Εκδήλωση Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδος
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου, η εκδήλωση της Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδας με θέμα «Διλήμματα: Ρύθμιση και αυτορρύθμιση στις θαλάσσιες μεταφορές με στόχο την ποιότητα και την ασφάλεια».
Η εκδήλωση, που οργανώθηκε με αφορμή την έκδοση του βιβλίου των κκ. Πέτρου Κωσταγιόλα και Κωνσταντίνου Χλωμούδη, Διαχείριση Ποιότητας και Ασφάλειας στις Θαλάσσιες Μεταφορές, από τις εκδόσεις Παπαζήση, πραγματοποιήθηκε στο πλοίο Hellas Liberty. Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν οι κ.κ. Γεώργιος Γράτσος, Πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Πάνος Ζαχαριάδης, Τεχν. Διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Management Ltd., Άλκης Κορρές, Visiting Professor of the City Law School, Χαρίλαος Ψαραύτης, Καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Χλωμούδης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, ενώ ο συντονισμός της εκδήλωσης έγινε από τον Γιάννη Θεοτοκά, Γραμματέα της ΕΝΟΕ, Αναπληρωτή Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ο συντονιστής της εκδήλωσης Γ. Θεοτοκάς, επιχειρώντας να περιγράψει το πλαίσιο της συζήτησης, υποστήριξε ότι στο ερώτημα ρύθμιση ή αυτορρύθμιση στις θαλάσσιες μεταφορές, η απάντηση δεν μπορεί να είναι ή το ένα ή το άλλο, αλλά συνδυασμός και των δύο, σε συσχετισμούς που καθορίζουν οι ιδιαίτερες συνθήκες και η συγκυρία. Για μια ναυτιλία με ηγετικό ρόλο που επιδιώκει να ηγεμονεύει με τις θέσεις και τις απόψεις της, η αυτορρύθμιση είναι επιθυμητή γιατί της επιτρέπει να έχει κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση των κανόνων. Ταυτόχρονα, όμως, είναι επιθυμητή η ρύθμιση και η εισαγωγή μέτρων και κανόνων καθολικής εφαρμογής που θα βελτιώνουν τα επίπεδα ασφάλειας και ποιότητας στις θαλάσσιες μεταφορές, και θα περιορίζουν παράλληλα τα περιθώρια αθέμιτου ανταγωνισμού από εκείνες τις επιχειρήσεις που αναζητούν «νησίδες ελευθερίας» για την εφαρμογή μη αποδεκτών πρακτικών.
Ο Πρόεδρος του ΝΕΕ κ. Γεώργιος Γράτσος, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη οι θαλάσσιες μεταφορές σε παγκόσμιο επίπεδο να υποστηρίζονται από ένα καλά δομημένο σύστημα, το οποίο στηρίζεται σε κανόνες και κανονισμούς οι οποίοι με τη σειρά τους οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα. Τόνισε ότι τα περιθώρια που υπάρχουν για να μπορεί μια επιχείρηση να λειτουργήσει πέρα από τους νόμους είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα και αναφέρθηκε στην ανάγκη ακόμα μεγαλύτερης συστηματοποίησης της γνώσης για θέματα ασφάλειας και ποιότητας καθώς έτσι μπορεί η παγκόσμια ναυτιλία να οδηγηθεί στην ανάπτυξη συστημάτων που οδηγούν στην διαρκή διόρθωση και βελτίωση. Υποστήριξε ακόμα ότι σε αρκετές περιπτώσεις η αγορά αποδεικνύεται πιο αποτελεσματική στην αντιμετώπιση θεμάτων που στους διεθνείς οργανισμούς χρονίζει η συζήτηση για αυτά.
Ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να διαμορφώνονται και αποφασίζονται σε παγκόσμιο επίπεδο κανονισμοί που δεν θα δημιουργούν παρενέργειες στη ναυτιλία όταν θα εφαρμοστούν. Στάθηκε ιδιαίτερα στην περίπτωση ορισμένων υπό συζήτηση κανονισμών που είχαν σαν στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, η εφαρμογή των οποίων όμως, θα δημιουργούσε παρενέργειες σε πολλά επίπεδα, σε σημείο που να προκαλείται το ερώτημα σε ποιο βαθμό οι κανονισμοί δημιουργούνται για να υπηρετήσουν στόχους που έχουν σχέση με την ασφάλεια, την ποιότητα και το περιβάλλον και όχι απλά για να αντληθούν έσοδα από τη ναυτιλία. Ο κ. Ζαχαριάδης αναφέρθηκε επίσης στη συστηματική δουλειά που γίνεται από ομάδα ανθρώπων στο θέμα της επεξεργασίας προτάσεων που να αντανακλούν θέσεις που να είναι συμβατές με τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Επίτιμος Πρόεδρος της ΕΝΟΕ κ. Άλκης Κορρές, ο οποίος αναφέρθηκε στην αποτελεσματικότητα των άγραφων ρυθμίσεων οι οποίες στηρίζονται στις άριστες πρακτικές και στα έθιμα καθώς και στην ανάγκη οι ρυθμίσεις να προσαρμόζονται στις εξελίξεις και να μεταβάλλονται στη διάρκεια του χρόνου. Αναφέρθηκε, παράλληλα, στην αποτελεσματικότητα της αυτορρύθμισης καθώς στηρίζεται στην οικειοθελή εφαρμογή ρυθμίσεων για μακρύ χρονικό διάστημα. Επίσης τόνισε την ανάγκη οι όποιες αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο, ως αποτέλεσμα ρυθμιστικών παρεμβάσεων, να είναι αποτέλεσμα μελέτης ώστε να μην οδηγούν μακροχρόνια στην αύξηση του κόστους θαλάσσιας μεταφοράς.
Ο Καθηγητής κ. Χαρίλαος Ψαραύτης, ο οποίος έλαβε το λόγο στη συνέχεια, αναφέρθηκε στη σημασία που έχει η μεθοδική και κατάλληλη υποστήριξη των εθνικών αντιπροσωπειών στις συναντήσεις των διεθνών οργανισμών που έχουν σαν αντικείμενο τη ρύθμιση σε θέματα ασφάλειας και ποιότητας στις θαλάσσιες μεταφορές. Όπως ανέφερε, η κατάλληλη προετοιμασία και η προδραστική συμπεριφορά από την πλευρά της ελληνικής ναυτιλίας στον τρόπο με τον οποίο συμμετέχει στα διεθνή fora θα της επιτρέψει να βρίσκεται ahead of the curve, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι βασική προϋπόθεση για να μπορέσει να γίνει αυτό είναι να υπάρξει η πολιτική βούληση.
Όλοι οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην αξία του βιβλίου των Π. Κωσταγιόλα και Κ. Χλωμούδη, τονίζοντας ότι θα λειτουργήσει σαν ένα βιβλίο αναφοράς για κάθε επιστήμονα ή κάθε ειδικό που ασχολείται με θέματα ασφάλειας και ποιότητας στις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και σαν ένας εξαιρετικός οδηγός για φοιτητές αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο για την ασφάλεια και την ποιότητα.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο συγγραφέας κ. Κωσταντίνος Χλωμούδης, ο οποίος ανέφερε ότι είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι η ναυτιλιακή κοινότητα, είτε στο ακαδημαϊκό, είτε στο θεσμικό, είτε στο επίπεδο των φορέων της αγοράς, συζητά για το θέμα της ρύθμισης και της αυτορρύθμισης στο χώρο της θαλάσσιας οικονομίας και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη κατάλληλου επιμερισμού του κόστους ασφάλειας και ποιότητας στις συνθήκες της μετα-παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη παγκοσμιοποίησης των ρυθμιστικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο οργανισμών όπως ο ΙΜΟ, αναφέρθηκε όμως και στην ανάγκη αποτελεσματικής λειτουργίας σε αυτό το επίπεδο, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, θα ευνοούνται οι παρεμβάσεις και οι πρωτοβουλίες σε περιφερειακό επίπεδο.
Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενική Πολιτικής και Πρόεδρος της ΕΝΟΕ κ. Θάνος Πάλλης, ο οποίος στο σύντομο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στην ανάγκη συντονισμού όλων των φορέων και στην ανάγκη διάχυσης καλών πρακτικών σε θέματα ασφάλειας και ποιότητας στο εσωτερικό του κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών. Σύντομες παρεμβάσεις στην εκδήλωση έκαναν επίσης και ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς κ. Ε. Θαλασσινός, ο οποίος αναφέρθηκε στη συγκυρία και στις ανάγκες που αυτή δημιουργεί για μεγαλύτερη ρύθμιση και ο συγγραφέας κ. Πέτρος Κωσταγιόλας, ο οποίος αναφέρθηκε στην εμπειρία του κατά την συγγραφή του βιβλίου και ευχαρίστησε τους παρόντες για τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση.
ΑΠΟ-portnet.gr
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου, η εκδήλωση της Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδας με θέμα «Διλήμματα: Ρύθμιση και αυτορρύθμιση στις θαλάσσιες μεταφορές με στόχο την ποιότητα και την ασφάλεια».
Η εκδήλωση, που οργανώθηκε με αφορμή την έκδοση του βιβλίου των κκ. Πέτρου Κωσταγιόλα και Κωνσταντίνου Χλωμούδη, Διαχείριση Ποιότητας και Ασφάλειας στις Θαλάσσιες Μεταφορές, από τις εκδόσεις Παπαζήση, πραγματοποιήθηκε στο πλοίο Hellas Liberty. Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν οι κ.κ. Γεώργιος Γράτσος, Πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Πάνος Ζαχαριάδης, Τεχν. Διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Management Ltd., Άλκης Κορρές, Visiting Professor of the City Law School, Χαρίλαος Ψαραύτης, Καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Χλωμούδης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, ενώ ο συντονισμός της εκδήλωσης έγινε από τον Γιάννη Θεοτοκά, Γραμματέα της ΕΝΟΕ, Αναπληρωτή Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ο συντονιστής της εκδήλωσης Γ. Θεοτοκάς, επιχειρώντας να περιγράψει το πλαίσιο της συζήτησης, υποστήριξε ότι στο ερώτημα ρύθμιση ή αυτορρύθμιση στις θαλάσσιες μεταφορές, η απάντηση δεν μπορεί να είναι ή το ένα ή το άλλο, αλλά συνδυασμός και των δύο, σε συσχετισμούς που καθορίζουν οι ιδιαίτερες συνθήκες και η συγκυρία. Για μια ναυτιλία με ηγετικό ρόλο που επιδιώκει να ηγεμονεύει με τις θέσεις και τις απόψεις της, η αυτορρύθμιση είναι επιθυμητή γιατί της επιτρέπει να έχει κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση των κανόνων. Ταυτόχρονα, όμως, είναι επιθυμητή η ρύθμιση και η εισαγωγή μέτρων και κανόνων καθολικής εφαρμογής που θα βελτιώνουν τα επίπεδα ασφάλειας και ποιότητας στις θαλάσσιες μεταφορές, και θα περιορίζουν παράλληλα τα περιθώρια αθέμιτου ανταγωνισμού από εκείνες τις επιχειρήσεις που αναζητούν «νησίδες ελευθερίας» για την εφαρμογή μη αποδεκτών πρακτικών.
Ο Πρόεδρος του ΝΕΕ κ. Γεώργιος Γράτσος, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη οι θαλάσσιες μεταφορές σε παγκόσμιο επίπεδο να υποστηρίζονται από ένα καλά δομημένο σύστημα, το οποίο στηρίζεται σε κανόνες και κανονισμούς οι οποίοι με τη σειρά τους οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα. Τόνισε ότι τα περιθώρια που υπάρχουν για να μπορεί μια επιχείρηση να λειτουργήσει πέρα από τους νόμους είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα και αναφέρθηκε στην ανάγκη ακόμα μεγαλύτερης συστηματοποίησης της γνώσης για θέματα ασφάλειας και ποιότητας καθώς έτσι μπορεί η παγκόσμια ναυτιλία να οδηγηθεί στην ανάπτυξη συστημάτων που οδηγούν στην διαρκή διόρθωση και βελτίωση. Υποστήριξε ακόμα ότι σε αρκετές περιπτώσεις η αγορά αποδεικνύεται πιο αποτελεσματική στην αντιμετώπιση θεμάτων που στους διεθνείς οργανισμούς χρονίζει η συζήτηση για αυτά.
Ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να διαμορφώνονται και αποφασίζονται σε παγκόσμιο επίπεδο κανονισμοί που δεν θα δημιουργούν παρενέργειες στη ναυτιλία όταν θα εφαρμοστούν. Στάθηκε ιδιαίτερα στην περίπτωση ορισμένων υπό συζήτηση κανονισμών που είχαν σαν στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, η εφαρμογή των οποίων όμως, θα δημιουργούσε παρενέργειες σε πολλά επίπεδα, σε σημείο που να προκαλείται το ερώτημα σε ποιο βαθμό οι κανονισμοί δημιουργούνται για να υπηρετήσουν στόχους που έχουν σχέση με την ασφάλεια, την ποιότητα και το περιβάλλον και όχι απλά για να αντληθούν έσοδα από τη ναυτιλία. Ο κ. Ζαχαριάδης αναφέρθηκε επίσης στη συστηματική δουλειά που γίνεται από ομάδα ανθρώπων στο θέμα της επεξεργασίας προτάσεων που να αντανακλούν θέσεις που να είναι συμβατές με τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Επίτιμος Πρόεδρος της ΕΝΟΕ κ. Άλκης Κορρές, ο οποίος αναφέρθηκε στην αποτελεσματικότητα των άγραφων ρυθμίσεων οι οποίες στηρίζονται στις άριστες πρακτικές και στα έθιμα καθώς και στην ανάγκη οι ρυθμίσεις να προσαρμόζονται στις εξελίξεις και να μεταβάλλονται στη διάρκεια του χρόνου. Αναφέρθηκε, παράλληλα, στην αποτελεσματικότητα της αυτορρύθμισης καθώς στηρίζεται στην οικειοθελή εφαρμογή ρυθμίσεων για μακρύ χρονικό διάστημα. Επίσης τόνισε την ανάγκη οι όποιες αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο, ως αποτέλεσμα ρυθμιστικών παρεμβάσεων, να είναι αποτέλεσμα μελέτης ώστε να μην οδηγούν μακροχρόνια στην αύξηση του κόστους θαλάσσιας μεταφοράς.
Ο Καθηγητής κ. Χαρίλαος Ψαραύτης, ο οποίος έλαβε το λόγο στη συνέχεια, αναφέρθηκε στη σημασία που έχει η μεθοδική και κατάλληλη υποστήριξη των εθνικών αντιπροσωπειών στις συναντήσεις των διεθνών οργανισμών που έχουν σαν αντικείμενο τη ρύθμιση σε θέματα ασφάλειας και ποιότητας στις θαλάσσιες μεταφορές. Όπως ανέφερε, η κατάλληλη προετοιμασία και η προδραστική συμπεριφορά από την πλευρά της ελληνικής ναυτιλίας στον τρόπο με τον οποίο συμμετέχει στα διεθνή fora θα της επιτρέψει να βρίσκεται ahead of the curve, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι βασική προϋπόθεση για να μπορέσει να γίνει αυτό είναι να υπάρξει η πολιτική βούληση.
Όλοι οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην αξία του βιβλίου των Π. Κωσταγιόλα και Κ. Χλωμούδη, τονίζοντας ότι θα λειτουργήσει σαν ένα βιβλίο αναφοράς για κάθε επιστήμονα ή κάθε ειδικό που ασχολείται με θέματα ασφάλειας και ποιότητας στις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και σαν ένας εξαιρετικός οδηγός για φοιτητές αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο για την ασφάλεια και την ποιότητα.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο συγγραφέας κ. Κωσταντίνος Χλωμούδης, ο οποίος ανέφερε ότι είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι η ναυτιλιακή κοινότητα, είτε στο ακαδημαϊκό, είτε στο θεσμικό, είτε στο επίπεδο των φορέων της αγοράς, συζητά για το θέμα της ρύθμισης και της αυτορρύθμισης στο χώρο της θαλάσσιας οικονομίας και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη κατάλληλου επιμερισμού του κόστους ασφάλειας και ποιότητας στις συνθήκες της μετα-παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη παγκοσμιοποίησης των ρυθμιστικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο οργανισμών όπως ο ΙΜΟ, αναφέρθηκε όμως και στην ανάγκη αποτελεσματικής λειτουργίας σε αυτό το επίπεδο, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, θα ευνοούνται οι παρεμβάσεις και οι πρωτοβουλίες σε περιφερειακό επίπεδο.
Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενική Πολιτικής και Πρόεδρος της ΕΝΟΕ κ. Θάνος Πάλλης, ο οποίος στο σύντομο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στην ανάγκη συντονισμού όλων των φορέων και στην ανάγκη διάχυσης καλών πρακτικών σε θέματα ασφάλειας και ποιότητας στο εσωτερικό του κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών. Σύντομες παρεμβάσεις στην εκδήλωση έκαναν επίσης και ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς κ. Ε. Θαλασσινός, ο οποίος αναφέρθηκε στη συγκυρία και στις ανάγκες που αυτή δημιουργεί για μεγαλύτερη ρύθμιση και ο συγγραφέας κ. Πέτρος Κωσταγιόλας, ο οποίος αναφέρθηκε στην εμπειρία του κατά την συγγραφή του βιβλίου και ευχαρίστησε τους παρόντες για τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση.
ΑΠΟ-portnet.gr