Στο «κόκκινο» βρίσκονται οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών στο τρίτο τρίμηνο του 2011, ενώ οι προβλέψεις για το τέταρτο τρίμηνο του έτους σύμφωνα με την Alphaliner είναι περαιτέρω αρνητικές.
«Με λίγες μόνο εξαιρέσεις οι ναυτιλιακές εταιρείες θα έχουν το τελευταίο τρίμηνο του 2011 χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο του ίδιου έτους», αναφέρει η Alphaliner, αφού όπως επισημαίνει το επίπεδο των ναύλων έπεσε ακόμα περισσότερο λόγω της αρνητικής επίδρασης από τη «χαλαρή» χειμερινή περίοδο.
Ερευνα για 15 εταιρείες
Η έρευνα της Alphaliner αφορά 15 συνολικά εταιρείες, εκ των οποίων μόλις μία η Hapag Lloyd είδε τα περιθώρια του λειτουργικού της κέρδους να αυξάνονται 2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ο μέσος όρος των 15 εταιρειών έδειξε πτώση κατά μέσο όρο στο -9%, ενώ το προηγούμενο τρίμηνο η πτώση του περιθωρίου λειτουργικού κέρδους είχε ανέλθει στο -8%.
Από τις 14 υπόλοιπες εταιρείες η Maersk σημείωσε τη μικρότερη μείωση σε ποσοστό -3% και η MISC τη μεγαλύτερη με -25%.
Η τελευταία περίπτωση της MISC είναι και η πλέον χαρακτηριστική, αφού μετά από ζημιές ύψους 928 εκατ. δολαρίων τα τελευταία τέσσερα χρόνια ανακοίνωσε την «έξοδό» της από την αγορά container. Αλλες εταιρείες όπως η CSAV και η ZIM lines επιδιώκουν κεφαλαιακή ενίσχυση, ενώ η Μaersk, η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο έχει ανακοινώσει περικοπές στα δρομολόγιά της στη γραμμή Ασίας Ευρώπης.
Συνεργασία
Στον αντίποδα η ιταλική MSC με τη γαλλική CMA - CGM τη δεύτερη και τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου αντίστοιχα ανακοίνωσαν την προηγούμενη εβδομάδα τη συμφωνία τους για συνεργασία σε πολλές γραμμές ανά τον κόσμο. Οι δύο εταιρείες που δεν είναι εισηγμένες σε χρηματιστηριακές αγορές αποφάσισαν να συνεργαστούν στις γραμμές Ασίας Βόρειας Ευρώπης, Ασίας Νότιας Αφρικής, καθώς και σε όλες τις γραμμές της Νοτίου Αμερικής.
Όπως δήλωσε ο κ. Diego Aponte αντιπρόεδρος της MSC η συγκεκριμένη συνεργασία ανάμεσα σε δύο «οικογενειακές επιχειρήσεις» θα έχει σαν αποτέλεσμα τη βελτιστοποίηση της απόδοσης των δύο εταιρειών, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της CMA CGM Rodolphe Saade τόνισε ότι με τον τρόπο αυτό θα έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν στους πελάτες τους βελτιωμένες υπηρεσίες.
Εκτιμήσεις
Όπως επισημαίνει η Drewry, στο τελευταίο της report, το 2012 οι ναυτιλιακές εταιρείες υπάρχει πιθανότητα να πιεστούν ακόμα περισσότερο, σε περίπτωση που δεν επέλθει ισορροπία στην προσφορά και τη ζήτηση χωρητικότητας. «Το δέσιμο των πλοίων, κάτι που δεν αποτελεί καλό νέο για τους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες, θα ήταν μια προφανής απάντηση, αλλά την περίοδο αυτή δεν φαίνεται δυνατό να φτάσουμε στα επίπεδα του 2009/2010», επισημαίνει.
«Δεν βλέπουμε να υπάρχει βελτίωση στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης τα επόμενα πέντε χρόνια. Οι μεγαλύτερες εταιρείες ζητούν να πετύχουν οικονομίες κλίμακος με τα νέα super post panama πλοία, αλλά με τον τρόπο αυτό η βιομηχανία διατρέχει τον κίνδυνο να βρεθεί με πολύ μεγάλη νέα χωρητικότητα καταστρέφοντας πλήρως τις λεπτές ισορροπίες στην προσφορά και ζήτηση χωρητικότητας», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
ΑΠΟ-marinews.gr