Ευκαιρίες σε νέους παίκτες να πραγματοποιήσουν
άνοιγμα στην αγορά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης δίνουν οι σταδιακές αποχωρήσεις
των παραδοσιακών για πολλά χρόνια ευρωπαϊκών τραπεζών.
Η ανακοίνωση της Commerzbank - Deutsche
Schiffsbank, του τρίτου μεγαλύτερου παίκτη στον κόσμο με 26 δισ. δολάρια χαρτοφυλάκιο
και δεύτερο μεγαλύτερο στην ελληνική χρηματοδότηση με 5,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα
με τα στοιχεία της Petrofin, αφήνει ανοικτό πεδίο δράσης για άλλους παίκτες.
Οπως αποκαλύπτει στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος
της XRTC Business Consultants, Γιώργος Ξηραδάκης, η κίνηση αυτή ανοίγει το δρόμο
σε μικρές επενδυτικές τράπεζες από τις ΗΠΑ, αλλά και στις κινεζικές τράπεζες που
κτίζουν αργά αλλά σταθερά τις σχέσεις τους με τους Ελληνες εφοπλιστές.
Οπως επισημαίνει στη «Ν» ο Γιώργος Ξηραδάκης,
το μεγαλύτερο «πρόβλημα» για την ελληνική ναυτιλία με την αποχώρηση ενός μεγάλου
παίκτη, όπως είναι η Commerzbank, στην οποία υπάγεται ο παραδοσιακός χρηματοδότης
της ελληνικής ναυτιλίας, Deutsche Schiffsbank, είναι η εμφάνιση του αντικαταστάτη
της.
«Για την ελληνική αγορά, είναι ιδιαιτέρως
λυπηρό ότι ένας παραδοσιακός γερμανικός παίκτης βγαίνει από το παιχνίδι, αφού είχε
χαρακτηριστικά που τον έκαναν μοναδικό, γιατί στήριζε τόσο μεγάλους όσο και μικρούς
εφοπλιστές. Είναι βαθύς γνώστης της αγοράς και με μακρόχρονη ιστορία στη στήριξη
της ελληνικής ναυτιλίας».
Επίφοβο είναι ακόμα το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν
την ίδια πορεία κι άλλες τράπεζες που στηρίζουν το χώρο, πριν ακόμα προλάβουν οι
νέοι παίκτες να εισέλθουν στην αγορά. Σε αυτή τη περίπτωση, θα έχουμε μεγέθυνση
του προβλήματος έλλειψης χρηματοδότησης και επικίνδυνες, όπως σημειώνει ο κ. Ξηραδάκης,
αυξήσεις στα κόστη χρηματοδότησης.
Σχετικά με τις επιπτώσεις στα υπάρχοντα δάνεια
από την αποχώρηση της γερμανικής τράπεζας, η εμπειρία δείχνει ότι οποιαδήποτε τράπεζα
θελήσει να φύγει από τη χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας δεν μπορεί να το
κάνει από τη μια ημέρα στην άλλη. «Σε ό,τι αφορά τα υπάρχοντα δάνεια, δεν βλέπουμε
να υπάρχει άμεση ανάγκη αναχρηματοδότησης. Και το αναφέρω αυτό, διότι η ανακοίνωση
της τράπεζας δεν δείχνει τέτοιες προθέσεις», αναφέρει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει:
«Και αν αυτό συμβεί, τότε πιθανότατα να είναι και η μεγάλη ευκαιρία των ναυτιλιακών
εταιρειών να αγοράσουν τα δάνειά τους σε χαμηλότερη τιμή από τη τιμή του δανείου».
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, συνεπώς,
δεν επηρεάζεται όσον αφορά στο υπάρχον χαρτοφυλάκιο, αλλά ταυτόχρονα δεν μπορεί
να προσβλέπει σε ανάπτυξη της σχέσης της με την ίδια τη τράπεζα. «Αν βρεθεί ένας
τρίτος αγοραστής, που θα αγοράσει το χαρτοφυλάκιο, η σχέση ανάμεσα στις δύο πλευρές
θα συνεχιστεί», σημειώνει ο κ. Ξηραδάκης.
Οι νέοι παίκτες
Παραδοσιακά, έχει παρατηρηθεί ότι η εμφάνιση,
αλλά και η αποχώρηση μεγάλων παικτών από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση σχετίζεται
άμεσα με τους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς. Σημειώνεται ότι, τη δεκαετία του
’80, πρωταγωνιστούσαν αμερικανικές τράπεζες, όπως η Bank of America ή η Bank of
Chicago. Τράπεζες οι οποίες, μετά τη ναυτιλιακή κρίση της δεκαετίας του ’80. δεν
επανήλθαν ποτέ και αντικαταστάθηκαν με άλλες μεγάλες τράπεζες.
«Ηδη πολλές μικρές τράπεζες επενδυτικού χαρακτήρα,
από την άλλη άκρη του Ατλαντικού (ΗΠΑ), αρχίζουν και επικεντρώνουν το ενδιαφέρον
τους στη ναυτιλία, μελετώντας είτε την αγορά χαρτοφυλακίων από ευρωπαϊκές τράπεζες
που θέλουν να πουλήσουν είτε την απευθείας είσοδό τους στον κλάδο, πιστεύοντας ότι
έρχεται ο καιρός για ασφαλείς ναυτιλιακές τοποθετήσεις», σημειώνει ο κ. Ξηραδάκης
και προσθέτει: «Από την άλλη, βεβαίως, η ελληνική ναυτιλία έχει ανοίξει και τις
πόρτες της στην κινεζική χρηματοδότηση που σιγά - σιγά, αλλά σταθερά αυξάνεται,
και αυτό είναι πολύ θετικό».
Σημειώνεται ότι ήδη κινεζικές τράπεζες βρίσκονται
ψηλά στη λίστα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία
της Petrofin Research, η China Exim έχει χαρτοφυλάκιο 850 εκατ. δολαρίων, η
China Development Bank 500 εκατ. δολάρια και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολάρια.
Ωστόσο, η αποχώρηση της γερμανικής τράπεζας
ενδέχεται να έχει αντίκτυπο στη γερμανική ναυτιλία. Οπως επισημαίνουν τα διεθνή
δίκτυα, η Γερμανική Ενωση Εφοπλιστών άσκησε κριτική στην απόφαση της
Commerzbank να αποχωρήσει από τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, σημειώνοντας ότι θα
βλάψει τη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική - marinews.gr
ΑΝΤΩΝΗΣ
ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr