Το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοία αποτελεί το αντικείμενο συζήτησης διακομματικής Επιτροπής όπου συμμετέχουν τα τρία κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση Παπαδήμου.
Πρόκειται για ένα ακανθώδες θέμα, για μία βόμβα που κινδυνεύει να σκάσει με ανυπολόγιστες συνέπειες για την πολυνησιακή Ελλάδα.
Φαίνεται ότι αυτή τη φορά το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, έχει τη διάθεση να αντιμετωπίσει το ζήτημα κατά τρόπο ριζοσπαστικό. Η συγκύρια είναι κατάλληλη και αν δεν το κάνει θα καταρρεύσουν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις και μαζί τους η εδαφική συνεχεία του Ελληνικού κράτους.
«Είναι παράδοξο όμως πως η Ελληνική Πολιτεία έχει μέχρι τώρα αντιμετωπίσει το ακτοπλοϊκό επιβατικό πλοίο. Ενώ γνωρίζει πολύ καλά το θεσμό της χρονοναύλωσης, η Αεροπορία για παράδειγμα, ναυλώνει για ολόκληρη τη διάρκεια του έτους δεξαμενόπλοια και ο Στρατός φορτηγά πλοία όποτε παραστεί ανάγκη, για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών επιμένει να εφαρμόζει το αποτυχημένο μοντέλο της ανεξάρτητης δρομολόγησης το όποιο ευθύνεται αποκλειστικά για τη σημερινή κατάσταση» επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές:
«Για όσους δεν γνωρίζουν τις τεχνικές λεπτομέρειες, κάτω από καθεστώς χρονοναύλωσης ο ναυλωτής διατάζει το πλοίο να πάει όπου εκείνος θεωρεί καλλίτερα καταβάλλοντας ένα ενοίκιο και πληρώνοντας τα καύσιμα και τα λιμενικά έξοδα. Με αυτό τον τρόπο ο πλοιοκτήτης γνωρίζει με ακρίβεια τα ετήσια του έσοδα, έχοντας απαλλαγεί από δυο μεγάλα προβλήματα: την εποχικότητα, χίλιοι πεντακόσιοι επιβάτες το καλοκαίρι ανά ημέρα, τριάντα επιβάτες το χειμώνα, και από το κόστος συν την αβεβαιότητα περί την τιμή των καύσιμων» και προσθέτουν:
«Από την κατάρρευση των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων θα ωφεληθούν ξένοι επενδυτές που θα σπεύσουν να αγοράσουν εταιρείες, ή μόνο τα πλοία τους, σε εξευτελιστικές τιμές.
Όμως, υπάρχουν και οι εξ ανατολών γείτονες παραμονεύουν για να ωφεληθούν μέσω της αύξησης εφοδιασμού των νησιών από εκεί όπως και οι τράπεζες οσάκις τεθεί ζήτημα κατάσχεσης και πλειστηριασμού πλοίου που έχει ήδη εξοφλήσει μέρος του δανείου του, χωρίς να εξαιρείται και η ίδια η τρόικα που με κάποιο μηχανισμό μπορεί και αυτή να αντλήσει οφέλη. Άρα, πολλοί θα κάνουν χαρές από την κατάρρευση των ακτοπλοϊκών μας εταιρειών που εισέρχονται στο τρίτο έτος ζημιών».
Του: Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Μερική Αναδημοσίευση