Επείγουσα σύσκεψη πραγματοποιείται στον νησί Τζίλιο για να αποφασισθεί εάν θα συνεχισθούν οι επιχειρήσεις γύρω από το ναυαγισμένο κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia, όπου οι έρευνες διακόπηκαν σήμερα το πρωί εξαιτίας νέας μετακίνησης του πλοίου.
Πολεμικό ναυτικό, ακτοφυλακή, πυροσβεστική υπηρεσία, καραμπινιέροι και η ιταλική αστυνομία...όλες οι αρχές της Ιταλίας συζητούν για να αποφασίσουν περί του πρακτέου.
Οι ειδικοί προσπαθούν να προσδιορίσουν εάν το πλοίο κινείται ή εάν μετακινείται και πόσο, εξήγησε εκπρόσωπος της ακτοφυλακής, και αν είναι εφικτή η σταθεροποίησή του.
Οι εμπειρογνώμονες της Smit Salvage, της ολλανδικής εταιρείας που θα αναλάβει την άντληση των καυσίμων από τις είκοσι δεξαμενές του πλοίου συμμετέχουν επίσης στη σύσκεψη. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι η ομάδα ήταν έτοιμη από χθες να αρχίσει τις επιχειρήσεις, αλλά περιμένει το πράσινο φως των ιταλικών αρχών.
Η επιχείρηση άντλησης των καυσίμων είναι επείγουσα, διότι εάν οι 2.400 τόνοι χυθούν στη θάλασσα, θα προκληθεί τεράστια οικολογική καταστροφή στο αρχιπέλαγος της Τοσκάνης. Παράλληλα, οι μετεωρολογικές προγνώσεις κάνουν λόγο για κακοκαιρία στην περιοχή, με ανέμους 40-50 χλμ/ώρα και ύψος κύματος μέχρι ενάμισι μέτρο.
Οι ειδικοί όμως θεωρούν ότι είναι επικίνδυνο να αρχίσει η επιχείρηση άντλησης ενώ ταυτόχρονα συνεχίζονται οι έρευνες για την ανεύρεση των 24 αγνοουμένων, ενώ οι συγγενείς τους περιμένουν στο Τζίλιο να πληροφορηθούν για την τύχη των δικών τους.
Στο μεταξύ, η πλοιοκτήτρια εταιρεία Costa Crociere συνεχίζει να επιρρίπτει τις ευθύνες για την τραγωδία στον πλοίαρχο Φραντσέσκο Σκετίνο. Πέραν της επικίνδυνης πορείας του πλοίου, στον πλοίαρχο προσάπτεται το γεγονός ότι καθυστέρησε πολύ να αναγνωρίσει τη σοβαρότητα της κατάστασης και ότι εγκατέλειψε το πλοίο ώρες πριν από την ολοκλήρωση της επιχείρησης εκκένωσής του.
Τα μέλη του πληρώματος του ναυαγισμένου πλοίου που κατάγονται από τις Φιλιππίνες πληθαίνουν τις μαρτυρίες κατά του πλοιάρχου μετά τον επαναπατρισμό τους.
«Το λάθος τους είναι ότι εγκατέλειψε το πλοίο την ώρα που τα μέλη του πληρώματος, ανάμεσά τους και εμείς οι Φιλιππινέζοι, προσπαθούσαν να σώσουν τους επιβάτες», λέει ένας μάγειρας.
«Οι επιβάτες άρχιζαν να πανικοβάλλονται και οι περισσότεροι δεν φορούσαν ούτε σωσίβια...Πετάξαμε μερικά παιδιά στις σωστικές λέμβους για να σωθούν...είχαμε την εντύπωση ότι βρισκόμαστε στον Τιτανικό», είπε ένας καμαρότος από τις Φιλιππίνες.
Οι επιβάτες περιγράφουν πώς οι παραφορτωμένες σωστικές λέμβοι μπόρεσαν τελικά να κατεβούν στη θάλασσα με τη βοήθεια «αυτών των Φιλιππινέζων αγγέλων», σερβιτόρων και μαγείρων που μεταμορφώθηκαν για την περίπτωση σε ναυτικούς.
Η πλοιοκτήτρια εταιρία δεν γνώριζε ότι το πλοίο θα πλησίαζε τις ακτές
Οι ιδιοκτήτες του ιταλικού κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia δεν γνώριζαν για την επικίνδυνη πρακτική της προσέγγισης των πλοίων στην ακτή ώστε να έχουν καλύτερη θέα οι τουρίστες, δήλωσε σε σημερινή συνέντευξή του σε ιταλική εφημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρίας Costa Cruises Πιερ Λουίτζι Φόσκι.
Οι αρχές που ερευνούν τα αίτια του ναυαγίου ανακοίνωσαν ότι ο πλοίαρχος του Costa Concordia οδήγησε το πλοίο πολύ κοντά στις ακτές του νησιού Τζίλιο της Τοσκάνης με αποτέλεσμα το πλοίο των 114.500 τόννων να ναυαγήσει την περασμένη εβδομάδα, προφανώς στη διάρκεια ελιγμού, γνωστού ως «χαιρετισμός», που το έφερε σε απόσταση 150 μέτρων από την ακτή.
Ο Φόσκι είπε στην Corriere della Sera ότι κάποιες φορές τα πλοία περνούν κοντά από τις ακτές στο πλαίσιο αυτού που αποκάλεσε «τουριστική ναυσιπλοϊα», αλλά όπως είπε αυτό γίνεται πάντα με ασφάλεια και διέψευσε ότι η εταιρία γνώριζε πως το Concordia θα πλησιάσει τόσο τις ακτές.
Όπως είπε ο ίδιος, η εφημερίδα του πλοίου είχε ανακοινώσει ότι το Concordia θα πλησιάσει το Τζίλιο σε απόσταση πέντε ναυτικών μιλίων.
«Δεν μπορώ να αποκλείσω κάποιοι πλοίαρχοι, χωρίς να μας ενημερώνουν, να ορίζουν πορεία κοντυνότερη προς την στεριά. Ωστόσο, μπορώ να αποκλείσω το να γνωρίζουμε ότι θα το έκαναν χωρίς ασφάλεια», είπε.
Ήδη διατυπώνονται ερωτήματα για το αν η εταιρία Costa Cruises--θυγατρική της Carnival Corp, της μεγαλύτερης διαχειρίστριας εταιρίας κρουαζιέρων στον κόσμο - μπορεί να αγνοούσε την πρακτική του «χαιρετισμού» των πλοίων.
Ο Ενρίκο Σέρνι, πρώην πρόεδρος της RINA - ενός από τους παλαιότερους νηογνώμονες στον κόσμο-- άφησε να εννοηθεί σε συνέντευξή του σε εφημερίδα ότι είναι δύσκολο η Costa να μην γνώριζε την συνήθεια των πλοιάρχων να πλησιάζουν πολύ το Τζίλιο για τον «χαιρετισμό».
Ο Σέρνι παραιτήθηκε λίγο αργότερα από την θέση του και η RINA εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρεται ότι οι διαδρομές που έχουν οριστεί από την Costa «πληρούν όλα τα κριτήρια της σωστής ναυσιπλοϊας».
Η Costa Cruises έθεσε σε διαθεσιμότητα τον Φραντσέσκο Σκετίνο, πλοίαρχο του Concordia, και χαρακτήρισε εαυτήν θιγόμενο μέρος στην υπόθεση, στην οποία ο Σκετίνο κατηγορείται από τους εισαγγελείς για πολλαπλές ανθρωποκτονίες, πρόκληση ναυαγίου και εγκατάλειψη πλοίου προτού εκκενωθεί από τους επιβάτες του.
Ο Φόσκι καταδίκασε την καθυστέρηση εκκένωσης του πλοίου μετά την πρόσκρουσή του σε βράχο και διέψευσε ότι ασκήθηκε πίεση στον Σκετίνο να περιμένει-- με γνώμονα το κόστος-- προτού αποφασίσει να εγκαταλείψει το πλοίο.
«Σας διαβεβαιώ ότι κανένας δεν σκέφτηκε με οικονομικούς όρους. Αυτή θα ήταν μια επιλογή που θα παραβίαζε τις ηθικές μας αρχές», είπε στην εφημερίδα.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ