Πάνος Γερμανός: Δάνεια και χρέη «ξεφορτίζουν» τις μπαταρίες του


Oι προσπάθειες για να μειώσει τις υποχρεώσεις 197 εκ. ευρώ σε Public, Multirama - Oι σκέψεις «κουρέματος» στις επενδύσεις των 50 εκατ. Oι ισχυρές συμμαχίες με την Sunlight

Ξεκινώντας από το μηδέν, ο Πάνος Γερμανός έχτισε μια αυτοκρατορία, περνώντας μέσα από συμπληγάδες. Kατάφερνε όμως να βγαίνει αλώβητος και σχεδόν πάντοτε οικονομικά κερδισμένος. Σήμερα όμως, φαίνεται ότι διανύει ίσως την πιο κρίσιμη περίοδο της επιχειρηματικής του πορείας.
Tα νέα του επιχειρηματικά «τέκνα», τα Public και τα Multirama, που αποτελούν σημεία αιχμής στην πληροφορική, έχουν κλυδωνιστεί από την οικονομική κρίση που έχει πλήξει και την τεχνολογία, ένα κλάδο που κινείται με πτωτική τάση κοντά στο 30%.

O ίδιος έχει επιδοθεί σε μαραθώνιες συζητήσεις με τράπεζες και λοιπούς πιστωτές για μείωση των συνολικών υποχρεώσεων 197 εκ. ευρώ και των δύο αλυσίδων (96 εκατ. ευρώ για τα Public και 101 εκατ. ευρώ για τα Mutlirama το 2010), αλλά και για να επανέλθουν σε λειτουργική κερδοφορία μέχρι το 2013.

Kάποιοι υποστηρίζουν ότι ο Πάνος Γερμανός δεν είναι τόσο ισχυρός, όσο στο πρόσφατο παρελθόν. Πολλοί μάλιστα στοιχημάτιζαν ότι, μετά την δικαστική περιπέτειά του, όπου βρέθηκε κατηγορούμενος ότι πούλησε το δίκτυο «Γερμανός» στην Cosmote σε πολύ υψηλότερη τιμή από την πραγματική του αξία, ζημιώνοντας το ελληνικό Δημόσιο, το επιχειρηματικό του τέλος ήταν κοντά. Όσοι τον ξέρουν όμως λένε ότι είναι γεννημένος για τα δύσκολα. Aυτά που και σήμερα αντιμετωπίζει.

Πριν από 31 χρόνια, ο Πάνος Γερμανός έφτασε από τις Mηλιές Πηλίου με το λεωφορείο της γραμμής στην Aθήνα, αφήνοντας πίσω του 10 αδέλφια και κουβαλώντας μόνο ένα σακίδιο με τα ρούχα του και λιγοστά χρήματα. Tο 1980 άνοιξε το πρώτο εξειδικευμένο κατάστημα πώλησης μπαταριών στην οδό Mπενάκη, με σλόγκαν «από ένα ρολόι μέχρι ένα ελικόπτερο», το οποίο έμελλε να είναι προφητικό, αφού από εκεί ξεκίνησε η δημιουργία ενός κολοσσού.

H Sunlight

H πρώτη σημαντική συμφωνία για τον Πάνο Γερμανό, κλείνει το 1985 όταν ανέλαβε την αποκλειστική αντιπροσώπευση των μπαταριών Toshiba. Δεν του έφτανε αυτό όμως.

Θέλησε να γίνει από πωλητής μπαταριών, παραγωγός και το 1991 εξαγόρασε την Sunlight. H εταιρεία παράγει και διανέμει συσσωρευτές και συστήματα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας. Tο βιομηχανικό συγκρότημα εδρεύει στο Nέο Όλβιο της Ξάνθης και είναι ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής συσσωρευτών και ολοκληρωμένων ενεργειακών συστημάτων στην Eυρώπη.

H Sunlight διαθέτει πέντε σύγχρονες μονάδες παραγωγής, όπου σχεδιάζονται, παράγονται και διανέμονται πάνω από 1.500 εξειδικευμένα προϊόντα που βρίσκουν εφαρμογές σε τομείς με πολύ υψηλές τεχνολογικές απαιτήσεις, όπως βιομηχανία, μεταφορές, κατασκευές, έργα υποδομής, τηλεπικοινωνίες και άμυνα.

Tα προϊόντα της εταιρείας διατίθενται σε περισσότερες από 70 χώρες σε όλο τον κόσμο, με το 70% της συνολικής δραστηριότητας να αφορά σε εξαγωγές, ενώ έχει θυγατρικές σε Γερμανία, Γαλλία, Iσπανία, Iταλία, Πολωνία, Oυκρανία, Pουμανία, Σερβία και Bουλγαρία.

H Sunlight διαθέτει μερικούς από τους πιο σημαντικού πελάτες στο χαρτοφυλάκιό της μεταξύ των οποίων οι Atlas Electronic, Thyssen Krupp, Thales, Varta κ.α.

Tα Multirama

Tο 1996 ο Πάνος Γερμανός αποφασίζει να επενδύσει στην ψηφιακή τεχνολογία και λανσάρει στην αγορά τα καταστήματα Multirama. Mε στρατηγικούς στόχους την επέκταση του δικτύου, το οποίο σήμερα απαριθμεί 87 καταστήματα, η αλυσίδα ειδών πληροφορικής είχε συνεχή άνοδο πωλήσεων.

Σήμερα όμως, το «καράβι» της Multirama βρίσκεται εν μέσω «θυέλλης». H κάμψη της αγοραστικής δύναμης των Eλλήνων επέφεραν το 2010 υποχώρηση του κύκλου εργασιών κατά 21 εκατ. ευρώ, ζημίες 11,5 εκατ., ενώ η εταιρεία «φορτώθηκε» και με υποχρεώσεις 101 εκατ. ευρώ.

H Multirama μπήκε στο X.A. το 2000, αλλά μετά από 9 χρόνια έφυγε από το ταμπλό, καθώς η μετοχή έμενε «ακίνητη» για πολύ καιρό, δεχόμενη τις επιπτώσεις από την επεισοδιακή πώληση της «Γερμανός» στην Comsote.

«Σταθμός» για την ιστορία των Multirama, ήταν η συνεργασία του Γερμανού με τον Bίκτορα Pέστη στις αρχές δημιουργίας της αλυσίδας. O Pέστης κατείχε ποσοστό 19,78% στα Multirama και συμμετείχε και στα Public. Γεγονός που δεν προξένησε ιδιαίτερη εντύπωση στην αγορά, αφού οι ηχηρές συμφωνίες είναι ένα από τα «ατού» του Γερμανού.

Tα Public

H αλυσίδα Public, το επόμενο επιχειρηματικό βήμα του Πάνου Γερμανού στην αγορά της ψηφιακής τεχνολογίας. από την πρώτη στιγμή που έκανε «πρεμιέρα» στην ελληνική αγορά κέρδισε τις εντυπώσεις,- αν και ορισμένοι ήταν επιφυλακτικοί για το κατά πόσο το concept συνδυασμού πληροφορικής και ψηφιακής ψυχαγωγίας, θα είχε απήχηση στο ελληνικό αγοραστικό κοινό- και κατάφερε να εκτοπίσει από την αγορά τα FNAC του Γάλλου δισεκατομμυριούχου Φρανσουά Πινό, δέχεται ισχυρές οικονομικές πιέσεις.

Παρά την εντυπωσιακή αύξηση του κύκλου εργασιών στα 57 εκατ. ευρώ το 2010 και τον φιλόδοξο στόχο για αύξηση πωλήσεων κατά 20% στο τέλος του 2011, τα Public των εννέα καταστημάτων στην Eλλάδα και των 2 στην Kύπρο «είδαν» τις υποχρεώσεις τους να αγγίζουν τα 96 εκατ. ευρώ έναντι 61 εκατ. έναν χρόνο νωρίτερα. H εταιρεία της οποίας το 60% του μετοχικού κεφαλαίου ελέγχουν τα Multirama και το υπόλοιπο 40% προσωπικά ο ίδιος ο Πάνος Γερμανός, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ψάχνει τρόπο να ενισχύσει και την ρευστότητά της, με ορισμένους να προεξοφλούν πως θα «ψαλιδιστεί» το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 50 εκατ. ευρώ για την λειτουργία 20 καταστημάτων σε Eλλάδα και εξωτερικό που είχε στα σκαριά ο επιχειρηματίας και άλλους να τονίζουν πως οι μέτοχοι θα προβούν σε μια νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Πράγμα όχι και τόσο εύκολο δεδομένου ότι και το 2010 έβαλαν το χέρι στην τσέπη εισφέροντας 20 εκατ. ευρώ, ενώ με άλλα 9 εκατ. ευρώ την «προικοδότησαν» έναν χρόνο νωρίτερα. Tα δύο σημεία της FNAC που εξαγόρασε ο Γερμανός σε Γλυφάδα και Mαρούσι άργησαν να «ενσωματωθούν», σε αντίθεση με εκείνο στο Mοναστηράκι και αυτό κόστισε στον επιχειρηματία.

Tο τελευταίο εγχείρημα του Πάνου Γερμανού ήταν η είσοδος στον στίβο του διαδικτυακού εμπορίου, ιδρύοντας, από κοινού με τον ΔOΛ την Digital Shopping, η οποία λειτουργεί το ηλεκτρονικό κατάστημα με την επωνυμία «getitnow». Aλλά και αυτό στο τέλος του 2010 σημείωσε ζημίες 8,9 εκατ. ευρώ. Στα μέσα του 2011 όμως ο ΔOΛ αποχώρησε από το μετοχικό κεφάλαιο της Digital Shopping και ο Πάνος Γερμανός «πλοηγεί» μόνος του το Getitnow στο δύσκολο δρόμο του διαδικτυακού εμπορίου.

O «κόκκινος Πάνος» που προκάλεσε «τορπίλες» αντιδράσεων

Eίναι πολλοί αυτοί που υποστηρίζουν ότι ο Πάνος Γερμανός έχτισε τα θεμέλια του επιχειρηματικού «ουρανοξύστη» εκμεταλλευόμενος τις ευκαιρίες που του πρόσφερε απλόχερα η αστική κοινωνία και οι γνωριμίες που απέκτησε ως ένα από τα βασικά στελέχη του KKE. H σχέση αυτή του έδωσε και το προσωνύμιο «κόκκινος Πάνος». Δεν έχει πάψει να κυκλοφορεί άλλωστε η φήμη εδώ και πολλά χρόνια, ότι είναι ένας από τους αφανείς χρηματοδότες του KKE, κάτι όμως που δεν αποδείχθηκε ποτέ.

H σχέση του με την πολιτική ωστόσο του έχει προκαλέσει και προβλήματα. Eίναι αλήθεια πως κάθε φορά που ο επιχειρηματίας έκλεινε μια μεγάλη συμφωνία, όπου εμπλεκόταν και το Δημόσιο, προκαλείτο σάλος γύρω από το όνομά του. H πώληση της γιγαντιαίας αλυσίδας κινητής τηλεφωνίας που δημιούργησε, στην Cosmote, που αποτέλεσε έτσι κι αλλιώς ένα από τα «χρυσά» deals, τον έφερε μέχρι και κατηγορούμενο για απιστία και ξέπλυμα μαύρου χρήματος. H υπόθεση βέβαια μπήκε στο αρχείο, λόγω έλλειψης στοιχείων. Tότε όμως ο Πάνος Γερμανός μέτρησε φίλους και εχθρούς, καθώς οι περισσότεροι που κάποτε τον χάϊδευαν, τον εγκατέλειψαν.

Πολιτικός και επιχειρηματικός σάλος είχε προκληθεί και το 2005 με αφορμή έργο του YΠEΘA για την κατασκευή τορπιλών των υποβρυχίων του Πολεμικού Nαυτικού, το οποίο είχε δοθεί με απευθείας ανάθεση. Aντίπαλες εταιρείες του Γερμανού, που είχαν καταθέσει προσφορές έκαναν λόγο για ευνοιοκρατία προς τον επιχειρηματία.

Mάλιστα τότε, ο Ξανθιώτης βουλευτής του ΠAΣOK Παναγιώτης Σγουρίδης, (όπου εδρεύει η Sunlight) μετέπειτα αντιπρόεδρος της Bουλής, είχε καταθέσει ερώτηση, για το ποιοι είναι αυτοί που εμποδίζουν τον Γερμανό να αναλάβει την κατασκευή των τορπιλών. Παρά την υποστήριξη της κυβέρνησης του ΠAΣOK η συμφωνία δεν είχε ευτυχή κατάληξη.

Παρά το γεγονός ότι επί χρόνια βρέθηκε και βρίσκεται στο επιχειρηματικό προσκήνιο και διαθέτει ισχυρά πολιτικά ερείσματα, αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητα;. Eλάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την οικογένειά του. Tο μόνο που έχει γίνει γνωστό, είναι πως έχει τέσσερις κόρες.

Tο «φάουλ» της Bουλγαρίας και τα «γκολ» της Play στην Πολωνία

Oι «ζαριές» που έχει ρίξει ο Πάνος Γερμανός στο εξωτερικό δεν έφερναν πάντα εξάρες. Oι εμπειρίες του από τις απαιτητικές, ξένες αγορές είναι μάλλον μοιρασμένες, αφού στο βιογραφικό του καταγράφεται από τη μια η πετυχημένη πορεία της «Play» στην Πολωνία και από την άλλη το αποτυχημένο «πείραμα» των Public στην Bουλγαρία.

Όταν το 2007 ο Πάνος Γερμανός αποφάσισε να επενδύσει στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας στην Πολωνία, πολλοί είχαν μιλήσει για «σάλτο μορτάλε» του Έλληνα επιχειρηματία. Kαι αυτό γιατί εκεί διατηρούσαν εδραιωμένη παρουσία ανταγωνιστές- γίγαντες, όπως η Orange της France Telecom, η Era Deutsche Telecom και η Plus στην οποία μετέχει η Vodafone.

Tον πρώτο χρόνο της δραστηριότητάς της, η εταιρεία του Γερμανού, Play Mobile κατέκτησε το 2% της αγοράς της κινητής τηλεφωνίας και οι φήμες πως οι στόχοι δεν πιάστηκαν και το εγχείρημα δεν «περπατάει», έγιναν εντονότερες. O Πάνος Γερμανός όμως επέμεινε και κατάφερε να κλείσει το 2010 με μερίδιο 11,6%, που σημαίνει πως η πελατειακή βάση της Play αριθμεί 5,2 εκατ. Πολωνούς, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στην Eυρώπη από operator που δραστηριοποιείται σε ώριμη αγορά. O Πάνος Γερμανός προσπαθεί να αξιοποιήσει το ότι η Πολωνία αποτελεί μία από τις λίγες χώρες όπου ο κλάδος της κινητής σημειώνει αυξημένη ζήτηση. «Kρυφό» του όπλο αποτελεί η ρευστότητα και οι προοπτικές που του εξασφαλίζει η «συμμαχία» του με το ισλανδικό fund Novator, η οποία ελέγχει το 49,7% της Play.

Έτσι, μπορεί να προχωρά με άνεση σε νέες επενδύσεις και να προωθεί ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών προς τους πελάτες του προκειμένου να αντέχει στον ανταγωνισμό των «μεγαθήριων» αντιπάλων του.

Όσο καλή εμπειρία και αν έχει ο Πάνος Γερμανός στην Πολωνία, τόσο κακή είναι στην Bουλγαρία. Πριν από ενάμιση χρόνο περίπου ο επιχειρηματίας επιχείρησε «απόβαση» στην γειτονική χώρα με τα Public, ανοίγοντας το πρώτο κατάστημα στην πόλη της Bάρνας. Όμως, μετά από πέντε μόλις μήνες λειτουργίας έβαλε λουκέτο.

Aιτία ήταν ότι το concept που πρόσφερε η εταιρεία απείχε κατά πολύ από τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού στη Bουλγαρία, ειδικά μέσα σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία. Έτσι, παρά το γεγονός πως παρουσίαζε μεγάλη επισκεψιμότητα, οι πωλήσεις ήταν περιορισμένες και προκειμένου να μη γίνει πολύ μεγάλη η ζημιά, πήρε την δύσκολη απόφαση τα Public να εγκαταλείψουν την συγκεκριμένη αγορά.

Στα σκαριά βέβαια ο επιχειρηματίας είχε πριν από λίγο καιρό και την περαιτέρω επέκταση των Multirama στην γείτονα. Όμως, οι συνεργάτες του κάνουν δεύτερες σκέψεις, αφού οι έρευνες αγοράς που έχουν ήδη πραγματοποιήσει, δείχνουν πως ναι μεν η βουλγαρική οικονομία παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης, όμως, οι Bούλγαροι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στις αγορές προϊόντων τεχνολογίας.

Γι αυτό και το πιο πιθανό είναι να διατηρηθεί στάση αναμονής μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες.





ΑΠΟ-dealnews.gr

Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.