Ελληνες εφοπλιστές στα δίχτυα των πειρατών

- Την τελευταία διετία έχουν πληρώσει στους Σομαλούς λύτρα 30 δισ. $ 
Την εποχή των πειρατών της Καραϊβικής και των κουρσάρων στη Μεσόγειο αναβιώνουν οι σύγχρονοι Σομαλοί πειρατές που έχουν καταστήσει τον Κόλπο του Αντεν στον Ινδικό Ωκεανό, την πιο επικίνδυνη ζώνη του πλανήτη.
Τους γενειοφόρους πειρατές του 17ου αιώνα, οι οποίοι είχαν στο στόχαστρό τους πλοία φορτωμένα με χρυσό και εμπορεύματα, αντικατέστησαν στη σύγχρονη εποχή οι Σομαλοί, στήνοντας το πειρατικό τους ορμητήριο στον Κόλπο του Αντεν.

Για πολλές ναυτιλιακές εταιρείες η πειρατεία στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας έχει πλέον εξελιχθεί σε μεγαλύτερο πρόβλημα και από τη διεθνή οικονομική κρίση που πλήττει τη ναυτιλία.

Οι Σομαλοί πειρατές πριν από περίπου τρία χρόνια άρχισαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στον Κόλπο του Αντεν, μια θαλάσσια περιοχή, από την οποία περνούν περισσότερα από 22.000 πλοία ετησίως. Στο διάστημα που ακολούθησε η περιοχή μετετράπη σε άντρο πειρατών και ανέβηκε πρώτη στη λίστα του Διεθνούς Γραφείου Ναυσιπλοΐας για τις πειρατικές επιθέσεις.

25μελές πλήρωμα
Σύμφωνα με εκθέσεις ναυτιλιακών οργανισμών, φαίνεται ότι την τελευταία διετία έχουν καταβληθεί για την απελευθέρωση εμπορικών πλοίων λύτρα της τάξης των 150 εκατ. δολαρίων. Το ίδιο διάστημα περισσότερα από 15 πλοία ελληνικών συμφερόντων έπεσαν στα χέρια πειρατών, για τα οποία οι Ελληνες πλοιοκτήτες φέρονται να πλήρωσαν πάνω από 30 εκατ. δολάρια. Τελευταίο κρούσμα η προ ημερών απαγωγή του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου «Irene S.L.», της εταιρείας Enesel του Αντώνη Λεμού υιού του Νίκου Σπύρου Λεμού. Το πλοίο έχει 25μελές πλήρωμα, εκ των οποίων επτά είναι Ελληνες.

Το τάνκερ είχε αποπλεύσει φορτωμένο με 266.000 τόνους crude oil, από το Μίνα Αλ Αχμάντι του Περσικού Κόλπου, με προορισμό τον Κόλπο του Μεξικού. Η αξία του φορτίου φτάνει τα 200 εκατ. δολάρια.

Στην λίστα των ελληνικών θυμάτων πειρατείας περιλαμβάνονται τα εμπορικά πλοία συμφερόντων εφοπλιστών όπως ο Γιάννης Αγγελικούσης, η Αγγελική Φράγκου, ο Αριστείδης Πίττας κ.ά.

Το 2010 οι πειρατικές επιθέσεις εναντίον πλοίων ήταν περισσότερες σε σχέση με τα τελευταία επτά χρόνια και ο αριθμός των ομήρων που συνέλαβαν οι πειρατές έφτασε σε ύψη-ρεκόρ την ίδια χρονιά. Σύμφωνα με το Διεθνές Γραφείο Ναυσιπλοΐας, 445 πειρατικές επιθέσεις καταγράφηκαν το 2010, αυξημένες κατά 10% σε σχέση με το 2009. Πειρατές κατέλαβαν 53 πλοία και συνέλαβαν ομήρους 1.181 ναύτες.

Τα 49 από τα συνολικά 53 πλοία που κατελήφθησαν από τους πειρατές δέχθηκαν τις επιθέσεις στα ανοικτά της Σομαλίας, ενώ από τους συνολικά 1.181 ομήρους, οι 1.016, δηλαδή ποσοστό 92%, συνελήφθησαν κατά τις επιθέσεις στην περιοχή αυτή.

Το... τιμολόγιο
1 με 2 εκατ. $ το μέσο χαράτσι για κάθε πλοίο

Περίπου 1-2 εκατ. δολάρια κοστολογείται κατά μέσο όρο η απελευθέρωση κάθε πλοίου, βάσει στοιχείων που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα. Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις που έχουν καταβληθεί πολύ μεγαλύτερα ποσά. Χαρακτηριστική η περίπτωση του «Maran Centau rus», του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, για την απελευθέρωση του οποίου οι πειρατές είχαν πάρει λύτρα που ξεπερνούσαν τα 5,5 εκατ. δολάρια.

«Η πειρατική κρίση στον Κόλπο του Αντεν, κατά μήκος των ακτών της Σομαλίας, και τώρα πλέον στην ευρύτερη περιοχή Ωκεανού, έχει ξεφύγει εκτός ελέγχου», υπογραμμίζουν σε επιστολή που εστάλη στις κυβερνήσεις οι διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί που εκπροσωπούν άνω του 90% του εμπορικού στόλου.

Εκπέμπουν SOS
«Στην παρούσα στιγμή, άνω των 30 πλοίων και 700 ναυτικών κρατούνται όμηροι προς καταβολή λύτρων από Σομαλούς πειρατές, ενώ τα πλοία υφίστανται επιθέσεις επί καθημερινής βάσης».

Στην επιστολή, την οποία υπογράφουν οι Ρόμπερτ Λόρεντζ Μέγιερ, πρόεδρος - BIMCO, Σπύρος Μ. Πολέμης, πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου, Νικόλαος Παπαδάκης, πρόεδρος - Ιntercargo και Γκράχαμ Ουέ στγκαρθ, πρόεδρος - Inter tanko, υπογραμμίζεται ότι εάν δεν αναληφθεί η αναγκαία δράση από τη διεθνή κοινότητα, η ναυτιλιακή κοινότητα θα εξετάσει όλες τις δυνατές λύσεις, συμπεριλαμβανομένων των εναλλακτικών οδών -με πολύ δραματικά αποτελέσματα επί της παγκόσμιας οικονομίας και του παγκοσμίου εμπορίου- καθώς και της παράδοσης πετρελαίου.

445 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία κατα γράφηκαν πέρυσι, 10% περισσότερες από το 2009

150 εκ. $ εισεπραξαν οι Σομαλοί κουρσάροι, σύμφωνα με εκθέσεις ναυτιλιακών οργανισμών.

30 πλοία και 700 ναυτικοί κρατούνται σήμερα όμηροι από τους πειρατές


ΑΠΟ-marinews.gr/
ΠΗΓΗ: ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

nanos@pegasus.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.