Άρθρο από τον Γεώργιο Σ. Βλάχο
Από τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος διαφαίνεται η συνεχής κάμψη της Εθνικής μας Οικονομίας.
Τα μεγέθη του ισοζυγίου Εξωτερικών Συναλλαγών της Χώρας ακολουθούν πτωτική πορεία με μοναδικές εξαιρέσεις τις εισπράξεις από τη Ναυτιλία και τις Εξαγωγές, οι οποίες κατά το 2010 παρουσιάζουν σημαντική ανάκαμψη έναντι των αντίστοιχων μεγεθών του 2009.
Το Ισοζύγιο των Τρεχουσών Συναλλαγών, που αποτελεί το αλγεβρικό άθροισμα του Εμπορικού Ισοζυγίου, του Ισοζυγίου Υπηρεσιών, του Ισοζυγίου Εισοδημάτων και του Ισοζυγίου Τρεχουσών Μεταβιβάσεων, εμφανίζει συνεχή πτωτική πορεία.
Το έλλειμμα του Ισοζυγίου των Τρεχουσών Συναλλαγών στο τέλος του 2010 μειώθηκε σε 24.047,3 εκατ. ευρώ έναντι 25.818,7 εκατ. ευρώ και 34.797,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχων ελλειμμάτων των ετών 2009 και 2008.
Η μείωση αυτή του ελλείμματος δε οφείλεται στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Οικονομίας, αλλά δυστυχώς στη συρρίκνωσή της.
Το έλλειμμα του 2010 μειώθηκε έναντι του ελλείμματος του 2009 κατά 8,31% και 30,89% έναντι του 2008.
Η δαπάνη του 2010 για καύσιμα ανήλθε σε 13.577,6 εκατ. ευρώ έναντι 10.659,8 εκατ. ευρώ του 2009 και 16.409,0 εκατ. ευρώ του 2008.
Η αυξημένη δαπάνη καυσίμων το 2010 έναντι του 2009 (+12,74%) οφείλεται στην αύξηση της τιμής των υγρών καυσίμων.
Το Εμπορικό Ισοζύγιο παρουσίασε περαιτέρω μείωση του ελλείμματος και το 2010 ήταν 28.279,6 εκατ. ευρώ έναντι 30.767,3 εκατ. ευρώ και 44.048,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχων ελλειμμάτων των ετών 2009 και 2008.
Οι Εξαγωγές Αγαθών κατά το έτος 2010 παρουσίασαν σημαντική αύξηση έναντι του 2009 (+11,15%) και ανήλθαν σε 17.081,5 εκατ. ευρώ έναντι 15.318,0 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους.
Εξακολουθούν όμως να υστερούν έναντι των εξαγωγών του 2008 που ανήρχοντο σε 19.812,9 εκατ. ευρώ (-13,79%).
Οι Εισαγωγές Αγαθών ακολουθούν πτωτική πορεία, δείγμα του περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας.
Κατά το 2010 ήσαν 45.361,0 εκατ. ευρώ, έναντι 46.085,3 εκατ. ευρώ και 63.861,7 εκατ. ευρώ της αντιστοίχου περιόδου των ετών 2009 και 2008.
Οι Εισπράξεις από τον Τουρισμό συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία και το 2010 περιορίζονται σε 9.614,4 εκατ. ευρώ έναντι 10.400,3 εκατ. ευρώ και 11.635,9 εκατ. ευρώ κατά τα έτη 2009 και 2008.
Η μείωση του Τουριστικού Συναλλάγματος το 2010 περιορίστηκε κατά 7,56% και 17,38% έναντι των ετών 2009 και 2008.
Οι προοπτικές για τον τουρισμό για το 2011 εμφανίζονται αισιόδοξες, λόγω των γεγονότων και της αναταραχής που παρατηρείται σε ορισμένες μεσογειακές χώρες αλλά και διότι στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ παρουσιάζονται σημεία οικονομικής ανακάμψεως.
Οι Εισπράξεις από τις Μεταφορές, λόγω Ναυτιλίας, το 2010 παρουσιάζουν ανάκαμψη και ανέρχονται σε 15.418,4 εκατ. ευρώ έναντι 13.552,2 εκατ. ευρώ και 19.188,3 εκατ. ευρώ των ετών 2009 και 2008.
Το Συνάλλαγμα από μεταφορές το 2010 αυξήθηκε κατά 11,37% έναντι του 2009, ενώ υστερεί σημαντικά ακόμη έναντι του 2008 (-19,65%).
Ειδικότερα, το Ναυτιλιακό Συνάλλαγμα αυξήθηκε κατά το 2010 σε 14.013,1 εκατ. ευρώ έναντι 12.261,6 εκατ. ευρώ και 17.623,6 εκατ. ευρώ των ετών 2009 και 2008.
Η αύξηση του Ναυτιλιακού Συναλλάγματος το 2010 έναντι του 2009 ανήλθε κατά 14,3%, ενώ υστερεί κατά 20,49% έναντι των εισπράξεων του 2008.
Οι Μεταβιβάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω μη ενεργοποιήσεως ακόμη του ΕΣΠΑ παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα του 2009 και σημαντικά χαμηλότερα έναντι του 2008.
Συγκεκριμένα οι εισπράξεις από την Ε.Ε ανήλθαν το 2010 σε 3.188,5 εκατ. ευρώ έναντι 3.527,9 εκατ. ευρώ και 4.678,8 εκατ. ευρώ των ετών 2009 και 2008.
Οι αντίστοιχες μειώσεις ανέρχονται σε -9,63% και -31,86%.
Τα Μεταναστευτικά Εμβάσματα, λόγω διεθνούς κρίσεως εξακολουθούν την πτωτική τους πορεία.
Το 2010 περιορίζονται σε 1.465,8 εκατ. ευρώ έναντι 1.852,8 εκατ. ευρώ και 2.203,9 εκατ. ευρώ των αντίστοιχων ετών 2009 και 2008.
Η μείωση έναντι του 2009 είναι -20,89% και -33,50% έναντι του 2008.
Οι άμεσες Επενδύσεις Κατοίκων Εξωτερικού στην Ελλάδα ακολουθούν επίσης πτωτική πορεία και περιορίζονται το 2010 σε 1.651,9 εκατ. ευρώ , έναντι 1.753,8 εκατ. ευρώ του 2009 και 3.071,1 εκατ. ευρώ του 2008.
Οι Καταθέσεις και Repos Ελλήνων στο Εξωτερικό παρουσιάζουν μείωση κατά το 2010 και περιορίζονται σε 7.719,0 εκατ. ευρώ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Από την εξέλιξη των μεγεθών του Ισοζυγίου Πληρωμών κατά το 2010, διαπιστώνεται η κάμψη της Εθνικής μας Οικονομίας (-4,6%).
Η οικονομική δραστηριότητα περιορίζεται με δραματικές επιπτώσεις στην απασχόληση και στα εισοδήματα.
Ορισμένοι παραγωγικοί κλάδοι της οικονομίας πλήττονται ιδιαίτερα, όπως η οικοδομική δραστηριότητα και ο τουρισμός.
Ο περιορισμός των πιστώσεων έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα ρευστότητος στις επιχειρήσεις, ενώ η άρνηση της Κυβερνήσεως για συμψηφισμό του πιστωτικού υπολοίπου του ΦΠΑ και της επιστροφής φόρων, με οφειλές των επιχειρήσεων προς τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, έχει προκαλέσει έμφραγμα στις επιχειρήσεις.
Ο περιορισμός των Δημοσίων Επενδύσεων και η μη ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ δεν δημιουργούν προσδοκίες για βελτίωση της καταστάσεως κατά το δεύτερο ήμισυ του 2011.
Σχετική αισιοδοξία δημιουργεί η σταθερή βελτίωση των εξαγωγών και της ποντοπόρου Ναυτιλίας, όπως επίσης και οι προοπτικές του 2011 για τον Τουρισμό.
Την Ελληνική Οικονομία και ειδικότερα το επενδυτικό κλίμα αλλά και την ψυχολογία των Ελλήνων, έντονα βαρύνει το θέμα του Δημοσίου Χρέους και τα πρόσθετα μέτρα που προφανώς θα ληφθούν για την αντιμετώπιση του.
Το κλίμα επιβαρύνεται επίσης από την ανικανότητα της Κυβερνήσεως για συντονισμό των προσπαθειών της.
Το σύνολο του πολιτικού προσωπικού της Κυβερνήσεως, δεν συμμερίζεται το “Μνημόνιο” και ειδικότερα τις συνεχείς τροποποιήσεις του επί το δυσμενέστερον.
Είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσουν οι διαρθρωτικές αλλαγές, ιδίως στον τομέα των ΔΕΚΟ και στην απελευθέρωση των επαγγελμάτων.
Επ' αυτού πρέπει να υπάρξει συναίνεση των πολιτικών κομμάτων, εξαιρουμένης της παραδοσιακής αριστεράς, η οποία προσδοκά της αναγέννησή της από την καταστροφή και την εξαθλίωση της Ελληνικής Κοινωνίας.
ΑΠΟ-theseanation.gr
Από τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος διαφαίνεται η συνεχής κάμψη της Εθνικής μας Οικονομίας.
Τα μεγέθη του ισοζυγίου Εξωτερικών Συναλλαγών της Χώρας ακολουθούν πτωτική πορεία με μοναδικές εξαιρέσεις τις εισπράξεις από τη Ναυτιλία και τις Εξαγωγές, οι οποίες κατά το 2010 παρουσιάζουν σημαντική ανάκαμψη έναντι των αντίστοιχων μεγεθών του 2009.
Το Ισοζύγιο των Τρεχουσών Συναλλαγών, που αποτελεί το αλγεβρικό άθροισμα του Εμπορικού Ισοζυγίου, του Ισοζυγίου Υπηρεσιών, του Ισοζυγίου Εισοδημάτων και του Ισοζυγίου Τρεχουσών Μεταβιβάσεων, εμφανίζει συνεχή πτωτική πορεία.
Το έλλειμμα του Ισοζυγίου των Τρεχουσών Συναλλαγών στο τέλος του 2010 μειώθηκε σε 24.047,3 εκατ. ευρώ έναντι 25.818,7 εκατ. ευρώ και 34.797,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχων ελλειμμάτων των ετών 2009 και 2008.
Η μείωση αυτή του ελλείμματος δε οφείλεται στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Οικονομίας, αλλά δυστυχώς στη συρρίκνωσή της.
Το έλλειμμα του 2010 μειώθηκε έναντι του ελλείμματος του 2009 κατά 8,31% και 30,89% έναντι του 2008.
Η δαπάνη του 2010 για καύσιμα ανήλθε σε 13.577,6 εκατ. ευρώ έναντι 10.659,8 εκατ. ευρώ του 2009 και 16.409,0 εκατ. ευρώ του 2008.
Η αυξημένη δαπάνη καυσίμων το 2010 έναντι του 2009 (+12,74%) οφείλεται στην αύξηση της τιμής των υγρών καυσίμων.
Το Εμπορικό Ισοζύγιο παρουσίασε περαιτέρω μείωση του ελλείμματος και το 2010 ήταν 28.279,6 εκατ. ευρώ έναντι 30.767,3 εκατ. ευρώ και 44.048,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχων ελλειμμάτων των ετών 2009 και 2008.
Οι Εξαγωγές Αγαθών κατά το έτος 2010 παρουσίασαν σημαντική αύξηση έναντι του 2009 (+11,15%) και ανήλθαν σε 17.081,5 εκατ. ευρώ έναντι 15.318,0 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους.
Εξακολουθούν όμως να υστερούν έναντι των εξαγωγών του 2008 που ανήρχοντο σε 19.812,9 εκατ. ευρώ (-13,79%).
Οι Εισαγωγές Αγαθών ακολουθούν πτωτική πορεία, δείγμα του περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας.
Κατά το 2010 ήσαν 45.361,0 εκατ. ευρώ, έναντι 46.085,3 εκατ. ευρώ και 63.861,7 εκατ. ευρώ της αντιστοίχου περιόδου των ετών 2009 και 2008.
Οι Εισπράξεις από τον Τουρισμό συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία και το 2010 περιορίζονται σε 9.614,4 εκατ. ευρώ έναντι 10.400,3 εκατ. ευρώ και 11.635,9 εκατ. ευρώ κατά τα έτη 2009 και 2008.
Η μείωση του Τουριστικού Συναλλάγματος το 2010 περιορίστηκε κατά 7,56% και 17,38% έναντι των ετών 2009 και 2008.
Οι προοπτικές για τον τουρισμό για το 2011 εμφανίζονται αισιόδοξες, λόγω των γεγονότων και της αναταραχής που παρατηρείται σε ορισμένες μεσογειακές χώρες αλλά και διότι στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ παρουσιάζονται σημεία οικονομικής ανακάμψεως.
Οι Εισπράξεις από τις Μεταφορές, λόγω Ναυτιλίας, το 2010 παρουσιάζουν ανάκαμψη και ανέρχονται σε 15.418,4 εκατ. ευρώ έναντι 13.552,2 εκατ. ευρώ και 19.188,3 εκατ. ευρώ των ετών 2009 και 2008.
Το Συνάλλαγμα από μεταφορές το 2010 αυξήθηκε κατά 11,37% έναντι του 2009, ενώ υστερεί σημαντικά ακόμη έναντι του 2008 (-19,65%).
Ειδικότερα, το Ναυτιλιακό Συνάλλαγμα αυξήθηκε κατά το 2010 σε 14.013,1 εκατ. ευρώ έναντι 12.261,6 εκατ. ευρώ και 17.623,6 εκατ. ευρώ των ετών 2009 και 2008.
Η αύξηση του Ναυτιλιακού Συναλλάγματος το 2010 έναντι του 2009 ανήλθε κατά 14,3%, ενώ υστερεί κατά 20,49% έναντι των εισπράξεων του 2008.
Οι Μεταβιβάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω μη ενεργοποιήσεως ακόμη του ΕΣΠΑ παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα του 2009 και σημαντικά χαμηλότερα έναντι του 2008.
Συγκεκριμένα οι εισπράξεις από την Ε.Ε ανήλθαν το 2010 σε 3.188,5 εκατ. ευρώ έναντι 3.527,9 εκατ. ευρώ και 4.678,8 εκατ. ευρώ των ετών 2009 και 2008.
Οι αντίστοιχες μειώσεις ανέρχονται σε -9,63% και -31,86%.
Τα Μεταναστευτικά Εμβάσματα, λόγω διεθνούς κρίσεως εξακολουθούν την πτωτική τους πορεία.
Το 2010 περιορίζονται σε 1.465,8 εκατ. ευρώ έναντι 1.852,8 εκατ. ευρώ και 2.203,9 εκατ. ευρώ των αντίστοιχων ετών 2009 και 2008.
Η μείωση έναντι του 2009 είναι -20,89% και -33,50% έναντι του 2008.
Οι άμεσες Επενδύσεις Κατοίκων Εξωτερικού στην Ελλάδα ακολουθούν επίσης πτωτική πορεία και περιορίζονται το 2010 σε 1.651,9 εκατ. ευρώ , έναντι 1.753,8 εκατ. ευρώ του 2009 και 3.071,1 εκατ. ευρώ του 2008.
Οι Καταθέσεις και Repos Ελλήνων στο Εξωτερικό παρουσιάζουν μείωση κατά το 2010 και περιορίζονται σε 7.719,0 εκατ. ευρώ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Από την εξέλιξη των μεγεθών του Ισοζυγίου Πληρωμών κατά το 2010, διαπιστώνεται η κάμψη της Εθνικής μας Οικονομίας (-4,6%).
Η οικονομική δραστηριότητα περιορίζεται με δραματικές επιπτώσεις στην απασχόληση και στα εισοδήματα.
Ορισμένοι παραγωγικοί κλάδοι της οικονομίας πλήττονται ιδιαίτερα, όπως η οικοδομική δραστηριότητα και ο τουρισμός.
Ο περιορισμός των πιστώσεων έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα ρευστότητος στις επιχειρήσεις, ενώ η άρνηση της Κυβερνήσεως για συμψηφισμό του πιστωτικού υπολοίπου του ΦΠΑ και της επιστροφής φόρων, με οφειλές των επιχειρήσεων προς τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, έχει προκαλέσει έμφραγμα στις επιχειρήσεις.
Ο περιορισμός των Δημοσίων Επενδύσεων και η μη ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ δεν δημιουργούν προσδοκίες για βελτίωση της καταστάσεως κατά το δεύτερο ήμισυ του 2011.
Σχετική αισιοδοξία δημιουργεί η σταθερή βελτίωση των εξαγωγών και της ποντοπόρου Ναυτιλίας, όπως επίσης και οι προοπτικές του 2011 για τον Τουρισμό.
Την Ελληνική Οικονομία και ειδικότερα το επενδυτικό κλίμα αλλά και την ψυχολογία των Ελλήνων, έντονα βαρύνει το θέμα του Δημοσίου Χρέους και τα πρόσθετα μέτρα που προφανώς θα ληφθούν για την αντιμετώπιση του.
Το κλίμα επιβαρύνεται επίσης από την ανικανότητα της Κυβερνήσεως για συντονισμό των προσπαθειών της.
Το σύνολο του πολιτικού προσωπικού της Κυβερνήσεως, δεν συμμερίζεται το “Μνημόνιο” και ειδικότερα τις συνεχείς τροποποιήσεις του επί το δυσμενέστερον.
Είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσουν οι διαρθρωτικές αλλαγές, ιδίως στον τομέα των ΔΕΚΟ και στην απελευθέρωση των επαγγελμάτων.
Επ' αυτού πρέπει να υπάρξει συναίνεση των πολιτικών κομμάτων, εξαιρουμένης της παραδοσιακής αριστεράς, η οποία προσδοκά της αναγέννησή της από την καταστροφή και την εξαθλίωση της Ελληνικής Κοινωνίας.
ΑΠΟ-theseanation.gr