Μέχρι τώρα, η ανασκόπηση του οικονομικού περιβάλλοντος της ναυτιλίας επικεντρώθηκε στο μίγμα “ασθενής ανάκαμψη ΗΠΑ-ΕΕ-Ιαπωνίας από την οικονομική κρίση του 2008, συνέχεια της ισχυρής ανάπτυξης των αναπτυσσόμενων και αύξηση της προσφοράς τονάζ κατά 4-5 περίπου νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου την ημέρα”, δηλαδή συνθήκες και συσχετισμοί ανεπαρκείς για να επαναφέρουν την ναυλαγορά έστω στα μέσα επίπεδα 2009-2010. Προστέθηκαν όμως και απρόβλεπτοι παράγοντες που είναι συχνά βασικό συστατικό του ναυτιλιακού περιβάλλοντος, όπως η έκρηξη τελευταία των βίαιων ανακατατάξεων στον Αραβικό κόσμο, που δημιουργεί νέο γεωπολιτικό-οικονομικό μίγμα άγνωστων προδιαγραφών, συμπεριφοράς, έκτασης, έντασης, διάρκειας, έκβασης και προ παντός τελικού προσανατολισμού των εξουσιών που θα προκύψουν.
- Οι δυνάμεις που θα ασκηθούν στην ναυτιλία είναι γνωστές, είναι όμως άγνωστο το τελικό αποτέλεσμα γιατί θα εξαρτηθεί από τις παραπάνω αβεβαιότητες.
Εάν τα γεγονότα παραμείνουν στην σημερινή τους έκταση και λήξουν γρήγορα, το άλμα της τιμής του πετρελαίου δεν θα διατηρηθεί και δεν θα προλάβει να πλήξει
περισσότερο την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, με μόνη επίπτωση μία θετική άμεση βραχύβια αύξηση στις
μεταφορές από την αυξημένη διεθνώς προνοιακή αποθεματοποίηση πρώτων υλών, πετρελαίου και δημητριακών και ενδεχομένως από αυξηση τονομιλίων.
Εάν τα γεγονότα διαρκέσουν ή και επεκταθούν σε κρισιμότερες περιοχές, η διάρκεια υψηλών τιμών πετρελαίου μπορεί να επιβραδύνει μέχρι και 2% την οικονομική ανάπτυξη ακόμα και των αναπτυσσόμενων χωρών.
Τότε, οι συνέπειες θα υπερισχύσουν της αποθεματοποίησης, θα ελαττωθεί η ανεπαρκής ήδη αύξηση του παγκοσμίου εμπορίου και θα ενταθούν οι πιέσεις στην ναυλαγορά.
- Τις εξελίξεις όμως αυτές στον Αραβικό και πιθανώς στον ευρύτερο Μουσουλμανικό κόσμο, μπορούμε να τις δούμε όχι μόνο ως μια δυνητική αρνητική επίπτωση στην οικονομία και στις μεταφορές από τις ταραχές, αλλά και ως μια ιστορική αρχή συστημικών μεταρρυθμίσεων που θα αποδεσμεύσουν και αξιοποιήσουν το ανθρώπινο και πλουτοπαραγωγικό δυναμικό ενός ακόμα μεγάλου τμήματος του πλανήτη, που συμβαίνει να είναι και το ενεργειακό επίκεντρο.
Όπως συνέβη τα προηγούμενα χρόνια με τις μεταρρυθμίσεις σε Κίνα, Ινδία, Ρωσία, Λ. Αμερική, Ινδονησία, Ν. Αφρική, Τουρκία κλπ. που αναπτύσσονται ραγδαία και αντισταθμίζουν σήμερα σε μεγάλο βαθμό τις συνέπειες της κρίσης των ανεπτυγμένων χωρών και στηρίζουν την ναυτιλία, που πορεύεται χωρίς σοβαρούς παροπλισμούς, χρεοκοπίες εταιρειών κλπ. που συνόδευαν προηγούμενες κρίσεις, η ενδεχόμενη είσοδος και του Αραβικού κόσμου στο δρόμο του εκδημοκρατισμού, οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας των μαζών, μπορεί να δώσει τεράστια ώθηση στο παγκόσμιο εμπόριο και μάλιστα σύντομα χάρη στα έσοδα από το πετρέλαιο.
Έτσι, μπορεί να μειωθεί ακόμα περισσότερο η μακρά εξάρτηση των μεταφορών από το κορεσμένο, τραυματισμένο και υποτονικό τρίγωνο “ΗΠΑ-Ευρώπη- Ιαπωνία” που δεν εννοεί να αποκολληθεί από το τέλμα.
-Από πλευράς ανεπτυγμένων, τα αλάνθαστα καμπανάκια των οικονομικών δεικτών που έδειχναν βραδεία ανάκαμψη προ διετίας και επαληθεύθηκαν επακριβώς, εξακολουθούν να στέλνουν τα ίδια μηνύματα.
Τα στοιχεία για τον εβδομαδιαίο μέσο 4 εβδομάδων επιδομάτων ανεργίας, την αγορά ακινήτων, πλειστηριασμούς, χρεοκοπίες τραπεζών και πωλήσεις διαρκών καταναλωτικών αγαθών Δεκεμβρίου-Ιανουαρίου στις ΗΠΑ, και τα στοιχεία για την Ιαπωνική βιομηχανική παραγωγή, δεν βελτιώνουν τα δεδομένα.
Όσο για την ΕΕ, είναι διαρκώς απασχολημένη πως θα βγάλει το Ελληνικό...‘φέσι’ μετά την....παρέλαση (βλέπε Σύνοδο της.....25ης Μαρτίου !)
- Συμπερασματικά, η πορεία της ναυλαγοράς Φεβρουαρίου με άνοδο του δείκτη Baltic από τα χαμηλά διετίας 1,045 στα 1,295 και η κόπωση που ακολούθησε στην συνέχεια, οφειλόταν στις παραπάνω ισχνές συνθήκες του οικονομικού περιβάλλοντος και της ανάπτυξης , απέναντι στην αυξημένη εφέτος προσφορά τονάζ.
Η επανάληψη τις τελευταίες ημέρες μιας ελαφράς ανοδικής τάσης οφείλεται u963 στην παραπάνω αυξημένη αποθεματοποίηση λόγω των Αραβικών αναταράξεων.
Εάν οι τελευταίες συνεχισθούν βίαια επί μακρόν, θα υπερισχύσει της αποθεματοποίησης η κάμψη της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης που θα ασκήσει νέες πιέσεις στις ναυλαγορές.
Εάν τα πράγματα εξελιχθούν ήρεμα, ή εάν ή Σ. Αραβία με τους άλλους πετρελαιοπαραγωγούς συγκρατήσουν επαρκώς τις τιμές του πετρελαίου αυξάνοντας την παραγωγή, τότε η ναυλαγορά θα ακολουθήσει το προ της Αραβικής κρίσης μοτίβο της οικονομίας και συνεπώς της κύμανσης σε βελτιωμένα μεν επίπεδα από τα σημερινά, αλλά όπως έχουμε πει από το πέρυσι, χαμηλότερα οπωσδήποτε από την προηγούμενη διετία.
- Οι δυνάμεις που θα ασκηθούν στην ναυτιλία είναι γνωστές, είναι όμως άγνωστο το τελικό αποτέλεσμα γιατί θα εξαρτηθεί από τις παραπάνω αβεβαιότητες.
Εάν τα γεγονότα παραμείνουν στην σημερινή τους έκταση και λήξουν γρήγορα, το άλμα της τιμής του πετρελαίου δεν θα διατηρηθεί και δεν θα προλάβει να πλήξει
περισσότερο την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, με μόνη επίπτωση μία θετική άμεση βραχύβια αύξηση στις
μεταφορές από την αυξημένη διεθνώς προνοιακή αποθεματοποίηση πρώτων υλών, πετρελαίου και δημητριακών και ενδεχομένως από αυξηση τονομιλίων.
Εάν τα γεγονότα διαρκέσουν ή και επεκταθούν σε κρισιμότερες περιοχές, η διάρκεια υψηλών τιμών πετρελαίου μπορεί να επιβραδύνει μέχρι και 2% την οικονομική ανάπτυξη ακόμα και των αναπτυσσόμενων χωρών.
Τότε, οι συνέπειες θα υπερισχύσουν της αποθεματοποίησης, θα ελαττωθεί η ανεπαρκής ήδη αύξηση του παγκοσμίου εμπορίου και θα ενταθούν οι πιέσεις στην ναυλαγορά.
- Τις εξελίξεις όμως αυτές στον Αραβικό και πιθανώς στον ευρύτερο Μουσουλμανικό κόσμο, μπορούμε να τις δούμε όχι μόνο ως μια δυνητική αρνητική επίπτωση στην οικονομία και στις μεταφορές από τις ταραχές, αλλά και ως μια ιστορική αρχή συστημικών μεταρρυθμίσεων που θα αποδεσμεύσουν και αξιοποιήσουν το ανθρώπινο και πλουτοπαραγωγικό δυναμικό ενός ακόμα μεγάλου τμήματος του πλανήτη, που συμβαίνει να είναι και το ενεργειακό επίκεντρο.
Όπως συνέβη τα προηγούμενα χρόνια με τις μεταρρυθμίσεις σε Κίνα, Ινδία, Ρωσία, Λ. Αμερική, Ινδονησία, Ν. Αφρική, Τουρκία κλπ. που αναπτύσσονται ραγδαία και αντισταθμίζουν σήμερα σε μεγάλο βαθμό τις συνέπειες της κρίσης των ανεπτυγμένων χωρών και στηρίζουν την ναυτιλία, που πορεύεται χωρίς σοβαρούς παροπλισμούς, χρεοκοπίες εταιρειών κλπ. που συνόδευαν προηγούμενες κρίσεις, η ενδεχόμενη είσοδος και του Αραβικού κόσμου στο δρόμο του εκδημοκρατισμού, οικονομικής ανάπτυξης και ευημερίας των μαζών, μπορεί να δώσει τεράστια ώθηση στο παγκόσμιο εμπόριο και μάλιστα σύντομα χάρη στα έσοδα από το πετρέλαιο.
Έτσι, μπορεί να μειωθεί ακόμα περισσότερο η μακρά εξάρτηση των μεταφορών από το κορεσμένο, τραυματισμένο και υποτονικό τρίγωνο “ΗΠΑ-Ευρώπη- Ιαπωνία” που δεν εννοεί να αποκολληθεί από το τέλμα.
-Από πλευράς ανεπτυγμένων, τα αλάνθαστα καμπανάκια των οικονομικών δεικτών που έδειχναν βραδεία ανάκαμψη προ διετίας και επαληθεύθηκαν επακριβώς, εξακολουθούν να στέλνουν τα ίδια μηνύματα.
Τα στοιχεία για τον εβδομαδιαίο μέσο 4 εβδομάδων επιδομάτων ανεργίας, την αγορά ακινήτων, πλειστηριασμούς, χρεοκοπίες τραπεζών και πωλήσεις διαρκών καταναλωτικών αγαθών Δεκεμβρίου-Ιανουαρίου στις ΗΠΑ, και τα στοιχεία για την Ιαπωνική βιομηχανική παραγωγή, δεν βελτιώνουν τα δεδομένα.
Όσο για την ΕΕ, είναι διαρκώς απασχολημένη πως θα βγάλει το Ελληνικό...‘φέσι’ μετά την....παρέλαση (βλέπε Σύνοδο της.....25ης Μαρτίου !)
- Συμπερασματικά, η πορεία της ναυλαγοράς Φεβρουαρίου με άνοδο του δείκτη Baltic από τα χαμηλά διετίας 1,045 στα 1,295 και η κόπωση που ακολούθησε στην συνέχεια, οφειλόταν στις παραπάνω ισχνές συνθήκες του οικονομικού περιβάλλοντος και της ανάπτυξης , απέναντι στην αυξημένη εφέτος προσφορά τονάζ.
Η επανάληψη τις τελευταίες ημέρες μιας ελαφράς ανοδικής τάσης οφείλεται u963 στην παραπάνω αυξημένη αποθεματοποίηση λόγω των Αραβικών αναταράξεων.
Εάν οι τελευταίες συνεχισθούν βίαια επί μακρόν, θα υπερισχύσει της αποθεματοποίησης η κάμψη της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης που θα ασκήσει νέες πιέσεις στις ναυλαγορές.
Εάν τα πράγματα εξελιχθούν ήρεμα, ή εάν ή Σ. Αραβία με τους άλλους πετρελαιοπαραγωγούς συγκρατήσουν επαρκώς τις τιμές του πετρελαίου αυξάνοντας την παραγωγή, τότε η ναυλαγορά θα ακολουθήσει το προ της Αραβικής κρίσης μοτίβο της οικονομίας και συνεπώς της κύμανσης σε βελτιωμένα μεν επίπεδα από τα σημερινά, αλλά όπως έχουμε πει από το πέρυσι, χαμηλότερα οπωσδήποτε από την προηγούμενη διετία.
ΑΠΟ-marinews.gr Ανάλυση G.Moundreas SA