στη Χάιφα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Στέλιος Αγγελούδης, συμπεριέλαβε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στα δρομολόγια της περιφερειακής γραμμής Black Sea- Ukraine. Ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχουν επιδείξει στο παρελθόν και άλλοι όπως η Hutchison και η Dubai Ports World.
ΑΠΟ-newscode.gr
Με την κατάθεση σήμερα Τετάρτη του σχεδίου νόμου για τη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος από τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννη Διαμαντίδη αρχίζει ο αγώνας δρόμου για την πώληση ενός από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία της χώρας.
Η κρίσιμη γεω-στρατηγική θέση της χώρας υπογραμμίζεται από τα λιμάνια της και την επικοινωνία τους με την ηπειρωτική Ευρώπη μέσω σιδηροδρομικών γραμμών και οδικών αξόνων. Εάν για παράδειγμα οι Κινέζοι της Cosco αποκτήσουν τον έλεγχο του Αττικού Λιμενικού Συστήματος ( ουσιαστικά ενός εισηγμένου στο ΧΑ ΟΛΠ που θα έχει απορροφήσει τα λιμάνια του Λαυρίου, της Ραφήνας και της Ελευσίνας) θα έχουν αποκτήσει πύλη στην Ευρωπαϊκή αγορά κάτι που διακαώς επιδιώκουν. Όμως υπάρχουν και άλλοι μνηστήρες όπως οι Ισραηλινοί ενώ πάντοτε δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το ενδιαφέρον μεγάλων ιδιωτικών ναυτιλιακών συμφερόντων. Άλλωστε ένα μεγάλος λιμενικός οργανισμός θα έχει και οικονομίες κλίμακας.
Το πρώτο τρίμηνο ο ΟΛΠ παρουσίασε ζημιές ύψους 2,9 εκατ. ευρώ και μειωμένο κατά 32,6% κύκλο εργασιών. Όμως το Δ.Σ. του ΟΛΠ σκοπεύει να προτείνει τη διανομή μερίσματος στους μετόχους ύψους 0,02 ευρώ ανά μετοχή στην Επαναληπτική Γενική Συνέλευση, η οποία θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011. Εκτιμάται ότι Η αξία της συμμετοχής του 75% του ελληνικού Δημοσίου στην ΟΛΠ Α.Ε. αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ αν και σημειώνεται πως η Cosco έχει καταθέσει προσφοράς στον ΟΛΠ για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ. ΕΜΠΟ., για διάρκεια 35 ετών 40% πιο υψηλά δηλαδή κοντά στα 500 εκατ.
Είναι σαφές ότι με καλή διαχείριση και οικονομίες κλίμακας τα λιμάνια της Αττικής αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας και ειδικά της Θεσσαλονίκης μπορούν να αποτελέσουν στρατηγικές παραχωρήσεις αλλά και να βελτιώσουν τις συνθήκες και για το δημόσιο συμφέρον. Το ζήτημα είναι κατά πόσον θα είναι ευρωπαίος ή άλλος ο αγοραστής καθώς πολλοί περιμένουν πιέσεις από τους εταίρους μας ώστε να προωθηθούν τα συμφέροντα εκείνα που θα είναι φιλικά διατεταγμένα προς την ΕΕ. Υπενθυμίζεται ότι η Γερμανία έχει στο Αμβούργο την βόρεια πύλη των containers κερδίζοντας δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Μια νότια πύλη στην Ελλάδα θα μπορούσε να λειτουργήσει ανταγωνιστικά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη η ΖΙΜ, η μεγαλύτερη εταιρία θαλασσίων μεταφορών του Ισραήλ με τη διοίκηση της οποίας είχε συναντηθεί το Φεβρουάριο στη Χάιφα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Στέλιος Αγγελούδης, συμπεριέλαβε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στα δρομολόγια της περιφερειακής γραμμής Black Sea- Ukraine. Ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχουν επιδείξει στο παρελθόν και άλλοι όπως η Hutchison και η Dubai Ports World.
ΑΠΟ-newscode.gr