Στα «απόνερα» της παραίτησης του Χάρη Παμπούκη κλυδωνίζεται η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία στην ευρύτερη μορφή της και παρακολουθεί «παγωμένη» τις πολιτικές εξελίξεις. Δέκα ημέρες μετά και ο προβληματισμός είναι μεγάλος αφού τα θέματα της ναυτιλίας που ζητούν λύσεις είναι πολλά και «καυτά» και από ό,τι φαίνεται θα τραβήξουν σε μάκρος αφού κανείς δεν ασχολείται στην «μετά Χάρη Παμπούκη εποχή».
Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας είχε ξεκινήσει να δρομολογεί και να προωθεί ορισμένες λύσεις στα συσσωρευμένα χρονίζοντα προβλήματα όλων των κλάδων της Ναυτιλίας από την Ποντοπόρο μέχρι την ακτοπλοΐα, τα οχηματαγωγά και τα κρουαζιερόπλοια μέχρι τα ταχύπλοα και τον τουρισμό γιώτινγκ.
Ακτοπλοία
Στην ακτοπλοϊα, οι εταιρείες βουλιάζουν στα χρέη. Το λειτουργικό κόστος αυξάνει και ο Χ.Παμπούκης είχε αναλάβει πρωτοβουλίες για να δοθούν λύσεις προκειμένου να μην μείνουν τα νησιά τον χειμώνα χωρίς θαλάσσια συγκοινωνία. Τώρα όλα θα ξεκινήσουν από την αρχή, όμως χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν.
Η πρόσφατη ανακοίνωση για μερική κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
Όμως παραμένει εν ισχύ ο ΦΠΑ 23% στις μεταφορές από και προς τα νησιά, ενώ, για να ενισχυθεί η ανάπτυξη τους ο ΦΠΑ θα έπρεπε να ήταν ενιαίος, 13% για οχήματα και επιβάτες.
Επίσης, σε εκκρεμότητα παραμένει η εναρμόνιση της Ακτοπλοΐας με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήτοι με την πλήρη εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 και της STCW του ΙΜΟ, ώστε τελικά να συγκλίνει το κόστος των εισιτηρίων με τα Ευρωπαϊκά επίπεδα.
« Ο κλάδος που εξυπηρετεί τα νησιά μας και που απασχολεί το μεγαλύτερο ποσοστό Ελλήνων Ναυτικών αντιμετωπίζει άμεσα προβλήματα επιβίωσης διότι τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων μετά τις αλματώδεις αυξήσεις των καυσίμων είναι αδύνατο να αντιμετωπισθούν με αποτέλεσμα οι ισολογισμοί αυτής της κατηγορίας των πλοίων να αντιμετωπίζουν και κατά το έτος 2011 τεράστιες ζημιές κάτι που αδυνατούν πλέον να σηκώσουν στους ώμους τους οι Πλοιοκτήτες» επισημαίνει στο «ΘΕΜΑ» ο Μιχάλης Λάμπρος, Αντιπρόεδρος ΣΕΕΝ Κλάδου Κρουαζιεροπλοίων Γενικός Διευθυντής Majestic International Cruises Inc. και προσθέτει:
«Εκτός από κάποιου είδους επιδότηση στις τιμές των καυσίμων εκκρεμούν επίσης η κατάργηση των υπολοίπων εισφορών υπέρ τρίτων, μερικές πρόφθασε και κατήργησε ο κ. Γιάννης Διαμαντίδης, η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών πλοιοκτήτου και πληρώματος υπέρ του ΝΑΤ και των λοιπών Ταμείων κατά το πρότυπο της επιδότησης στην κατηγορία των Κρουαζιεροπλοίων και η ενίσχυση της κρατικής επιδότησης στις άγονες γραμμές.
Εάν δεν γίνει κάτι στο άμεσο μέλλον θα εξαναγκαστούν οι Πλοιοκτήτριες Εταιρείες είτε να διακόψουν την εξυπηρέτηση ορισμένων προορισμών αποσύροντας τα πλοία , είτε να πωλήσουν πλοία σε τρίτους κάτι που σίγουρα θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην εξυπηρέτηση των νησιών μας.»
Το Committee
Η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αποτελεί πρωταρχικό ζήτημα και καθολικό αίτημα όλων των φορέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και γενικότερα των παραγωγικών φορέων της Ελλάδας.
Άμεσα πήρε θέση η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), "Η παραίτηση του κ. Χάρη Παμπούκη, τέως αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, δεν μπορεί παρά να εντείνει τις ήδη πολύ σοβαρές ανησυχίες όσον αφορά τη διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας" επεσήμανε σε ανακοίνωσή της και προσέθεσε:
«Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ναυτικοί και πλοιοκτήτες, αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν εδώ και καιρό συμφωνήσει ότι είναι καιρός για την κυβέρνηση να σταματήσει τα καταστροφικά πειράματα και να επανασυστήσει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ή τουλάχιστον να ενσωματώσει όλες τις αρμοδιότητες της ναυτιλίας σε ένα υπουργείο και να επιτρέχει στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος να συνεχίσουν να υπηρετούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, μέσα σε ένα θεσμικό πλαίσιο χωρίς ασάφειες και σύγχυση».
Το συνταξιοδοτικό
«Καυτή πατάτα» για την κυβέρνηση είναι και το συνταξιοδοτικό των ναυτικών. Ένα θέμα το οποίο χειριζόταν με επιτυχία ο Χ.Παμπούκης η παρέμβαση του οποίου είχε αποτρέψει απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτικών μέσα στον Αύγουστο, η οποία θα ήταν καταστροφή για τον τουρισμό και την οικονομική ζωή των νησιών.
«Οι Έλληνες ναυτεργάτες δέχονται μια συντονισμένη επίθεση από την Κυβέρνηση στα εργασιακά και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματά τους από τη μια μεριά και τα θεμελιώδη συνδικαλιστικά δικαιώματά τους, από την άλλη» επισημαίνει ο γ.γ. της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, captain Ιωάννης Χαλάς.
Θέμα που απασχολεί είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος των πόρων του ΝΑΤ και η επερχόμενη κατάργησή του με την υπαγωγή του από 1-1-2013 στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (άρθρο 27, Ν.3863/2010)».
Λιμενική πολιτική
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της επιλογής πολιτικών για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Το δίλημμα είναι εάν θα πρέπει να γίνουν παραχωρήσεις λιμενικών υπηρεσιών, πωλήσεις μετοχικών πακέτων ή να εφαρμοστεί μια συνδυαστική εφαρμογή.
Χρειάζεται να αναπτυχθούν σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα. Αν είχαν δημιουργηθεί έγκαιρα η Ελλάδα θα ήταν ήδη το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, προσφέροντας πολλά δισεκατομμύρια στην Εθνική οικονομία.
Αλλά και η ναυπηγοεπισκευή βρίσκεται στο σημείο «μηδέν».
Ναυτική εκπαίδευση
Σε ό,τι αφορά τη ναυτική εκπαίδευση, είναι απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός της. Η τεχνογνωσία του Έλληνα αξιωματικού είναι το μυστικό που διατηρεί στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας την Ελλάδα. Οι βάσεις για την είσοδο σπουδαστών στα Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού σημείωσαν άνοδο εφέτος. Θα πρέπει τη στροφή αυτή ενδιαφέροντος των νέων να ακολουθήσει η Πολιτεία.
Ενώ υπάρχει παγκόσμια έλλειψη αξιωματικών, η Ελλάδα «παράγει» λιγότερους αξιωματικούς από τις ανάγκες της Ελληνόκτητης ναυτιλίας.
Γιώτινγκ
Όσο αφορά τα ελληνικά σκάφη αναψυχής αν δεν γίνουν ανταγωνιστικά, θα αυξάνουν χρόνο με τον χρόνο τα αντίστοιχα ξένα στις ελληνικές θάλασσες με αφετηρία γειτονικές χώρες, όπως η Κροατία και η Τουρκία. Η Ελλάδα θα χάνει σημαντικά παράπλευρα έσοδα, κατά τον ίδιο τρόπο που τα χάνει από τα κρουαζιερόπλοια.
Κρουαζιέρα
Στην Κρουαζιέρα και πιο συγκεκριμένα στο θέμα της άρσης του cabotage «η απόφαση για την άρση του cabotage και ο Νόμος που επακολούθησε δεν ικανοποιεί τις ξένες Εταιρείες Κρουαζιεροπλοίων που σκέπτονται να κάμουν χρήση αυτού του ευεργετήματος» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος:
«Περιμέναμε όλοι αλλαγές και τροποποιήσεις στον ισχύοντα νόμο ιδιαίτερα σε ότι αφορά την υποχρεωτική σύμβαση υπογραφής με το αρμόδιο Υπουργείο την κατάργηση της οποίας ζητούν επιμόνως οι ενδιαφερόμενοι προβάλλοντας το επιχείρημα ότι τέτοιου είδους σύμβαση δεν ισχύει πουθενά στον κόσμο.
Αυτά και ίσως άλλα σημεία που αυτή την ώρα μας διαφεύγουν είχε προγραμματίσει να προωθήσει για επίλυση ο κ. Παμπούκης από τον μήνα Σεπτέμβριο όπως μας είχε υποσχεθεί.»
ΑΠΟ-marinews.gr
Του: Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας είχε ξεκινήσει να δρομολογεί και να προωθεί ορισμένες λύσεις στα συσσωρευμένα χρονίζοντα προβλήματα όλων των κλάδων της Ναυτιλίας από την Ποντοπόρο μέχρι την ακτοπλοΐα, τα οχηματαγωγά και τα κρουαζιερόπλοια μέχρι τα ταχύπλοα και τον τουρισμό γιώτινγκ.
Ακτοπλοία
Στην ακτοπλοϊα, οι εταιρείες βουλιάζουν στα χρέη. Το λειτουργικό κόστος αυξάνει και ο Χ.Παμπούκης είχε αναλάβει πρωτοβουλίες για να δοθούν λύσεις προκειμένου να μην μείνουν τα νησιά τον χειμώνα χωρίς θαλάσσια συγκοινωνία. Τώρα όλα θα ξεκινήσουν από την αρχή, όμως χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν.
Η πρόσφατη ανακοίνωση για μερική κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
Όμως παραμένει εν ισχύ ο ΦΠΑ 23% στις μεταφορές από και προς τα νησιά, ενώ, για να ενισχυθεί η ανάπτυξη τους ο ΦΠΑ θα έπρεπε να ήταν ενιαίος, 13% για οχήματα και επιβάτες.
Επίσης, σε εκκρεμότητα παραμένει η εναρμόνιση της Ακτοπλοΐας με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήτοι με την πλήρη εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 και της STCW του ΙΜΟ, ώστε τελικά να συγκλίνει το κόστος των εισιτηρίων με τα Ευρωπαϊκά επίπεδα.
« Ο κλάδος που εξυπηρετεί τα νησιά μας και που απασχολεί το μεγαλύτερο ποσοστό Ελλήνων Ναυτικών αντιμετωπίζει άμεσα προβλήματα επιβίωσης διότι τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων μετά τις αλματώδεις αυξήσεις των καυσίμων είναι αδύνατο να αντιμετωπισθούν με αποτέλεσμα οι ισολογισμοί αυτής της κατηγορίας των πλοίων να αντιμετωπίζουν και κατά το έτος 2011 τεράστιες ζημιές κάτι που αδυνατούν πλέον να σηκώσουν στους ώμους τους οι Πλοιοκτήτες» επισημαίνει στο «ΘΕΜΑ» ο Μιχάλης Λάμπρος, Αντιπρόεδρος ΣΕΕΝ Κλάδου Κρουαζιεροπλοίων Γενικός Διευθυντής Majestic International Cruises Inc. και προσθέτει:
«Εκτός από κάποιου είδους επιδότηση στις τιμές των καυσίμων εκκρεμούν επίσης η κατάργηση των υπολοίπων εισφορών υπέρ τρίτων, μερικές πρόφθασε και κατήργησε ο κ. Γιάννης Διαμαντίδης, η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών πλοιοκτήτου και πληρώματος υπέρ του ΝΑΤ και των λοιπών Ταμείων κατά το πρότυπο της επιδότησης στην κατηγορία των Κρουαζιεροπλοίων και η ενίσχυση της κρατικής επιδότησης στις άγονες γραμμές.
Εάν δεν γίνει κάτι στο άμεσο μέλλον θα εξαναγκαστούν οι Πλοιοκτήτριες Εταιρείες είτε να διακόψουν την εξυπηρέτηση ορισμένων προορισμών αποσύροντας τα πλοία , είτε να πωλήσουν πλοία σε τρίτους κάτι που σίγουρα θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην εξυπηρέτηση των νησιών μας.»
Το Committee
Η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αποτελεί πρωταρχικό ζήτημα και καθολικό αίτημα όλων των φορέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και γενικότερα των παραγωγικών φορέων της Ελλάδας.
Άμεσα πήρε θέση η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), "Η παραίτηση του κ. Χάρη Παμπούκη, τέως αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, δεν μπορεί παρά να εντείνει τις ήδη πολύ σοβαρές ανησυχίες όσον αφορά τη διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας" επεσήμανε σε ανακοίνωσή της και προσέθεσε:
«Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ναυτικοί και πλοιοκτήτες, αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν εδώ και καιρό συμφωνήσει ότι είναι καιρός για την κυβέρνηση να σταματήσει τα καταστροφικά πειράματα και να επανασυστήσει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ή τουλάχιστον να ενσωματώσει όλες τις αρμοδιότητες της ναυτιλίας σε ένα υπουργείο και να επιτρέχει στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος να συνεχίσουν να υπηρετούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, μέσα σε ένα θεσμικό πλαίσιο χωρίς ασάφειες και σύγχυση».
Το συνταξιοδοτικό
«Καυτή πατάτα» για την κυβέρνηση είναι και το συνταξιοδοτικό των ναυτικών. Ένα θέμα το οποίο χειριζόταν με επιτυχία ο Χ.Παμπούκης η παρέμβαση του οποίου είχε αποτρέψει απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτικών μέσα στον Αύγουστο, η οποία θα ήταν καταστροφή για τον τουρισμό και την οικονομική ζωή των νησιών.
«Οι Έλληνες ναυτεργάτες δέχονται μια συντονισμένη επίθεση από την Κυβέρνηση στα εργασιακά και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματά τους από τη μια μεριά και τα θεμελιώδη συνδικαλιστικά δικαιώματά τους, από την άλλη» επισημαίνει ο γ.γ. της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, captain Ιωάννης Χαλάς.
Θέμα που απασχολεί είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος των πόρων του ΝΑΤ και η επερχόμενη κατάργησή του με την υπαγωγή του από 1-1-2013 στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (άρθρο 27, Ν.3863/2010)».
Λιμενική πολιτική
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της επιλογής πολιτικών για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Το δίλημμα είναι εάν θα πρέπει να γίνουν παραχωρήσεις λιμενικών υπηρεσιών, πωλήσεις μετοχικών πακέτων ή να εφαρμοστεί μια συνδυαστική εφαρμογή.
Χρειάζεται να αναπτυχθούν σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα. Αν είχαν δημιουργηθεί έγκαιρα η Ελλάδα θα ήταν ήδη το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, προσφέροντας πολλά δισεκατομμύρια στην Εθνική οικονομία.
Αλλά και η ναυπηγοεπισκευή βρίσκεται στο σημείο «μηδέν».
Ναυτική εκπαίδευση
Σε ό,τι αφορά τη ναυτική εκπαίδευση, είναι απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός της. Η τεχνογνωσία του Έλληνα αξιωματικού είναι το μυστικό που διατηρεί στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας την Ελλάδα. Οι βάσεις για την είσοδο σπουδαστών στα Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού σημείωσαν άνοδο εφέτος. Θα πρέπει τη στροφή αυτή ενδιαφέροντος των νέων να ακολουθήσει η Πολιτεία.
Ενώ υπάρχει παγκόσμια έλλειψη αξιωματικών, η Ελλάδα «παράγει» λιγότερους αξιωματικούς από τις ανάγκες της Ελληνόκτητης ναυτιλίας.
Γιώτινγκ
Όσο αφορά τα ελληνικά σκάφη αναψυχής αν δεν γίνουν ανταγωνιστικά, θα αυξάνουν χρόνο με τον χρόνο τα αντίστοιχα ξένα στις ελληνικές θάλασσες με αφετηρία γειτονικές χώρες, όπως η Κροατία και η Τουρκία. Η Ελλάδα θα χάνει σημαντικά παράπλευρα έσοδα, κατά τον ίδιο τρόπο που τα χάνει από τα κρουαζιερόπλοια.
Κρουαζιέρα
Στην Κρουαζιέρα και πιο συγκεκριμένα στο θέμα της άρσης του cabotage «η απόφαση για την άρση του cabotage και ο Νόμος που επακολούθησε δεν ικανοποιεί τις ξένες Εταιρείες Κρουαζιεροπλοίων που σκέπτονται να κάμουν χρήση αυτού του ευεργετήματος» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος:
«Περιμέναμε όλοι αλλαγές και τροποποιήσεις στον ισχύοντα νόμο ιδιαίτερα σε ότι αφορά την υποχρεωτική σύμβαση υπογραφής με το αρμόδιο Υπουργείο την κατάργηση της οποίας ζητούν επιμόνως οι ενδιαφερόμενοι προβάλλοντας το επιχείρημα ότι τέτοιου είδους σύμβαση δεν ισχύει πουθενά στον κόσμο.
Αυτά και ίσως άλλα σημεία που αυτή την ώρα μας διαφεύγουν είχε προγραμματίσει να προωθήσει για επίλυση ο κ. Παμπούκης από τον μήνα Σεπτέμβριο όπως μας είχε υποσχεθεί.»
ΑΠΟ-marinews.gr
Του: Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση