Εκατομμύρια τόνοι σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα παρασύρθηκαν από το τσουνάμι.
Τις επιπτώσεις στη ναυτιλία της τραγικής καταστροφής που βιώνει η Ιαπωνία μετρούν, καθημερινά, αναλυτές και ναυτιλιακοί παράγοντες.
Οι φυσικές καταστροφές στην Ιαπωνία, εκτός από την ανεπανόρθωτη ανθρωπιστική κρίση, κατάφεραν πλήγμα στην οικονομία, για το οποίο οι εκτιμήσεις κυμαίνονται από 3% έως 8% του ΑΕΠ.
Παρ' όλα αυτά, επειδή τις ζημιές από το σεισμό και το τσουνάμι θα ακολουθήσει η ανοικοδόμηση έπειτα από ένα τρίμηνο ανασύνταξης δυνάμεων, πρόβλημα θα προέλθει από τυχόν επιδείνωση στο πυρηνικό εργοστάσιο, εκτιμά ο ναυλομεστικός οίκος «G. Moundreas» και προσθέτει ότι ζημιές αμέσου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, που αναφέρονται στις πρώτες πληροφορίες της αγοράς, αφορούν 2 ναυπηγεία, 4 διυλιστήρια, 4 ανθρακοβόρες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, 9 Bulkers και 1 μικρό δεξαμενόπλοιο.
Η διακοπή λειτουργίας πυρηνικών μονάδων στην Ιαπωνία είναι μία ακόμη παράμετρος που θα έχει επιπτώσεις βραχυπρόθεσμες ή και μακροπρόθεσμες και στη ναυλαγορά.
Σε αναλυτική έκθεσή της, η Citi επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, αναμένεται μία αύξηση της ζήτησης σε συμβατικά καύσιμα (άνθρακας, πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο), ηλεκτροπαραγωγή, καθώς το μείγμα των ενεργειακών καυσίμων της Ιαπωνίας θα πρέπει να προσαρμοστεί στο κλείσιμο των πυρηνικών μονάδων.
Ειδικότερα, οι απαιτήσεις της Ιαπωνίας για άνθρακα μπορεί να κάνουν ένα άλμα 10% ή 7 εκατ. τόνους το 2011. Ο άνθρακας εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική πηγή καυσίμων και αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Η Ιαπωνία εισήγαγε, το 2010, περί τους 101 εκατ. τόνους, κυρίως από την Αυστραλία (72 εκατ. τόνους).
Σύμφωνα με την Japan Electric Power Information Center, επί του παρόντος υπάρχουν 41 μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, ενώ τρεις ακόμη βρίσκονται υπό κατασκευή.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η έκθεση της Citi, υπάρχουν και ορισμένα τρέχοντα θέματα που επηρεάζουν βραχυπρόθεσμα, όπως η σημαντική ζημιά που έχουν υποστεί ορισμένα terminal άνθρακα (Soma, Onahama, Hitachinaka και Kashima). Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι εκατομμύρια τόνοι σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα παρασύρθηκαν από το τσουνάμι.
Σε ό,τι αφορά το υγροποιημένο φυσικό αέριο, (LNG) εκτιμάται ότι η Ιαπωνία θα αυξήσει τις εισαγωγές της κατά 6,9 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση, εάν οι τρεις πυρηνικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής τη Fukushima και Onagawa, που είναι δυναμικότητας 11 GW, κλείσουν. Εάν όμως παραμείνει εκτός λειτουργίας ο δυναμικότητας 4 GW, που είναι το πιο πιθανό σενάριο, τότε οι επιπλέον ανάγκες θα μειωθούν στα 2,5 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση.
Επισημαίνεται ότι η Ιαπωνία εισάγει 70 εκατ. τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου σε ετήσια βάση.
Ενας παράγοντας που ενδέχεται να μετριάσει τις εκτιμήσεις αυτές είναι το γεγονός ότι δεν αξιοποιούνται στο 100% η πυρηνική παραγωγική ικανότητα των ιαπωνικών μονάδων. Ετσι, μια μεγαλύτερη αξιοποίηση των υπολοίπων εν λειτουργία μονάδων θα μπορούσε να περιορίσει το βαθμό της υποκατάστασης.
Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο, η εικόνα είναι αντιφατική, καθώς τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, όπως τα VLCC, θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα, λόγω του κλεισίματος έξι διυλιστηρίων. Αντιθέτως, ενδέχεται αύξηση της ζήτησης των προϊόντων αργού, γεγονός θετικό για τα product tankers.
Τα πέντε επ' αόριστον κλειστά διυλιστήρια έχουν μία συνολική παραγωγική δυναμικότητας 862.000 βαρελιών την ημέρα, την οποία, πριν από το σεισμό της Παρασκευής, αξιοποιούσαν σε ποσοστό 90%.
Αυτό ισοδυναμεί με τη μεταφορά 38,6 εκατομμυρίων τόνων ετησίως ή περίπου 143 VLCC φορτίων, σύμφωνα με έκθεση της Braemar Shipping Services, που επικαλείται το Tradewinds.
«Οι άμεσες επιπτώσεις του σεισμού ενδέχεται να προκαλέσουν πτώση της ζήτησης του πετρελαίου, αλλά είναι πιθανόν ότι μακροπρόθεσμα η ζήτηση πετρελαίου και προϊόντων θα μπορούσε να αυξηθεί σε επίπεδα υψηλότερα αυτών που ίσχυαν πριν από το σεισμό, καθώς η χώρα θα κτισθεί εκ νέου», συμπληρώνει η Braemar
«Επιπλέον, λόγω του κλεισίματος πυρηνικών μονάδων, η Ιαπωνία θα κληθεί να υποκαταστήσει την πυρηνική ενέργεια από το πετρέλαιο ή τον άνθρακα ως καύσιμο, γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών των συγκεκριμένων προϊόντων.
Σε ό,τι αφορά το σιδηρομετάλλευμα, οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι αρνητικές, αλλά η τάση θα αντιστραφεί σε μακροπρόθεσμη βάση, εκτιμούν οι αναλυτές, καθώς οι προσπάθειες ανασυγκρότησης θα αυξήσουν τη ζήτηση.
ΑΠΟ-naftemporiki.gr ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΕΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr