Την τελευταία ευκαιρία να «προλάβει το τρένο της ανάπτυξης» έχει το ελληνικό γιώτινγκ μέσα σε ένα οικονομικό περιβάλλον που καταρρέει. Είναι από τους λίγους κλάδους ο οποίος μπορεί να προσφέρει στην ελληνική οικονομία και να λειτουργήσει σαν σανίδα σωτηρίας αρκεί να τύχει την κατάλληλης αντιμετώπισης από το κράτος.
«Κατά την διάρκεια σύσκεψης με τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, αναπτύξαμε την μεγάλη ανάγκη του κλάδου μας να ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο ώστε να ανταπεξέλθει στην πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζει. Περιμένουμε από τον κ. Υπουργό, να ανταποκριθεί στο αίτημα του κλάδου μας ώστε να μπορέσει να συνεισφέρει ξανά στην ανάπτυξη της ελληνική οικονομίας. Πριν μερικά χρόνια ο Θαλάσσιος Τουρισμός συνεισέφερε το 3,8% από το 18% που συνεισέφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ» επεσήμανε στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος.
Η έλλειψη υποδομών και πιο συγκεκριμένα σύγχρονων μαρίνων είναι από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος:
«Ανταγωνιστικές χώρες όπως η Τουρκία και η Κροατία είναι χρόνια μπροστά από την Ελλάδα όσον αφορά τις υποδομές. Η Κροατία, αν και έχει μόλις το 1/3 της ελληνικής ακτογραμμής έχει πάνω από 100 σύγχρονες μαρίνες. Επίσης, η Τουρκία λόγω της έλλειψης της γάγγραινας της γραφειοκρατίας, βρίσκεται σε οργασμό κατασκευής θαλασσίων υποδομών» τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης:
«Σύμφωνα με την Ένωση Μαρινών Ελλάδος, περίπου το 25% των σκαφών που ελλιμενίζονταν στην Ελλάδα έχουν αποχωρήσει για Κροατία, Τουρκία και Μαυροβούνιο. Πρόσφατα δε, η κατάσταση επιδεινώθηκε. Και ο λόγος είναι πολύ απλός. Η αστάθεια των φορολογικών διατάξεων και του νομοθετικού πλαισίου, δημιούργησε ανασφάλεια στους ιδιοκτήτες των σκαφών που είχαν επιλέξει την Ελλάδα για βάση. Αντίθετα με τις γείτονες χώρες, όπου η σταθερότητα σε φορολογία και νόμους προσελκύουν σκάφη» και προσέθεσει:
«Τα τελευταία δύο χρόνια η ΕΠΕΣΤ σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο για θέματα ναυτιλίας, προσπάθησε να καταλήξει σε ένα σχέδιο νόμου που να είναι αναπτυξιακό και όχι φοροεισπρακτικό. Δυστυχώς, μέσα σε 2 χρόνια άλλαξαν 5 υπουργοί. Ξεκινήσαμε με την κα Λούκα Κατσέλη, φτάσαμε σε καλό σημείο τις συζητήσεις μας, άλλαξε η κα Κατσέλη. Ανέλαβε ο κ. Διαμαντίδης και κατέθεσε στην Βουλή το σχέδιο νόμου. Όμως άλλαξε ο κ. Διαμαντίδης, και χάθηκε το σχέδιο νόμου κάπου στην Βουλή. Ανέλαβε ο κ. Παμπούκης, σύντομα όμως αντικαταστάθηκε. Ανέλαβε ο κ. Χρυσοχοίδης. Είμαστε σε καλό δρόμο στις συζητήσεις και σκέψεις. Πρόσφατα ανέλαβε υφυπουργός για θέματα ναυτιλίας ο κ. Γεωργιάδης. Ευελπιστούμε ότι αυτή την φορά θα τελειώσουν οι συζητήσεις για το σχέδιο νόμου που αφορά τον Θαλάσσιο Τουρισμό με έναν νόμο αναπτυξιακό.
Ο Αντώνης Στελλιάτος εστίασε στο χρόνιο πρόβλημα της γραφειοκρατίας:
«Η πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία για την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, φτάνει τα όρια της αστυνομικής δίωξης και μάλιστα σε περιόδους αιχμής.
Από το 2009 άρχισε ένας συστηματικός έλεγχος για τα ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά πλοία. Σύμφωνα με τις ελεγκτικές υπηρεσίες, πολλοί ιδιοκτήτες σκαφών καταστρατηγούν τον νόμο. Η θέση της ΕΠΕΣΤ είναι ξεκάθαρη. Εάν όντως υπάρχει καταστρατήγηση του νόμου ας επιβληθούν κυρώσεις. Όμως να ξεκαθαρίσει τώρα αυτή η λανθάνουσα κατάσταση που υπάρχει, ώστε οι επαγγελματίες, μέσα στην συνεχιζόμενη πρωτόγνωρη κρίση που δεν ξέρουμε που θα σταματήσει, να μπορέσουν ανεπηρέαστοι να δουλέψουν» και προσθέτει:
«Να σταματήσει η συνεχιζόμενη εκμετάλλευση της λέξης «σκαφάτοι» η οποία μεταφράζεται όπως αρέσκεται από τον καθένα για εκμετάλλευση.
Για ποιον «σκαφάτο» μιλάμε; Για τον Έλληνα επαγγελματία του κλάδου με τα 3.500 επαγγελματικά τουριστικά πλοία με ελληνική σημαία, τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο με Εθνική Σημαία; Για τους 3.200 Έλληνες ναυτικούς αξιωματικούς και υπαξιωματικούς που ναυτολογούνται στα ελληνικά τουριστικά πλοία για την συμβολή του στην ανάπτυξη της ζώνης Περάματος. Λοιπόν δεν είναι αυτοί οι σκαφάτοι.»
Ειδική αναφορά έκανε για την εκπαίδευση των ναυτικών: «Ένα αίτημα πολλών ετών για την δημιουργία σχολής εκπαίδευσης των ναυτικών και λοιπού προσωπικού, επαγγελματικού τουριστικού πλοίου, είναι καταχωνιασμένο σε κάποιο συρτάρι του Υπουργείου. Εδώ να διευκρινίσουμε κάτι. Δεν εννοούμε εκπαίδευση για ναυτική ικανότητα, διότι οι Έλληνες ναυτικοί είναι οι καλύτεροι παγκοσμίως, αλλά για τουριστική παιδεία ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις ναυλωτών υψηλού επιπέδου».
Στο όλο αυτό εγχείρημα, αναγκαία είναι η σωστή προβολή του κλάδου σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΠΕΣΤ:
«Γνωρίζουμε πολύ καλά την οικονομική κρίση της χώρας μας.
Όμως για να αναδείξουμε τα προνόμια της και για ποιους λόγους οι λάτρεις του γιώτινγκ πρέπει να επισκεφτούν την Ελλάδα, χρειάζεται μια στοχευμένη διαφήμιση για τον Θαλάσσιο Τουρισμό. Κάνουμε έκκληση στο Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμού και στον ΕΟΤ για διαφήμιση.
Σε λίγους μήνες διοργανώνεται στον Πόρο το 11ο παγκόσμιο Charter Yacht Show. Χρειαζόμαστε την αμέριστη συμπαράσταση της πολιτείας, διότι κατορθώσαμε να φτάσουμε το Charter Yacht Show να είναι το πρώτο παγκοσμίως» και καταλήγει:
«Θα ήταν φρόνιμο η πολιτεία στο μέλλον να αντιμετωπίσει τον Έλληνα επαγγελματία του θαλάσσιου τουρισμού με κάποια συμπάθεια διότι στο εξωτερικό διαφαίνεται ότι το ελληνικό τουριστικό πλοίο είναι υπό διωγμό. Ο Τουρισμός είναι Εθνικό θέμα. Ο θαλάσσιος Τουρισμός είναι η εναλλακτική μορφή τουρισμού που συνεισέφερε τα μέγιστα στο ΑΕΠ. Καλώ λοιπόν την κυβέρνηση, τους αρμόδιους Υπουργούς να συνεργαστούμε και να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να βγάλουμε το Ελληνικό Γιώτινγκ από την αφάνεια του, διότι θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την Ελληνική Οικονομία που τόσο πολύ έχει ανάγκη. Και μην ξεχνάμε ότι οι δύο πυλώνες της Ελληνικής Οικονομίας είναι ο Τουρισμός και η Ναυτιλία».
Του
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση