«Οι εταιρίες πρέπει να περιορίσουν όσο το δυνατόν τα έξοδά τους αν και ύστερα από δύο χρόνια συνεχιζόμενων περικοπών διαφαίνεται ότι υπάρχει αδιέξοδο αφού προέχει η ασφάλεια των πλόων. Μία πιθανή έξοδος για τη βιωσιμότητα των εταιριών είναι η εκμετάλλευση των πλοίων τους σε αγορές με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη και η αντικατάσταση αυτών των πλοίων που θα φύγουν με πιο φθηνά και ανταγωνιστικά πλοία έστω κι αν είναι μεγαλύτερης ηλικίας» επισημαίνει ο τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης:
« Ευτυχώς όμως αυτή η δυνατότητα είναι επίσης περιορισμένη αφού οι
μεγάλες εταιρίες του κλάδου δεν μπόρεσαν ούτε στις καλές εποχές της παγκόσμιας οικονομίας να αδράξουν την
ευκαιρία να εισέλθουν σε νέες αγορές. Βεβαίως κάτι τέτοιο δεν είναι αδύνατον να συμβεί έστω κι αν φαίνεται σκληρό».
Όσο αφορά τις λύσεις επισημαίνει:
«Το κράτος θα πρέπει άμεσα να δημιουργήσει ένα ελκυστικό σχεδιασμό του δικτύου θαλασσίων μεταφορών με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον των ακτοπλόων για έστω και μερική απασχόληση των πλοίων το εννεάμηνο Σεπτεμβρίου-Μαΐου.
Παράλληλα θα πρέπει να στηρίξει τις εταιρίες εκσυγχρονίζοντας τις διατάξεις που αφορούν τα πληρώματα και αυξάνουν το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Είναι πολύ πιο σημαντικό να υπάρχουν τα πλοία στην χώρα και να εργάζονται οι Έλληνες ναυτικοί από το να αυξηθεί η ανεργία και να μηδενιστεί αντί να περιοριστεί το
εισόδημα των Ελλήνων ναυτικών. Η διασφάλιση ειρηνικών εργασιακών σχέσεων είναι απολύτως αναγκαία για τους Έλληνες ναυτικούς όπως και για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες και ο ρυθμιστής αυτών παραμένει το κράτος».
Σύμφωνα με τις αναλύσεις του κλάδου, οι περιφερειακές αυτοδιοικήσεις θα πρέπει να έχουν ως στόχο τη διατήρηση της σύνδεσης των λιμανιών τους με την ενδοχώρα και να σταματήσουν να διεκδικούν πιο πολύ από αυτό που τους αναλογεί:
« Επιβάλλεται η μετάβαση σε πιο τεχνοκρατική αντιμετώπιση των προβλημάτων με ελαχιστοποίηση των πολιτικών και εφήμερων ρυθμίσεων που έχουμε συνηθίσει εδώ και δεκαετίες.
Η κρισιμότητα της κατάστασης στην οποία βρίσκεται ο κλάδος απαιτεί τη συντονισμένη προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων φορέων εταιριών, πολιτείας, τραπεζών και συνδικάτων κλπ, παραμερίζοντας
τις όποιες διαφορές και επικεντρώνοντας στα σημεία που υπάρχει σύγκλιση.
«Είναι απαραίτητο επιτέλους για την χώρα να υπάρξει ένας κοινός στόχος και σχεδιασμός, ο οποίος θα επιτρέψει τη συνεχή λειτουργία του κλάδου με τη διατήρηση και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας αλλά και θα εξασφαλίσει τη σύνδεση της Ελληνικής νησιωτικής περιφέρειας με το κέντρο δίνοντας ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης. Τα αποτελέσματα του 2010 και οι προβλεπόμενες ζημιές του 2011 αποδεικνύουν ότι η ελληνική ακτοπλοΐα είναι σε κίνδυνο που αντιμετωπίζεται με στεγανή συναίνεση και μόνο» τονίζει ο Γ.Ξηραδάκης.
ΑΠΟ-marinews.gr
|