Η ατμοσφαιρική ρύπανση από εκπομπές αερίων από τα πλοία συνεχίζει να απασχολεί έντονα την ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία αναζητά τρόπους περιορισμού της. Ένας σκληρός επιχειρηματικός «πόλεμος» συμφερόντων βρίσκεται σε εξέλιξη στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι διχασμένη και έχει στρέψει το βλέμμα της στον ΙΜΟ-Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για να δώσει λύση. Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΕ απειλεί με λήψη περιφερειακών μέτρων δηλαδή μέτρων που θα ισχύουν μόνο για τα ευρωπαϊκά ύδατα.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Ευθύμιος Μητρόπουλος, έχει υπογραμμίσει ότι ο Οργανισμός μπορεί να θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο που στόχο θα έχει τον περιορισμό ή ακόμη και τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία:
«Αν και η έκβαση της συζήτησης στην Κοπεγχάγη όπου στη συμφωνία δεν τέθηκαν στόχοι για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στους τομείς των θαλάσσιων και εναέριων μεταφορών δίνει περισσότερο χρόνο στη ναυτιλία να προετοιμαστεί κατάλληλα, την ίδια στιγμή αυξάνει τις υποχρεώσεις του ΙΜΟ για την υιοθέτηση και παρουσίαση μίας ολοκληρωμένης θέσης» επισημαίνουν κύκλοι του ΙΜΟ.
Στο πλευρό του ΙΜΟ, προκειμένου να αποφευχθούν περιφερειακές πολιτικές, δηλαδή λήψη μονομερών μέτρων από ΗΠΑ ή ΕΕ, έχει σταθεί το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: «Είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις κυβερνήσεις να κατανοήσουν ότι, ελλείψει ενός συνολικού πακέτου που θα συμφωνηθεί στον ΙΜΟ, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ορισμένες χώρες να αναπτύξουν μονομερή ρυθμιστικά μέτρα σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο, για τις εκπομπές CO2 στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο» και προσθέτει: «Εάν ληφθούν τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρές στρεβλώσεις της αγοράς και - το σημαντικότερο - να είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματικά στην εξασφάλιση της μείωσης των εκπομπών CO2 από το παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα».
Ο ρόλος του ΙΜΟ
Ο ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός- ως αμιγώς τεχνικός οργανισμός δεν είναι συνηθισμένος σε αγώνες μεταξύ αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων κρατών.
Από την άλλη πλευρά όμως είναι ο μόνος φορέας παγκοσμίως που θα μπορούσε να συντονίσει τις απαραίτητες ενέργειες για τη Ναυτιλία, έτσι ώστε να εξασφαλισθούν τα κριτήρια εφαρμογής σε όλα τα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας, για όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες όλων των κρατών.
Ο ΙΜΟ βασίζεται σε ένα σύστημα ίσης μεταχείρισης για όλα τα πλοία που απαρτίζουν τον παγκόσμιο στόλο, προκειμένου να διασφαλίζει πως οι διεθνείς κανονισμοί εφαρμόζονται ομοιόμορφα παντού ανεξαρτήτως Κράτους Σημαίας.
Η περίπτωση εφαρμογής των όποιων διατάξεων μόνο για τις αναπτυγμένες χώρες θα ήταν καταστροφική λαμβάνοντας υπόψη ότι ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος, κατά τα ¾ είναι εγγεγραμμένος σε αναπτυσσόμενες χώρες.
62η Σύνοδος
Η εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου απασχόλησε την 62η Σύνοδο της Ναυτιλιακής Επιτροπής του ΙΜΟ για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο στα μέσα του Ιουλίου 2011.
Το θέμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου απασχόλησε το μεγαλύτερο μέρος της Συνόδου, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο. Η Επιτροπή υιοθέτησε τις αναθεωρήσεις στο Παράρτημα VI της Δ.Σ. MARPOL 73/78, εισάγοντας τον Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας και το Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία.
Επίσης το σώμα της Συνόδου υιοθέτησε και μια σειρά από άλλες τροποποιήσεις στο κείμενο της Δ.Σ. MARPOL 73/78 που σχετίζονταν με το Παράρτημα IV και την επεξεργασία λυμάτων, το Παράρτημα V και τη διαχείριση απορριμμάτων, και τέλος με τις εκπομπές αερίων του αζώτου (NOx) και του θείου (SOx) που συνδέονται με την Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Αερίων της Κεντρικής Αμερικής.
Δυστυχώς κάποια άλλα θέματα όπως τα βλαβερά συστήματα υφαλοχρωματισμού στα πλοία, ο ανθρώπινος παράγοντας, οι λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής, η ηχορύπανση που προέρχεται από την εμπορική ναυτιλία και τις άσχημες επιπτώσεις της στη θαλάσσια ζωή, πήραν αναβολή για την 63η Σύνοδο, η οποία προγραμματίζεται να λάβει χώρα από τις 27 Φεβρουαρίου μέχρι τις 2 Μαρτίου 2012.
Εκπομπές αερίων του Θερμοκηπίου
Οι συζητήσεις για τα αέρια του θερμοκηπίου πολιόρκησαν το χώρο στην ατζέντα της Ναυτιλιακής Επιτροπής του ΙΜΟ καταλαμβάνοντας σχεδόν 3,5 μέρες σε διάρκεια. Το πρόγραμμα υποδείκνυε ότι τα προς συζήτηση θέματα θα ήταν τα ακόλουθα:
§ Λειτουργικά και Τεχνικά Μέτρα που σχετίζονται με τον Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας και το Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία.
§ Πολιτικές και Αρχές για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
§ Μέτρα που σχετίζονται με την αγορά και η υλοποίησή τους
Λόγω του περιορισμένου χρόνου, μόνο οι πολιτικές, οι αρχές και τα μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας μπόρεσαν να συζητηθούν.
§ Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας και το Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία.
Κατασκευαστικός Δείκτης (EEDI) και Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία (SEEMP)
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας η Επιτροπή έκανε σοβαρές προσπάθειες μέσω επίσημων και ανεπίσημων συναντήσεων για να εξασφαλίσει συναίνεση για την αναθεώρηση του Παραρτήματος VI της Δ.Σ. MARPOL 73/78, με σκοπό να αποφύγει την ψηφοφορία μεταξύ των αντιπροσωπειών των Κρατών Μελών στον ΙΜΟ. Παρά το μεγάλο όγκο δουλειάς, τελικά η διαδικασία της ψηφοφορίας δεν μπόρεσε να παρακαμφθεί η οποία απέδωσε 48 θετικές και 5 αρνητικές ψήφους.
Δύο ήταν οι κύριες προσθήκες στο προτεινόμενο κείμενο. Η μια αφορούσε τη μεταφορά τεχνολογίας και η άλλη αφορούσε την αναβολή εφαρμογής, γεγονός που θέτει ορισμένους κινδύνους για ομοιόμορφη εφαρμογή. Το Loyd’s Register σκοπεύει να εξετάσει προσεκτικά το ζήτημα αυτό με σκοπό να ενημερώσει τους πελάτες του.
Η ημερομηνία θέσης σε ισχύ της αναθεώρησης ορίστηκε η 1η Ιανουαρίου 2013 ενώ δεν άλλαξαν οι κατηγορίες των πλοίων και τα επίπεδα μείωσης των εκπομπών.
Μια ομάδα εργασίας θα ασχοληθεί με τις τεχνικές λεπτομέρειες για τον Κατασκευαστικό Δείκτη και το Πλάνο.
Οι συζητήσεις για την επιβάρυνση των ατμοσφαιρικών εκπομπών από την ναυτιλία στην κλιματική αλλαγή και οι προτάσεις μέτρων για την μείωσή τους, κυριάρχησαν μεταξύ των θεμάτων που έπρεπε με ιδιαίτερη προσοχή να χειρισθούμε.
Ειδικότερα, το θέμα των εκπομπών μας απασχόλησε και σε τεχνικό επίπεδο στον ΙΜΟ και σε πολιτικό στην Ευρώπη και στην Αμερική, στα πλαίσια των διαπραγματεύσεων για το παγκόσμιο κλίμα.
Όμως πολιτικές αποφάσεις της Κοινότητας για υπαγωγή της ναυτιλίας σε Emission Trading Scheme και πιέσεις για σημαντικές μειώσεις μέσω της επιδιωκόμενης νέας συμφωνίας της Κοπεγχάγης για το κλίμα, συνδέθηκαν με εισπρακτικούς στόχους.
# Οι εντατικές διαπραγματεύσεις όλη την προηγούμενη διετία για την Κλιματική Αλλαγή ανέδειξαν τις επίμονες πολιτικές και οικονομικές διαφορές των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών που παρά τις μεγάλες προσδοκίες οδήγησαν την Διάσκεψη της Κοπεγχάγης σε αποτυχία.
Αντί ενός δεσμευτικού κειμένου η Διάσκεψη κατέληξε στο Copenhagen Accord με γενικές αρχές, χωρίς συγκεκριμένους στόχους μειώσεως εκπομπών. Σύντομα αρχίζει νέος γύρος διαπραγματεύσεων, αλλά και πάλι δεν μπορεί να θεωρηθεί βέβαιη η επίτευξη δεσμευτικής συμφωνίας στη Διάσκεψη του Μεξικού και αν αυτή θα περιλαμβάνει τις εκπομπές της ναυτιλίας.
Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει, η προσοχή μας θα επικεντρωθεί στις διεργασίες στον ΙΜΟ που εκτιμάται ότι θα επιταχυνθούν.
ΑΠΟ-marinews.gr
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι διχασμένη και έχει στρέψει το βλέμμα της στον ΙΜΟ-Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για να δώσει λύση. Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΕ απειλεί με λήψη περιφερειακών μέτρων δηλαδή μέτρων που θα ισχύουν μόνο για τα ευρωπαϊκά ύδατα.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Ευθύμιος Μητρόπουλος, έχει υπογραμμίσει ότι ο Οργανισμός μπορεί να θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο που στόχο θα έχει τον περιορισμό ή ακόμη και τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία:
«Αν και η έκβαση της συζήτησης στην Κοπεγχάγη όπου στη συμφωνία δεν τέθηκαν στόχοι για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στους τομείς των θαλάσσιων και εναέριων μεταφορών δίνει περισσότερο χρόνο στη ναυτιλία να προετοιμαστεί κατάλληλα, την ίδια στιγμή αυξάνει τις υποχρεώσεις του ΙΜΟ για την υιοθέτηση και παρουσίαση μίας ολοκληρωμένης θέσης» επισημαίνουν κύκλοι του ΙΜΟ.
Στο πλευρό του ΙΜΟ, προκειμένου να αποφευχθούν περιφερειακές πολιτικές, δηλαδή λήψη μονομερών μέτρων από ΗΠΑ ή ΕΕ, έχει σταθεί το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: «Είναι ζωτικής σημασίας για όλες τις κυβερνήσεις να κατανοήσουν ότι, ελλείψει ενός συνολικού πακέτου που θα συμφωνηθεί στον ΙΜΟ, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ορισμένες χώρες να αναπτύξουν μονομερή ρυθμιστικά μέτρα σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο, για τις εκπομπές CO2 στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο» και προσθέτει: «Εάν ληφθούν τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρές στρεβλώσεις της αγοράς και - το σημαντικότερο - να είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματικά στην εξασφάλιση της μείωσης των εκπομπών CO2 από το παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα».
Ο ρόλος του ΙΜΟ
Ο ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός- ως αμιγώς τεχνικός οργανισμός δεν είναι συνηθισμένος σε αγώνες μεταξύ αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων κρατών.
Από την άλλη πλευρά όμως είναι ο μόνος φορέας παγκοσμίως που θα μπορούσε να συντονίσει τις απαραίτητες ενέργειες για τη Ναυτιλία, έτσι ώστε να εξασφαλισθούν τα κριτήρια εφαρμογής σε όλα τα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας, για όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες όλων των κρατών.
Ο ΙΜΟ βασίζεται σε ένα σύστημα ίσης μεταχείρισης για όλα τα πλοία που απαρτίζουν τον παγκόσμιο στόλο, προκειμένου να διασφαλίζει πως οι διεθνείς κανονισμοί εφαρμόζονται ομοιόμορφα παντού ανεξαρτήτως Κράτους Σημαίας.
Η περίπτωση εφαρμογής των όποιων διατάξεων μόνο για τις αναπτυγμένες χώρες θα ήταν καταστροφική λαμβάνοντας υπόψη ότι ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος, κατά τα ¾ είναι εγγεγραμμένος σε αναπτυσσόμενες χώρες.
62η Σύνοδος
Η εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου απασχόλησε την 62η Σύνοδο της Ναυτιλιακής Επιτροπής του ΙΜΟ για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο στα μέσα του Ιουλίου 2011.
Το θέμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου απασχόλησε το μεγαλύτερο μέρος της Συνόδου, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο. Η Επιτροπή υιοθέτησε τις αναθεωρήσεις στο Παράρτημα VI της Δ.Σ. MARPOL 73/78, εισάγοντας τον Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας και το Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία.
Επίσης το σώμα της Συνόδου υιοθέτησε και μια σειρά από άλλες τροποποιήσεις στο κείμενο της Δ.Σ. MARPOL 73/78 που σχετίζονταν με το Παράρτημα IV και την επεξεργασία λυμάτων, το Παράρτημα V και τη διαχείριση απορριμμάτων, και τέλος με τις εκπομπές αερίων του αζώτου (NOx) και του θείου (SOx) που συνδέονται με την Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Αερίων της Κεντρικής Αμερικής.
Δυστυχώς κάποια άλλα θέματα όπως τα βλαβερά συστήματα υφαλοχρωματισμού στα πλοία, ο ανθρώπινος παράγοντας, οι λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής, η ηχορύπανση που προέρχεται από την εμπορική ναυτιλία και τις άσχημες επιπτώσεις της στη θαλάσσια ζωή, πήραν αναβολή για την 63η Σύνοδο, η οποία προγραμματίζεται να λάβει χώρα από τις 27 Φεβρουαρίου μέχρι τις 2 Μαρτίου 2012.
Εκπομπές αερίων του Θερμοκηπίου
Οι συζητήσεις για τα αέρια του θερμοκηπίου πολιόρκησαν το χώρο στην ατζέντα της Ναυτιλιακής Επιτροπής του ΙΜΟ καταλαμβάνοντας σχεδόν 3,5 μέρες σε διάρκεια. Το πρόγραμμα υποδείκνυε ότι τα προς συζήτηση θέματα θα ήταν τα ακόλουθα:
§ Λειτουργικά και Τεχνικά Μέτρα που σχετίζονται με τον Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας και το Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία.
§ Πολιτικές και Αρχές για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
§ Μέτρα που σχετίζονται με την αγορά και η υλοποίησή τους
Λόγω του περιορισμένου χρόνου, μόνο οι πολιτικές, οι αρχές και τα μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας μπόρεσαν να συζητηθούν.
§ Κατασκευαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας και το Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία.
Κατασκευαστικός Δείκτης (EEDI) και Πλάνο Διαχείρισης της Ενεργειακής Αποδοτικότητας για τα Πλοία (SEEMP)
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας η Επιτροπή έκανε σοβαρές προσπάθειες μέσω επίσημων και ανεπίσημων συναντήσεων για να εξασφαλίσει συναίνεση για την αναθεώρηση του Παραρτήματος VI της Δ.Σ. MARPOL 73/78, με σκοπό να αποφύγει την ψηφοφορία μεταξύ των αντιπροσωπειών των Κρατών Μελών στον ΙΜΟ. Παρά το μεγάλο όγκο δουλειάς, τελικά η διαδικασία της ψηφοφορίας δεν μπόρεσε να παρακαμφθεί η οποία απέδωσε 48 θετικές και 5 αρνητικές ψήφους.
Δύο ήταν οι κύριες προσθήκες στο προτεινόμενο κείμενο. Η μια αφορούσε τη μεταφορά τεχνολογίας και η άλλη αφορούσε την αναβολή εφαρμογής, γεγονός που θέτει ορισμένους κινδύνους για ομοιόμορφη εφαρμογή. Το Loyd’s Register σκοπεύει να εξετάσει προσεκτικά το ζήτημα αυτό με σκοπό να ενημερώσει τους πελάτες του.
Η ημερομηνία θέσης σε ισχύ της αναθεώρησης ορίστηκε η 1η Ιανουαρίου 2013 ενώ δεν άλλαξαν οι κατηγορίες των πλοίων και τα επίπεδα μείωσης των εκπομπών.
Μια ομάδα εργασίας θα ασχοληθεί με τις τεχνικές λεπτομέρειες για τον Κατασκευαστικό Δείκτη και το Πλάνο.
Οι συζητήσεις για την επιβάρυνση των ατμοσφαιρικών εκπομπών από την ναυτιλία στην κλιματική αλλαγή και οι προτάσεις μέτρων για την μείωσή τους, κυριάρχησαν μεταξύ των θεμάτων που έπρεπε με ιδιαίτερη προσοχή να χειρισθούμε.
Ειδικότερα, το θέμα των εκπομπών μας απασχόλησε και σε τεχνικό επίπεδο στον ΙΜΟ και σε πολιτικό στην Ευρώπη και στην Αμερική, στα πλαίσια των διαπραγματεύσεων για το παγκόσμιο κλίμα.
Όμως πολιτικές αποφάσεις της Κοινότητας για υπαγωγή της ναυτιλίας σε Emission Trading Scheme και πιέσεις για σημαντικές μειώσεις μέσω της επιδιωκόμενης νέας συμφωνίας της Κοπεγχάγης για το κλίμα, συνδέθηκαν με εισπρακτικούς στόχους.
# Οι εντατικές διαπραγματεύσεις όλη την προηγούμενη διετία για την Κλιματική Αλλαγή ανέδειξαν τις επίμονες πολιτικές και οικονομικές διαφορές των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών που παρά τις μεγάλες προσδοκίες οδήγησαν την Διάσκεψη της Κοπεγχάγης σε αποτυχία.
Αντί ενός δεσμευτικού κειμένου η Διάσκεψη κατέληξε στο Copenhagen Accord με γενικές αρχές, χωρίς συγκεκριμένους στόχους μειώσεως εκπομπών. Σύντομα αρχίζει νέος γύρος διαπραγματεύσεων, αλλά και πάλι δεν μπορεί να θεωρηθεί βέβαιη η επίτευξη δεσμευτικής συμφωνίας στη Διάσκεψη του Μεξικού και αν αυτή θα περιλαμβάνει τις εκπομπές της ναυτιλίας.
Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει, η προσοχή μας θα επικεντρωθεί στις διεργασίες στον ΙΜΟ που εκτιμάται ότι θα επιταχυνθούν.
ΑΠΟ-marinews.gr