Τα κονδύλια που θα συγκεντρωθούν από τις προσπάθειες της διεθνούς ναυτιλίας να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς τις αναπτυσσόμενες χώρες ώστε να βοηθηθούν στην αντιμετώπιση του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με έγγραφο που έφερε στη δημοσιότητα το πρακτορείο Reuters, στο πλαίσιο των συζητήσεων των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα στο Durban της Νότιας Αφρικής.
Το κείμενο προτείνει ότι τα χρήματα που συγκεντρώνονται από «συγκεκριμένες ενέργειες» για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων από τα πλοία και ειδικότερα διοξειδίου του άνθρακος, οι οποίες μπορεί να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς τις αναπτυσσόμενες χώρες και να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής μέσω ενός Πράσινου Ταμείου για το Κλίμα (Green Climate Fund).
Η πρόταση σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο τέθηκε, χθες, για συζήτηση από τις αναπτυσσόμενες χώρες ωστόσο υπάρχουν αμφιβολίες κατά πόσο θα υπάρξει τελικά συμφωνία επ' αυτού.
Μία σαφής απόφαση σχετικά με τις πηγές της χρηματοδότησης της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής θα ήταν σημαντικό βήμα για τις συνομιλίες για το κλίμα που πραγματοποιούνται αυτή την εβδομάδα στη Νότια Αφρική με τη συμμετοχή 200 χωρών στην κατεύθυνση μίας παγκόσμιας συνθήκης για το κλίμα. Ωστόσο κάτι τέτοιο μοιάζει αβέβαιο, αναφέρεται στο τηλεγράφημα.
Πάντως, τα Ηνωμένα Έθνη ελπίζουν ότι οι συνομιλίες θα καταλήξουν σε μία συμφωνία για το σχεδιασμό του Πράσινου Ταμείου για το Κλίμα, το οποίο θα κατευθύνει 100 δισ. δολ. ετησίως μέχρι το 2020 σε χώρες που κινδυνεύουν περισσότερο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η άνοδος της στάθμης της θάλασσας.
Όμως οι ΗΠΑ έχουν καταστήσει σαφές ότι δεν θέλουν να δουν στην απόφαση συγκεκριμένες πηγές χρηματοδότησης.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον προηγούμενο μήνα δύο οργανώσεις, η Oxfam και η WWF, ζήτησαν την επιβολή ενός τέλους 25 δολ. ανά τόνο στα ναυτιλιακά καύσιμα ως «φόρο» υπέρ της μείωσης των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα, με στόχο τη συγκέντρωση 25 δισ. δολ. ετησίως μέχρι το 2020. Ο ΙΜΟ αρνήθηκε να σχολιάσει την παραπάνω πρόταση.
Σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, επισημαίνεται ότι η επιβολή ενός τέλους στα καύσιμα είναι μία εναλλακτική πρόταση που έχει υιοθετήσει η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία ως ένα μέτρο που βασίζεται στην αγορά απορρίπτοντας τη συμμετοχή της στο διεθνές σύστημα εμπορίας ρύπων, για το οποίο εκτιμά ότι θα είναι αναποτελεσματικό και μη λειτουργικό.
Ο «φόρος» αυτός θα χρηματοδοτεί ένα ταμείο το οποίο με τη σειρά του θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με συγκεκριμένα μέτρα, σύμφωνα με ένα από τα σχέδια που επεξεργάζεται ο ΙΜΟ. Ωστόσο οι συζητήσεις στο πλαίσιο του Οργανισμού δεν έχουν καταλήξει ως προς το θέμα αυτό, ενώ αντιθέτως έχουν ήδη συμφωνηθεί μέτρα ενεργειακής απόδοσης για τα νεότευκτα πλοία με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων του θερμοκηπίου.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Μερική Αναδημοσίευση
ΑΠΟ-marinews.gr