ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΠΟΛΕΜΗΣ: «Απόβαση» στη Λιβύη για 90.000 δολάρια την ημέρα


Γιατί οι αντικαθεστωτικοί επέλεξαν την Polembros για τη μεταφορά πετρελαίου. Οι νέες παραγγελίες πλοίων και οι «φουρτούνες»

Tα δεξαμενόπλοια της Polembros Shipping... φορτώνουν πετρέλαιο και «κέρδη» στην Λιβύη. Η ναυτιλιακή εταιρία των αδελφών Αδαμάντιου και Σπύρου Πολέμη, η οικογένεια των οποίων μετρά 55 χρόνια ναυτικής παράδοσης, επελέγη από τους αντικαθεστωτικούς για να αναλάβει τη μεταφορά «μαύρου χρυσού» προκειμένου να επιστρέψει σταδιακά στους κανονικούς της ρυθμούς η παραγωγή πετρελαίου στη χώρα και η εξαγωγική της δραστηριότητα.


Το τάνκερ «Trident Hope», συνολικής χωρητικότητας 106.000 dwt ανέλαβε να φορτώσει 80.000 τόνους αργού πετρελαίου και να το μεταφέρει από το λιμάνι της Ζαγουιά στα δυτικά της Λιβύης. Το καθεστώς αναζητούσε πετρελαιοφόρο από τις 9 Σεπτέμβρη και παρά την υπερπροσφορά πλοίων, επελέγη το δεξαμενόπλοιο της Polembros. Δεν είναι η πρώτη φορά άλλωστε που συμβαίνει κάτι ανάλογο. Και στις 18 Μαρτίου δικό τους σκάφος, το «Hellas Warrior» φόρτωσε στο Μπούρι με προορισμό την Γένοβα.

Από την δραστηριότητα αυτή, οι αναλυτές εκτιμούν πως ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος των αδελφών Πολέμη θα εισπράξει σημαντικά έσοδα από τα ναύλα, η τιμή των οποίων υπολογίζεται κοντά στα 90.000 δολάρια την ημέρα.

Η ζήτηση για τη μεταφορά και τις εξαγωγές του «μαύρου χρυσού» από τα Λιβυκά λιμάνια είναι μεγάλη τη δεδομένη στιγμή και αποτελεί στοίχημα για τους ιδιοκτήτες της Polembros η αξιοποίηση της ευκαιρίας, ειδικά μέσα σε μια δυσχερή οικονομική συγκυρία που «χτυπά» και τη ναυτιλία, αλλά και μετά τις τεράστιες απώλειες ύψους 700 εκατ. δολαρίων από επενδύσεις σε ρωσικά ομόλογα που έπληξαν την περιουσία τους πριν από μια τριετία.

Όπως τονίζεται άλλωστε και από στελέχη των διεθνών ναυτιλιακών επιθεωρήσεων, ο Αδαμάντιος Πολέμης ακολουθεί μια συγκεκριμένη τακτική όσον αφορά στις ναυτιλιακές του business: συνήθως κινείται αθόρυβα στα διεθνή ναυτιλιακά «σαλόνια» και στις στεριανές του επενδύσεις, αλλά «αιφνιδιάζει» κάθε φορά που οι αντίπαλοί του είναι αποδυναμωμένοι ή απλώς δεν οσφρίζονται τις επενδυτικές ευκαιρίες που προκύπτουν.

Έχοντας από την πρώτη στιγμή στο πλευρό του τον αδελφό του, Σπύρο, «τον πιο πιστό του φίλο», όπως τον αποκαλεί ο ίδιος, και χωρίς να έχουν χωρίσει στιγμή τους επαγγελματικούς τους δρόμους, έκαναν πράξη την συμβουλή του πατέρα τους, Λεωνίδα, το «η ισχύς εν τη ενώσει».

Για περισσότερο από 30 χρόνια βρίσκονται στο πηδάλιο της Polembros και έχουν καταφέρει από μια εταιρία που αρχικά διαχειριζόταν μόλις πέντε πλοία, να την γιγαντώσουν με σταθερά και στέρεα βήματα σε έναν όμιλο 22 πλοίων με παραγγελίες σε κινέζικα ναυπηγεία ακόμη έξι, γεγονός που τον κατατάσσει μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων ελληνικών ναυτιλιακών του κόσμου. Δεν είναι τυχαίο πως ο κύκλος εργασιών της αγγίζει τριψήφιο αριθμό εκατ. δολαρίων, παρά το γεγονός ότι υπέστη έντονους κραδασμούς από την δικαστική τους περιπέτεια με την JP Morgan Chase, ακυρώνοντας παραγγελίες 20 πλοίων που οδήγησαν σε ζημίες 280 εκατ. δολ. και έπληξαν το γόητρό τους.

Κόντρα στην «φουρτούνα» της κρίσης, τον τελευταίο καιρό ο Αδαμάντιος και ο Σπύρος Πολέμης έχουν επιδοθεί σε ένα μπαράζ παραγγελιών νέων πλοίων, με την πιο πρόσφατη κίνησή τους εκείνη για τη ναυπήγηση τριών Vloc, τα οποία θα παραδοθούν το 2013. Αν και η τιμή της παραγγελίας δεν έγινε γνωστή, εκτιμάται κοντά στα 160 εκατ. δολάρια.

Αυτό που τους χαρακτηρίζει είναι επίσης ότι σε περιόδους μεγάλης ύφεσης, όπως εκείνη που ξεκίνησε πριν από μια τριετία, που η ναυλαγορά ήταν πολύ χαμηλά, η Polembros αντί να πουλά πλοία, αγόραζε και μάλιστα σε συμφέρουσες τιμές που μόλις η οικονομία ανακάμπτει, δημιουργούνται υπεραξίες. Μετά τα «παθήματά» τους με ορισμένες επενδυτικές αστοχίες, αποφεύγουν τις κινήσεις εντυπωσιασμού και επιλέγουν να μην παίρνουν ρίσκα που δεν χρειάζονται.

Ο Σπύρος Πολέμης είναι ταυτόχρονα και πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ομοσπονδίας, γεγονός που του δίνει την δυνατότητα να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τα προβλήματα της ναυτιλίας σε διεθνές επίπεδο. Αδαμάντιος και Σπύρος ήταν από τους λίγους εφοπλιστές που επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη αποφάσισαν να υψώσουν την ελληνική σημαία σε έναν αριθμό πλοίων της για να την στηρίξουν παρά το υψηλό κόστος της και την έλλειψη ανταγωνιστικότητάς της.
Πολλές φορές έχουν συγκρουστεί μάλιστα με την πολιτική ηγεσία για την πλημμελή στήριξη της ναυτιλίας με αποτέλεσμα να υπάρχει διαρροή εταιρειών στο εξωτερικό, αλλά και για τις φορολογικές επιβαρύνσεις που δεν ευνοούν τον ελληνικό εφοπλισμό.

«Πράσινα» αισθήματα

Το όνομα του Αδαμάντιου Πολέμη το καλοκαίρι ακουγόταν έντονα ως εκείνο του επόμενου προέδρου του Παναθηναϊκού.

Τα πράσινα φρονήματά του σε συνδυασμό με το ότι ήταν ο μοναδικός εκ των μετόχων, ο οποίος έσπευσε να συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΠΑΕ τον περασμένο Μάιο, καταβάλλοντας 260.000 ευρώ ενίσχυσε την αίσθηση αυτή μεταξύ των φιλάθλων του Τριφυλλιού.

Ο ίδιος ωστόσο, αρνήθηκε την προεδρία που του πρότειναν τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ, καθώς όπως λένε άνθρωποι του περιβάλλοντός τους, καθώς δεν έλαβε καμία δέσμευση από τους υπόλοιπους μετόχους πως θα συνεχίσουν να στηρίζουν οικονομικά την ομάδα όποτε χρειαστεί. Απόδειξη πως κανένας άλλος δεν συμμετείχε στην αύξηση, με αποτέλεσμα και εκείνος να ζητήσει πίσω τα χρήματα που είχε δώσει.

Αν και πολλοί τον έχουν χαρακτηρίσει ως τον «Σκρουτζ των εφοπλιστών», βαρύτητα στην απόφασή του να μην εμπλακεί περαιτέρω στον ΠΑΟ είχε το «πάθημά» του να χάσει σημαντικό μέρος της περιουσίας του με επενδυτικές κινήσεις που απέτυχαν και δεδομένων των οικονομικών ανοιγμάτων της ΠΑΕ, δεν ήθελε να αναλάβει ένα ακόμη ρίσκο.

Πλέον δεν διατηρεί τη θέση του στο ΔΣ- κάτι που λέγεται πως τον έχει ενοχλήσει, αφού ο Γιάννης Βαρδινογιάννης έφερε νέα πρόσωπα- αλλά ο γιος του Λεωνίδας, ο οποίος απολαμβάνει και της εμπιστοσύνης του Τζίγγερ διατηρεί τη θέση του στην διοικούσα επιτροπή.

Το ερώτημα που γεννάται τώρα είναι αν ο Αδαμάντιος Πολέμης σταθεί στο πλευρό του Ανδρέα Βγενόπουλου σε περίπτωση που ο «Mr MIG» αναλάβει στα χέρια του την τύχη του Παναθηναϊκού. Γνωρίζονται άλλωστε από την εποχή της ίδρυσης της ΠΕΚ, τον Ιανουάριο του 2008.

Λίγους μήνες μετά ο ΠΑΟ έγινε πολυμετοχικός και ο Πολέμης μπήκε με ποσοστό 4,8% (μαζί με τους Γ. Νίκα και Γ. Ξυλά) έχοντας συστήσει από κοινού την εταιρία Baylock Limited.

ΟΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ
Οι διάδοχοι ετοιμάζονται για το «πηδάλιο»

Όταν μια οικογενειακή επιχείρηση 55 ετών ξεκινάει με κοινή «ρότα» και στη συνέχεια κάποια εκ των μελών της ανεξαρτητοποιούνται, δημιουργείται η αίσθηση πως οι οικογενειακές σχέσεις έχουν διαταραχθεί.

Η αυτονόμηση των Αδαμάντιου και Σπύρου Πολέμη από τον ξάδελφό τους, Σπύρο Μ. Πολέμη, είχε πυροδοτήσει τις φήμες που ήθελαν τις δύο πλευρές να έχουν αναπτύξει ανταγωνιστικές σχέσεις στη ναυτιλία και να είναι ψυχρές μέχρι σήμερα.

Ο Σπύρος Πολέμης, γιος του θείου τους Μιχαήλ, το 1970 θέλησε να ακολουθήσει αυτόνομο επιχειρηματικό «ταξίδι». Δημιούργησε την εταιρεία Polesons και εν συνεχεία την Remi Maritime Corp. η οποία μέσα σε δέκα χρόνια χτίζει έναν στόλο δέκα πλοίων. Τα τελευταία έτη στην ναυτιλιακή πραγματικότητα του ομίλου έχει μπει και η νέα γενιά, ο γιος του Λεωνίδας και η κόρη του Άννα Πολέμη- Αλισαφάκη με τον σύζυγό της, Σπύρο Αλισαφάκη. Την ίδια περίοδο αυτονομούνται και τα ξαδέλφια του, Αδαμάντιος και Σπύρος, γιοι του Λεωνίδα, οι οποίοι ιδρύουν την Polembros Shipping. Οι πληροφορίες θέλουν τη σχέση των δύο οικογενειών να πέρασαν μια περίοδο ψυχρότητας, αλλά πλέον να έχουν βελτιωθεί και αποκατασταθεί. Ο γιος του Αδαμάντιου Πολέμη, Λεωνίδας, μυείται στο πλευρό του πατέρα του στις «εφοπλιστικές» θάλασσες, έχοντας αναλάβει σημαντικό ρόλο στον τομέα των επενδυτικών σχέσεων της Polembros.

Αντιθέτως η κόρη του αδελφού του, Σπύρου, Κατερίνα Πολέμη έχει καλλιτεχνική φλέβα. Απόφοιτος μουσικής του Πανεπιστημίου της Βοστόνης, ερμηνεύει τραγούδια που γράφει η ίδια, ενώ παίζει κιθάρα και πιάνο.

Οι εμφανίσεις της στο θέατρο της γιαγιάς της «Κατίνα Πολέμη» στη Σχοινούσα, το οποίο έχει χρηματοδοτήσει ο θείος της, γίνονται κάθε χρόνο talk of the town, προσελκύοντας την «αφρόκρεμα» του εφοπλιστικού και πολιτικού κόσμου. Η συμβολή των αδελφών Πολέμη στην διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι αξιοσημείωτη. Αρκεί να θυμηθεί κάποιος τις προσπάθειές τους μαζί με τον αείμνηστο Βασίλη Κωνσταντακόπουλο και τον Λεωνίδα Ραπτάκη για να επιστρέψει το «Liberty» στην Ελλάδα.

ΡΩΣΙΚΗ «ΘΥΕΛΛΑ» ΚΑΙ ΑΠΩΛΕΙΑ 700 ΕΚ. ΔΟΛ.
Ανοιχτές «πληγές» από επενδυτικές αστοχίες

Από το παλμαρέ των επιχειρηματικών κατακτήσεων των αδελφών Πολέμη δεν έλειψαν και οι «θύελλες», οι επιπτώσεις των οποίων τους «σημαδεύουν» ακόμη και σήμερα. Η πιο «άγρια» από αυτές ήταν η δεκάχρονη δικαστική διαμάχη τους με τον αμερικανικό τραπεζικό κολοσσό της JP Morgan Chase, την οποία τελικά δεν κατάφεραν να κερδίσουν μετρώντας οικονομικές και ηθικές «πληγές».

Αδαμάντιος και Σπύρος Πολέμης κατηγόρησαν την τράπεζα για επαγγελματική ανεπάρκεια στην διαχείριση των κεφαλαίων της, καθώς σύμβουλοί της πρότειναν να επενδύσουν σε ρωσικά ομόλογα, τα οποία αποδείχτηκαν επισφαλή. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσουν περίπου 700 εκατ. δολάρια, ποσό το οποίο διεκδίκησαν ως αποζημίωση δικαστικώς για τα αρχικά κεφάλαια που είχαν τοποθετήσει, συν τα διαφυγόντα κέρδη, αλλά δεν βρήκαν το δίκιο τους. Ούτε καν στον εφετείο, όπου και προσέφυγαν, αφού η δικαστής θεώρησε πως τα δύο αδέλφια ήταν πολύ έμπειρα ως προς τις επενδύσεις για να μπορέσει κάποιος τρίτος να τους παραπλανήσει.

Η πολύκροτη αυτή υπόθεση τους επιβάρυνε επιπλέον με 560 εκατ. δολάρια δανείων για να καλύψουν τις ζημίες και φυσικά με ένα υπέρογκο οκταψήφιο ποσό ως αμοιβή προς την εταιρεία νομικών που τους εκπροσώπησε στα βρετανικά δικαστήρια, την Reynolds Porter Chamberlain.

Ακόμη δεν μπορούν να «συνέλθουν» και από το... χαστούκι που δέχτηκαν στο τέλος του 2009, όταν με απόφαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Νέας Ορλεάνης απαγορεύτηκε σε πλοία της Polembros μέχρι και το τέλος του 2012 να προσεγγίζουν λιμάνια των ΗΠΑ με την κατηγορία της ρύπανσης της θάλασσας, αλλά και τεχνικών παραλείψεων για την προστασία του περιβάλλοντος. Εκτός από την απαγόρευση, υποχρεώθηκαν να πληρώσουν και το μεγαλύτερο ιστορικά πρόστιμο για ρύπανση, που ανήλθε στα 2,7 εκατ. δολάρια. Ταυτόχρονα υποχρεώθηκαν να καταβάλουν άλλα 100.000 δολάρια για κοινωνική εργασία στο Περιβαλλοντικό Ερευνητικό Κέντρο του Σμισθόνιαν.

Το όνομα του Σπύρου Πολέμη ενεπλάκη και στην υπόθεση της Noliden Ltd, αγοράστριας εταιρείας ακινήτου εντός του Ολυμπιακού Χωριού από την Ιερά Μονή Βατοπεδίου έναντι 41 εκατ. ευρώ. Ο Σπύρος Πολέμης εμφανίστηκε ως ένας εκ των μετόχων.

Άστοχη χαρακτηρίζεται από πολλούς συνεργάτες και αντιπάλους του Αδαμάντιου Πολέμη και η επενδυτική του κίνηση στα media, καθώς του στοίχισε επίσης ακριβά. Το 2001 απέκτησε τον τηλεοπτικό σταθμό ΠΑΤΡΑ TV δίνοντας 4,5 εκατ. ευρώ για την αναδιοργάνωσή του και για τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού και παρεμβατικού καναλιού σε όλη την Πελοπόννησο. Η προσπάθειά του «άντεξε» επτά χρόνια. Ο σταθμός παραλίγο να βάλει λουκέτο λόγω οικονομικών δυσχερειών και αμέσως άρχισε την αναζήτηση επενδυτή. Τελικά παραχώρησε το πλειοψηφικό πακέτο και εκείνος κράτησε μικρό ποσοστό.

Την τελευταία πενταετία ο εφοπλιστής επενδύει και στο real estate, χρηματοδοτώντας ξενοδοχειακές μονάδες. Διαθέτει ισχυρό χαρτοφυλάκιο εκτάσεων στις Κυκλάδες, ακίνητα μεταξύ των οποίων και το δημοτικό πάρκινγκ στην Άνδρο, αλλά και σε πρωτεύουσες του εξωτερικού.





Geo & Art Boutique Hotel

Geo & Art Boutique Hotel
Geo & Art Boutique Hotel αποτελείται από νεόκτιστα δωμάτια, προσφέροντας κομψό σχεδιασμό και ποιοτική διαμονή. Σε μια προνομιακή τοποθεσία στη Χιμάρα 50 μέτρα από το κέντρο, μόλις μια ανάσα μακριά από τις παραλίες, το ξενοδοχείο μας είναι μια θαυμάσια επιλογή για διακοπές για όσους επιθυμούν να απολαύσουν τον τρόπο ζωής της Χιμάρας και οπλοκατοχής και πεντακάθαρες παραλίες του. Η πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και το κέντρο της Χειμάρας από το δωμάτιο είναι εκθαμβωτική, αν ημέρας ή της νύχτας, ενώ η εσωτερική διακόσμηση του ξενοδοχείου προσθέτει ένα ιδιαίτερο στυλ. Αυτό που θέλουμε είναι να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια όαση ηρεμίας και χαλάρωσης.