Επενδύσεις σε προστατευτικές υποδομές χρειάζονται τα περισσότερα επιβατικά λιμάνια της χώρας, αφού, σύμφωνα με το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, είναι παλιά και δεν διαθέτουν τις υποδομές για να εξυπηρετούν τα σύγχρονα μεγάλα πλοία, με αποτέλεσμα ορισμένες φορές να καθίστανται επικίνδυνα.
Σύμφωνα με εγκύκλιο που απέστειλε το ΥΘΥΝΑΛ σε όλους τους αρμόδιους φορείς το τελευταίο χρονικό διάστημα, κατόπιν υποθαλάσσιων αυτοψιών, έχουν διαπιστωθεί εκτεταμένες υποσκαφές σε κρηπιδώματα και, συγκεκριμένα, σε θέσεις που πρυμνοδετούν ακτοπλοϊκά πλοία, με αποτέλεσμα τα κρηπιδώματα αυτά να καθίστανται επικίνδυνα και να μην είναι εφικτή η χρησιμοποίησή τους για την πρόσδεση πλοίων, την απο-επιβίβαση και τη φορτοεκφόρτωση οχημάτων.
Το υπουργείο θεωρεί ότι η θέση των υποσκαφών, καθώς και η περιορισμένη έκταση στην οποία αυτές εμφανίζονται, υποδηλώνουν ότι, πέραν των κυματισμών/τοπικών ρευμάτων, τα πλοία που πρυμνοδετούν/πρυμνοπλαγιοδετούν στις εν λόγω θέσεις, συμβάλλουν στην πρόκλησή τους.
Το ΥΘΥΝΑΛ ρίχνει το βάρος στους Ελληνες πλοιάρχους, τους οποίους καλεί να προσέχουν, στο πλαίσιο του δυνατού. «Επειδή σε όλα σχεδόν τα λιμάνια της χώρας τα κρηπιδώματα - προβλήτες είναι παλαιά και δεν διαθέτουν προστασία ποδός κρηπιδότοιχου (τεχνητούς ογκόλιθους) και έχουν σχεδιαστεί να εξυπηρετούν μικρότερα πλοία από αυτά που σήμερα εξυπηρετούν, με μικρή ισχύ κινητήρων και χωρίς πλευρικές προπέλες, κρίνεται απαραίτητο, κατά τους ελιγμούς παραβολής και πρυμνοδέτησης των πλοίων, να καταβάλλεται, εκ μέρους των πλοιάρχων, κάθε δυνατή προσπάθεια για την ελαχιστοποίηση της καταπόνησης, στο πλαίσιο βέβαια του εφικτού».
Εκκληση στις διοικήσεις
Επίσης, το ΥΘΥΝΑΛ καλεί τις διοικήσεις των λιμανιών και τις λιμενικές αρχές να λάβουν τα μέτρα τους. «Εν όψει της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου, οι Οργανισμοί Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία να μεριμνήσουν, σε συνεργασία με τις λιμενικές αρχές, για υποθαλάσσια αυτοψία των κρηπιδωμάτων / προβλητών στη ζώνη λιμένα ευθύνης τους, εστιάζοντας περισσότερο στις θέσεις που πρυμνοδετούν ή πλαγιοδετούν επιβατηγά ή επιβατηγά - οχηματαγωγά πλοία, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν εμφανίζονται υποσκαφές, εάν υπάρχει σε αυτά προστασία ποδός του κρηπιδώματος, καθώς και εάν η προστασία ποδός κρίνεται αποτελεσματική», αναφέρει το ΥΘΥΝΑΛ και προσθέτει: «Σε περιπτώσεις που εντοπιστούν μικρής κλίμακας υποσκαφές, αυτές θα πρέπει να επιθεωρούνται περιοδικά, ενώ, σε κάθε περίπτωση, μετά το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου, θα πρέπει να γίνει εκ νέου υποθαλάσσια αυτοψία, προκειμένου να εντοπιστούν φθορές που έγιναν από τον ελλιμενισμό των επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων», και καταλήγει:
«Σε κάθε περίπτωση, όταν παρατηρούνται προβλήματα υποσκαφών σε κρηπιδώματα, θα πρέπει, κατά τη διαδικασία επισκευής τους και στο πλαίσιο εκπόνησης της σχετικής μελέτης, να λαμβάνεται μέριμνα για το σχεδιασμό προστασίας ποδός προβλήτα, με βάση, πέραν των κυματικών συνθηκών, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εξυπηρετούμενων πλοίων».
Τα προβλήματα
Η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού έχει κατ' επανάληψη σημειώσει ότι αρκετά λιμάνια δεν προστατεύονται από λιμενοβραχίονες, αφού η φύση δεν φρόντισε να το διασφαλίσει από μόνη της. Το ζήτημα αυτό δυσκολεύει ακόμα τις προσπάθειες των πλοιάρχων να μειώσουν την καταπόνηση.
Επίσης, αναφέρουν ότι πολλές λιμενολεκάνες δεν έχουν το ανάλογο εύρος να δεχθούν με ασφάλεια τα πλοία που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ακτοπλοΐα, αλλά ούτε και το ανάλογο βάθος. Οι προβλήτες σε πολλά λιμάνια, σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν ταυτόχρονα περισσότερα του ενός πλοία και σχεδόν σε όλα εκτός ελαχίστων εκλείπει η δυνατότητα πρυμνοπλαγιοδέτησης τόσο των συμβατικών πλοίων όσο και των ταχύπλοων.
ΑΠΟ-marinews.gr ΜΕ ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Σύμφωνα με εγκύκλιο που απέστειλε το ΥΘΥΝΑΛ σε όλους τους αρμόδιους φορείς το τελευταίο χρονικό διάστημα, κατόπιν υποθαλάσσιων αυτοψιών, έχουν διαπιστωθεί εκτεταμένες υποσκαφές σε κρηπιδώματα και, συγκεκριμένα, σε θέσεις που πρυμνοδετούν ακτοπλοϊκά πλοία, με αποτέλεσμα τα κρηπιδώματα αυτά να καθίστανται επικίνδυνα και να μην είναι εφικτή η χρησιμοποίησή τους για την πρόσδεση πλοίων, την απο-επιβίβαση και τη φορτοεκφόρτωση οχημάτων.
Το υπουργείο θεωρεί ότι η θέση των υποσκαφών, καθώς και η περιορισμένη έκταση στην οποία αυτές εμφανίζονται, υποδηλώνουν ότι, πέραν των κυματισμών/τοπικών ρευμάτων, τα πλοία που πρυμνοδετούν/πρυμνοπλαγιοδετούν στις εν λόγω θέσεις, συμβάλλουν στην πρόκλησή τους.
Το ΥΘΥΝΑΛ ρίχνει το βάρος στους Ελληνες πλοιάρχους, τους οποίους καλεί να προσέχουν, στο πλαίσιο του δυνατού. «Επειδή σε όλα σχεδόν τα λιμάνια της χώρας τα κρηπιδώματα - προβλήτες είναι παλαιά και δεν διαθέτουν προστασία ποδός κρηπιδότοιχου (τεχνητούς ογκόλιθους) και έχουν σχεδιαστεί να εξυπηρετούν μικρότερα πλοία από αυτά που σήμερα εξυπηρετούν, με μικρή ισχύ κινητήρων και χωρίς πλευρικές προπέλες, κρίνεται απαραίτητο, κατά τους ελιγμούς παραβολής και πρυμνοδέτησης των πλοίων, να καταβάλλεται, εκ μέρους των πλοιάρχων, κάθε δυνατή προσπάθεια για την ελαχιστοποίηση της καταπόνησης, στο πλαίσιο βέβαια του εφικτού».
Εκκληση στις διοικήσεις
Επίσης, το ΥΘΥΝΑΛ καλεί τις διοικήσεις των λιμανιών και τις λιμενικές αρχές να λάβουν τα μέτρα τους. «Εν όψει της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου, οι Οργανισμοί Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία να μεριμνήσουν, σε συνεργασία με τις λιμενικές αρχές, για υποθαλάσσια αυτοψία των κρηπιδωμάτων / προβλητών στη ζώνη λιμένα ευθύνης τους, εστιάζοντας περισσότερο στις θέσεις που πρυμνοδετούν ή πλαγιοδετούν επιβατηγά ή επιβατηγά - οχηματαγωγά πλοία, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν εμφανίζονται υποσκαφές, εάν υπάρχει σε αυτά προστασία ποδός του κρηπιδώματος, καθώς και εάν η προστασία ποδός κρίνεται αποτελεσματική», αναφέρει το ΥΘΥΝΑΛ και προσθέτει: «Σε περιπτώσεις που εντοπιστούν μικρής κλίμακας υποσκαφές, αυτές θα πρέπει να επιθεωρούνται περιοδικά, ενώ, σε κάθε περίπτωση, μετά το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου, θα πρέπει να γίνει εκ νέου υποθαλάσσια αυτοψία, προκειμένου να εντοπιστούν φθορές που έγιναν από τον ελλιμενισμό των επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων», και καταλήγει:
«Σε κάθε περίπτωση, όταν παρατηρούνται προβλήματα υποσκαφών σε κρηπιδώματα, θα πρέπει, κατά τη διαδικασία επισκευής τους και στο πλαίσιο εκπόνησης της σχετικής μελέτης, να λαμβάνεται μέριμνα για το σχεδιασμό προστασίας ποδός προβλήτα, με βάση, πέραν των κυματικών συνθηκών, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εξυπηρετούμενων πλοίων».
Τα προβλήματα
Η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού έχει κατ' επανάληψη σημειώσει ότι αρκετά λιμάνια δεν προστατεύονται από λιμενοβραχίονες, αφού η φύση δεν φρόντισε να το διασφαλίσει από μόνη της. Το ζήτημα αυτό δυσκολεύει ακόμα τις προσπάθειες των πλοιάρχων να μειώσουν την καταπόνηση.
Επίσης, αναφέρουν ότι πολλές λιμενολεκάνες δεν έχουν το ανάλογο εύρος να δεχθούν με ασφάλεια τα πλοία που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ακτοπλοΐα, αλλά ούτε και το ανάλογο βάθος. Οι προβλήτες σε πολλά λιμάνια, σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν ταυτόχρονα περισσότερα του ενός πλοία και σχεδόν σε όλα εκτός ελαχίστων εκλείπει η δυνατότητα πρυμνοπλαγιοδέτησης τόσο των συμβατικών πλοίων όσο και των ταχύπλοων.
ΑΠΟ-marinews.gr ΜΕ ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr