Για πρώτη φορά στα χρονικά πραγματοποιήθηκε το Ναυτιλιακό Συνέδριο χωρίς την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας ή κάποιου εκπροσώπου της.
Παρόλα αυτά τέθηκαν επί τάπητος σοβαρά θέματα αλλά και προτάσεις για να αποφευχθούν οι σκόπελοι και οι κίνδυνοι στην ναυτιλία τις πονηρές αυτές εποχές.
Οι κίνδυνοι για τον κλάδο
Αναφερόμενος στα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος, αναφέρθηκε εκτενώς στην μεγάλη αύξηση της χωρητικότητας και στην παράλληλα φθίνουσα πορεία του διακινούμενου φορτίου, αναλογία που έχει ανατραπεί απειλώντας πολλές ναυτιλιακές εταιρείες.
Όπως τόνισε, υπάρχει ένα μορατόριουμ, προκειμένου να αναχαιτιστεί μια μεγαλύτερη κρίση, δεδομένου ότι τα ναυπηγεία είναι γεμάτα με υπό ναυπήγηση πλοία που θα επιδεινώσουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση, ρίχνοντας τους ναύλους.
Δεν απέκλεισε μάλιστα να δούμε και ακυρώσεις παράδοσης ενώ αρκετοί ομιλητές τόνισαν πως είναι πιθανό, προκειμένου να υπάρξει αυτορύθμιση της αγοράς, να δούμε μεγάλο αριθμό διαλύσεων και ακυρώσεις παραγγελιών.
Ειδική αναφορά έκανε μάλιστα και στην Κίνα, για να «προλάβει» όσους προσβλέπουν σε αυτή για να «διατηρήσει» σε υψηλά επίπεδα τους όγκους μεταφερόμενου φορτίου. «Η Κίνα ως φάρος ανάπτυξης δεν επαρκεί.
Η διαρκής επέκτασή της δεν είναι δεδομένη και εάν η Ευρώπη 'πέσει' θα υπάρξουν σημαντικά προβλήματα», ανέφερε, ενώ όπως τονίστηκε και από άλλους ομιλητές οι ρυθμοί ανάπτυξης του ασιατικού γίγαντα μειώνονται.
Φυσικά ο κ Πολέμης αναφέρθηκε και στο θέμα της πειρατείας, τονίζοντας ότι πρόσφατες αναφορές ότι η κατάσταση στη Σομαλία έχει βελτιωθεί «δεν είναι ακριβείς». Όπως τόνισε το 2011 έχουν καταγραφεί 151 επιθέσεις έναντι 127 το 2010 παρά το γεγονός ότι οι «κρατήσεις» πλοίων μειώθηκαν από 47 σε 25, ενώ σήμερα περί τους 200 ναυτικούς βρίσκονται στα χέρια των πειρατών.
Στα 460 δισ. δολάρια η δανειοδότηση των ναυτιλιακών
Ως ήταν αναμενόμενο το θέμα της χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιριών απασχόλησε ιδιαίτερα τους συνέδρους, δεδομένης της κρίσης που διέρχονται οι τράπεζες που έχει ως αποτέλεσμα να κλείνουν οι στρόφιγγες για τον κλάδο.
Όπως ανέφερε ο κ. Τεντ Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin Research, σήμερα η δανειοδότηση ναυτιλιακών εταιρών ανέρχεται σε 460 δις δολάρια, που έχουν χορηγήσει σε σημαντικό βαθμό – περίπου 90% - ευρωπαϊκές τράπεζες που φυσικά βρίσκονται στη δίνη της κρίσης.
Αυτό που παρατηρείται όπως σημείωσε, είναι ότι αν και έχουν δεχθεί «ενέσεις» ρευστότητας δεν αποτολμούν να προχωρήσουν σε δανεισμό και περιορίζουν τα χαρτοφυλάκιά τους αν και υπάρχουν και κάποιες που φαίνεται να επεκτείνονται.
Το κενό αυτό μπορεί να καλύψουν ασιατικές ίσως τράπεζες – σήμερα η Κίνα έχει χορηγήσει το 9% του όγκου των δανείων προς ναυτιλιακές εταιρείες – αλλά ενδεχομένως να υπάρχουν ευκαιρίες, όπως επεσήμανε και ο Γιάννος Κόνιγκ εκ μέρους του Eurofin Group, και σε τράπεζες της Αυστραλίας.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ Πετρόπουλου, ο κλάδος θα δει ίσως ανάκαμψη το 2013 ενώ αυτήν τη χρονιά θα βιώσει τις προσπάθειες εξομάλυνσης. Σε κάθε περίπτωση, χαρακτήρισε ως αναμενόμενες τις διαλύσεις πλοίων, τις μειώσεις των παραγγελιών, ενώ ήδη όπως ανέφερε υπάρχουν πληροφορίες για ακυρώσεις παραδόσεων στα ναυπηγεία της Κορέας.
Τέλος, ο κ Πλακιωτάκης τόνισε ότι η ναυτιλία πρέπει να αναδειχθεί ως απόλυτη προτεραιότητα για τη χώρα και συμπλήρωσε: «Δεν έχει νόημα να ψάχνουμε τη θέση μας εκεί που είμαστε τελευταίοι. Η θέση μας και η ταυτότητά μας πρέπει να είναι εκεί που είμαστε πρώτοι και καλύτεροι».
Σημειώνεται ότι το συνέδριο διοργανώθηκε από την εφημερίδα "Financial Times" και την εταιρία Bussias Communications.
ΠΗΓΗ-dealnews.gr