Με την ένδειξη «εξαιρετικά επείγον» είναι τοποθετημένος ο φάκελος «Ελληνικός Νηογνώμονας» επάνω στο γραφείο του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας Γιάννη Διαμαντίδη. Ο υπουργός με την επιστροφή του από το Μαϊάμι και στην μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας στις ΗΠΑ όπου μετέβη προκειμένου να πείσει τους κολοσσούς της παγκόσμιας κρουαζιέρας να «επενδύσουν» και να αναδείξουν τα ελληνικά νησιά στον νούμερο ένα προορισμό, θα ασχοληθεί με το άλλο καυτό θέμα του θαλάσσιου τουρισμού, τα τουριστικά σκάφη αλλά και τον Ελληνικό Νηογνώμονα στην κλάση του οποίου βρίσκεται η μεγάλη πλειοψηφία των επαγγελματικών σκαφών στη χώρα.
Ο κ. Διαμαντίδης αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή, σχέδιο νόμου που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, έναντι των γειτονικών κρατών, (Κροατία, Τουρκία). Οι δύο χώρες τα τελευταία χρόνια εκμεταλλεύτηκαν την απουσία συγκεκριμένου αναπτυξιακού πλάνου στη χώρα μας και έχουν τραβήξει σαν μαγνήτης μεγάλο αριθμό VIP τουριστών.
Παράλληλα με το σχέδιο νόμου όμως σχεδιάζει να ανοίξει και τον φάκελο του ελληνικού νηογνώμονα, αφού και για λόγους πρεστίζ, δεν δύναται η μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο να μην έχει Νηογνώμονα, αλλά και για πρακτικούς λόγους, την σωστή, δηλαδή, και συνάμα οικονομική λειτουργία των τουριστικών σκαφών.
Ο Ελληνικός Νηογνώμονας μετά το «κόψιμό» του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καταβάλει μεγάλη προσπάθεια ώστε να επανέλθει και να αναγνωριστεί μόνιμα από την Ε.Ε.
Ήδη έχουν γίνει δύο πολύ σημαντικά βήματα. Καταρχήν στην διοίκηση του ελληνικού νηογνώμονα συμβάλει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Το «πηδάλιο¨ κρατάει γερά ο νέος διευθύνοντας σύμβουλος Γιώργος Βερνίκος, ο οποίος μεταξύ άλλων συνεπικουρείται από τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργο Γράτσο αλλά και τον αντιπρόεδρο του ομίλου Τσάκου Βασίλη Παπαγεωργίου.
Το δεύτερο βήμα που ολοκληρώθηκε με επιτυχία αφορούσε την συνεργασία του νηογνώμονα με έναν ξένο καταξιωμένο νηογνώμονα. Αυτός ήταν ο Lloyd’s Register ,και οι δύο πλευρές συνεργάζονται ώστε ο Ε.Ν. να προετοιμαστεί σωστά για να περάσει τις ¨εξετάσεις» τις Ε.Ε. Σε αυτή τη φάση ο Ελληνικός Νηογνώμονας εστιάζει στα πλοία που πραγματοποιούν ταξίδια εντός Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένων και των 4.000 περίπου σκαφών αναψυχής, τα οποία έχει στην κλάση του. Όμως κινδυνεύει να τα χάσει, και μαζί και την τελευταία ευκαιρία να αναγνωριστεί επιτέλους από τις Βρυξέλες. Και αυτό γιατί το ελληνικό κράτος δεν του επιτρέπει προς στιγμήν τουλάχιστον να ανανεώσει την πιστοποίηση προς τα πλοία (ελληνικής νομοθεσίας) που έχει στην κλάση του, παρά το γεγονός ότι από την Ευρώπη έχει πάρει το ¨πράσινο φως» για την συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων.
Οι προσπάθειες
Για τις προσπάθειες που καταβάλει ο Ε.Ν. ο διευθύνοντας σύμβουλος Γιώργος Βερνίκος δηλώνει: «ο Ελληνικός Νηογνώμονας προχώρησε στη συγκρότηση Διοικητικού Συμβουλίου, που αντανακλά τη σταθερή βούληση να πετύχει τους στόχους του και πιστεύω ότι τώρα τίθενται γερές βάσεις ώστε ν’ ανταποκριθεί στις υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτές καθορίζονται με την απόφαση 391 του Απριλίου 2009», ενώ προσθέτει: «Έχουμε μπροστά μας μία δύσκολη περίοδο προσαρμογής. Η τελική επιτυχία εξαρτάται κυρίως από μας τους ίδιους, τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους του Ε.Ν. αλλά και τη συνειδητοποίηση και υποστήριξη για την προσπάθεια που καταβάλουμε από την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και την πολιτική βούληση του αρμοδίου Υπουργείου. Σε τελική ανάλυση η επιτυχία του αφορά την ελληνική ναυτιλιακή υποδομή, αφορά όλους όσους ενδιαφέρονται να υπάρχει ένας ισχυρός Ελληνικός Νηογνώμονας».
Στο ίδιο μήκος κύματος εκπέμπει και ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλιάτος. «Ο Ελληνικός Νηογνώμονας πρέπει να κρατηθεί με νύχια και με δόντια καθώς από τη λειτουργία του ή μη κρίνεται το μέλλον 4.000 ελληνικών τουριστικών σκαφών».
Η τελευταία ευκαιρία
Το μήνυμα που στέλνει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα προς την κυβέρνηση είναι ότι ο νηογνώμονας αλλάζει, καθώς και ότι αν δεν αλλάξει στάση η κυβέρνηση άμεσα απλά θα σταματήσει να υπάρχει. «Αν δεν ληφθεί άμεσα πολιτική πρωτοβουλία ώστε ο Ελληνικός Νηογνώμονας, που υπηρετεί την ελληνική ναυτιλία από το 1919, να έχει τη δυνατότητα να επιθεωρεί τα πλοία εθνικής νομοθεσίας και να τα πιστοποιεί, αυτός θα αναγκαστεί να διακόψει τη λειτουργία του. Θα είναι παγκόσμια πρωτοτυπία και ενδεικτικό των πολλαπλών αγκυλώσεων και αδυναμιών μας, η χώρα με τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο ν’ αδυνατεί να στηρίξει το δικό της Νηογνώμονα», τόνισε η διοίκηση στον ΥΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη στην τελευταία τους συνάντηση.
Συγκεκριμένα τονίστηκε ότι από την πλευρά του Νηογνώμονα έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να προσαρμοστεί στις αυξημένες ποιοτικές απαιτήσεις της οδηγίας 391/2009 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία εξεδόθη τον Απρίλιο του 2009, περιλαμβανομένης και σχετικής συνεργασίας με τους Lloyd’s Register, προκειμένου να υπάρχει η πλήρη εναρμόνιση με τη σχετική οδηγία. Οι σχετικές διαδικασίες όμως, για να ολοκληρωθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα, απαιτούν αντίστοιχη πολιτική βούληση και την υποστήριξη των αρμοδίων Υπηρεσιών των εμπλεκόμενων Υπουργείων.
Είναι βέβαιο ότι σε περίπτωση που δεν υπάρξει πολιτική βούληση η λειτουργία του θα διακοπεί, με αποτέλεσμα κερδισμένοι να βρεθούν ξένοι νηογνώμονες, και χαμένοι το πρεστίζ της ελληνικής ναυτιλίας και ο θαλάσσιος τουρισμός αφού το κόστος θα αυξηθεί κατακόρυφα.
ΑΠΟ-marinews.gr
Ο κ. Διαμαντίδης αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή, σχέδιο νόμου που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, έναντι των γειτονικών κρατών, (Κροατία, Τουρκία). Οι δύο χώρες τα τελευταία χρόνια εκμεταλλεύτηκαν την απουσία συγκεκριμένου αναπτυξιακού πλάνου στη χώρα μας και έχουν τραβήξει σαν μαγνήτης μεγάλο αριθμό VIP τουριστών.
Παράλληλα με το σχέδιο νόμου όμως σχεδιάζει να ανοίξει και τον φάκελο του ελληνικού νηογνώμονα, αφού και για λόγους πρεστίζ, δεν δύναται η μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο να μην έχει Νηογνώμονα, αλλά και για πρακτικούς λόγους, την σωστή, δηλαδή, και συνάμα οικονομική λειτουργία των τουριστικών σκαφών.
Ο Ελληνικός Νηογνώμονας μετά το «κόψιμό» του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καταβάλει μεγάλη προσπάθεια ώστε να επανέλθει και να αναγνωριστεί μόνιμα από την Ε.Ε.
Ήδη έχουν γίνει δύο πολύ σημαντικά βήματα. Καταρχήν στην διοίκηση του ελληνικού νηογνώμονα συμβάλει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Το «πηδάλιο¨ κρατάει γερά ο νέος διευθύνοντας σύμβουλος Γιώργος Βερνίκος, ο οποίος μεταξύ άλλων συνεπικουρείται από τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργο Γράτσο αλλά και τον αντιπρόεδρο του ομίλου Τσάκου Βασίλη Παπαγεωργίου.
Το δεύτερο βήμα που ολοκληρώθηκε με επιτυχία αφορούσε την συνεργασία του νηογνώμονα με έναν ξένο καταξιωμένο νηογνώμονα. Αυτός ήταν ο Lloyd’s Register ,και οι δύο πλευρές συνεργάζονται ώστε ο Ε.Ν. να προετοιμαστεί σωστά για να περάσει τις ¨εξετάσεις» τις Ε.Ε. Σε αυτή τη φάση ο Ελληνικός Νηογνώμονας εστιάζει στα πλοία που πραγματοποιούν ταξίδια εντός Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένων και των 4.000 περίπου σκαφών αναψυχής, τα οποία έχει στην κλάση του. Όμως κινδυνεύει να τα χάσει, και μαζί και την τελευταία ευκαιρία να αναγνωριστεί επιτέλους από τις Βρυξέλες. Και αυτό γιατί το ελληνικό κράτος δεν του επιτρέπει προς στιγμήν τουλάχιστον να ανανεώσει την πιστοποίηση προς τα πλοία (ελληνικής νομοθεσίας) που έχει στην κλάση του, παρά το γεγονός ότι από την Ευρώπη έχει πάρει το ¨πράσινο φως» για την συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων.
Οι προσπάθειες
Για τις προσπάθειες που καταβάλει ο Ε.Ν. ο διευθύνοντας σύμβουλος Γιώργος Βερνίκος δηλώνει: «ο Ελληνικός Νηογνώμονας προχώρησε στη συγκρότηση Διοικητικού Συμβουλίου, που αντανακλά τη σταθερή βούληση να πετύχει τους στόχους του και πιστεύω ότι τώρα τίθενται γερές βάσεις ώστε ν’ ανταποκριθεί στις υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτές καθορίζονται με την απόφαση 391 του Απριλίου 2009», ενώ προσθέτει: «Έχουμε μπροστά μας μία δύσκολη περίοδο προσαρμογής. Η τελική επιτυχία εξαρτάται κυρίως από μας τους ίδιους, τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους του Ε.Ν. αλλά και τη συνειδητοποίηση και υποστήριξη για την προσπάθεια που καταβάλουμε από την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και την πολιτική βούληση του αρμοδίου Υπουργείου. Σε τελική ανάλυση η επιτυχία του αφορά την ελληνική ναυτιλιακή υποδομή, αφορά όλους όσους ενδιαφέρονται να υπάρχει ένας ισχυρός Ελληνικός Νηογνώμονας».
Στο ίδιο μήκος κύματος εκπέμπει και ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλιάτος. «Ο Ελληνικός Νηογνώμονας πρέπει να κρατηθεί με νύχια και με δόντια καθώς από τη λειτουργία του ή μη κρίνεται το μέλλον 4.000 ελληνικών τουριστικών σκαφών».
Η τελευταία ευκαιρία
Το μήνυμα που στέλνει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα προς την κυβέρνηση είναι ότι ο νηογνώμονας αλλάζει, καθώς και ότι αν δεν αλλάξει στάση η κυβέρνηση άμεσα απλά θα σταματήσει να υπάρχει. «Αν δεν ληφθεί άμεσα πολιτική πρωτοβουλία ώστε ο Ελληνικός Νηογνώμονας, που υπηρετεί την ελληνική ναυτιλία από το 1919, να έχει τη δυνατότητα να επιθεωρεί τα πλοία εθνικής νομοθεσίας και να τα πιστοποιεί, αυτός θα αναγκαστεί να διακόψει τη λειτουργία του. Θα είναι παγκόσμια πρωτοτυπία και ενδεικτικό των πολλαπλών αγκυλώσεων και αδυναμιών μας, η χώρα με τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο ν’ αδυνατεί να στηρίξει το δικό της Νηογνώμονα», τόνισε η διοίκηση στον ΥΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη στην τελευταία τους συνάντηση.
Συγκεκριμένα τονίστηκε ότι από την πλευρά του Νηογνώμονα έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να προσαρμοστεί στις αυξημένες ποιοτικές απαιτήσεις της οδηγίας 391/2009 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία εξεδόθη τον Απρίλιο του 2009, περιλαμβανομένης και σχετικής συνεργασίας με τους Lloyd’s Register, προκειμένου να υπάρχει η πλήρη εναρμόνιση με τη σχετική οδηγία. Οι σχετικές διαδικασίες όμως, για να ολοκληρωθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα, απαιτούν αντίστοιχη πολιτική βούληση και την υποστήριξη των αρμοδίων Υπηρεσιών των εμπλεκόμενων Υπουργείων.
Είναι βέβαιο ότι σε περίπτωση που δεν υπάρξει πολιτική βούληση η λειτουργία του θα διακοπεί, με αποτέλεσμα κερδισμένοι να βρεθούν ξένοι νηογνώμονες, και χαμένοι το πρεστίζ της ελληνικής ναυτιλίας και ο θαλάσσιος τουρισμός αφού το κόστος θα αυξηθεί κατακόρυφα.
ΑΠΟ-marinews.gr