Προβληματισμένα για την πορεία της ακτοπλοϊκής αγοράς τους επόμενους μήνες, και κυρίως τους καλοκαιρινούς, εμφανίζονται τα στελέχη των εταιρειών, καθώς οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία και η οικονομική κρίση έχει μειώσει τη διακίνηση επιβατών, αλλά και οχημάτων, σε ποσοστό που αγγίζει το 7% σε ορισμένους προορισμούς. Οι σχεδιασμοί των εταιρειών για τους επόμενους μήνες πραγματοποιούνται λαμβάνοντας υπ' όψιν τους τρία «αγκάθια» που το καθένα χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.
Τρία «αγκάθια»
Το πρώτο έχει σχέση με το κόστος των καυσίμων που πλέον ξεπερνάει το 60% του συνολικού λειτουργικού κόστους του πλοίου. Σύμφωνα με στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, ο τόνος καύσιμου για τα πλοία της ακτοπλοΐας τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους άγγιξε τα 520 ευρώ, ενώ το 2010 βρισκόταν στα 310 ευρώ. «Οταν για να πάει ένα πλοίο από τον Πειραιά στην Κρήτη θέλει από 100 έως και 130 τόνους καύσιμα, ανάλογα την ταχύτητά του, καταλαβαίνετε πόσο έχει ανέβει το κόστος, τη στιγμή που η κίνηση είναι μειωμένη» αναφέρθηκε στην «Κ».
Το δεύτερο «αγκάθι» σχετίζεται με τη διακίνηση επιβατών και οχημάτων. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.), το 2010 η κίνηση επιβατών στην ακτοπλοΐα μειώθηκε κατά 3,3% σε σχέση με το 2009, ενώ εκτιμάται από ακτοπλοϊκούς κύκλους ότι το 2011 η κίνηση θα μειωθεί έως και 10% σε σχέση με το 2010. Ειδικότερα, το 2010 διακινήθηκαν από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου 7.233.328 επιβάτες έναντι 7.478.729 επιβατών που διακινήθηκαν το 2009. Επίσης, το 2010 μειώθηκε και η διακίνηση οχημάτων (Ι.Χ. και φορτηγών) περίπου κατά 5% σε σχέση με το 2009.
Το τρίτο «αγκάθι» έχει να κάνει με τις «άγονες» γραμμές και το ύψος των επιδοτήσεων προς τις εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας. Αν και το συνολικό ύψος των επιδοτήσεων για το 2011 αυξήθηκε από τα 91,2 εκατ. ευρώ, που είχε αρχικώς προϋπολογισθεί, στα 99 εκατ. ευρώ, εν τούτοις οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι τα ποσά είναι χαμηλά και δεν καλύπτουν το κόστος των πλοίων. Επιπλέον θέτουν και θέμα με τον χρόνο που εισπράττουν τα χρήματα των επιδοτήσεων, τα οποία καθυστερούν από 6-8 μήνες, με αποτέλεσμα οι μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες, που ζουν από τις επιδοτήσεις, να βρίσκονται πλέον στην «κόκκινη» ζώνη.
Λύσεις ανάγκης
Αν και η κρίση στη Λιβύη έβαλε στα ταμεία αρκετών ακτοπλοϊκών εταιρειών συνολικά περί τα 20 εκατ. ευρώ, φαίνεται ότι δεν επαρκούν για να καλυφθούν οι τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Και τούτο διότι οι ζημίες για το 2010 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ οι δανειακές υποχρεώσεις τους παραμένουν υψηλές και οι τράπεζες πιέζουν για να εξασφαλίσουν τα χρήματά τους. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τον υψηλότερο δανεισμό εμφανίζει ο όμιλος Attica, ύψους 341,801 εκατ. ευρώ, με την κεφαλαιοποίησή του στο Χ.Α. να διαμορφώνεται στα 102,3 εκατ. ευρώ. Τον όμιλο, που έχει τις εταιρείες Blue Star ferries και Super Fast Ferries, ελέγχει η MIG. Ακολουθεί η ΑΝΕΚ, με δάνεια 283,348 εκατ. ευρώ και κεφαλαιοποίηση 35,8 εκατ. Οι Μινωικές Γραμμές έχουν δανειακές υποχρεώσεις ύψους 275,2 εκατ. ευρώ με την αποτίμησή τους στα 186,5 εκατ. ευρώ και έναν ισχυρό μέτοχο (τον Ιταλό Εμ. Γκριμάλντι). Υψηλό δανεισμό ύψους 173.809 εκατ. εμφανίζει και η ΝΕΛ με κεφαλαιοποίηση 3,69 εκατ. ευρώ!
Τα στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών, κατά πληροφορίες, σχεδιάζουν τη λήψη άμεσων μέτρων, τα οποία θα «ρίξουν» το λειτουργικό κόστος τους ή θα φέρουν επιπλέον ρευστό στα ταμεία τους. Κατά πληροφορίες, ήδη έχει μπει «πωλητήριο» σε οκτώ πλοία: «Νήσος Χίος», «Αριάδνη», «High speed 1», «Φαίδρα», «Σούπερ Φέρι», «Αχαιός», «Αριστόβουλος» και «Φλάινγκ Ντόλφιν Ερμής». Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο αναδιάρθρωσης του στόλου των εταιρειών, ενώ δεν αποκλείεται, εφόσον κριθεί αναγκαίο, να υπάρξουν συγχωνεύσεις δρομολογίων ή ακόμη και να καταργηθούν ορισμένα εξ αυτών.
Επίσης, οι εταιρείες φαίνεται ότι θα προσφύγουν στη λύση να αυξήσουν τους ναύλους, από τον Μάιο, προκειμένου να καλυφθούν τα υψηλά λειτουργικά κόστη τους. Ηδη, ο όμιλος Attica έχει ανακοινώσει αύξηση του ναύλου της οικονομικής θέσης κατά 8%, ενώ οι τιμές στις υπόλοιπες θέσεις όπως και στις καμπίνες και στα οχήματα παραμένουν ως έχουν. Σε αυξήσεις ναύλων, της τάξης του 5%-8%, αναμένεται να προχωρήσουν έως τις αρχές Μαΐου και οι υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες. «Εάν οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά, τότε ίσως χρειασθεί να προχωρήσουμε και σε μείωση των ταχυτήτων των πλοίων μας για μεγαλύτερη οικονομία» αναφέρθηκε στην «Κ» από κύκλους της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ).
Κύκλοι της ακτοπλοΐας υποστήριξαν ότι θα μπορούσαν να αποφευχθούν οι αυξήσεις στα ναύλα εάν η Πολιτεία καταργούσε τα μη ανταποδοτικά Τέλη που εντάσσονται στον ναύλο και τον επιβαρύνουν κατά μέσο όρο γύρω στο 35%. «Τα συγκεκριμένα Τέλη όχι μόνο δεν αξιοποιούνται για την ακτοπλοΐα, αλλά επιβαρύνουν και το κόστος μεταφοράς των κατοίκων των νησιών» αναφέρθηκε στην «Κ».
ΑΠΟ-marinews.gr
Του Νίκου Mπαρδούνια
για την Καθημερινή
Αναδημοσίευση
Τρία «αγκάθια»
Το πρώτο έχει σχέση με το κόστος των καυσίμων που πλέον ξεπερνάει το 60% του συνολικού λειτουργικού κόστους του πλοίου. Σύμφωνα με στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, ο τόνος καύσιμου για τα πλοία της ακτοπλοΐας τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους άγγιξε τα 520 ευρώ, ενώ το 2010 βρισκόταν στα 310 ευρώ. «Οταν για να πάει ένα πλοίο από τον Πειραιά στην Κρήτη θέλει από 100 έως και 130 τόνους καύσιμα, ανάλογα την ταχύτητά του, καταλαβαίνετε πόσο έχει ανέβει το κόστος, τη στιγμή που η κίνηση είναι μειωμένη» αναφέρθηκε στην «Κ».
Το δεύτερο «αγκάθι» σχετίζεται με τη διακίνηση επιβατών και οχημάτων. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.), το 2010 η κίνηση επιβατών στην ακτοπλοΐα μειώθηκε κατά 3,3% σε σχέση με το 2009, ενώ εκτιμάται από ακτοπλοϊκούς κύκλους ότι το 2011 η κίνηση θα μειωθεί έως και 10% σε σχέση με το 2010. Ειδικότερα, το 2010 διακινήθηκαν από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου 7.233.328 επιβάτες έναντι 7.478.729 επιβατών που διακινήθηκαν το 2009. Επίσης, το 2010 μειώθηκε και η διακίνηση οχημάτων (Ι.Χ. και φορτηγών) περίπου κατά 5% σε σχέση με το 2009.
Το τρίτο «αγκάθι» έχει να κάνει με τις «άγονες» γραμμές και το ύψος των επιδοτήσεων προς τις εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας. Αν και το συνολικό ύψος των επιδοτήσεων για το 2011 αυξήθηκε από τα 91,2 εκατ. ευρώ, που είχε αρχικώς προϋπολογισθεί, στα 99 εκατ. ευρώ, εν τούτοις οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι τα ποσά είναι χαμηλά και δεν καλύπτουν το κόστος των πλοίων. Επιπλέον θέτουν και θέμα με τον χρόνο που εισπράττουν τα χρήματα των επιδοτήσεων, τα οποία καθυστερούν από 6-8 μήνες, με αποτέλεσμα οι μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες, που ζουν από τις επιδοτήσεις, να βρίσκονται πλέον στην «κόκκινη» ζώνη.
Λύσεις ανάγκης
Αν και η κρίση στη Λιβύη έβαλε στα ταμεία αρκετών ακτοπλοϊκών εταιρειών συνολικά περί τα 20 εκατ. ευρώ, φαίνεται ότι δεν επαρκούν για να καλυφθούν οι τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Και τούτο διότι οι ζημίες για το 2010 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ οι δανειακές υποχρεώσεις τους παραμένουν υψηλές και οι τράπεζες πιέζουν για να εξασφαλίσουν τα χρήματά τους. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τον υψηλότερο δανεισμό εμφανίζει ο όμιλος Attica, ύψους 341,801 εκατ. ευρώ, με την κεφαλαιοποίησή του στο Χ.Α. να διαμορφώνεται στα 102,3 εκατ. ευρώ. Τον όμιλο, που έχει τις εταιρείες Blue Star ferries και Super Fast Ferries, ελέγχει η MIG. Ακολουθεί η ΑΝΕΚ, με δάνεια 283,348 εκατ. ευρώ και κεφαλαιοποίηση 35,8 εκατ. Οι Μινωικές Γραμμές έχουν δανειακές υποχρεώσεις ύψους 275,2 εκατ. ευρώ με την αποτίμησή τους στα 186,5 εκατ. ευρώ και έναν ισχυρό μέτοχο (τον Ιταλό Εμ. Γκριμάλντι). Υψηλό δανεισμό ύψους 173.809 εκατ. εμφανίζει και η ΝΕΛ με κεφαλαιοποίηση 3,69 εκατ. ευρώ!
Τα στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών, κατά πληροφορίες, σχεδιάζουν τη λήψη άμεσων μέτρων, τα οποία θα «ρίξουν» το λειτουργικό κόστος τους ή θα φέρουν επιπλέον ρευστό στα ταμεία τους. Κατά πληροφορίες, ήδη έχει μπει «πωλητήριο» σε οκτώ πλοία: «Νήσος Χίος», «Αριάδνη», «High speed 1», «Φαίδρα», «Σούπερ Φέρι», «Αχαιός», «Αριστόβουλος» και «Φλάινγκ Ντόλφιν Ερμής». Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο αναδιάρθρωσης του στόλου των εταιρειών, ενώ δεν αποκλείεται, εφόσον κριθεί αναγκαίο, να υπάρξουν συγχωνεύσεις δρομολογίων ή ακόμη και να καταργηθούν ορισμένα εξ αυτών.
Επίσης, οι εταιρείες φαίνεται ότι θα προσφύγουν στη λύση να αυξήσουν τους ναύλους, από τον Μάιο, προκειμένου να καλυφθούν τα υψηλά λειτουργικά κόστη τους. Ηδη, ο όμιλος Attica έχει ανακοινώσει αύξηση του ναύλου της οικονομικής θέσης κατά 8%, ενώ οι τιμές στις υπόλοιπες θέσεις όπως και στις καμπίνες και στα οχήματα παραμένουν ως έχουν. Σε αυξήσεις ναύλων, της τάξης του 5%-8%, αναμένεται να προχωρήσουν έως τις αρχές Μαΐου και οι υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες. «Εάν οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά, τότε ίσως χρειασθεί να προχωρήσουμε και σε μείωση των ταχυτήτων των πλοίων μας για μεγαλύτερη οικονομία» αναφέρθηκε στην «Κ» από κύκλους της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ).
Κύκλοι της ακτοπλοΐας υποστήριξαν ότι θα μπορούσαν να αποφευχθούν οι αυξήσεις στα ναύλα εάν η Πολιτεία καταργούσε τα μη ανταποδοτικά Τέλη που εντάσσονται στον ναύλο και τον επιβαρύνουν κατά μέσο όρο γύρω στο 35%. «Τα συγκεκριμένα Τέλη όχι μόνο δεν αξιοποιούνται για την ακτοπλοΐα, αλλά επιβαρύνουν και το κόστος μεταφοράς των κατοίκων των νησιών» αναφέρθηκε στην «Κ».
ΑΠΟ-marinews.gr
Του Νίκου Mπαρδούνια
για την Καθημερινή
Αναδημοσίευση