H πορεία της ναυλαγοράς ήταν το θέμα που κυριάρχησε στη τελευταία συνεδρίαση του συμβουλίου της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων (Intertanko) καθώς η διατήρηση μία υγιούς αγοράς δεξαμενόπλοιων συνιστά βασική μέριμνά τους.
Υπογράμμισαν λοιπόν πως τα τρέχοντα επίπεδα ναύλων βρίσκονται σταθερά κάτω από το κόστος λειτουργίας των πλοίων ενώ όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Intertanko Capt. Graham Westgarth «Εάν οι ναύλοι παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε αυτά τα επίπεδα τότε θα οδηγηθούμε σε μία κατάσταση στην οποία θα απειλείται η βιωσιμότητα του κλάδου».
Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένες διαδρομές οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια ισοδυναμούν με έσοδα 1.500 δολ. την ημέρα σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το λειτουργικό κόστος μη συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών για πλοίο τύπου aframax βρίσκεται στα 8.350 δολ., ενώ ο μέσος ναύλος την προηγούμενη εβδομάδα ισοδυναμούσε από 2.300 δολ. μέχρι και 13.350 ανάλογα τη διαδρομή σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου intermodal.
Οι αξίες των πλοίων
Η πτωτική τάση των ναύλων οδηγεί και στην πτώση των αξιών των πλοίων. Έτσι σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Lion Shipbrokers το VLCC πλοίο Takase (314.000 dwt) με έτος ναυπήγησης το 1999 πουλήθηκε σε ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα αντί 28 εκατ. δολ., ενώ τον προηγούμενο Αύγουστο δύο ανάλογου μεγέθους και ηλικίας πλοία πουλήθηκαν 40 εκατ. δολ. το ένα.
Στη συνεδρίαση του συμβουλίου της Intertanko τέθηκε ακόμη επί τάπητος το θέμα των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου και ειδικότερα τα μέτρα που αποφασίστηκαν στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για τους δείκτες σχεδιασμού και διαχείρισης ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων (EEDI και SEEMP).
Η Intertnako επικροτεί την απόφαση του ΙΜΟ ωστόσο επισημαίνει σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή των μέτρων πρέπει να τηρηθούν οι αρχές των ίσων όρων ανταγωνισμού. Οι νέες αρχές θα πρέπει να εφαρμόζονται εξίσου σε όλα τα πλοία από την ίδια ημερομηνία υπογράμμισε το συμβούλιο της Intertanko.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που βασίζονται στην αγορά για τη μείωση των αερίων ρύπων (market based measures-ΜΒΜ) η Intertanko εκτιμά ότι συνιστά αδικαιολόγητη η προώθηση τους αυτή την περίοδο, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω των υψηλών τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων έχει κίνητρα να προχωρήσει σε μείωση της κατανάλωσης και συνεπώς των εκπομπών αερίων ρύπων.
Σε κάθε περίπτωση πρόσθεσε, τυχόν εφαρμογή τους θα πρέπει να γίνει σε παγκόσμιο επίπεδο και να είναι απόλυτα διαφανής .
Αναφορά έγινε επίσης και στη πρόταση όπου είχε καταλήξει το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τη δημιουργία δηλαδή ενός ταμείου που θα χρηματοδοτεί μέτρα βελτίωσης του περιβάλλοντος, ενώ τάσσεται κατά της ένταξης της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων.
Το συμβούλιο της Intertanko ασχολήθηκε και με το επίκαιρο θέμα της πειρατείας επικροτώντας τα μέτρα που έχουν ληφθεί σε επίπεδο ΙΜΟ.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το λειτουργικό κόστος μη συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών για πλοίο τύπου aframax βρίσκεται στα 8.350 δολ., ενώ ο μέσος ναύλος την προηγούμενη εβδομάδα ισοδυναμούσε από 2.300 δολ. μέχρι και 13.350 ανάλογα τη διαδρομή σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου intermodal.
Οι αξίες των πλοίων
Η πτωτική τάση των ναύλων οδηγεί και στην πτώση των αξιών των πλοίων. Έτσι σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Lion Shipbrokers το VLCC πλοίο Takase (314.000 dwt) με έτος ναυπήγησης το 1999 πουλήθηκε σε ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα αντί 28 εκατ. δολ., ενώ τον προηγούμενο Αύγουστο δύο ανάλογου μεγέθους και ηλικίας πλοία πουλήθηκαν 40 εκατ. δολ. το ένα.
Στη συνεδρίαση του συμβουλίου της Intertanko τέθηκε ακόμη επί τάπητος το θέμα των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου και ειδικότερα τα μέτρα που αποφασίστηκαν στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για τους δείκτες σχεδιασμού και διαχείρισης ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων (EEDI και SEEMP).
Η Intertnako επικροτεί την απόφαση του ΙΜΟ ωστόσο επισημαίνει σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή των μέτρων πρέπει να τηρηθούν οι αρχές των ίσων όρων ανταγωνισμού. Οι νέες αρχές θα πρέπει να εφαρμόζονται εξίσου σε όλα τα πλοία από την ίδια ημερομηνία υπογράμμισε το συμβούλιο της Intertanko.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που βασίζονται στην αγορά για τη μείωση των αερίων ρύπων (market based measures-ΜΒΜ) η Intertanko εκτιμά ότι συνιστά αδικαιολόγητη η προώθηση τους αυτή την περίοδο, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω των υψηλών τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων έχει κίνητρα να προχωρήσει σε μείωση της κατανάλωσης και συνεπώς των εκπομπών αερίων ρύπων.
Σε κάθε περίπτωση πρόσθεσε, τυχόν εφαρμογή τους θα πρέπει να γίνει σε παγκόσμιο επίπεδο και να είναι απόλυτα διαφανής .
Αναφορά έγινε επίσης και στη πρόταση όπου είχε καταλήξει το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τη δημιουργία δηλαδή ενός ταμείου που θα χρηματοδοτεί μέτρα βελτίωσης του περιβάλλοντος, ενώ τάσσεται κατά της ένταξης της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων.
Το συμβούλιο της Intertanko ασχολήθηκε και με το επίκαιρο θέμα της πειρατείας επικροτώντας τα μέτρα που έχουν ληφθεί σε επίπεδο ΙΜΟ.
ΑΠΟ-newscode.gr