Πρόκειται για ένα από τους πιο δραστήριους Έλληνες εφοπλιστές ο οποίος την χρονιά που μας αποχαιρέτησε έβαλε τη δική σφραγίδα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ο Γιώργος Οικονόμου σε με περίοδο παγκόσμιας
οικονομικής κρίσης αναζήτησε επενδυτικές ευκαιρίες και έκανε δυναμική είσοδο στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα δεξαμενόπλοια ενώ ενίσχυσε τη θέση του στον τομέα των υποθαλάσσιων γεωτρήσεων.
Σε μία περίοδο που οι υποθαλάσσιες γεωτρήσεις απασχολούν ολοένα και περισσότερα την παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα με το Αιγαίο να βρίσκεται στο επίκεντρο, ο Γιώργος Οικονόμου στοχεύει να αυξήσει τον στόλο του από δύο drill ships στα 10 συνολικά μέσα στα επόμενα χρόνια.
Το χτίσιμο του στόλου
Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, Dryships στην οποία είναι επικεφαλής, εισήλθε στον τομέα των υποθαλάσσιων γεωτρήσεων το 2007 με την εξαγορά του 30% της Ocean Rig UDW Inc, μιας εταιρείας εισηγμένης στο χρηματιστήριο του Όσλο που διέθετε δύο πλωτές πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου, τις «Erik Raude» και «Leiv Eiriksson» που τα γεωτρύπανά τους φθάνουν σε βάθος 7.500 και 10.000 ποδιών.
Την ίδια χρονιά η άλλη του ναυτιλιακή εταιρεία, η Cardiff προχώρησε στην παραγγελία δύο γεωτρητικών πλοίων βαθιάς θάλασσας (Ultra Deep Water Drillships) από τη Samsung Heavy Industries έναντι 650 εκατ. δολαρίων το καθένα ενώ το 2008 η Dryships παρήγγειλε άλλα δύο ίδια drillships στο ίδιο ναυπηγείο έναντι 800 εκατ. δολ. το καθένα. Ούτε λίγο ούτε πολύ μέσα σε δύο χρόνια έκανε επενδύσεις ύψους 2,9 δισ. δολάρια
Όμως δεν σταμάτησε εκεί. Το 2008, αγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Ocean Rig η οποία βγήκε από το χρηματιστήριο του Όσλο.
Τα πλοία αυτά χρησιμοποιούνται για νέες διερευνητικές γεωτρήσεις πετρελαίου ή φυσικού αερίου σε βαθιά νερά.
Τα drillship μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν και ως πλατφόρμες για την εκτέλεση και ολοκλήρωση εργασιών συντήρησης ή εγκατάσταση νέων υποθαλάσσιων σωληνώσεων.
Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα που έχουν τα συγκεκριμένου τύπου πλοία είναι η ικανότητά τους να πραγματοποιούν γεώτρηση σε βάθος πάνω από 2500 μέτρα εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο από την εγκατάσταση πλατφόρμας γεώτρησης αλλά και ταυτόχρονη αποθήκευση ικανοποιητικών ποσοτήτων πετρελαίου στις δεξαμενές τους.
Είναι πιο ευέλικτα και ανοίγουν ουσιαστικά νέες προοπτικές στην βιομηχανία εξόρυξης πετρελαίου αφού οι υποθαλάσσιες έρευνες επεκτείνονται σε πιο βαθιές θάλασσες μακριά από τις ακτές.
Τα εν λόγω drill ship που κατασκευάζει η εταιρεία θα πραγματοποιούν γεωτρήσεις σε βάθος 35.000 ποδιών σε νερά βάθους 10.000 ποδιών (3.500 μέτρα).
To placement των 500 εκατ. δολ.
Τις τελευταίες μέρες του 2010 η Dryships άντλησε 500 εκατ. δολάρια ολοκληρώνοντας τη διαδικασία ιδιωτικής τοποθέτησης για την Ocean Rig.
To placement έγινε στη Νορβηγία και αφορούσε ποσοστό της τάξης του 22% (26.700.000 μετοχές) της Ocean Rig. Η επιτυχής, εκ του αποτελέσματος κρινόμενη, ολοκλήρωση που επιβραβεύει τις επιχειρηματικές αποφάσεις του Γιώργου Οικονόμου ο οποίος είχε στο παρελθόν επικριθεί για το άνοιγμα του στα πλοία εξόρυξης υπεράκτιων κοιτασμάτων, εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση των drillships με καλύτερους όρους απ’ αυτούς των τραπεζικών δανείων.
Η εξέλιξη ήρθε λίγες μόλις εβδομάδες μετά την βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση των 325 εκατ. δολ. (bridge loan) που εξασφάλισε η εταιρεία προκειμένου να πληρωθεί η τελευταία δόση του πρώτου από τα 4 πλοία το οποίο μόλις παραδόθηκε. Το “Ocean Rig Corcovado” παραδόθηκε τις πρώτες μέρες του νέου έτους ενώ τα υπόλοιπα τρία θα παραδοθούν τον Μάρτιο, Ιούλιο και Σεπτέμβριο του 2011.
Η εταιρεία μέχρι το Σεπτέμβριο 2010 είχε ήδη δαπανήσει 859,7 εκατ. δολάρια για την κατασκευή των δύο drillships ενώ για τα υπόλοιπα 2 είχε δαπανήσει 711,2 εκατ.δολ.
Η τελευταία κίνηση στο συγκεκριμένο κλάδο για την Dryships ανακοινώθηκε με την υπογραφή μνημονίου για την κατασκευή τεσσάρων drillships επιπλέον αυτών που ήδη ναυπηγούνται. Τα νέα drillships θα είναι αδελφά αυτών που κατασκευάζουν για λογαριασμό της Dryships στη Samsung Heavy Industries και η παράδοση τους αναμένεται να γίνει σταδιακά στο διάστημα μεταξύ του 2013 και 2014, ανεβάζοντας τη συνολική δύναμη του στόλου στα 10.
Πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο συνολικής αξίας 2,4 δισ. δολ. καθώς το κάθε ένα από τα drillships αποτιμάται στα 600 εκατ. δολάρια.
Η Dryships έχει 12 μήνες για να αποφασίσει αν τελικά θα προχωρήσει στην κατασκευή αυτών των 4 drillships. Όμως θα πρέπει να καταβάλει 24,8 εκατ. δολ. για το κάθε ένα απ’ αυτά, ως εγγύηση για τους 12 μήνες που του δίνουν χρονικό περιθώριο τα ναυπηγεία για να αποφασίσει.
Ποσό το οποίο σε περίπτωση που δεν υλοποιηθεί το πρόγραμμα κατασκευής δεν θα επιστραφεί από το ναυπηγείο (non refundable slot reservation fee), ενώ αν ενεργοποιήσει τη συμφωνία θα αφαιρεθεί από το συνολικό τίμημα.
Απο το - http://www.protothema.gr/economy/article/?aid=100804