Απ.Βεντούρης: Το έτος 2011 ορόσημο για την ύπαρξη θαλασσίων συγκοινωνιών…

Φωτό: Ο πρόεδρος
της ΕΕΝ, Απ.Βεντούρης.
… από και προς τα Ελληνικά νησιά μας.

«Η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, της οποίας έχω την τιμή να είμαι Πρόεδρος και την οποία εκπροσωπώ σήμερα εδώ, έχει ως μέλη της κυρίως εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα αλλά και σε άλλους κλάδους της επιβατηγού ναυτιλίας όπως τα πορθμεία, ημερόπλοια, κρουαζιερόπλοια κλπ.


Με την ανοχή και πολλές φορές με την ευθύνη της πολιτείας, ο μέσος άνθρωπος έχει αρνητική γνώμη και αρνητική εντύπωση για τα μέλη μας και για τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Καλλιεργείται δυστυχώς η εντύπωση ότι είμαστε οι «κακοί» της παρέας, είμαστε αυτοί που βγάζουν υπερκέρδη, που επίτηδες αφήνουν τα πλοία τους να καθυστερούν, που επίτηδες εξυπηρετούν τους επιβάτες με πλοία κατώτερης ποιότητας ενώ θα μπορούσαν να τους εξυπηρετούν με καλύτερα πλοία, παραβλέποντας την ανανέωση του επιβατηγού μας στόλου και την ανάδειξη του ως τον ταχύτερο ασφαλέστερο και νεώτερο ηλικιακά στόλο της Ευρώπης.

Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική και είναι καθήκον μας να την παρουσιάσουμε και να πείσουμε τους ακροατές μας και τους συνομιλητές μας γι’ αυτό.

Τα κύριο θέμα που απασχολεί τον κλάδο, τους νησιώτες, τους ταξιδιώτες, τους τουρίστες αλλά και όλους όσους ζουν από τον τουρισμό είναι το αν ο κλάδος είναι βιώσιμος, είναι αν στο τέλος του φετινού καλοκαιριού θα βιώσουμε το τέλος του κλάδου.
Ίσως να σκέφτεστε ότι τα λέω πολύ τραγικά και ότι κινδυνολογώ.
Δυστυχώς δεν είναι έτσι. Δεν κινδυνολογώ. Ο κίνδυνος είναι υπαρκτός και ορατός. Οι ζημιές του κλάδου για το 2009, οι ζημιές για το 2010 και οι ζημιές που φαίνεται ότι θα έχουμε φέτος είναι αρκετές για να τον γονατίσουν.
Εμείς τι κάνουμε για όλα αυτά;

Η Ένωσή μας από πολλών ετών αλλά και ιδιαίτερα τα τρία τελευταία έτη με δελτία τύπου, συνεντεύξεις τύπου, παραστάσεις και μελέτες πανεπιστημιακού επιπέδου κατέγραψε τα προβλήματα της ακτοπλοΐας και στην συνέχεια υπέβαλε συγκεκριμένες προτάσεις για την επίλυσή τους.
Τα προβλήματά μας είναι συγκεκριμένα και έχουν κατ΄ επανάληψη επισημανθεί στο σύνολό τους προς τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Κανείς δεν μας έχει πει αντίλογο σε όσα λέμε, κανείς δεν μας έχει πει ότι κάνουμε λάθος. Όλοι τα αντελήφθησαν πλην των αρχόντων του πρώην Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που προτιμούν την αδράνεια και εξακολουθούν να συντηρούν ένα νόθο σύστημα κρατικού παρεμβατισμού, που δολοφονεί την επιχειρηματικότητα.
Το σύστημα αυτό έχει τις ρίζες του στις «άδειες σκοπιμότητας» ένα αμαρτωλό αλισβερίσι που έσβησε με την νομοθέτηση του ν. 2932/2001. Ο νόμος αυτός ήταν καλός ως ένα μεταβατικό στάδιο από τις άδειες σκοπιμότητας στην απελευθέρωση, πλην όμως με την συνεχιζόμενη εφαρμογή του μεταμόρφωσε το κράτος σε ένα κακό συνέταιρο, που δεν βάζει λεφτά στην επιχείρηση αλλά επιθυμεί αυτό δηλαδή το κράτος να έχει το πάνω χέρι σε κάθε θέμα διαχείρισης των εταιρειών πλοιοκτησίας.
Το σύστημα του άκρατου παρεμβατισμού κατέστρεψε την Ελληνική κρουαζιέρα, το ελληνικό yachting και οδεύει ακάθεκτο για την άλωση και της ακτοπλοΐας. Κανένας από τους Έλληνες πολιτικούς και κυρίως τους διατελέσαντες Υπουργούς Ναυτιλίας και Μεταφορών της τελευταίας δεκαετίας δεν έκανε το αυτονόητο. Να εξισώσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με τις λοιπές συγκοινωνίες της ξηράς, σιδηροδρομικές, εναέριες, οδικές, επίγειες και υπόγειες
Στη συνέχεια θα ήθελα να σας εκθέσω ένα - ένα τα προβλήματα που βιώνει η ακτοπλοϊκή μας οικογένεια, να εμβαθύνουμε σε κάποια από αυτά και να σας προτείνουμε εφικτές λύσεις για την έξοδο των πλοιοκτητριών εταιρειών από την οικονομική κρίση.

1. ΑΠΟΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ

Ήδη αποδρομολογήθηκαν και παροπλίσθηκαν τα πλοία Blue Horizon, Νήσος Ρόδος, Κρήτη Ι και Κρήτη ΙΙ, ενώ υπό διερεύνηση πώλησης είναι δύο ταχύπλοα πλοία. Και μόνο αυτό το γεγονός, της κατ΄ έτος απώλειας 5-6 πλοίων σε συνδυασμό με την κατά τα τελευταία έτη απώλεια πλέον των 36 επιβατηγών πλοίων (εταιρείες Καλλίστη Ferries, G.A. Ferries, SAOS Ferries, ANEN) χωρίς αναπλήρωση τους αναδεικνύει τον προβληματισμό μας και την προδιαγεγραμμένη πορεία της ακτοπλοΐας προς την καταστροφή.

2. ΦΠΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Ο ΦΠΑ εισιτηρίων είναι 13% για εισιτήρια επιβατών και 23% για εισιτήρια οχημάτων. Το ποσοστό ΦΠΑ υπολογίζεται επί του αθροίσματος ναύλου και των πάσης φύσεων κρατήσεων πχ επίναυλος 3%, λιμενικά τέλη 5,5% με αποτέλεσμα τα εισιτήρια να κοστίζουν ακριβά και την ίδια στιγμή οι εταιρείες να έχουν χαμηλά έσοδα.
Ζητάμε την εξομοίωση του ΦΠΑ εισιτηρίων πλοίων με τον ΦΠΑ ξενοδοχείων.

3. ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ

Τόσο από τις διατάξεις του Ν. 2932/01 όσο και από το ΠΔ 38/2011 προκύπτει η μοναδικότητα σε ολόκληρη της ΕΕ, οι ναυτικοί που υπηρετούν σε ευρωπαϊκά πλοία δρομολογημένα στην Ελληνική Επικράτεια να είναι αποκλειστικά Έλληνες πολίτες ή κοινοτικοί που να κατέχουν πιστοποιητικό ελληνομάθειας του ΑΠΘ. Από όσο γνωρίζουμε, σε κανένα άλλο κλάδο δεν υπάρχει παρόμοια υποχρέωση.

4. ΑΣΦΑΛΗΣ ΕΠΑΝΔΡΩΣΗ ΠΛΟΙΩΝ

Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης αλλά και διεθνώς τα της συνθέσεως του πληρώματος για την ασφαλή στελέχωση των επιβατηγών πλοίων καθορίζονται βάσει πιστοποιητικού safe manning της χώρας, της σημαίας που φέρει το πλοίο, πλην της Ελλάδος όπου ισχύει το ΠΔ 177/74, για την στελέχωση ολοκλήρου του πλοίου.
Έτσι ένα ταχύπλοο πλοίο που δραστηριοποιείται σε ευρωπαϊκό χώρο απασχολεί βάσει ισχύοντος safe manning 18 ναυτικούς συγκεκριμένων ειδικοτήτων, ενώ όταν δρομολογηθεί στην Ελλάδα το ίδιο πλοίο πρέπει να στελεχωθεί με 28 άτομα . Στα 28 αυτά άτομα περιλαμβάνονται και μάγειροι, την στιγμή που το πλοίο δεν έχει ούτε κουζίνα, ούτε τραπεζαρία !!!

5. ΔΕΚΑΜΗΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΗ

Σύμφωνα με το Ν. 2932/01 προβλέπεται δεκάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση των επιβατηγών πλοίων μας. Δηλαδή έχει δεν έχει μεταφορικό έργο το πλοίο, πρέπει να εκτελεί δρομολόγια με αποτέλεσμα να πετάμε στην θάλασσα χρήματα, από την αλόγιστη κατανάλωση καυσίμων και ταυτόχρονα να επιβαρύνουμε σημαντικά το περιβάλλον.

6. ΔΕΚΑΜΗΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ

Με την διάταξη του Ν. 2932/01 τα δρομολογημένα πλοία πρέπει να στελεχώνονται επί 10 μήνες ετησίως με ολόκληρη την οργανική σύνθεσή τους, όπως αυτή προβλέπεται από το ΠΔ 177/74 και ειδική Υπηρεσία του Υπουργείου (ΓΕΝΕ) παρακολουθεί επακριβώς τυχόν αντικανονική στελέχωση και επιβάλλει αυστηρότατα και εξοντωτικά πρόστιμα. Αυτό σημαίνει ότι το ξενοδοχειακό προσωπικό δεν μειώνεται την χειμερινή περίοδο όπως συμβαίνει σε άλλους κλάδους ξηράς.
Μοναδικό φαινόμενο παγκοσμίως αποτελεί το παράλογο φαινόμενο τα ταχύπλοα πλοία να δρομολογούνται για 7,5 μήνες ετησίως και να διατηρούν πλήρες πλήρωμα για 10 μήνες ετησίως.

7. ΣΣΕ – ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ

Το μισθολόγιο των Ελλήνων ναυτικών είναι το υψηλότερο της Ευρώπης. Συγκρινόμενο δε με το μισθολόγιο της ξηράς στο ξενοδοχειακό προσωπικό είναι διεθνώς το υψηλότερο, χωρίς οι ναυτικοί του ξενοδοχειακού τομέα να προσφέρουν τις άριστες και πιστοποιημένες ανάλογες υπηρεσίες ξενοδοχείων 5 αστέρων (Βλέπε απόφοιτοι ξενοδοχειακών σχολών ΗΠΑ και Ελβετίας – Πέντε σκούφοι κλπ.).

8. ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΝΩΜΗ ΕΕ – ΣτΕ

Τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετώπισε ο κλάδος μας από την αρχή εφαρμογής των διατάξεων του Ν. 2932/01 καταγγέλθηκαν από την Ένωσή μας στην Διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε. η οποία εξέδωσε δύο «Αιτιολογημένες Γνώμες» ως προειδοποιητική ενέργεια της διοίκησης της ΕΕ προς το κράτος μέλος (Ελλάδα) πριν της επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο λόγω μη συμμόρφωσης.
Παράλληλα προσφύγαμε για το θέμα των υποχρεωτικών εκπτώσεων και για άλλα θέματα εφαρμογής του Ν. 2932/01 στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Τα αίτια και ο τρόπος της μη έκδοσης συγκεκριμένων αποφάσεων για μία οκταετία από το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν μπορούμε ούτε να τα αιτιολογήσουμε ούτε είναι στην αρμοδιότητά μας η κριτική τους.
Όσον αφορά όμως τη Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Μεταφορών της ΕΕ αλλά και ο Τμηματάρχης είναι Έλληνες και για τον λόγο αυτό θα έπρεπε να καταλαβαίνουν καλύτερα τα προβλήματα της Ελληνικής πολυνησίας. Δυστυχώς όμως έχουμε παράπονα και από τους δύο. Οι συνεννοήσεις μεταξύ ΕΕ και αρμοδίου Υπουργείου κρατούν για χρονικό διάστημα 7 ετών. Εμείς θα θέλαμε από τη Διεύθυνση Μεταφορών της ΕΕ πιο γρήγορες αποφάσεις, να μην υπάρχουν μονομερείς συζητήσεις μεταξύ Δ/νσης Μεταφορών ΕΕ και Ελλήνων Αξιωματούχων του πρώην ΥΕΝ. Ίσως η τύχη των Ελλήνων ακτοπλόων να ήταν διαφορετική και οι οποιεσδήποτε αποφάσεις τους θα ήταν ταχύτερες, αν οι επικεφαλής της Διεύθυνσης Μεταφορών της ΕΕ δεν ήταν Έλληνες και η παραμονή τους στα αξιώματά τους δεν είχε σχέση με αυτούς με τους οποίους συνομιλούν. Πάνω απ’ όλα ευχόμαστε και επιθυμούμε να επιβιώσει ο κλάδος παρά τις δυσκολίες και παρά τις αντιξοότητες. Σε κάθε περίπτωση όμως εμείς δεν έχουμε άλλο δρόμο παρά να ζητήσουμε ευθύνες από όσους κρίνουμε ότι μας βλάπτουν.

9. ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

Είναι γνωστό ότι η Ελληνική Πολιτεία επιδοτεί με τεράστια ποσά όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΟΣΕ, ΜΕΤΡΟ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ κλπ) και μέχρι πρόσφατα την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ.
Την ακτοπλοΐα δεν την επιδοτεί αλλά μισθώνει υπηρεσίες βάσει διεθνών μειοδοτικών διαγωνισμών. Τα ποσά των μισθώσεων αυτών προέρχονται από το ΦΠΑ εισιτηρίου επιβατών και οχημάτων, του επιναύλου, των ποσοστιαίων ποσών λιμενικών τελών, οπότε εύκολα κανείς αντιλαμβάνεται ότι οι ίδιοι οι επιβάτες επιδοτούν με τις υπέρ τρίτων κρατήσεις τους και τον ΦΠΑ σε υπέρτατο βαθμό τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις για την εκτέλεση δημόσιας υπηρεσίας (άγονες) και όχι το κράτος ως όφειλε.

10. ΓΕΝΕ – ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΟΑΕΔ

Ενώ τα επαγγέλματα ξηράς για το χρόνο ανεργίας επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ, (όπως π.χ. οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία), στην ακτοπλοΐα λόγω της υποχρεωτικής δεκάμηνης απασχόλησης τα καταβαλλόμενα ποσά ανεργίας είναι ελαχιστότατα.

11. ΠΟΙΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ - ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Άφησα τελευταίο ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί τον κλάδο μας και τους εργαζόμενους σε αυτόν. Κυριαρχεί δυστυχώς η νοοτροπία ότι πρέπει στον κλάδο μας να επιβάλλονται σοβαρές ποινικές κυρώσεις και υψηλά πρόστιμα για ασήμαντες αιτίες και αφορμές. Κανένας άλλος κλάδος δεν έχει παρόμοια αντιμετώπιση. Σε κανένα άλλο κλάδο δεν επιβάλλονται παρόμοια πρόστιμα και ποινές, κανείς άλλος δεν καλείται στην κυριολεξία καθημερινά για παροχή εξηγήσεων, απολογίες, υπομνήματα, δικογραφίες κλπ.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Κλείνοντας θα ήθελα να επαναλάβω ότι ο κλάδος της ακτοπλοΐας βρίσκεται σε άμεσο και μεγάλο κίνδυνο.
Από την πλευρά μας θεωρώ ότι έχουμε κάνει όσα μπορούσαμε να κάνουμε για επισημάνουμε τα προβλήματα στους αρμόδιους και για να τους ενημερώσουμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψουμε να διεκδικούμε όσα πιστεύουμε ότι μας ανήκουν και μας αναλογούν, πιστεύουμε όμως ότι ήρθε η ώρα να αναλάβει δράση η πολιτεία. Και πρέπει να το κάνει, ΤΩΡΑ και ΑΜΕΣΑ. Αλλιώς θα είναι πια πολύ αργά και οι Έλληνες φορολογούμενοι θα κληθούν να καταβάλλουν περίπου 1,5 δις ευρώ ετησίως για να συνεχίσουν να έχουν αυτό που σήμερα έχουν σχεδόν δωρεάν.

Εδώ εμφανίζεται και η διαφορά των δύο Ελληνικών Ναυτιλιών, της ποντοπόρου και της επιβατηγού. Η πρώτη λειτουργεί ανεξάρτητα και μεγαλουργεί, ενώ η δεύτερη έχοντας δίπλα και από πάνω της τον κρατικό παρεμβατισμό καταστρέφεται χρόνο με τον χρόνο.

Τελειώνοντας θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι πριν είναι αργά όλοι μαζί θα πρέπει να δείξουμε περισυλλογή, υπευθυνότητα και πρωτοβουλία, ώστε ο καθένας να βάλει ένα λιθαράκι για την επιβίωση της ακτοπλοΐας και να σταματήσει επιτέλους το αντίθετο σύστημα, αυτό του λιθοβολισμού της.
Ο χρόνος λοιπόν θα δείξει εάν το έτος 2011 θα είναι έτος επιβίωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών ή ολοκληρωτικής καταστροφής τους". 

















ΑΠΟ-marinews.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.