Η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγμάτευση για αναδιάρθρωση δανεισμού, ύψους 1,9 δισ. δολαρίων.
«Σε δύσκολη θέση» βρίσκεται η ναυτιλιακή εταιρεία Torm, η οποία έκλεισε το 2011 με καθαρές ζημιές ύψους 453 εκατ. δολαρίων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, Niels E. Nielsen, η Torm είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση, καθώς η επιδείνωση στην παγκόσμια οικονομία και η πλεονάζουσα χωρητικότητα έχει επηρεάσει αρνητικά σε πολύ μεγάλο βαθμό τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει δανεισμό ύψους 1,9 δισ. δολαρίων και βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με 14 τράπεζες ώστε να βρεθεί μια μακροπρόθεσμη βιώσιμη λύση.
«Ως εκ τούτου, η Torm εξακολουθεί να εργάζεται για την εξεύρεση μιας μακροπρόθεσμης ολοκληρωμένης χρηματοδοτικής λύσης που θα επιτρέψει στην εταιρεία να λειτουργήσει αποτελεσματικά μέσα στην παγκόσμια κρίση και να αποκαταστήσει τη κερδοφορία της. Αυτό είναι εφικτό, εάν μια ακολουθία προϋποθέσεις πληρούνται. Ελπίζουμε ότι TORM και πιο σημαντικοί μέτοχοί της θα ξεκαθαρίσουν σύντομα το θέμα», επισημαίνει ο πρόεδρος της εταιρείας.
Η δανέζικη Torm, στην οποία στην οποία βασικός μέτοχος είναι ο κ. Γαβριήλ Παναγιωτίδης που ελέγχει την επίσης εισηγμένη στο NYSE Excel Maritime, διαχειρίζεται ένα στόλο από 165 πλοία, εκ των οποίων τα 140 είναι δεξαμενόπλοια. Το 2011, έκλεισε με έσοδα ύψους 1,3 δισ. δολαρίων, έναντι 854 εκατ. δολαρίων το 2010. Είχε λειτουργικές ζημιές 389 εκατ. δολαρίων έναντι ζημιών 80 εκατ. δολαρίων το 2010, ενώ οι καθαρές ζημιές της έφτασαν το 2011 τα 453 εκατ. δολάρια από 135 εκατ. δολάρια το 2010.
Η αξία του στόλου της εταιρείας, σύμφωνα με εκτιμήσεις brokers, ανέρχεται σε 1,797 δισ. δολάρια στις 31 Δεκεμβρίου 2011. Το ποσό αυτό είναι κατά 612 εκατ. δολάρια σε σχέση με τα συμβόλαια απόκτησης των πλοίων.
Αναφορικά με το δανεισμό της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος Jacob Meldgaard, επισημαίνει ότι οι 14 τράπεζες έχουν η κάθε μία διαφορετικές προτεραιότητες λόγω και του γενικότερου οικονομικού περιβάλλοντος. Όμως διευκρινίζει ότι οι συζητήσεις με τις τράπεζες βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση.
«Με το σημερινό επίπεδο ναύλων και το γεγονός ότι υπάρχουν 1,9 δισ. δολάρια χρέους που έχουν ταξινομηθεί ως βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις η Torm απαιτείται να καταλήξει σύντομα σε μια μακροπρόθεσμη ολοκληρωμένη λύση χρηματοδότησης, που να εξασφαλίζει την ρευστότητα της εταιρείας για το 2012», σημειώνει η εταιρεία, και προσθέτει: «Η δήλωση από τη διοίκηση σχετικά με την ετήσια έκθεση αντανακλά την αβεβαιότητα σχετικά με την ολοκλήρωση μιας εθελοντική μακροπρόθεσμης λύσης».
Προοπτικές
Αναφορικά με τις εκτιμήσεις για την αγορά των product tankers για το 2012, η Torm επισημαίνει ότι η αγορά ακόμα «αναρρώνει» από τη μεγάλη εισροή νέας χωρητικότητας κατά την περίοδο 2008-2011.
Η εταιρεία ωστόσο επισημαίνει ότι αναμένει αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου, μείωση της νεοεισερχόμενης χωρητικότητας και σταδιακή βελτίωση των συνθηκών της αγοράς. Τυχόν αύξηση των πωλήσεων δεξαμενόπλοιων προς διάλυση σε συνδυασμό με την αύξηση των ποσοστών «αναβολών» παραδόσεων νεότευκτων θα επηρεάσει θετικά τη ναυλαγορά, σημειώνει χαρακτηριστικά η Torm.
Στις 31 Δεκεμβρίου 2011, η Torm είχε εξασφαλίσει με ναυλοσύμφωνα το 14% του στόλου δεξαμενοπλοίων της, έναντι 15.807 δολαρίων την ημέρα κατά μέσο όρο.
Επιφυλακτική παραμένει η εταιρεία και σε ό,τι αφορά την αγορά των bulker, λόγω του μεγάλου αριθμού νεότευκτων που αναμένεται να προστεθούν στην παγκόσμια χωρητικότητα κατά το 2012, και ιδιαίτερα στα capesize και τα panamax.
«Το επίπεδο των ναύλων αναμένεται να παραμείνει ευμετάβλητο, εξαιτίας της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και της εξάρτησης της αγοράς από την Κίνα σε συνδυασμό με τις εποχικές διακυμάνσεις της ζήτησης». Στο τέλος του 2012, η εταιρεία είχε εξασφαλίσει το 87% των καθαρών ημερών λειτουργίας του στόλου bulker που διαχειρίζεται, έναντι 13.906 δολαρίων κατά μέσο όρο την ημέρα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr