Στη δίνη της οικονομικής κρίσης βυθίζεται όλο ένα και περισσότερο η Ελληνική Ακτοπλοία με αποτέλεσμα να είναι άμεσος είναι ο κίνδυνος της οικονομικής κατάρρευσης ολόκληρου του κλάδου.
Η επιβατηγός ναυτιλία καταγράφει ζημιές αυξανόμενες κατ’ έτος, το 2009-215 εκ. ευρώ, το 2010-345 εκ. ευρώ, ενώ και το 2011 αναμένεται κακή χρονιά.
Στην περίπτωση αυτή το κράτος θα κληθεί εκ του υστερήματος του «μνημονίου» και τον υπό διαμόρφωση προϋπολογισμό του 2012 να επιδοτήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με 1,2 δισ.!!!
Την ίδια ώρα, πονοκεφαλιάζουν στο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας να βρουν λύση στο ακανθώδες όσο και ζωτικής σημασίας για τη πολυνησιωτική Ελλάδα, πρόβλημα των άγονων γραμμών.
Συνολικά 35 άγονες γραμμές είναι στον αέρα, εκ των οποίων οι 22 αφορούν στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών και οι υπόλοιπες 13 τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Χιλιάδες νησιώτες κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία μέσα στο καταχείμωνο. Και αναρωτιέται κανείς τους κινδύνους που θα δημιουργηθούν σε περίπτωση που κάποιος νησιώτης αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα υγείας, ενώ προκύπτουν και θέματα ανεφοδιασμού σε τρόφιμα και καύσιμα.
Στα 90 εκ. ευρώ το κονδύλι
Το κονδύλι για τις άγονες γραμμές στον προϋπολογισμό του 2012 θα είναι σημαντικά μειωμένο. Από 110 εκ. που ήταν για το 2011 με τα οποία καλύφθηκαν και οι τρεις τελευταίοι μήνες του 2010, τώρα θα φθάσει με δυσκολία τα 90 εκ. ευρώ, εφόσον εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών. Όμως με τα χρήματα αυτά θα πρέπει να καλυφθούν και οι τρεις τελευταίοι μήνες του 2011.
Οι προοπτικές για την κάλυψη 10άδων νησιών του Αιγαίου δεν είναι θετικές αφού από τις 31 Oκτωβρίου, 35 άγονες γραμμές θα βρεθούν στον «αέρα».
Θεωρείται σίγουρο ότι λόγω της μείωσης των κονδυλίων και τα προσφερόμενα χαμηλά μισθώματα δεν θα υπάρξει ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που ματώνουν οικονομικά.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τις αναγκάζουν να μη δείχνουν ενδιαφέρον για τις άγονες γραμμές, αφού είναι αμφίβολο το πότε ακριβώς θα τα εισπράξουν τα χρήματα από το κράτος. Την ίδια ώρα θα πρέπει να πληρώνουν πετρέλαια, πληρώματα και όλα τα έξοδα, βάζοντας λεφτά από τα ταμεία τους που ήδη αιμορραγούν.
Συνθήκες αποχής
«Η μείωση των μισθωμάτων σε συνδυασμό με τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ακτοπλοϊκός κλάδος στις ελεύθερες γραμμές, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους των επιβατηγών-οχηματαγωγών και του σκληρού ανταγωνισμού, δημιουργεί "συνθήκες αποχής" από τις άγονες γραμμές» επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
«Εκεί που χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια είναι στον τομέα των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, όπου πρέπει να ληφθούν καινοτόμες αποφάσεις. Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές στραγγαλίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα των εταιρειών, οι οποίες αναγκάζονται να μην εκτελούν έστω και προσωρινά δρομολόγια» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης.
Οι λύσεις
Η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει την ισχύουσα σύμβαση, που λήγει στο τέλος Οκτωβρίου, για όσο διάστημα απαιτηθεί. Όμως, δεν είναι σίγουρο ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα δεχθούν τη μονομερή επέκταση, αφού τα μισθώματα είναι χαμηλά και ορισμένες γραμμές είναι ζημιογόνες.
Στο σημείο αυτό αναμένεται να υπάρξει σύγκρουση μεταξύ των δύο πλευρών, αφού το υπουργείο υποστηρίζει ότι η επέκταση της σύμβασης είναι υποχρεωτική, όμως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχουν αντίθετη άποψη.
Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές θα ληφθούν τις επόμενες ημέρες, εν όψει και της κατάρτισης του προϋπολογισμού για το 2012.
Το υπουργείο προωθεί τον επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, με σκοπό «να καταστεί πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό, σίγουρα με μικρότερο συνολικό κόστος, αλλά ταυτόχρονα πιο κερδοφόρο για τις εταιρείες που θα κληθούν να εξυπηρετήσουν το δίκτυο».
Επίσης, μελετάται η επέκταση των δρομολογίων με ανταπόκριση, δηλαδή κάτοικοι μικρών νησιών να ταξιδεύουν με τοπικά δρομολόγια σε μεγαλύτερο νησί και από εκεί να παίρνουν πλοίο για την ηπειρωτική χώρα.
Μεταφορικό ισοδύναμο
«Η ιδέα του μεταφορικού ισοδύναμου, η οποία εδώ και αρκετό καιρό αναφέρεται, είναι μια προσπάθεια θετική, η οποία όμως χρειάζεται περισσότερη επεξεργασία για να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών» τονίζει ο τραπεζίτης Γ. Ξηραδάκης και προσθέτει:
«Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα η βιωσιμότητα των κατοίκων αυτών στηρίζεται σε ημίμετρα, τα οποία δεν είναι ικανά να εξασφαλίσουν κάποιους ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ευημερίας. Είναι απολύτως αναγκαίο ο ρυθμιστής της αγοράς να περάσει από τη θεωρία στην πράξη».
ΑΠΟ-marinews.gr
Η επιβατηγός ναυτιλία καταγράφει ζημιές αυξανόμενες κατ’ έτος, το 2009-215 εκ. ευρώ, το 2010-345 εκ. ευρώ, ενώ και το 2011 αναμένεται κακή χρονιά.
Στην περίπτωση αυτή το κράτος θα κληθεί εκ του υστερήματος του «μνημονίου» και τον υπό διαμόρφωση προϋπολογισμό του 2012 να επιδοτήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με 1,2 δισ.!!!
Την ίδια ώρα, πονοκεφαλιάζουν στο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας να βρουν λύση στο ακανθώδες όσο και ζωτικής σημασίας για τη πολυνησιωτική Ελλάδα, πρόβλημα των άγονων γραμμών.
Συνολικά 35 άγονες γραμμές είναι στον αέρα, εκ των οποίων οι 22 αφορούν στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών και οι υπόλοιπες 13 τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Χιλιάδες νησιώτες κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία μέσα στο καταχείμωνο. Και αναρωτιέται κανείς τους κινδύνους που θα δημιουργηθούν σε περίπτωση που κάποιος νησιώτης αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα υγείας, ενώ προκύπτουν και θέματα ανεφοδιασμού σε τρόφιμα και καύσιμα.
Στα 90 εκ. ευρώ το κονδύλι
Το κονδύλι για τις άγονες γραμμές στον προϋπολογισμό του 2012 θα είναι σημαντικά μειωμένο. Από 110 εκ. που ήταν για το 2011 με τα οποία καλύφθηκαν και οι τρεις τελευταίοι μήνες του 2010, τώρα θα φθάσει με δυσκολία τα 90 εκ. ευρώ, εφόσον εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών. Όμως με τα χρήματα αυτά θα πρέπει να καλυφθούν και οι τρεις τελευταίοι μήνες του 2011.
Οι προοπτικές για την κάλυψη 10άδων νησιών του Αιγαίου δεν είναι θετικές αφού από τις 31 Oκτωβρίου, 35 άγονες γραμμές θα βρεθούν στον «αέρα».
Θεωρείται σίγουρο ότι λόγω της μείωσης των κονδυλίων και τα προσφερόμενα χαμηλά μισθώματα δεν θα υπάρξει ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που ματώνουν οικονομικά.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τις αναγκάζουν να μη δείχνουν ενδιαφέρον για τις άγονες γραμμές, αφού είναι αμφίβολο το πότε ακριβώς θα τα εισπράξουν τα χρήματα από το κράτος. Την ίδια ώρα θα πρέπει να πληρώνουν πετρέλαια, πληρώματα και όλα τα έξοδα, βάζοντας λεφτά από τα ταμεία τους που ήδη αιμορραγούν.
Συνθήκες αποχής
«Η μείωση των μισθωμάτων σε συνδυασμό με τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ακτοπλοϊκός κλάδος στις ελεύθερες γραμμές, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους των επιβατηγών-οχηματαγωγών και του σκληρού ανταγωνισμού, δημιουργεί "συνθήκες αποχής" από τις άγονες γραμμές» επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
«Εκεί που χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια είναι στον τομέα των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, όπου πρέπει να ληφθούν καινοτόμες αποφάσεις. Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές στραγγαλίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη ρευστότητα των εταιρειών, οι οποίες αναγκάζονται να μην εκτελούν έστω και προσωρινά δρομολόγια» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης.
Οι λύσεις
Η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει την ισχύουσα σύμβαση, που λήγει στο τέλος Οκτωβρίου, για όσο διάστημα απαιτηθεί. Όμως, δεν είναι σίγουρο ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα δεχθούν τη μονομερή επέκταση, αφού τα μισθώματα είναι χαμηλά και ορισμένες γραμμές είναι ζημιογόνες.
Στο σημείο αυτό αναμένεται να υπάρξει σύγκρουση μεταξύ των δύο πλευρών, αφού το υπουργείο υποστηρίζει ότι η επέκταση της σύμβασης είναι υποχρεωτική, όμως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις έχουν αντίθετη άποψη.
Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος περικοπών στις άγονες γραμμές θα ληφθούν τις επόμενες ημέρες, εν όψει και της κατάρτισης του προϋπολογισμού για το 2012.
Το υπουργείο προωθεί τον επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, με σκοπό «να καταστεί πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό, σίγουρα με μικρότερο συνολικό κόστος, αλλά ταυτόχρονα πιο κερδοφόρο για τις εταιρείες που θα κληθούν να εξυπηρετήσουν το δίκτυο».
Επίσης, μελετάται η επέκταση των δρομολογίων με ανταπόκριση, δηλαδή κάτοικοι μικρών νησιών να ταξιδεύουν με τοπικά δρομολόγια σε μεγαλύτερο νησί και από εκεί να παίρνουν πλοίο για την ηπειρωτική χώρα.
Μεταφορικό ισοδύναμο
«Η ιδέα του μεταφορικού ισοδύναμου, η οποία εδώ και αρκετό καιρό αναφέρεται, είναι μια προσπάθεια θετική, η οποία όμως χρειάζεται περισσότερη επεξεργασία για να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών» τονίζει ο τραπεζίτης Γ. Ξηραδάκης και προσθέτει:
«Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα η βιωσιμότητα των κατοίκων αυτών στηρίζεται σε ημίμετρα, τα οποία δεν είναι ικανά να εξασφαλίσουν κάποιους ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ευημερίας. Είναι απολύτως αναγκαίο ο ρυθμιστής της αγοράς να περάσει από τη θεωρία στην πράξη».
ΑΠΟ-marinews.gr